• No results found

5.Conceptontwikkel ing

LF1 LF2 LF3 GF1 GF2 GF3 GM1 GM2 GM3 GS1 GS2 GS3RECIPES MENU

6. Definitieve proto type

7.1 Aanbevelin gen

Krul, A. (2017, 7 april). Hoe doe je deskresearch? Geraadpleegd op 3 maart 2018, van https://www.scribbr.nl/scriptie-structuur/hoe-doe-je-deskresearch/

Scribbr. (z.d.). Overzicht van onderzoeksmethoden en dataverzamlingsmethoden.

Geraadpleegd op 3 maart 2018, van https://www.scribbr.nl/category/onderzoeksmethoden/ Swaen, B. (2013, 10 oktober). Wat is kwalitatief en kwantitatief onderzoek? Geraadpleegd op 4 maart 218, van

https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethoden/kwalitatief-vs-kwantitatief-onderzoek/ Volksgezondheidzorg. (2017). Overgewicht, cijfers & context. Geraadpleegd op 20 feb- ruari 2018, van

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/trends Jeugdfondssport. (z.d.). Over het jeugdfonds sport & cultuur, waarom zijn wij nodig? Ger- aadpleegd op 20 februari 2018, van https://jeugdfondssportencultuur.nl/over-ons/

NorwichBSchool. (2011, 16 september). What is branding? Geraadpleegd op 27 maart 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=JKIAOZZritk

Studio Dircken. (z.d.). Branding. Geraadpleegd op 27 maart 2018, van https://www.studi- odircken.com/branding/

Brandfabric. (z.d.). Marketing vs branding, wat is het verschil? Geraadpleegd op 27 maart 2018, van https://brandfabric.nl/marketing-vs-branding-is-verschil/

Calorielijst. (z.d.). Calorieën portie Coca Cola. Geraadpleegd op 27 maart 2018, van http:// www.calorielijst.nl/product/?calorie=5010&gram=250

Enotes. (z.d.). Why do people buy Coca Cola? Geraadpleegd op 27 maart 2018, van https://www.enotes.com/homework-help/why-do-people-buy-coca-cola-how-does-coca- cola-380217

Brandist. (z.d.). How Coca-Cola became a holiday brand. Geraadpleegd op 28 maart 2018, van http://blog.brandisty.com/brand-management-blog/how-coca-cola-became-a-holiday- brand/

Pride, A. (2018, 16 maart). What you can learn from Nike branding strategy. Geraadpleegd op 3 april 2018, van https://www.rivaliq.com/blog/nike-branding-strategy/

Johnson, B. (2016, 10 maart). Branding: Nike & Apple marketing strategy. Geraadpleegd op 3 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=BmnKyhOZkNk

Lewis, C. (2015, 13 maart). 4 Reasons Nike is still the king of branding. Geraadpleegd op 3 april 2018, van https://www.rhinopros.com/blog/4-reasons-nike-is-still-king-of-branding 8. Bronnenlijst

Oosterhout, M., & Stut, M. (2013). Power Brands (1e druk). Hilversum: Lias. Jung, C.G. (2003). Archetypen (9e druk). Rotterdam: Lemniscaaat bv.

Hartwell, M. (2016, 7 januari). The Connection between archetypes and brand. Geraad- pleegd op 4 april 2018, van http://www.howdesign.com/editors-picks/the-connection-be- tween-archetypes-and-brand/

Oosterhout, M., Stut, M. (2013). Massclusivity. V. Lamme, R. Frambach, M. Sitskoorn, R. Van Baaren, F. Van Raaij, B. Haring, Power Brands (1e druk, pp 15-31). Hilversum: Lias Oosterhout, M., Stut, M. (2013). Onverenigbare-werelden. R. Frambach, M. Sitskoorn, F. Van Raaij, B. Haring, Power Brands (1e druk, pp 15-31). Hilversum: Lias

Oosterhout, M., Stut, M. (2013). Conflict. V. Lamme, R. Frambach, M. Sitskoorn, R. Van Baaren, F. Van Raaij, A. Dijksterhuis, Power Brands (1e druk, pp 15-31). Hilversum: Lias Oosterhout, M., Stut, M. (2013). Magische-missie. V. Lamme, R. Frambach, M. Sitskoorn, F. Van Raaij, Power Brands (1e druk, pp 15-31). Hilversum: Lias

