• No results found

Column en lezersbrieven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Column en lezersbrieven"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Montmartre

kerk & leven,8 juni 2011

Ik dank u uitdrukkelijk voor uw dossier over de eucharistische aanbidding in Montmartre. Mgr.

Léonard heeft in zijn prioriteits- nota het herstel van de eucharis- tische aanbidding aangekondigd.

Waar kan men in Vlaanderen im- mers nog terecht voor deze vorm van uitzonderlijke vroomheid?

Hopelijk wordt dit in vele paro- chies in ere hersteld.

Ten slotte vraag ik mij af waar- om het Latijn in de novus ordo mis- sae zo verbannen is. In Nederland is het vanzelfsprekend dat de priester de prefatie en het pater- noster in het Latijn zingt. De on- eindige schoonheid van de gre- goriaanse gezangen schept een universele sacrale band met het godsvolk.

Ik ben er grondig van overtuigd dat wanneer het aanbod van een plechtige Latijnse novus ordo mis- sae er is, de kerken terug massaal zullen worden bezocht. Rituelen en sacraliteit zijn, naast het ge- loof in onze Heer, een geneesmid- del voor de ziel.

Luc VERREYCKEN, Aarschot

Met Rita naar Lourdes

kerk & leven,8 juni 2011

Graag een reactie op de brief van Gerard Hermans in verband met de Lourdesreis van actrice Jacky Lafon, Rita uit de VTM-serie Fa- milie. Mirakels in Lourdes zijn inderdaad geen punt van ons ge- loof, maar dat er vele onverklaar- bare genezingen in Lourdes zijn gebeurd, is wetenschappelijk be- wezen. Wellicht gebeurt dat ook

op andere plaatsen. Dé verklaring daarvoor heeft niemand. Rita kan wel beweren dat zij daar niet in ge- looft, daarmee kan zij de gebeur- de feiten niet wegtoveren. Uitein- delijk ga je niet naar Lourdes om mirakels te zien, maar om even te gaan bezinnen. Doe dus zeker niet zoals die Amerikaan die op de es- planade in Lourdes een priester aansprak en vroeg: „Om welk uur beginnen de mirakels?”

Trouwens, onze op vele plaatsen verafgode Huub Oosterhuis – de man van de zogenaamde mooie liederen – ontkent met klem de wonderen uit het evangelie. De- ze man veroorzaakt meer erger- nis dan Jacky Lafon. Als Ooster- huis dat allemaal verkondigt, maar daarnaast een schone cent verdient aan zijn liederen in onze kerken, dan besluit ik samen met Gerard Hermans: „We worden langs vele kanalen sluw en listig misleid en bedrogen, en we schij- nen er ons wel bij te voelen.”

Guido REMAUT, Rumbeke

Bonussen

kerk & leven,1 juni 2011

1. Meerdere lezers stellen terecht het schandaal van de bonussen aan de kaak. Het gaat hier immers over diefstal ten nadele van de staat en van de aandeelhouders van bepaalde vennootschappen.

Diefstal is volgens Google een strafrechterlijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wij- ze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom. Toen meerdere banken bijna bankroet waren door onvoorzichtige en roekeloze leningen toe te staan,

heeft de staat deze banken met belastinggeld – ons geld dus – ge- red ter wille van het personeel.

De kliekjes die nu aan het hoofd staan van deze beruchte instel- lingen proberen elkaar fikse be- dragen toe te spelen met geld dat niet van hen is. Waarom zitten zo- vele politici in de raden van be- heer? Wat weten zij over het bank- wezen, het brouwen van bier of het bakken van koekjes? Het zou kerk & leven sieren als het van die lui afstand zou nemen. Ik ga ak- koord met Jos Raskin van Hasselt die vraagt om de namen te publi- ceren van politici die zetelen in de raden van bestuur. Dat zou nog eens interessante lectuur zijn.

Arsène MATTHYS, Gent

2. Hierbij enkele bedenkingen van een kritische lezer over de bonussen. Ik beaam wat lezer Jos Raskin schrijft over Jean-Luc De- haene. Die is inderdaad het voor- beeld geworden van wat in Ne- derland de ‘graaicultuur’ wordt genoemd. Bij zijn aanstelling tot voorzitter van de raad van be- stuur van Dexia had ik nog ge- dacht dat hij, gezien zijn andere inkomstenbronnen, dit mandaat op zijn minst tijdelijk en gratis zou opnemen.

Het is toch immoreel dat bonus- sen worden uitgekeerd terwijl de gemeenschap nog moet worden terugbetaald voor het door haar verschafte ‘reddingsgeld’? Ook al belet geen enkele wettelijke regel zulks, dan nog is de christelijke stelregel van solidariteit een meer dan stevig beletsel om anders dan de anderen te handelen. Is het boeken van een positief resultaat bovendien niet eerder de verdien-

ste van de soldaten te velde dan van geïsoleerde toplui?

