• No results found

MOZART, DEBUSSY EN WIGGLESWORTH

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "MOZART, DEBUSSY EN WIGGLESWORTH"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

60

3 OKTOBER 2020 13.00 & 15.30 UUR SERIE GROOT OMROEPKOOR & FRIENDS-1

MOZART, DEBUSSY EN WIGGLESWORTH Radio Filharmonisch Orkest

Groot Omroepkoor

Ryan Wigglesworth piano* en dirigent Karel Deseure dirigent (Wigglesworth) Benjamin Goodson koordirigent Ryan Wigglesworth 1979

Pianoconcert 2019 - Nederlandse première Arioso

Scherzo Notturno - Gigue

Wolfgang Amadeus Mozart 1756-1791 Kyrie KV 341 1782?

Claude Debussy 1862-1918 Nocturnes 1899

Nuages Fêtes Sirènes

ditconcertheeftgeenpauze

* Marc-André Hamelin heeft om persoonlijke redenen dit concert moeten afzeggen. Het team van de NTR ZaterdagMatinee prijst zich gelukkig dat Ryan Wigglesworth vandaag zelf de solopartij in zijn Pianoconcert voor zijn rekening kan nemen. Karel Deseure zal dit werk dirigeren.

(2)

2 3

Podium Witteman 4 oktober 18.10 u NPO 2

Radio 4-presentator Sander Zwiep trekt door het land tijdens de stemweek van de Klassieke Top 400. Club Classique speelt twee publiekslievelingen uit de lijst.

Dana Zemtsov en Anna Fedorova delen een liefde voor de Franse taal en muziek. Ze spelen Debussy.

Floris Kortie breekt in het kader van Oktober Geschiede- nismaand een lans voor de (onterecht) minder bekende grootheden uit de muziek. Deze week is dat de 17de- eeuwse vrouwelijke componist Barbara Strozzi. Duo Serenissima komt muziek van haar uitvoeren.

Kijk ook terug naar de uitzending van zondag13 sep- tember, met aandacht voor het 75-jarige Radio Filhar- monisch Orkest en Groot Omroepkoor!

PODIUMWITTEMAN.NL

Gratis programmaboekjes

Om rijen en contact in deze corona-tijd zoveel mogelijk te vermijden, worden onze programmaboekjes tijdelijk gratis verspreid in Het Concertgebouw. Ze zijn ook en- kele dagen voor ieder concert al te lezen op

WWW.ZATERDAGMATINEE.NL

60e seizoen 3 oktober 2020

Het programma van vandaag, met werken van Mozart, Debussy en de Engelsman Ryan Wigglesworth – die ook de dirigent en pianist van deze concertmiddag is – is divers en contrastrijk.

Toch zijn er onderlinge verbanden. In dit concert treedt de Brit in dialoog met componisten uit het verleden. Zijn Pianoconcert is gebaseerd op klassieke vormen en elementen, ingebed in een eigen, modern idioom. Wigglesworths werk gaat vooraf aan Mozarts Kyrie KV 341 en Debussy’s Nocturnes. Dit weloverwogen programma eindigt dus – met het slotdeel ‘Sirènes’ van Noctur- nes – vocaal.

Mozart – ontstellend Kyrie

Zijn eerste vaste aanstelling in zijn ongeliefde geboortestad Salzburg beviel Mozart niet. Hij was een soort manusje-van- alles, soms moest hij de viool, dan weer het orgel bespelen, terwijl hij intussen aan veel Europese hoven als pianistisch wonder bekend stond. Ook was hij in zijn Salzburgse tijd gedwongen bijna uitsluitend werken voor kerkelijk gebruik te componeren, hoewel hij eigenlijk van een toekomst als opera- componist droomde. Op verzoek schreef hij composities van overzichtelijke lengte, rekening houdend met de wensen van aartsbisschop Hieronymus Colloredo, die vond dat de muziek tijdens de dienst slechts van ondergeschikt belang is. Wat betreft het Kyrie in d KV 341 uit 1782 beperkt Mozart zich tot het openingsdeel van de Heilige Mis. Het was zijn laatste Salzburg- se opdracht. In Wenen, waar hij zich kort daarna vestigde, componeerde Mozart geen sacrale werken meer – met uitzonde- ring van zijn zwanenzang, het Requiem – want zijn voorkeur ging uit naar wereldlijke genres, instrumentale composities, pianowerken, soloconcerten, kamermuziek en opera’s.

