• No results found

Column en lezersbrieven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Column en lezersbrieven"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Bert Claerhout

Colofon kerk & leven Halewijnlaan 92 2050 Antwerpen www.kerkenleven.be kerk & leven is een uitgave van Studiecentrum Kerk en Media vzw verantwoordelijke uitgever

Filip Debruyne

De parochie is verantwoordelijk voor de eigen teksten

redactie Algemene redactie tel. 03 210 08 40 fax 03 210 08 49

redactie.kerkenleven@kerknet.be Hoofdredacteur

Bert Claerhout Eindredacteur Peter Gordts Redacteurs

Erik De Smet, Nicole Lehoucq, Ilse Van Halst, Jozefien Van Huffel Lieve Wouters

Redactiesecretariaat & Optocht Martine Croonen

secretariaat.kl@kerknet.be Diocesane redactie Antwerpen Susan Van Lommel Filip Ceulemans Schoenmarkt 2 2000 Antwerpen tel. 03 202 84 30 fax 03 202 84 31

redactie.bisdom.antwerpen@

kerknet.be

Diocesane redactie Brugge Liselotte Anckaert

Diocesaan Centrum Groenhove Bosdreef 5

8820 Torhout tel. 050 74 56 38

liselotte.anckaert@kerknet.be Diocesane redactie Gent Eveline Coppin Bisdomplein 1 9000 Gent tel. 09 225 16 26 fax 09 223 39 59

eveline.coppin@kerknet.be Diocesane redactie Hasselt Jan Colla

Vrijwilligersplein 14 3500 Hasselt tel. 011 28 84 40 jan.colla@kerknet.be

Diocesane redactie Mechelen-Brussel Hans Medart

Varkensstraat 6 2800 Mechelen tel. 015 29 84 17

hans.medart@kerknet.be vormgeving Grafisch ontwerp Catapult, Antwerpen Lay-out & Zetwerk Patrick Claessens publiciteit Trevi Plus Leopold II laan 53 1080 Brussel tel. 02 428 21 03 fax 02 428 37 55

katrien.lannoo@treviplus.be www.treviplus.be

dienst parochiebladen tel. 03 210 08 30 - fax 03 210 08 36 abonnementen

Abonnementen en adreswijzigin- gen uitsluitend via de parochie drukkerij

NV Halewijn

© copyright

Alle teksten, foto’s en beeldmateri- aal uit kerk & leven zijn auteurs- rechtelijk beschermd. Zonder toe- stemming van de uitgever mogen ze op geen enkele wijze worden verspreid. De uitgever is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de advertenties. Lezersbrieven moeten naam en adres vermelden.

De redactie behoudt zich het recht teksten in te korten of te weigeren.

6 in de pen

30 januari 2013

kerk & leven

INHOUD

Parochie 1

In de pen 6

Samenleving 8

Klapstoel 9

Spiritualiteit 10 Samenleving 12

Varia 13

Dossier 14

Kerk 16

Buitenland 17 Het verlangen 18

Film 19

Op · tocht 20

Mensen 21

Bisdom 22

Podium 24

Witte duifje

kerk & leven,2 januari 2013

Graag een reactie op de lezersbrief Paus Benedictus XVI over Jezus van Hubert Avaux. Hoe kan een voor- malige professor exegese aan het Johannes XXIII-seminarie bewe- ren dat de uitdrukking ‘geboren worden uit een maagd’ in Jezus’

tijd werd gezegd van een bijzon- der iemand, en dat dit niets te maken had met dat ‘fameuze witte duifje’? Met andere woorden, met het feit dat Maria als maagd Jezus ter wereld zou hebben gebracht.

Waar vindt men identieke geval- len in de Schrift? Noch van Mozes, David, Salomon of van Johannes de Doper werd beweerd dat zij gebo- ren werden uit een maagd. Ook niet van de grote profeten. Van- waar anders de twijfel en de beslis- sing van Sint-Jozef om in stilte van Maria te scheiden, als het kind dat zij verwachtten zijn zoon niet was?

Dat laatste vinden we uitvoerig uiteengezet in Matteüs, 1, 18-25.

Waarom was Gods ingrijpen nodig om Sint-Jozef door mid- del van een engel gerust te stel- len? Laten we Gods macht niet beperken tot wat wetenschappe- lijk mogelijk is. Over gewone alle- daagse dingen praat niemand tweeduizend jaar. In het andere geval eindigen we er nog mee Gods bestaan te ontkennen.

Josee DESAEDELEER, Halle

Het gebod van de liefde

kerk & leven,2 januari 2013

Vooreerst wil ik lezer Frans Maris bedanken. Zijn lezersbrief drukt sterk uit wat ook mij bezighoudt.