Tot slot nog een bedenking bij de brief van J. Boerjan over dat- zelfde onderwerp. Ik las in De Tijd het citaat „Hoeveel rijk- dom heb je nodig om gelukkig te zijn?”. Het is een uitspraak van Adair Lord Turner, de topman van het Britse FSA dat toezicht houdt over het financiële systeem van Groot-Brittannië, in een plei- dooi voor meer matiging. Achter- eenvolgens hebben wij in de loop der eeuwen gekend: slavernij en afschaffing ervan, adel en lijfeige- nen, bourgeoisie en industrialisa- tie met kinderarbeid, waar pries- ter Daens tegen optrad. Anno 2011 zijn wij zelf bezig ‘nieuwe rijken’

te creëren... met onze passieve in- stemming.

Herman VERMOESEN, Moorsel-Aalst

lezersbrieven

Reageren op artikelen in deze krant? U kan schrijven of mailen (met vermelding van uw naam en adres) naar:

kerk & leven, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen of lezersbrieven@kerknet.be

INHOUD

Parochie 1

In de pen 6

Strandstoel 8 Samenleving 9

Kerk 10

Mensen 11

Varia 12

Op · tocht 13

Bisdom 14

Podium 16

Houding tegenover Kerk wijzigde fel in dertig jaar

column

Bert

Claerhout

Zowat de helft van de bevolking van ons land noemt zich nog katholiek. Dat is 22 procent minder dan in 1981. Een en ander blijkt uit de resultaten van het vierde Europese waardenonderzoek naar de overtuigingen en opvattingen van de Europese burgers.

België werd in 2009 onder de loep genomen en de bevindingen verschenen onlangs bij Lannoo-Tielt onder de titel Nieuwe tijden, nieuwe mensen. Academici van zowel Vlaamse als Franstalige universi- teiten werkten eraan mee.

Het onderzoeksrapport leert dat de Belg bijzonder veel belang hecht aan het gezin (98 procent). Ook vrienden (92 procent), arbeid (90 procent) en vrije tijd (88 procent) scoren hoog. Veel minder inte- resse is er voor godsdienst (40 procent) en voor politiek (30 procent).

Die cijfers bleven de afgelopen twee decennia relatief stabiel. Alleen voor godsdienst daalden ze licht.

Dat betekent niet dat er niets is veranderd. Ondanks de grote waarde die we aan het gezin hechten, verliest het huwelijk als insti- tuut aan belang. Dat geldt eveneens voor de klassieke rolverdeling tussen man en vrouw. Ook de roep om lichamelijke zelfbeschik- king klinkt almaar luider. De Belg staat nu minder afkerig tegenover homoseksualiteit en echtscheiding, en bijna de helft van de onder- vraagden vindt euthanasie gerechtvaardigd. Inzake sociale ethiek zweert de overgrote meerderheid bij verantwoordelijkheid, burgerzin en fatsoen. Er is maar weinig begrip voor sociale fraude (84 procent), belastingontduiking (64 procent) en liegen (52 procent).

Het Europese waardenonderzoek legt de grote lijnen bloot van de verstrekkende verschuivingen die zich sinds 1980 in ons denken hebben voorgedaan. De cijfers wijzen op een voortschrijdende secularisering en individualisering. Uiteraard komt dat sterk tot uiting in de houding tegenover Kerk en geloof. Vooral bij de jongste generaties daalt de religieuze betrokkenheid, terwijl het godsbegrip

almaar waziger wordt. Als God ter sprake komt, denkt ruim een derde van de Belgen aan een of andere levenskracht of geest. Minder dan een op de vijf gelooft nog in een persoonlijke God. Ook het vertrou- wen in de Kerk kalft verder af. In 1981 vertrouwden nog twee op de drie Belgen haar, in 2009 – nog vóór de pedofiliecrisis dus – was dat nog een op de drie.

In hun commentaar vragen de auteurs van Nieuwe tijden, nieuwe mensen zich af of we niet afstevenen op een sociaal gemarginaliseerde Kerk. Het frappante verband tussen de generaties en de kerkbetrok- kenheid lijkt hen gelijk te geven. Zo zouden er in de generatie die na 1984 werd geboren, nog nauwelijks kernkatholieken zijn. Ongeveer de helft van de niet-kerkelijke bevolking is dat al minstens twee generaties. Het aantal Belgen dat niet in een katholiek milieu opgroeit, neemt daardoor van generatie op generatie toe.

De helft van de bevolking die zich nog katholiek noemt, en een generatie jongeren die nauwelijks kernkatholieken telt: binnen deze uitersten moet de Kerk haar evangelische boodschap uitdragen. Er is dus nog een vruchtbare christelijke traditie waarin velen zich herkennen, maar in hoeverre wordt die nog inhoudelijk gedragen?

De vraag is dan ook hoe we als kerkgemeenschap kunnen tonen dat die waarden en overtuigingen hun grond vinden in Christus’ Blijde Boodschap?

Misschien moeten we ons wat meer buigen over de spirituele erfenis die we de komende generaties willen meegeven. Het is belangrijk dat zij in hun naaste omgeving mensen ontmoeten die met de Kerk zijn begaan en kracht putten uit hun geloof. Daar op een bescheiden manier werk van maken, wapent ons tegen een dodelijk gevaar: de teloorgang van de hoop. Gods schepping is niet af. Het is niet omdat de zon elke dag achter de horizon verdwijnt, dat ze niet meer bestaat.

