• No results found

Cabaret bij Nederlands – humor in de klas

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Cabaret bij Nederlands – humor in de klas"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

10. Taalvaardigheid secundair onderwijs/voortgezet onderwijs

295

10

Ronde 2

Hiske Schipper

Emelwerda College, Emmeloord Contact: info@hiskeschipper.nl

Cabaret bij Nederlands – humor in de klas

1. Inleiding

Het leven is niet altijd leuk, maar leerlingen leren meer van leuke lessen. Humor is een prachtig middel om te gebruiken in de klas, maar je leert niet op de lerarenopleiding hoe je grappig kunt zijn. Gelukkig is dat wel te leren en bovendien kun je ook goed de grappen van een ander gebruiken tijdens de lessen Nederlands. Cabaretfragmenten zijn een prachtige aanvulling op ons vak. Op www.cabaretbijnederlands.com zijn veel van deze fragmenten te vinden met daarbij suggesties voor toepassing in de les.

2. Het gevoel voor humor van leerlingen

De kans is groot dat leerlingen om heel andere dingen lachen dan hun docenten. Hun gevoel voor humor is zich ook nog aan het ontwikkelen. Jongere kinderen lachen bij- voorbeeld om dommigheid, maar ook om gekke geluiden of om dingen die eigenlijk niet mogen. Wanneer een kind een jaar of dertien is, begint de ontwikkeling van meer talige vormen van humor, zoals ironie en sarcasme (Cornett 1986). Deze vormen van humor zijn uitingen die alles met taal en communicatie te maken hebben. Om die vormen van humor te begrijpen, moet je je verplaatsen in de gedachten van de ande- re persoon, binnen de context waarin hij zijn opmerking maakt. Je moet dus leren om situaties vanuit andere perspectieven te begrijpen (Crone 2012). Dit zijn vaardigheden die voor leerlingen in de puberteit best heel lastig zijn, maar waar wel goed bij het vak Nederlands aandacht aan besteed kan worden.

Eigenlijk bestaat elke grap uit drie elementen: een herkenbare situatie, het opbouwen van de spanning en dan de onverwachte wending (Berk 2003). Wat heel belangrijk is bij humor is dus een referentiekader. Wanneer een leerling niet genoeg voorkennis heeft over de situatie waar een grap over verteld wordt, zal deze de grap ook niet goed snappen. Dat verklaart ook waarom leerlingen om heel andere dingen lachen: ze heb- ben heel andere voorkennis en een ander referentiekader. Wanneer je zelf grappen maakt of grappige fragmenten laat zien, moet je daar als docent ook heel goed reke- ning mee houden. Je moet eerst heel duidelijk schetsen wat de situatie is waarin de grap gaat plaatsvinden. Hoe meer voorkennis een leerling heeft, hoe leuker deze de grap zal vinden.

Conferentie 33_Opmaak 1 4/11/19 13:16 Pagina 295

(2)

33steHSN-Conferentie

296

3. Positieve aspecten van humor in de klas

Er zijn talloze redenen te noemen om meer en bewust humor te gebruiken in de klas.

Zo kan humor een positief effect hebben op een aantal vormen van intelligentie.

Humor kan ervoor zorgen dat een leerling meer open-minded wordt. Ook helpt humor om creatiever te denken, doordat verwachtingspatronen doorbroken worden.

Daarnaast worden negatieve emoties geblokkeerd en een op humor gerichte mindset zorgt voor meer creatieve en ongebruikelijke ideeën. Hier kan een docent gebruik van maken door bijvoorbeeld een cabaretfragment te tonen als voorbereiding op een schrijfopdracht. Een andere vorm van intelligentie die kan groeien door humor is het kritisch denken. Cabaretiers kijken kritisch naar de maatschappij, naar wat mensen doen en naar bijvoorbeeld de boodschap van politici. Daardoor leer je met een ande- re blik naar de wereld kijken (Morreal 2009).