Hij schrijft: ,,Het is telkens weer behoorlijk schrikken als we zien hoe geloofsgenoten elkaar in de haren vliegen.’’ En: ,,(…) altijd weer is de taal van de stellingna- men absoluut, behoorlijk fors, soms ronduit beledigend.’’

Beide houdingen doen volgens hem schromelijk te kort aan het gebod van de Liefde. ,,Als er van iets kan worden gezegd dat het absoluut is, dan is het toch wel van dat gebod.’’ Zijn er lezers die het met dat laatste niet eens zijn?

Ik zou graag hun stem horen.

Als het ons vaak ontbreekt aan soepelheid, begrip en verdraag- zaamheid, heeft dat een oorzaak en een voorgeschiedenis. Velen van ons – ik ben zelf 65-plusser – zijn opgegroeid in een Kerk die de ene waarheid bezat waaraan niet mocht worden getwijfeld.

Toen we tijdens onze semina- rieopleiding met andere stem- men en visies werden geconfron- teerd, ervoer ik dat niet alleen als een bevrijding, maar ook als een crisismoment: welke waar- heid zou uiteindelijk overeind blijven?

Er is maar één echte uitweg, dunkt me, en dat is de werkelijk- heid aanvaarden zoals die is. En die werkelijkheid is dat er bin- nen de Kerk verschillend wordt gedacht, zowel over theologische als over morele kwesties, zowel bij bisschoppen en priesters als

bij leken. Maar om die werke- lijkheid te kunnen respecteren, moet iedereen leren ermee op te houden de eigen waarheid als dé waarheid te poneren. Als ik in een homilie iemand genuanceerd hoor zeggen ,,zo denk ik erover’’, dan krijg ik de ruimte om er even- tueel anders over te denken. En dat is voor mij voldoende, want dan mag ik er ook zijn.

Ook voor mij was het een lange weg om tot die houding te komen.

Het kostte me een pijnlijk conflict in mijn eerste parochie, tot ik tot het besef kwam dat ‘mijn waar- heid’ hoe dan ook het resultaat was van ‘mijn geschiedenis’: van het onderwijs dat ik had gekre- gen, de boeken die ik had gelezen en de mensen die ik had ontmoet.

De voorbije tien jaar werkte ik voor Pax Christi Vlaanderen en werd me nog duidelijker dat een geweldloze, respectvolle omgang met andersdenkenden en anders- gelovigen binnen onze Kerk alleen mogelijk is als we vanuit dat besef kunnen denken en met elkaar spreken.

De interreligieuze dialoog heeft ons al een beetje geleerd om res- pectvol om te gaan met waarhe- den van andere religies. Dat is niet zo moeilijk, ondervond ik, omdat ik het in die dialoog normaal vond dat de ander met ‘andere’

waarheden door het leven ging.

Zolang die ene gemeenschap- pelijke waarheid maar over- eind blijft, namelijk het absolute gebod van de liefde en dus van het respect.

Jan VANDEN BERGHE, Sint-Idesbald

lezersbrieven

Reageren op artikelen in deze krant? U kan schrijven of mailen (met vermelding van uw naam en adres) naar:

kerk & leven, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen of lezersbrieven@kerknet.be

Toegegeven, de bekentenis van gewezen wielrenner Lance Armstrong dat hij doping heeft gebruikt, was niet echt een verrassing. Zijn veelbesproken interview op de Amerikaanse televisie met Oprah Winfrey verduidelijkte evenmin de betrokken- heid van ploegleiders en sponsors, noch de rol van de internationale wielerunie (UCI). Uiteraard is dit ook niet het einde van een tijdperk.

Het zou naïef zijn te geloven dat de wielersport nu weer zuiver op de graat is. Desalniettemin was Armstrongs publieke biecht een historische gebeurtenis, en niet alleen voor wielerliefhebbers. Velen vroegen zich immers al lang af hoe ver je kunt gaan in de leugen.

In de oudheid gebruikten de Grieken al magische kruiden om hun prestaties te bevorderen. Doping is dan ook zo oud als de sport zelf.

De namen van de dopingzondaars wijzigen en ze gebruiken almaar verfijndere middelen, maar voor het overige blijft alles bij het oude.

Het gaat al lang niet meer om ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. De profwielrennerij is topsport en topsport is een tak van de amusementsindustrie waar veel geld, grote commerciële belangen en persoonlijke roem aan vasthangen. Velen zijn bereid daarvoor hun lichaam op te pompen, soms met de dood tot gevolg.

Wie dat niet wil inzien, moet bij elke nieuwe dopingaffaire ook niet klagen dat hij zich bedrogen voelt.