In het kader van zijn taken als componist van religieuze werken had Mozart zich in Salzburg verdiept in verhandelingen over het contrapunt van onder anderen Michael Haydn. Blindelings

WIGGLESWORTH & WIGGLESWORTH

Onze uitzendingen op NPO Radio 4 beginnen de komende weken om 14.00 uur; de uitzending

van het live concert be- gint dan om 15.15 uur.

Op 17 oktober beginnen het concert en de uit- zending om 13.00 uur.

De ZaterdagMatinee op social media

Via Facebook, Twitter en Insta gram houdt de Matinee u op de hoogte van het laatste nieuws rond de concerten.

Volg ons, en praat mee!

Uitzending NPO Radio 4

Dit concert wordt live uit- gezonden via NPO Radio 4.

U kunt het ook beluisteren

 viaZATERDAGMATINEE.NL Het concert, zonder voor- en/of pauze programma, kunt u na enkele dagen terugvinden op

NPORADIO4.NL/CONCERTEN

Zestigste seizoen

De Matinee viert dit jaar haar zestigste seizoen! Op de speciale website vindt u elke week een opname uit de roemruchte Matineegeschiedenis. En elke twee weken verschijnt een podcast waarin een dirigent centraal staat.

Inmiddels verschenen concerten:

- Magda Olivero in Iris van Mascagni - 1963 - Elly Ameling zingt Fauré - 1963

- Jean Fournet dirigeert Les pêcheurs de perles, met Erna Spoorenberg en Alain Vanzo - 1963

- Herman Krebbers speelt Chausson en Ravel - 1968 De eerste podcast: Jean Fournet en het openingscon- cert van de Matinee op de Vrije Zaterdag - 1961

NPORADIO4.NL/MATINEE60

Wolfgang Amadeus Mozart, door Joseph Lange, ca 1782-1783 (detail)

(3)

4 Wigglesworths (eerste) Pianoconcert is qua opbouw en ook wat 5 betreft de afzonderlijke delen geïnspireerd door klassieke

vormmodellen. Het werk omvat een cantabel Arioso, een overmoedig Scherzo met trio, een dromerig Notturno en een meeslepende Gigue. Het Scherzo – Italiaans voor gril/grap – is het meest bizarre deel. Dwarse ritmes en rollende arpeggio’s in de piano onderstrepen zijn grillige karakter. Het alleen door strijkers begeleide meditatieve Notturno herinnert aan de impressionistische klankschilderijen à la Debussy. Daarin varieert de componist een motief uit een Pools lied dat hij naar eigen zeggen tijdens een nachtelijk kampvuur zou hebben gehoord. Als wervelende uitsmijter fungeert de attacca aanslui- tende Gigue in een galopperende traditionele 6/8ste-maat. De klanktaal van Wigglesworths Pianoconcert is vrij atonaal.

De componist over zijn Pianoconcert en de rol van de pianist:

“The solo piano part, neither bravura nor particularly virtuosic, often displays a poetic, intimate character. The work’s four movements are studies in character. The first, songlike; the second, a fast scherzo with a gentler central trio; the third a nocturne based on a folk melody; and finally a lively contrapun- tal gigue.”

Wigglesworths Pianoconcert is een opdrachtwerk van de BBC en in augustus 2019 in Londen in première gegaan, in februari 2020 klonk het in Seattle en is nu voor het eerst in Nederland te horen, dit keer met de componist zelf achter de piano.

Debussy – klankschilderijen

Claude Debussy was niet gelukkig met de vergelijking van zijn muziek met de impressionistische schilderkunst. Hij schilderde tenslotte niet met kleuren maar met tonen. Niettemin recht- vaardigen de contourloos vervloeiende klanken in zijn partitu- ren deze vergelijking. Debussy wilde zich niet laten vastleggen.