Oosterhout, M., Stut, M. (2013). Keiharde-USP. R. Frambach, M. Sitskoorn, R. Van Baar- en, F. Van Raaij, B. Haring, A. Dijksterhuis, Power Brands (1e druk, pp 15-31). Hilversum: Lias

Oosterhout, M., Stut, M. (2013). Verhaal. V. Lamme, R. Frambach, R. Van Baaren, F. Van Raaij, A. Dijksterhuis, B. Haring, Power Brands (1e druk, pp 15-31). Hilversum: Lias Oosterhout, M., Stut, M. (2013). Verbeelding. V. Lamme, R. Frambach, M. Sitskoorn, R. Van Baaren, Power Brands (1e druk, pp 15-31). Hilversum: Lias

Gosse, J. (2016, 26 oktober). De ontwikkeling van een brand identity, wie kan je hierbij helpen? Geraadpleegd op xx, van https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/26/ brand-identity-marketing-dit-zijn-de-verschillen-en-overeenkomsten/

deBara, D. (z.d.). What is brand identity? And how to design and develop a great one. Ger- aadpleegd op 4 april 2018, van https://99designs.nl/blog/tips/brand-identity/

Modicum. (2016, 24 juli). Why your brand needs a real style guide. Geraadplee- gd op 4 april 2018, van https://www.forbes.com/sites/propointgraphics/2016/07/24/ brand-style-guides/#6b22d95c61a5

Toolshero. (z.d.). MoSCoW Methode. Geraadpleegd op 5 april 2018, van https://www. toolshero.nl/project-management/moscow-methode/

Moll, M. (2016, 6 augustus). Het recept voor digitaal productsucces: prototyping. Ger- aadpleegd op 7 juni 2018, van https://www.frankwatching.com/archive/2014/08/06/het-re- cept-voor-digitaal-productsucces-prototypes/

Simplefly. (z.d.) User Interface Design. Geraadpleegd op 7 juni 2018, van https://www. simplefly.nl/webdesign/user-interface-ui-design-user-experience-ux-design/

Westering, R. (2018, januari). Wat is het doel van jouw website? Geraadpleegd op 8 juni 2018, van https://brandnewjourney.nl/wat-het-doel-van-jouw-website/amp/

Maltha, H. (2009, 23 november). Wireframes, de bouwtekening van een website. Ger- aadpleegd op 11 juni 2018, van https://www.frankwatching.com/archive/2009/11/23/wire- frames-de-bouwtekening-van-een-website/

Sketch. (z.d.) Sketch. Geraadpleegd op 25 juni 2018, van https://www.sketchapp.com/ Adobe. (z.d.) Get to know AdobeXD. Geraadpleegd op 25 juni 2018, van https://helpx. adobe.com/xd/how-to/what-is-xd.html

Fond, J. (z.d.) Is AdobeXD worth investing time into as a Sketch user? Geraadpleegd op 25 juni 2018, van https://blog.prototypr.io/is-adobe-xd-worth-investing-time-into-as-a- sketch-user-f8ae34503515

Estrella, S. (z.d.) AdobeXD vs. Sketch – wich UX tool is right for you? Geraadpleegd op 26 juni 2018, van https://www.toptal.com/designers/ux/adobe-xd-vs-sketch-which-tool Umbach, H. (2018, 16 april). What is user interface design? Geraadpleegd op 26 juni, van https://www.freshtilledsoil.com/what-is-user-interface-design/

GBabich, N. (2018, 2 juli). 4 golden rules on UI design. Geraadpleegd op 26 juni 2018, van https://theblog.adobe.com/4-golden-rules-ui-design/

LinkedInLearning. (2012, 20 december). User experience tutorial: Fitt’s law Geraadpleegd op 26 juni 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=95RoKSFyQ_k

Sprouts. (2017, 21 januari). Chunking – a learning technique. Geraadpleegd op 29 juni 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=hydCdGLAh00

Maverick. (2017, 27 maart). Website design for small businesses – the three click rule. Geraadpleegd op 29 juni 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=sFDQAaiZ2hw Budiu, R. (2014, 6 juli). Memory recognition and recall in user interfaces. Geraadpleegd op 29 juni 2018, van https://www.nngroup.com/articles/recognition-and-recall/

Mening, R. (2018, 1 juni). Wordpress vs Joomla vs Drupal. Geraadpleegd op 2 juli 2018, van https://websitesetup.org/cms-comparison-wordpress-vs-joomla-drupal/