Wat het geval-Armstrong zo erg maakt, is niet dat een groot kampioen van zijn voetstuk is gevallen. Het spurtwonder Ben Johnson, de voetbalkunstenaar Diego Maradona, Eddy Merckx en Johan Museeuw: ook zij werden op doping betrapt. En ook dat nieuws sloeg in als een bom. Wat Armstrongs bedrog van andere dopingzaken onderscheidt, is de manier waarop de leugen werd omgevormd tot een systeem dat decennialang niet alleen naïeve wielerliefhebbers en kankerpatiënten misleidde, maar ook ploeg- makkers onder druk zette, sceptici afdreigde en trachtte om te kopen, en mogelijke klokkenluiders voor de rechtbank sleepte.

„Je moest het aankunnen, die bloedtransfusies en dat liegen”, bekende Tyler Hamilton, een ex-ploeggenoot van Armstrong, onlangs. „Ik voelde me een gangster worden die steeds meer op zijn gemak was als hij loog.” In 2003 reed Hamilton de Ronde van Frankrijk met een gebroken sleutelbeen, maar die pijn was niets vergeleken bij de mentale pijn die later de kop opstak. „Als ik nu niet de waarheid had verteld, had ik heel dat verleden in mijn graf meegenomen – al die pijn, die donkere momenten. Het zou me opgevreten hebben.”

Zijn boss – zoals Lance Armstrong in het peloton werd genoemd – was ondertussen wereldwijd een icoon geworden, zowel op de fiets als in de strijd tegen kanker. Hij was ongetwijfeld een perfectionist, meedogenloos voor zichzelf en voor de anderen. Zijn soepele stijl, zijn reactievermogen, zijn optredens en persconferenties, hij deed alles met veel bravoure, op en top professioneel, haast perfect.

Die perfectie gold zeker voor het dopingsysteem binnen zijn team.

Armstrong testte nooit positief. Toen ex-ploegmaats als Roberto Heras, Tyler Hamilton en Floyd Landis naar een andere ploeg vertrokken, liepen ze meteen tegen de dopinglamp.

Blijkbaar heeft Armstrong altijd geloofd dat hij met de leugen weg kon komen. Zijn bekentenis kwam er pas toen de bewijslast verpletterend was. Getuigenissen van gewezen ploegmaats en vrienden zetten hem met de rug tegen de muur. Hoezeer hij het in de talkshow van Oprah Winfrey ook probeerde, de schijn ophouden kon niet langer. Neen, hij noemde geen namen van handlangers.

Maar hij zei evenmin sorry tegen al wie hij eerder voor leugenaar had uitgemaakt en wier leven hij heeft kapotgemaakt, ook al wist hij dat ze de waarheid spraken. Zijn ijzersterke imago, arrogantie, agressiviteit en overlevingsdrift maakten dat hij altijd en in alles de regie in eigen handen had. In de confrontatie tussen waarheid en leugen is hem dat uiteindelijk niet gelukt.

Hoe ver kun je gaan in

de leugen?

column

Door dik en dun

Vrienden die brieven schrijven naar de andere kant van de wereld. Makkers die elkaar kennen sinds de lagere school. Of vriendinnen die samen in het ziekenhuis lagen en sindsdien elke dag aan elkaar denken. In de rubriek Door dik en dun laten we in 2013 tweewekelijks lezers aan het woord over hun bijzondere of net heel alledaagse vriendschap.

Vertel ons uw verhaal via Redactie kerk & leven Door dik en dun Halewijnlaan 92 2050 Antwerpen of via doordikendun@

kerknet.be

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Trouwens, het is niet alleen in de zoge- naamde ‘christelijke’ arbeidersco- operatieve waarvan de venno- ten de dupe zijn van ‘ver-grijpen naar geld’, maar ook bij de

„Door de uitzendingen door derden in de marge van de programmering te plaatsen, komt de VRT daar evenwel niet aan tegemoet”, stelde hij.. De uitzendingen door

In hun commentaar vragen de auteurs van Nieuwe tijden, nieuwe mensen zich af of we niet afstevenen op een sociaal gemarginaliseerde Kerk. Het frappante verband tussen de generaties

Daarmee herdenkt hij dat zijn voor- ganger, Joannes-Paulus II, een kwarteeuw geleden de leiders van de grote godsdiensten en levensbeschouwingen in Assisi bijeenriep voor

Wanneer we ons realiseren dat Christus in zijn Kerk aanvult wat er door menselijke tekortkomin- gen aan ontbreekt, dan geloof ik dat mensen zich wel degelijk thuis

Eenvoud en soberheid zijn uitdagingen voor de chris- tenen van deze tijd.. Een priesterwijding is een bij uitstek verheven

Wie de realiteit niet onder ogen durft te zien, heeft het aan zich- zelf te danken dat hij gaat twij- felen en dat hij op een bepaald moment het gevoel krijgt alles

collegiale kerkstructuren, zijn spirituele en sociale bekommernis, zijn openheid voor de wereld en voor andere godsdiensten, alsook zijn gedrevenheid om jongeren te