Als ‘Monsieur Croche’ (zijn pseudoniem als muziekjournalist) oefende hij bijtende kritiek uit op collega’s, vooral Wagner.

Debussy’s antipathie jegens Wagner moeten in de context van de tijd, de rivaliteit van de naties Duitsland en Frankrijk gezien worden. Hem, Debussy die zich ‘Claude de France’ noemde, zou het niet gaan om harmonische samenhangen maar om de bevrijding van de klank. De componist: “Wagner verkondigt de wet van de harmonie, ik ben voor de vrijheid. De ware vrijheid gevolgd heeft hij deze regels niet. ‘Streng’ en toch ‘vrijelijk

mozartiaans’ schreef biograaf Alfred Einstein over Mozarts Kyrie. En de Franse edelman Georges de Saint-Foix berichtte na de uitvoering: “Ik had het idee dat je niet van contrapunt of homofonie kunt spreken; het is noch het een, noch het ander wat hier regeert…” (‘Il semblerait qu’on ne puisse parler de contrepoint ou d’homophonie: c’est ni l’un ni l’autre qui regne ici…’)

Corresponderend met de boodschap van de tekst ontwikkelt het Kyrie zich tot een grandioze aanroeping: ‘Heer ontferm U over ons...’ Een imposant en dramatisch werk. Ook is het een mijlpaal in Mozarts creatieve ontwikkeling. Het Kyrie is de eerste belangrijke compositie in zijn oeuvre die niet in zonnig majeur staat. Voor het eerst toont de componist zich, zoals in veel van zijn volwassen werken, van zijn tragische kant. Het werk wijst vooruit naar zijn beroemde en vlak voor zijn dood ontstane Requiem. Dit staat – wellicht geen toeval – in dezelfde toonsoort als dit Kyrie, namelijk in d-mineur.

Wigglesworth – studies in character

De Engelse componist, dirigent en pianist Ryan Wigglesworth genoot een grondige muzikale opleiding aan de Oxford Univer- sity en de Guildhall School of Music and Drama. Zijn activitei- ten als lecturer in Cambridge en aan de Londense Royal Aca- demy of Music getuigen van zijn veelomvattende

muziektheoretische kennis. Uit zijn gevarieerde compositori- sche oeuvre blijkt een artistieke en stilistische veelzijdigheid.

Daartoe behoren orkestwerken (Sternenfall, 2008), liedcycli en cantates (Augenlieder, 2009, Echo and Narcissus, 2013), alsmede de opera The Winter’s Tale uit 2015-2016. Misschien is Wigglesworths vrije omgang met uiteenlopende stijlen, zijn voorlief- de voor zang, voor programmatische onderwer- pen en de illustratieve uitwerking daarvan ‘very Bristish’. Dit alles verbindt hem met veel van zijn Britse voorgangers, van Elgar via Britten en Tippett tot en met moderne componisten als Harrison Birtwistle en Thomas Adès. Maar Wigglesworths wijze van componeren is ook een uitdrukking van postmoderne vrijheid.

GROVES ARTISTS

Ryan Wigglesworth

(4)

7

6

Ryan Wigglesworth

Componist, dirigent en pianist Ryan Wigglesworth was vaste gastdirigent van het Hallé Orchestra (2015-2018) en composer in residence bij de English National Opera en het Grafenegg Festival (2018). In samenwerking met de Royal Academy of Music richtte hij het Knussen Chamber Orchestra op, dat in 2019 zijn debuut maakte bij het Alde- burgh Festival en de BBC Proms. Hij dirigeerde de opera The Minotaur van Birtwistle in het Royal Opera House, Covent Garden, Così fan tutte, Carmen en and Glanerts Caligula bij de English National Opera, Brittens A Midsummer Night’s Dream in Aldeburgh en Mark- Anthony Turnages The Silver Tassie met het BBC Symphony in het Barbican. In 2019 beleefde hij zijn Glyndebourne Festival-debuut met een nieuwe produc- tie van Die Zauberflöte. Hij stond voor Het Koninklijk Concertgebouworkest, het Chamber Orchestra of Europe, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, de radio-orkesten van Finland, Zweden en Wenen, de Bamber- ger Symphoniker, het Deutsches Sym- phonie-Orchester Berlin, het Filharmo- nisch Orkest van Bergen, het City of Birmingham Symphony, het London Philharmonic, het Philharmonia, het BBC Symphony, het BBC Scottish Sym- phony en het BBC National Orchestra of Wales; in 2019 dirigeerde hij driemaal bij de BBC Proms. Afgelopen seizoen reisde hij bovendien naar de orkesten van Tokyo, Melbourne en Seattle. Als pianist speelde hij recitals met de sopraan Sophie Bevan, deed hij Die