Jhemyla, S. (2017, 10 oktober). Waarom kiezen voor een cms. Geraadpleegd op 2 juli 2018, van https://www.outhands.nl/2017/10/waarom-kiezen-voor-een-cms/

Yadi. (z.d.). Wat is een cms? Geraadpeegd op 2 juli 2018, van https://www.outhands. nl/2017/10/waarom-kiezen-voor-een-cms/

KvK. (z.d.). Voldoen aan de AVG (Algemene Verordering Gegevensbescherming). Geraadpleegd op 3 juli 2018, van https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/avg/vol- doen-aan-de-avg-algemene-verordening-gegevensbescherming/

ItDentity. (z.d.). In 8 stappen je website AVG proof. Geraadpleegd op 3 juli 2018, van https://www.itdentity.nl/blog/in-8-stappen-je-website-avg-proof

Active24. (2017, 16 maar). Goede domeinnaam kiezen: 5 expert tips. Geraadpleegd op 4 juli 2018, van https://www.active24.nl/ga-online/domein-artikelen/goede-domein- naam-kiezen/

Rooza, T. (2016, 15 augustus). Hoe belangrijk is de domeinnaam voor SEO? Geraadpleegd op 3 juli 2018, van https://rooza.nl/domeinnaam-seo/

SoHosted. (z.d.). Wat is hosting? Geraadpleegd op 4 juli 2018, van https://www.sohosted. com/webhosting/wat-is-hosting/

IgniteVisibility. (2018, 3 april). SEO Guide for 2018 – What really matters for SEO now. Geraadpleegd op 3 juli 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=P1-3V6UrO3E Sharketing. (z.d.). Wat is SEO? Hoe het werkt & hoe je het gebruikt. Geraadpleegd op 3 juli 2018, van https://sharketing.nl/wat-is-seo/

Whello. (z.d.). Wat is SEO en hoe werkt het? Geraadpleegd op 3 juli 2018, van https:// whello.nl/tips/wat-is-seo/

Edwords. (z.d.). Definitie zoekmachine-adverteren (SEA). Geraadpleegd op 5 juli 2018, van https://www.edwords.nl/kennisbank/definitie/zoekmachine-adverteren-sea/

Vindkracht9. (z.d.). Wat is SEA? Geraadpleegd op 5 juli 2018, van https://www.vind- kracht9.nl/woordenboek/adwords/sea/

Saegon. (2016, 6 juni). Persona’s: wat zijn het en waarom moet je er iets mee? Geraad- pleegd op 10 juli 2018, van https://www.sageon.nl/personas-waarom-moet-je-er-iets-mee/ Aslam, S. (2018, 18 september). Youtube by the numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Geraadpleegd op 22 september 2018, van https://www.omnicoreagency.com/you- tube-statistics/

Market-it. (2018, 13 juli). Waarom video content waardevol is. Geraadpleegd op 5 septem- ber 2018, van https://market-it.nl/waarom-video-content-waardevol-is/

Youtube. (z.d.). Youtibe Creator Acadamy. Geraadpleegd op 19 juli 2018, van https://cre- atoracademy.youtube.com/page/course/bootcamp-foundations?hl=nl

Balk, S. (2018, 3 augustus). 12 redenen waarom Facebook essentieel is voor ieder b2b bedrijf. Geraadpleegd op 24 september 2018, van https://teamnijhuis.com/nl/blog/face- book-essentieel-b2b-bedrijf/

Ttmcommunicatie. (2017, 28 augustus). 5 Facebook regels voor bedrijven. Geraadplee- gd op 5 september 2018, van https://www.ttmcommunicatie.nl/nieuws/5-facebook-re- gels-bedrijven/

Juulr, P. (2018, 14 mei). Vijf manieren om Instagram in te zetten. Geraadpleegd op 6 sep- tember 2018, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/vijf-manieren-om-instagram- in-te-zetten

Statista. (2018). Numbers of monthly active Instagram users from january 2013 to june 2018. Geraadpleegd op 5 september 2018, van https://www.statista.com/statistics/253577/ number-of-monthly-active-instagram-users/

Veenstra, S., Bruijn, L. (2018, 26 maart). 5 Instagramtips voor bedrijven. Geraadpleegd op 5 september 2018, van https://postads.nl/blog/5-instagram-tips-voor-bedrijven

