• No results found

Cover Page The handle

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Cover Page The handle"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Cover Page

The handle http://hdl.handle.net/1887/38563 holds various files of this Leiden University dissertation.

Author: Groos, Anneliesje Marije

Title: Een hard en waakzaam woord. Engagement in de literaire tijdschriften van de 'lange jaren vijftig' (1950-1963)

Issue Date: : 2016-03-17

(2)

WOOR D

EE N H AR D EN W

AAK ZA AM

1950

1963

MARIJE

G

ROOS

EN

G

A

G

EMENT IN DE LITERAIRE TIJDSCHRIFTEN VAN DE ‘

LAN

G

E JAREN VIJFTI

G

MARIJE

GROOS

In een periode waarin het volgens Mulisch leek of alles was versteend, klonken in de literaire tijdschriften felle proteststemmen tegen de literatuur van ‘het klein geluk’ en de burgerlijke consensuscultuur. De verschrikkingen van het recente verleden en de vrees voor een nieuwe oorlog beheersten het politiek-maatschappelijke klimaat.

Tegelijkertijd hield Nederland kramp- achtig vast aan zijn rol als model- kolonisator. Deze veranderde wereld vroeg om stellingname, ook in de literatuur: ‘Lyriek is de moeder der politiek’, stelde Lucebert.

Marije Groos laat zien hoe auteurs als Lucebert, Harry Mulisch, Jan Wolkers, Gerrit Kouwenaar, Henk Hofland en J.B. Charles in intrigerende teksten vorm gaven aan een kritisch engagement. Zij laten een ander, afwijkend geluid horen uit de ‘lange jaren vijftig’. Daarnaast gaat Groos uitvoerig in op het specifiek literaire karakter van het engagement.

Haar boek draagt daarmee bij aan het doorlopende debat over literatuur, autonomie en engagement.

EEN HARD

EN WAAK-

ZAAM

WOORD

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

(ii) Hoofsaaklik intensiewe ontwikkeling wat 'n steeds wyer-wordende vat op die natuurverskynsels mae- bring. Uitbreiding van di e aanpassin~ geskied hier meer deur

Takes sprak met Anton over de oorlog, niet om zijn daad goed te praten (hij zou nu weer een fascist kunnen doden), maar omdat hij aan niks anders meer kon denken. Hij was verliefd

Treurig slentert hij in de buurt van Roermond, Uitgelaten is hij, als hij haar in de verte ziet, Rode haren had ze, zijn mooie rode duivelin, Kansloos vond haar moeder hem, hij

Nader tot de troon Waar het loflied klinkt Heel de schepping zingt:.. Hij

Karin en haar vader blijken Fake Ploeg bij Steenwijk op de stoep te hebben gelegd, omdat Korteweg bang was voor hagedissen, die hij met moeite gedurende de oorlog in leven

Dan vertelt Takes over zijn verhouding met Truus: hij had zijn gezin in de steek gelaten voor haar, maar zij hield niet van hem.. Hij vertelt over hun urenlange gesprekken over

Hij wijst Fake erop dat zijn vader doelgericht gedood is door het communistisch verzet, terwijl de familie Steenwijk zomaar is afgemaakt omdat Ploeg zich toevallig voor hun

Eerder verschenen van zijn hand onder andere Zijn getij- denboek (over Harry Mulisch), Het fabeldier dat Komrij heet en Zo is het genoeg (over het laatste jaar van Jan