Naast het stimuleren van vormen van intelligentie, kan humor ook morele waarden stimuleren. Een belangrijke waarde is het kijken in het belang van anderen; het tegen- overgestelde van egocentrisme. In de meeste situaties reageren mensen met emoties die op henzelf gericht zijn, maar door te reageren met humor, kun je zaken vanuit een bre- der perspectief bekijken. Het bewaren van geduld, de tekortkomingen van mensen, verschillen tussen mensen, het beslechten van conflicten, het zijn allemaal zaken waar je makkelijker mee om kunt gaan door te reageren met humor (Morreal 2009).

Ook voor docenten heeft het gebruik van humor veel voordelen. Zo is het een effec- tieve manier van emotionele communicatie en helpt het om spanning te verlichten, om de aandacht te krijgen, om een meer persoonlijke band met leerlingen te krijgen en om weerstand te verlichten (Berk 2003).

4. Waarom cabaret bij Nederlands?

Het zal vast niet altijd lukken om als docent zelf grappen te maken en humor te gebruiken, maar gelukkig staat het internet vol met cabaretfragmenten. Er zijn vier redenen om cabaret te gebruiken tijdens de lessen Nederlands.

1. Cabaret als aanvulling op de lessen – Het eerste doel ligt erg voor de hand. Met cabaret kun je als docent je lessen leuk aanvullen, bijvoorbeeld door de les te begin- nen met een fragment als aandachtrichter of appetizer. Hiermee kun je lesdoelen, maar ook de inhoud van de les zichtbaar maken en de lesstof betekenis geven. Ook kun je de cabaretfragmenten gebruiken als aanleiding voor een discussie in de klas.

Door vragen te stellen naar aanleiding van het gekozen fragment kun je als docent het denken van leerlingen zichtbaar maken, aansluiten bij hun voorkennis en ervoor zorgen dat de nieuwe lesstof beter beklijft. Daarnaast kan het gebruik van grappige fragmenten motiverend werken bij leerlingen.

Conferentie 33_Opmaak 1 4/11/19 13:16 Pagina 296

(3)

10. Taalvaardigheid secundair onderwijs/voortgezet onderwijs

297

10

2. Cabaret om de lesstof zichtbaar te maken – Dat sluit gelijk aan bij het volgende doel:

heel veel vaardigheden die bij het schoolvak Nederlands aan bod komen, worden zichtbaar gemaakt in cabaret. Cabaret leent zich voor onderwijs in poëzie, maar ook om leerlingen te laten nadenken over taal en ze te laten spelen met taal. Ook bij het onderdeel ‘formuleren’ zijn veel geschikte cabaretfragmenten te vinden. Juist wanneer je een fragment laat zien waarin taalfouten gemaakt worden, wordt het belang van dit vakonderdeel zichtbaar voor leerlingen. Ook op het gebied van

‘argumenteren’, ‘presenteren’ en ‘communiceren’ zijn veel grappige, maar ook erg leerzame fragmenten te vinden. Soms moet je wat beter zoeken, maar zelfs voor de vakonderdelen ‘historische letterkunde’ en ‘moderne letterkunde’ zijn cabaretfrag- menten te vinden die de lesstof aanvullen en ondersteunen. De raakvlakken tussen het schoolvak Nederlands en cabaret zijn erg groot.

3. Cabaret als kunstvorm – Cabaret is meer dan alleen leuk. Cabaret is, net als liter- atuur, een kunstvorm. In deze kunstvorm vormt de taal heel vaak het uitgangspunt en wordt er op hoog niveau gespeeld met de taal, net als in literatuur. Een docent Nederlands heeft als taak leerlingen kennis te laten maken met taal als middel om kunst te maken. Dat kan via literatuur, via poëzie, maar ook via cabaret. De kun- stvorm cabaret staat, mede door de humor, wellicht dichter bij de leerlingen dan bepaalde literaire werken, waardoor cabaret een mooie brug kan vormen voor het literatuuronderwijs.

4. Cabaret om leerlingen te vormen – Het schoolvak Nederlands is van oudsher niet alleen gericht op het ontwikkelen van taalvaardigheid, maar ook op de vorming en socialisatie van leerlingen. Je kunt als docent cabaretfragmenten gebruiken die zor- gen voor mooie discussies over de grenzen van humor heen en daarbij bijdragen aan het nadenken over maatschappelijk relevante vraagstukken. Net als literatuur kan cabaret leerlingen leren reflecteren (Bakker & Ravesloot 2014).