Shleyner, E. (2018, 25 juni). How to use instagram-stories. Geraadpleegd op 5 september, van https://blog.hootsuite.com/how-to-use-instagram-stories/

Bootsma, N. (2015, 22 juli). Gebruiksvriendelijkheid website meten. Geraadpleegd op 25 september, van https://imu.nl/website-effectiviteit/gebruiksvriendelijkheid-website-meten/ Fonkel. (2018, 2 mei). 12 Archetypen. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van https://fonkel. io/blog/12-archetypen

Smith, N. (2015, 15 december). Brand Archetypes, Meet the innocent. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/design-from-all-angles/brand-arche- type-the-innocent

BrandPersonalities. (z.d.). The Innocent. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van http://brand- personalities.com.au/personalities/the-innocent/

Tr-Ibu. (z.d.). De onschuldige. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van http://www.tr-ibu.nl/ archetype/onschuldige/

Smith, N. (2016, 24 mei). Brand Archetypes, Meet the ruler. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/BlogRetrieve.aspx?PostID=616404&A=- SearchResult&SearchID=11464990&ObjectID=616404&ObjectType=55

Smith, N. (2016, 7 juni). Brand Archetypes, Meet the Outlaw. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/BlogRetrieve.aspx?PostID=616397&A=- SearchResult&SearchID=11749396&ObjectID=616397&ObjectType=55

Smith, N. (2016, 17 mei). Brand Archetypes, Meet the Jester. Geraadpleegd op 14 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/BlogRetrieve.aspx?PostID=616398&A=- SearchResult&SearchID=11749402&ObjectID=616398&ObjectType=55

Smith, N. (2016, 5 april). Brand Archetypes, Meet the Explorer. Geraadpleegd op 15 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/BlogRetrieve.aspx?PostID=616403&A=- SearchResult&SearchID=11749404&ObjectID=616403&ObjectType=55

Tr-ibu. (z.d.). De Creator. Geraadpleegd op 22 maart 2018, van http://www.tr-ibu.nl/arche- type/creator/

Archetypes, (z.d.). Discover the Artist Archetype. Geraadpleegd op 22 maart 2018, van https://www.archetypes.com/discover-artist-archetype/

Smith, N. (2016, 23 februari). Brand Archetypes, Meet the Hero. Geraadpleegd op 23 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/design-from-all-angles/brand-archetype-the-hero Stroink, M. (2014, 19 februari). Archetypisch gedrag – ontwaar de 12 archetypes. Geraad- pleegd op 23 maart 2018, van http://www.storytellingmatters.nl/corporate-branding/item/ archetypisch-gedrag-ontwaar-de-12-archetypes.html

Smith, N. (2016. 9 februari). Brand Archetypes, Meet the Lover. Geraadpleegd op 24 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/BlogRetrieve.aspx?PostID=616400&A=- SearchResult&SearchID=11749409&ObjectID=616400&ObjectType=55

Brandpersonalities. (z.d.) The Everyman. Geraadpleegd op 25 maart 2018, van http:// brandpersonalities.com.au/personalities/the-everyman/

Kayeputman. (z.d.). The Girl/Guy Next Door, AKA everyman, realist, friend. Geraadplee- gd op 25 maart 2018, van https://www.kayeputnam.com/brandality-archetype-everyman/ Smith, N. (2016, 3 mei). Brand Archetypes, meet the Everyman. Geraadpleegd op 25 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/BlogRetrieve.aspx?PostID=616402&A=- SearchResult&SearchID=11472269&ObjectID=616402&ObjectType=55

Tr-ibu. (z.d.) De Buurjongen. Geraadpleegd op 25 maart 2018, van http://www.tr-ibu.nl/ archetype/buurjongen/

Tr-ibu. (z.d.) De Magiër. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.tr-ibu.nl/arche- type/magier/

Smith, N. (2016, 22 maart). Brand Archetypes, meet the Magician. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/design-from-all-angles/brand-arche- types-meet-the-magician

Barlow, S. (2017, 1 oktober). Understanding the magician archetype. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van https://susannabarlow.com/on-archetypes/understanding-the-magi- cian-archetype/

Smith, N. (2016, 12 januari). Brand Archetypes, meet the Sage. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.nvision-that.com/BlogRetrieve.aspx?PostID=616401&A=- SearchResult&SearchID=11472882&ObjectID=616401&ObjectType=55