Colofon kerk & leven Halewijnlaan 92 2050 Antwerpen www.kerkenleven.be kerk & leven is een uitgave van Studiecentrum Kerk en Media vzw verantwoordelijke uitgever

Filip Debruyne

De parochie is verantwoordelijk voor de eigen teksten

redactie Algemene redactie tel. 03 210 08 40 fax 03 210 08 49

redactie.kerkenleven@kerknet.be Hoofdredacteur

Bert Claerhout Eindredacteur Peter Gordts Redacteurs

Erik De Smet, Nicole Lehoucq, Ilse Van Halst, Jozefien Van Huffel Lieve Wouters

Redactiesecretariaat & Optocht Martine Croonen

secretariaat.kl@kerknet.be Diocesane redactie Antwerpen Persdienst Bisdom Antwerpen Schoenmarkt 2

2000 Antwerpen

tel. 03 202 84 30 (van maandag tot woensdagmiddag)

fax 03 202 84 31

redactie.bisdom.antwerpen@

kerknet.be

Diocesane redactie Brugge Persdienst Bisdom Brugge Heilige Geeststraat 4 8000 Brugge tel. 050 33 59 05 fax 050 34 14 32

persdienst.bisdom.brugge@

kerknet.be

Diocesane redactie Gent Eveline Coppin Bisdomplein 1 9000 Gent tel. 09 225 16 26 fax 09 223 39 59

eveline.coppin@kerknet.be Diocesane redactie Hasselt Persdienst Bisdom Hasselt Vrijwilligersplein 14 3500 Hasselt tel. 011 28 84 58 fax 011 28 84 78

persdienst@bisdomhasselt.be Diocesane redactie Mechelen-Brussel Pers- en informatiedienst Wollemarkt 15

2800 Mechelen tel. 015 21 65 01 fax 015 20 94 85 aartsbisdom@kerknet.be vormgeving Grafisch ontwerp Catapult, Antwerpen Lay-out & Zetwerk Tinne Van Litsenborg publiciteit Trevi Plus Leopold II laan 53 1080 Brussel tel. 02 428 21 03 fax 02 428 37 55

katrien.lannoo@treviplus.be www.treviplus.be

dienst parochiebladen tel. 03 210 08 30 - fax 03 210 08 36 abonnementen

Abonnementen en adreswijzigin- gen uitsluitend via de parochie drukkerij

NV Halewijn

© copyright

Alle teksten, foto’s en beeldmateri- aal uit kerk & leven zijn auteurs- rechtelijk beschermd. Zonder toe- stemming van de uitgever mogen ze op geen enkele wijze worden verspreid. De uitgever is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de advertenties. Lezersbrieven moeten naam en adres vermelden.

De redactie behoudt zich het recht teksten in te korten of te weigeren.

6 in de pen

29 juni 2011

kerk & leven

Beste lezer,

Het nummer dat u in han­

den heeft, is het laatste   nummer vooraleer de  zomervakantie begint. Naar  jaarlijkse gewoonte verschij­

nen de twee volgende edities   van ons blad na een tussen­

periode van drie weken. 

Deze zomer is dat op 20 juli  en op 10 augustus. Vanaf  10 augustus is kerk & leven  er opnieuw wekelijks, zij  het met enkele aangepaste  rubrieken. De wekelijkse  column bijvoorbeeld vindt u  pas terug vanaf 31 augustus.

De redactie wenst u alvast  een prettige en deugd­

doende vakantie!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Waarom zou ik bijvoorbeeld als katholiek niet mogen vinden dat de Kerk veel te leren heeft van de moder- ne samenleving als het gaat om respect voor de

Daarmee herdenkt hij dat zijn voor- ganger, Joannes-Paulus II, een kwarteeuw geleden de leiders van de grote godsdiensten en levensbeschouwingen in Assisi bijeenriep voor

Wanneer we ons realiseren dat Christus in zijn Kerk aanvult wat er door menselijke tekortkomin- gen aan ontbreekt, dan geloof ik dat mensen zich wel degelijk thuis

Eenvoud en soberheid zijn uitdagingen voor de chris- tenen van deze tijd.. Een priesterwijding is een bij uitstek verheven

Wie de realiteit niet onder ogen durft te zien, heeft het aan zich- zelf te danken dat hij gaat twij- felen en dat hij op een bepaald moment het gevoel krijgt alles

collegiale kerkstructuren, zijn spirituele en sociale bekommernis, zijn openheid voor de wereld en voor andere godsdiensten, alsook zijn gedrevenheid om jongeren te

De clarissen van Malonne benadrukken dat zij de zware misdaden van Michelle Martin niet goedpraten en alle begrip hebben voor het leed van de slachtoffers, maar dat niemand

Het is zeer lovenswaardig dat de zusters van het kloos- ter in Malonne contact hebben gezocht met Michelle Martin, maar hadden er toch niet wat meer