Winterreise met Mark Padmore en Mozarts Concert voor twee piano’s met Paul Lewis, en dirigeerde hij Beethovens Eerste pianoconcert vanachter het klavier.

Zijn eerste opera, The Winter’s Tale, ging in februari 2017 in première bij de English National Opera, waarbij hijzelf dirigeerde. Verder componeerde hij wer- ken in opdracht van Het Koninklijk Concertgebouw en het Cleveland Orchestra, het BBC Symphony (BBC Proms), liedcycli voor Sophie Bevan (Wigmore Hall/Grafenegg), Mark Pad- more (Aldeburgh Festival/Wigmore Hall) en Roderick Williams (Barbican), en kreeg hij van het orkest van Bergen en het Hallé een opdracht voor een omvangrijk werk voor koor en orkest.

Veel collega’s, onder wie Sir Andrew Davis, Edward Gardner, Pablo Heras- Casado, Vladimir Jurowski, Oliver Knussen, Jukka-Pekka Saraste en Franz Welser-Möst dirigeerden zijn werk.

De in Yorkshire geboren Ryan Wiggles- worth studeerde aan het New College in komt van de natuur. Ik wil alleen weer-

geven wat ik hoor.” Toch heeft hij ook van Wagner, bijvoorbeeld de voorspe- len van Rheingold en Tristan, veel opgestoken. Daarbij kwamen indruk- ken van de Indonesische gamelanmu- ziek die hij op de Parijse wereldten- toonstelling in 1889 hoorde, en de antiek aandoende modale harmonieën in bijvoorbeeld Saties Gymnopédies.

Debussy’s Nocturnes (voltooid in 1899) waren een groot succes. En de aanlei- ding om zijn muziek als ‘impressionis- tisch’ te karakteriseren. Daartoe heeft de componist uiteindelijk zelf bijgedra- gen. Debussy: “In zijn geheel zijn de Nocturnes een poging de klankmogelijk- heden van een enkele kleur te verken- nen. In de schilderkunst zou je van een studie in grijs kunnen spreken.”

Debussy’s Nocturnes bestaan uit drie delen oftewel stemmings- beelden, wisselend in karakter en bezetting. Na twee instru- mentale delen, ‘Nuages’ en ‘Fêtes’, mondt het laatste deel

‘Sirènes’ uit in een vocalise voor vrouwenstemmen. De stem- men van de ‘Sirènes’ klinken mysterieus, verleidelijk, net als Odysseus ze misschien op een van zijn avontuurlijke zeetochten gehoord zou kunnen hebben. Debussy over de delen van Noctur- nes: “Nuages: dat is het gezicht van een onbeweeglijke hemel met de langzame tocht van de wolken, op het laatst een grijs verbleken met zachte witte tinten. Fêtes: dat is de beweging, het dansend ritme van de ‘atmosphère’ met veel opblinkend licht;

het is ook het visioen van een optocht van fantastische figuren die zich door het feest heen beweegt en daarin verdwijnt. (...) Sirènes: dat is de zee en haar oneindige ritme; ten slotte klinkt, lacht en vergaat het geheimzinnige gezang, opstijgend uit de in het maanlicht schitterende zilveren golven...”

Christiane Schima

“De Nocturnes zijn een poging de klankmogelijkheden van een enkele kleur te verkennen. In de schilderkunst zou je van een studie in grijs kunnen spreken.”