Tr-ibu. (z.d.). De Wijsgeer. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.tr-ibu.nl/ar- chetype/wijsgeer/

De Held/The Hero (Nike, Defensie)

(Winnaar, teamspeler, voortgang, bewonderingswaardig)

De held gaat geen uitdaging uit de weg. Hij houdt van de uitdaging en inspireert en motiveert anderen mee te doen. De held is vastbesloten aan de wereld te laten zien wie of wat hij is, en daar heeft hij veel voor over. De held is zeer productief, daadkrachtig, gedisciplineerd en geconcentreerd. De zwakte van de held zit in het feit dat hij altijd een uitdaging nodig heeft, arrogant kan overkomen of te fanatiek waardoor agressie kan ontstaan (Fonkel, 2018).

De held in branding

Een merk dat wil uitdagen, kan de held als archetype gebruiken. De held wil zichzelf verbeteren in disci- pline, focus en kracht en wordt dus ook vaak bij sportmerken ingezeten. De focus ligt altijd op het uitdagen of aanmoedigen van een consument. De communicatie van de held is vaak erg ‘krachtig’. Er worden sterke afbeeldingen gebruikt met sterke kleuren en duidelijke lijnen en texturen. De natuur speelt vaak ook een grote rol, zoals ruig terrein of ruig weer waar iemand zich doorheen zet. De held zegt eigenlijk altijd in de communicatie; ‘kom maar op’ (Stroink, 2014).

De consument van de held is prestatiegericht en vaak competitief in alles wat hij doet. De held wilt zichzelf constant bewijzen en overwinnen, zowel fysiek als mentaal en is enorm toegewijd om zijn uitdagingen te overwinnen. De held ziet zichzelf als een ‘goed’ persoon; waardoor ze worden aangetrokken tot ‘goede’ merken. Het gaat niet alleen om het product, maar ook om wat het merk uitstraalt (Smith, 2016).

Strijder

Onbevreesd, dat is de strijder. Assertief, en met een sterk plichtsbesef en een gezonde dosis dapperheid. Als hij hieraan aanvalstactieken toevoegt, is de strijder ook nog een goede strateeg. De achilleshiel voor de strij- der is een alles-voor-de-winst-mentaliteit, die ervoor kan zorgen dat assertiviteit in agressie overgaat. De atleet

De atleet richt zich op fysiek vermogen en mentale focus. Gedisciplineerd en resultaatgericht is hij meedo- genloos doelgericht. De wens om groter, sterker, sneller en beter te zijn, is de atleet aangeboren. Hij moet ervoor waken zijn fysieke kracht niet te gebruiken om anderen te pesten.

De redder

De redder springt in als er mensen in nood zijn. Hij is dapper, intuïtief en heeft snelle reflexen. In akelige omstandigheden is hij een bekend gezicht. Zijn valkuil is anderen redden om zijn eigen waarde te bewijzen. De bevrijder

De bevrijder vecht voor de mensen zonder macht en ontstoken van burgerrechten. Hij is de kampioen inzake mensenrechten, gerechtigheid en gelijkheid. De bevrijder heeft sterke overtuigingen en accepteert geen ned- erlaag. Maar niet alle doelen heiligen de middelen, dat is iets dat hij moet onthouden. Ook moet hij waken voor revanche (Tr-ibu, z.d.).

Bijlage A

Consument

Voor de ontwikkeling van de website voor The Movement zijn de volgende doelen, eisen en grenzen gesteld. Dit document functioneert als een checklist voor de ontwikkeling van de website.

Het belangrijkste doel van de website is om ervoor te zorgen dat basisinformatie over fit- ness en voeding online staat. Het doel van The Movement is om mensen toegang te geven tot deze informatie, daarom heeft dit ook de hoogste prioriteit. Het secundaire doel van de website is om trainingsschema’s, voedingsschema’s en personal coaching online te verko- pen. Deze twee doelen zijn allebei meetbaar.