5. Besluit

Gebruiken van meer humor in de lessen is niet iets wat je zomaar doet. Humor is heel persoonlijk en kan, zeker bij leerlingen, verkeerd vallen of niet goed aankomen. Door als docent veel te proberen leer je snel wat goed werkt of niet. Een goed referentieka- der schetsen is heel belangrijk. Omdat oudere leerlingen meer kennis van de wereld hebben, werken cabaretfragmenten beter bij hen dan bij jongere leerlingen. Mooie suggesties voor cabaretfragmenten zijn te vinden op www.cabaretbijnederlands.com.

Conferentie 33_Opmaak 1 4/11/19 13:16 Pagina 297

(4)

33steHSN-Conferentie

298

Referenties

Bakker, C. & C. Ravesloot (2014). “Grenzeloze humor? Cabaret bij het schoolvak Nederlands”. In: Levende Talen Magazine, 6, p. 10-15.

Berk, R.A. (2003). Professors are from Mars, students are from Snickers: how to write and deliver humor in the classroom and in professional presentations. Sterling: Stylus Publishing.

Cornett, C.E. (1986). Learning Through Laughter: Humor in the Classroom.

Bloomington: Phi Delta Kappa Educational Foundation.

Crone, E. (2012). Het sociale brein van de puber. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker.

Morreal, J. (2009). Comic Relief: A Comprehensive Philosophy of Humor. Oxford:

Wiley-Blackwell.

Ronde 3

Martijn Knook & Nellianne van Schaik-Maljaars Calvijn College Goes

Contact: knm@calvijncollege.nl scm@calvijncollege.nl

Debatteren kun je leren: een doorlopende leerlijn

Wie boeiend vertelt, vlot presenteert en overtuigend overkomt, scoort al snel punten bij zijn publiek. Maar kan elke leerling een goede spreker worden? Voor die uitdaging staat menig docent Nederlands die zijn leerlingen de beginselen van overtuigend spre- ken wil bijbrengen. In het voortgezet onderwijs is spreekvaardigheid op veel scholen een ondergeschoven kindje en er is beperkt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe mondelinge taalvaardigheid in het voortgezet onderwijs het beste kan worden onderwezen (Wurth e.a. 2016). In Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht (Bonset & Braaksma 2008) komt naar voren dat we weinig weten over hoe docenten mondelinge taalvaardigheid onderwijzen en hoe leerlingen deze vaardigheid het beste leren.

De eindtermen voor havo en vwo zijn beknopt als het om mondelinge taalvaardigheid gaat. Ze bevatten drie aspecten waaraan moet worden voldaan:

Conferentie 33_Opmaak 1 4/11/19 13:16 Pagina 298

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ouders spelen een grote rol in de sportbeleving van hun kind: voor, tijdens en na de wedstrijd en thuis.. Een ouder is een rolmodel voor het kind, toeschouwer, supporter

Misschien moeten er wel accen- ten zijn die speciaal interessant zijn voor leerlingen in het beroepssecundair onderwijs, maar een sterke persoonlijkheid, goede communicatieve

Sinds een jaar werken circa 12 docenten Nederlands havo/vwo bovenbouw met uitge- verij Malmberg aan een andere invalshoek, juist omdat blijkt dat leerlingen die met de

Wat blijkt, is dat leerlingen sociale media op grote schaal gebruiken om te leren voor school en voor hun hobby’s.. Ze geven elkaar tips over YouTube-filmpjes van docenten

de docent print een toets van zijn/haar de docent maakt een digitale selectie van harde schijf en kopieert die methodetoetsen en eigen vragen Les 2 in de leerlingen maken de toets

Binnen de visie van het competentieleren zou je de klas in drie groepen kunnen verdelen: een groep zoekt een gsm voor oma, een andere groep voor hun 12-jarig zusje en de derde

Competentie 3 komt minder expliciet aan bod als leerlingen bijvoorbeeld een gerecht bereid hebben (competentie 2, een maaltijd voor een groep organiseren) en er aan hun

De sectie Nederlands van Levende Talen (SBN) geeft in dit stuk de visie op het leergebied taal/Nederlands en de rol van taal in en voor het leren.. Dit visiestuk moet vooral