- Claude Debussy

UITV OERENDEN

GROVES ARTISTS

foto: Claude Debussy in Pourville, 1904, door Mme.G. de Tinan

(5)

8 9

werkte samen met het Brussels Philhar- monic, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, het Antwerp Symphony Orchestra, het Gelders Orkest, Philhar- monie Zuidnederland en het Residen- tieorkest, het Luzerner Sinfonieorches- ter, het Nationaal Orkest van België en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Afgelopen seizoen dirigeerde hij het Orkest van het Oosten, de philharmonie zuidnederland en de symfonieorkesten van Antwerpen en Vlaanderen. Op operagebied debuteerde hij met succes bij Opera Zuid, waar hij 2016 Puccini’s La bohème dirigeerde. Tournees met Bernsteins A Quiet Place en Verdi’s Un ballo in maschera volgden, en Brittens The Rape of Lucretia bij de Nationale Opera Academie in Den Haag en Boedapest. In 2018 ontving Deseure de Schaunard Award voor zijn operawerk in Neder- land, en verder het Bayreuth-stipendi- um van het Wagnergenootschap Neder- land. Sinds 2019 doceert hij aan het Conservatorium van Amsterdam.

anderen. Recentelijk dirigeerde hij Rothko Chapel van Feldman bij het Musikfest Berlin met Tabea Zimmer- mann en het Rundfunkchor Berlin.

Goodson is betrokken bij allerlei initia- tieven om nieuwe formats voor koor- concerten te verkennen. Hij heeft de Matthäus-Passion van Bach opgevoerd met Tom Guthrie, trad op als co-diri- gent in het veelgeprezen Human Requiem van het Rundfunkchor Berlin en assi- steerde bij de ontwikkeling van Robert Wilsons baanbrekende enscenering van de motetten van Bach. Benjamin Good- son zal ca. twaalf weken per jaar bij het Groot Omroepkoor werkzaam zijn en zijn werkzaamheden verrichten naast eerste gastdirigent Peter Dijkstra en vaste gastdirigent Michael Gläser.

Karel Deseure

De Belgische dirigent Karel Deseure rondde een opleiding als fluitist af aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en studeerde orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij volgde masterclasses bij Bernard Haitink, Péter Eötvös, Christo- pher Seaman en Jorma Panula. In 2012 werd hem de Anton Kersjes Dirigenten- beurs toegekend. Hij debuteerde in 2013 bij het Symfonieorkest Vlaande- ren. In de jaren 2013-2015 was hij assistent-dirigent van het Radio Filhar- monisch Orkest, en in 2016 kreeg hij die functie bij het Rotterdams Philhar- monisch Orkest naast Valery Gergiev en assisteerde hij Sir Mark Elder en Da- niele Gatti bij twee concerten van Het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij leden van het koor de wens dat Benja-

min hun nieuwe chef-dirigent zou worden. Benjamin Goodson, geboren in Hertfordshire, VK, studeerde muziek aan het Hertford College in Oxford, waar hij de hoogste prijs van de univer- siteit ontving. Hij studeerde directie bij Sir Colin Davis, Paul Spicer, Peter Stark en Ulrich Windfuhr. Drie jaar na zijn afstuderen werd Goodson benoemd tot artistiek leider van het Somerville College, en werd daarmee de jongste artistiek leider van de Universiteit van Oxford. Benjamin Goodson is chef-diri- gent van Bath Camerata en vaste koordirigent bij het Dorset Opera Festival. Van 2015 tot 2018 was Goodson koorleider en assistent-dirigent bij het Rundfunkchor Berlin, waar hij voorma- lig chef-dirigent van het Groot Omroep- koor Gijs Leenaars ondersteunde. Bij o.a. het NDR Chor Hamburg, het MDR Chor Leipzig en het koor van het London Symphony Orchestra studeerde Goodson koorwerken in voor onder meer Sir Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker, Christian Thielemann, Iván Fischer, Vladimir Jurowski en Oxford en de Guildhall School of Music

and Drama. In de jaren 2007-2009 doceerde hij aan Cambridge University, waar hij ook Fellow van het Corpus Christi College was. In januari 2019 kreeg hij een aanstelling als de Sir Richard Rodney Bennett Professor aan de Royal Academy of Music.