Het is de bedoeling dat de website gaat functioneren als tool voor mensen in de fitness-com- munity. Het moet de plek worden waar men informatie, inspiratie en motivatie kan opdoen om voor hun eigen fysieke voortgang te zorgen. De encyclopedie voor fitness & voeding. Een belangrijk onderdeel van de website is wat de bezoeker moet kunnen binnen de web- site. Daarom zijn de belangrijkste doelen van de bezoeker benoemd:

1. De bezoeker moet makkelijk informatie over fitness en voeding kunnen vinden op de website

2. De bezoeker moet artikelen/schema’s/recepten kunnen downloaden van de website 3. De bezoeker moet artikelen/schema’s/recepten kunnen delen via de website 4. De bezoeker moet veilig artikelen kunnen kopen via de website

5. De bezoeker moet The Movement kunnen contacteren

6. De bezoeker moet de contactgegevens kunnen vinden van The Movement 7. De bezoeker moet het prettig vinden rond de site te navigeren

Er moet een goed beeld geschetst worden van de doelgroep die de website gaat bezoeken en hoe zij de website ervaren. Hiervoor moeten persona’s gemaakt worden waardoor een goed inzicht verkregen kan worden om te testen of de ontwikkelde website nog aansluit bij de doelgroep.

Op de website moet uiteindelijk verschillende soorten content komen te staan: • Artikelen

• Downloads • Video’s

• Producten/Diensten

De website moet ingericht worden na de basislijnen van UX-design en het eerste concept- design moet minimaal één keer getest worden op gebruiksvriendelijkheid.

De website moet voldoen aan de AVG. Bijlage B Doel van de website Lange termijn doelen website Doelen bezoeker De bezoeker van de website Content Gebruiksvrien- delijkheid AVG

Moscow Website

Moscow Brand- book

Principe 1: Plaats de gebruiker in controle van de interface

Het draait er bij dit principe om ervoor te zorgen dat de gebruiker zich comfortabel met de interface voelt.

Zorg ervoor dat acties omkeerbaar zijn, dit geeft de gebruiker het gevoel dat hij of zij in controle is van wat er gebeurt en zorgt ervoor dat hij of zij gemakkelijker wat gaat ‘ontdek- ken’. Dit is veel te zien in programma’s zoals Photoshop, Illustrator etc., waardoor iemand minder bang is om een fout te maken. Een simpele ‘cmd+z’ of ‘Undo’ optie zorgt ervoor dat de gebruiker in controle is. Op het web kan dit via een terug knop op de website, of door gebruik te maken van de vorige functie van de browser (Babich, 2018).

De navigatie van een software product moet altijd vanzelfsprekend zijn. Een gebruiker moet comfortabel binnen de navigatie zijn en niet in de war raken of geïntimideerd worden door de navigatie. Dit kan bereikt worden door ervoor te zorgen dat de gebruiker weet waar hij is, waar hij vandaan komt en waar hij naartoe kan. Een simpele lijn onder de pagina van de menubalk waar hij zich bevindt, een knop naar een vorig artikel of eentje naar het volgende kan hierbij voldoende zijn (Babich, 2018).

Zorg voor informatieve feedback. Als de gebruiker iets doet moet hij feedback krijgen die bijvoorbeeld zegt; ‘je hebt op deze knop gedrukt’. Dit kan zo simpel zijn als een veran- dering van de kleur van de knop op het moment wanneer hij ingedrukt is (Babich, 2018). Zorg ervoor dat de status van het systeem of een proces te zien is. Gebruikers vinden het fijn en zijn zelfs meer vergevingsgezind op het moment dat een systeem feedback geeft over de status van het systeem of een proces. Hierbij wordt bijvoorbeeld bedoeld: de timer van een download, een animatie als er een pagina geladen moet worden of een ‘even geduld’ melding. Het zorgt ervoor dat de gebruiker weet waar hij of zij aan toe is (Babich, 2018). Zorg ervoor dat de interface geschikt is voor gebruikers met verschillende vaardigheidsniv- eaus. Niet iedereen is een held met het internet of met software producten, daarom is het belangrijk een interface te ontwikkelen die voor iedereen geschikt is. Dit geldt vooral bij het gebruik van websites. Bij applicaties zoals Photoshop is het handig om tutorials te heb- ben voor beginners en shortcuts voor gevorderde gebruikers (Babich, 2018).

Maak het comfortabel om interactie te hebben met een product.

Een interface moet alleen maar relevante informatie bevatten. Irrelevante informatie in het design neemt het op tegen de relevante informatie en zorgt er zo voor dat de relevante informatie minder zichtbaar is. Alle informatie op het scherm moet relevant en waardevol zijn voor de gebruiker (Babich, 2018).

Zorg ervoor dat gebruikers niet ‘opnieuw’ data moeten geven. Wanneer een gebruiker zijn

GERELATEERDE DOCUMENTEN