Eerder in de Matinee: Knussen Flourish with fireworks, Wigglesworth Locke’s theatre (NP), Birtwistle Night’s black bird (NP), Wigglesworth Vioolconcert & Janáček Sinfonietta (2017)

Benjamin Goodson

De 28-jarige Engelse dirigent Benjamin Goodson is sinds 1 september 2020 de nieuwe chef-dirigent van het Groot Omroepkoor. Hij zal minimaal drie jaar aan het koor verbonden zijn. Benjamin Goodson maakte begin juli 2018 een zeer succesvol debuut met het Groot Omroepkoor toen hij het koor voorbe- reidde op het Requiem van Mozart in het Concertgebouw. Na zijn terugkeer voor de opera A village Romeo and Juliet van Frederick Delius in de NTR ZaterdagMa- tinee in december 2018, klonk bij veel

“Ik ben heel blij met mijn benoeming als chef- dirigent bij het Groot Omroepkoor. Vanaf ons eerste project samen voelde ik een oprechte verbinding met dit geweldige ensemble, een juweel in het Europese klassieke landschap.

Voor mij wordt het koor gedefinieerd door de intensiteit van z’n klank – door z’n menselijkheid.

Ik zie ernaar uit om samen te werken, om nieuw repertoire te ontdekken en nieuwe manieren te verkennen om ons met ons publiek te verbinden.”

HANS VAN DER WOERD

(6)

10 kaas, Roukens, Vleggaar en Zuidam en 11 premières van werk van hedendaagse

buitenlandse componisten, onder wie Rehnqvist, MacMillan, Whitacre, Adams, Dean, Kancheli, Goebaidoelina en Glanert, maar ook al ‘klassieke’

twintigste-eeuwse componisten als Stravinsky, Boulez, Stockhausen, Kagel, Henze, Ligeti en Messiaen.

Op de palmares staan vele opera’s en koorwerken uit de negentiende, twin- tigste en eenentwintigste eeuw. Uiter- aard wordt daarbij samengewerkt met de beste orkesten. In de omroepseries is dat doorgaans het Radio Filharmonisch Orkest. Ook met Het Koninklijk Con- certgebouworkest bestaat een lange en zeer gewaardeerde samenwerking. De eerste officiële chef-dirigent van het Groot Omroepkoor was Kenneth Mont- gomery. Na hem waren respectievelijk Robin Gritton, Martin Wright, Simon Halsey, Celso Antunes en Gijs Leenaars chef-dirigent. Op 1 maart 2015 trad Klaas Stok aan als koorleider. De Engels- man Benjamin Goodson leidt het Groot Omroepkoor met ingang van september 2020 als chef-dirigent. Michael Gläser is vaste gastdirigent sinds september 2010, Peter Dijkstra is sinds september 2018 eerste gastdirigent.

In september 2017 ontving het Groot Omroepkoor – samen met het Radio Filharmonisch Orkest – de Concertge- bouw Prijs vanwege de belangrijke bijdrage van het koor aan het artistieke profiel van de Amsterdamse concertzaal.

GROOTOMROEPKOOR.NL

Vriend worden van het Omroepkoor?

Kijk op  VRIENDENGROOTOMROEPKOOR.NL Jansons, Valery Gergiev, Antal Doráti,

Kirill Kondrashin en Leopold Stokowski.

De Amerikaan James Gaffigan, vaste gastdirigent sinds 2011, tekende bij tot en met seizoen 2022-2023.

In 2014 kreeg het Radio Filharmonisch Orkest een Edison Klassiek Oeuvreprijs toegekend voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven, in 2017 de Concertgebouw Prijs (samen met het Groot Omroepkoor).

RADIOFILHARMONISCHORKEST.NL Wordt u ook vriend van het Radio Filharmonisch Orkest? Zie

RADIOFILHARMONISCHORKEST.NL/

VRIENDEN-VAN-HET-RFO

Groot Omroepkoor

Met ruim zestig vocalisten is het 75-ja- rige Groot Omroepkoor het enige professioneel opererende koor van deze omvang in Nederland. Al sinds zijn oprichting in 1945 is het koor een niet weg te denken factor in het grote koor-symfonische repertoire in ons land. Het zingt niet alleen de koorpar- tijen in de opera’s, oratoria en cantates in de concertseries van de Nederlandse Publieke Omroep, het AVROTROS Vrijdagconcert, de NTR ZaterdagMati- nee en Het Zondagochtend Concert. Het brengt ook a cappella-concerten in het Amsterdamse Concertgebouw en in TivoliVredenburg en de Jacobikerk in Utrecht. In de omroepseries zingt het Groot Omroepkoor dikwijls hedendaags werk. Niet zelden betreft het opdracht- werken van Nederlandse componisten zoals Wagemans, Wagenaar, Visman, Manneke, Momotenko-Levitsky, Korte-

Radio Filharmonisch Orkest

Het Radio Filharmonisch Orkest, opge- richt in 1945, is een onmisbare schakel in het Nederlandse muziekleven.

Behalve het grote symfonische reper- toire speelt het 75-jarige orkest, meer dan welk ander Nederlands symfonie- orkest, muziek van dit moment. Het betreft vaak premières van werk dat in opdracht van de omroep series NTR ZaterdagMatinee en AVROTROS Vrijdag- concert wordt geschreven. Vernieuwen- de concertformats als Pieces of Tomor- row en Out of the Blue bereiken een opvallend jong publiek. Vrijwel alle concerten worden rechtstreeks uitge- zonden op NPO Radio 4. Dat betekent vanzelf dat het Radio Filharmonisch Orkest optreedt voor een live-publiek dat vele tientallen malen groter is dan een concertzaal ooit zou kunnen herbergen.

Het orkest wordt sinds 1 september 2019 geleid door de Amerikaanse chef-diri- gent Karina Canellakis. Zij is daarmee de eerste vrouwelijke chef-dirigent van een Nederlands symfonieorkest. Canel- lakis heeft illustere voorgangers als Bernard Haitink (beschermheer), Jean Fournet, Hans Vonk, Edo de Waart (eredirigent), Jaap van Zweden (hono- rary chief conductor) en Markus Stenz.

In juni 2019 dirigeerde Stenz zijn laatste concerten als chef. Het Radio Filharmo- nisch Orkest werkte samen met gastdiri- genten als Pablo Heras-Casado, Vladimir Jurowski, Vasily Petrenko, Christoph Eschenbach, John Adams, Peter Eötvös, Charles Dutoit, Gennady Rozhdestvens- ky, Michael Tilson Thomas, Mariss

VOLGEND CONCERT

zaterdag 17 oktober, 13.00 uur Concertgebouw Amsterdam

FRANCO FAGIOLI EN MAX EMANUEL CENCIC IN PORPORA-OPERA

Armonia Atenea George Petrou dirigent

Franco Fagioli countertenor (Adalgiso) Max Emanuel Cencic countertenor (Lot- tario)

Hasnaa Bennani sopraan (Gildippe) Suzanne Jerosme sopraan (Giuditta) Nian Wang mezzosopraan (Eudige) Bruno de Sá countertenor (Berardo) Petr Nekoranec tenor (Asprando) Porpora Carlo il Calvo

Franco Fagioli en Max Emanuel Cencic: met sterzangers van nu doet George Petrou de opera Carlo il Calvo (Karel de Kale) van Nicola Porpora herleven.

(7)

SOPRAAN Bernadeta Astari Annelie Brinkhof Titia van Heyst Charlotte Janssen Anitra Jellema Saejeong Kim Heleen Meijer Tanja Obalski Judith Petra Maja Roodveldt Annette de Rozario Jolanda Sengers Dorien Verheijden Julia Westendorp

Nicoline BovensALT Marleene Goldstein Jose Kamminga Suzanne Meessen Marga Melerna Chantal Nysingh Anjolet Rotteveel Lisinka de Vries Harda van Wageningen Roelien van Wage- ningen

Els Woldberg Pierrette de Zwaan

TENOR Alan Belk Ke vin Doss Dolf Drabbels Boguslaw Fiksinski Ben Heijnen Peter-Paul Houtmor- telsMatevž Kajdiž Albert van Ommen Matthew Smith

Gert-Jan AldersBAS Erks Jan Dekker Peter Duyster Joep van Geffen Geert van Hecke Daniël Hermán Mostert

Palle Fuhr Jørgensen Itamar Lapid Ludovic Provost Lars Terray Hans de Vries

RADIO FILHARMONISCH ORKEST GROO T OMROEPK OOR

EERSTE VIOOL Joris van Rijn Alexander Baev Fred Gaasterland Roswitha Devrient Alberto Facanha Johnson Mariska Godwaldt Julija Hartig Kerstin Kendler Pamela Kubik Leonie Mensink Pedja Milosavljevic Ruud Wagemakers TWEEDE VIOOL Casper Bleumers Eveline Trap Ian van den Berk Esther de Bruijn Michiel Eekhof Annemarie van Hel- deren

Ingrid van Leeuwen Renate van Riel Alexander van den Tol Danna Paternotte

ALTVIOOL Frank Brakkee Huub Beckers Arjan Wildschut Igor Bobylev Sabine Duch Marije Helder Robert Meulendijk Lotte de Vries Anna Magdalena den Herder

CELLO Michael Stirling Anton Istomin Eveline Kraayenhof Anneke Janssen Ansfried Plat Arjen Uittenbogaard

CONTRABAS Rien Wisse Annika Pigorsch Edward Mebius Eduard Zlatkin Larissa Klipp

FLUIT Barbara Deleu Carla Meijers Maike Grobbenhaar Aisling CaseyHOBO Yvonne Wolters Gerard van Andel

KLARINET Arjan Woudenberg Esther Misbeek

FAGOT Renée Knigge Birgit Strahl Desirée van Vliet

HOORN

Petra Botma-Zijlstra Toine Martens Fréderick Franssen Rebecca Grannetia

TROMPET Hessel Buma Hans Verheij Raymond Rook

TROMBONE Herman Nass Victor Belmonte Albert Rommert Groenhof Bernard BeniersTUBA

PAUKEN Paul Jussen

SLAGWERK Mark Haeldermans Vincent Cox Ellen VersneyHARP Saskia Rekké

ORGEL David Jansen BESCHERMHEER

Bernard Haitink CHEF-DIRIGENT Karina Canellakis

HONORARY CHIEF CONDUCTOR Jaap van Zweden

EREDIRIGENT Edo de Waart

VASTE GASTDIRIGENT James Gaffigan

ASSISTENT- DIRIGENT Sander Teepen

CHEF-DIRIGENT

Benjamin Goodson EERSTE GAST DIRIGENT Peter Dijkstra

VASTE GAST DIRIGENT Michael Gläser

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

nieuwe certificaten voor EDISON webservices (geen hergebruik van Discimus certificaten) één certificaat per softwarepakket. afzonderlijk certificaat productie

vermijden dat scholen ‘plots’ geen zendingen meer kunnen doen. niet

 INLEZEN VAN HET STEEKKAARTEN- BESTAND EN HET RL-BESTAND.  VERSTUREN VAN

 Alle gebruikers van het nieuwe pakket wordt lid van de Gebruikersgroep.  Onze website en Internet-mail zijn nu al een

Samen voor Zuid richt zich op werk, inkomen en zorg. Er is 48 miljoen euro

En hoewel de Lieder eines fahrenden Gesellen niet de rust en transformatie bieden zoals Das Lied von der Erde, vindt de jonge ‘Wanderer’ uiteindelijk zijn relatieve rust onder

Wolfgang Amadeus Mozart schreef zijn eerste menuet al op 5 jarige leeftijd.. Na een aantal concertreizen vestigde hij zich definitief in 1781 in Wenen en trouwde in 1782 met

Kortom, tuineigenaren die de tuin het meest als liefhebberij zien zijn 65 jaar of ouder, wonen niet op een specifieke plek, hebben een tuin die zeer groot of juist klein is en