DE HERVORMER,
15AUGUSTUS
1911.t2
Schrijf
behocft
onze termen kontant
afbetalingi betalen
KONTANTE PRIJS £4 0-0
Hoewel verreweg de meest samengepakte Binnenwerk Hoorn Machine
inde
markt, isde
sterktevan de
toon toch gelijkaan
dievan de
grootsteHoorn Machine. Door
zijnekombinatie van wetenschappelike samengestelde binnenwerk
ende
klank versterkendescherm (welke verkregen werd door
jaren langeproefnemingen) wordt de merkwaardige
sterktevan
klank nietverkregen
ten kostevan de ware
reproduktie.In veelomvattendheid,
schoonheid van voorkomen,
kracht en klankzuiverheid,daagt
het enigander machine
uit.Nieuwe Records
inonze eigene
taaldoor Jongej. Annie
Visser.Liederen.
JONGEJ.
ANNIE
VISSER.GC
3843 Afrikaans Volkslied.GC
3844 Grietje.GC
3845 Afrikaans Bruiloftslied.GC
3846 Gertji.GC
3847 Di Veldpartijtjie.GC
3854 Overtuiging.GC
3855 Zuid Afrikaans Volkslied.GC
3856 Di Afrikaanse Pop.GC
3857Mamma,
’k wil ’nman
hê.GC
3858Ou
Tante Koos.Komieke
Liederen.DE HEER
C. L.HUTCHINSON.
GC
1431 Toe sê di Magistraat.Snaakse
Praat.DE HEER
C. V.BECKER.
GC
1429 Di Geweer Licentie.GC
1430 In Zelfverdediging.Qezangen
enPsalmen.
jONGEj.
ANNIE
VISSER.GC
3848 Gezang68—
Zalig,zalignietstewezenGC
3849 Gezang21—
Diepe wijsheid zijnuw
paden.
GC
3850 Gezang96—
Halleluja, eeuwig dank en eere.GC
3851 Gezang83—
Heer wanr dan heen.GC
3852 Psalm 68—
De Heer zal opstaantot den strijdGC
3853 Gezang62—
Heiligejesusmijteleven.GC
1330GC
4608GC
1320GC
1319Afrikaans Praten.
Springboks pratende in de taal.
Springbok Koor en Oorlogslied.
Boeren recitatie.
Boeren Samenspraak.
Box 210,
Potohefstroom
Qereglstreerd aan het Hoaifd-Postkantoo:i’ alseen Níeuwsblad.
DE HERVORMER
MAANDBLAD
gewijdaande belangen van de
NEDERDUITSCH HERVORMDE KERK
inZuid-Afrika.Onder Redactie van Ds. J.
VAN BELKUM.
Uitgegeven door
A.H.
Koomans
<5 H. DEGraaf,Potchefstroom.Officiëel gedeelte onderRedactievan denScriba der Algemeene Kerkvergadering.
Alle stukken voor het officieele gedeelte moeten vóór den len van elken maandgezon- den worden aan Ds. J. van Belkum, Bus 197, Heidelberg, Transvaal.
Inteekening- en Administratiegeldentezenden aan den Heer A. H. Koomans, Bus 123, Potchefstroom.
3de
JAARQANG
No. 29. 15SEPTEMBER
1911.OPFICIEEL GEDEELTE.
Algemene Kassier der kerkelike fondsen, de heer H. J. L. Th. Roorda, Bus 447, Pretoria.
Gemeenten : Adressen:
PRETORIA
: Th. M. Reesse, Bus 96, Pretoria.POTCHEFSTROOM
: A. H. Koomans, Bus 123, Potchefstroom.HEIDELBERG
: L. E. Bongers, Bus 96, Heidel- berg.RUSTENBURG
: Ds. A. Murray, Rustenburg.ZOUTPANSBERG
: J. T. de Vrije Smit, Bus 40, Pietersburg.WATERBERG
: H. Willemse, 24 Rivier via Nijl- stroom.MIDDELBURG
: M. J. Goddefroy, Middelburg, Transvaal.I
LIJDENBURG
: H. Hofland, Dullstroom.'
ERMELO
: J.A. Joubert, Elandsfontein, p.k.LakeChrissie.
'
A VOLKSRUST
: H. G. Stoop, Volksrust.STANDERTON BETHAL
: Ds. J. J.Prinsloo,Bus^ 81, Bethal.
JOHANNESBURG
: H. Tjasink, 107 Jutastraat, Braamfontein.-
KRUGERSDORP
: Ds. J. Kuhn, Distr.dorp, Kru- gersdorp.í
KLERKSDORP
: Ds. P.W.
Ennis, Bus85,Klerks-^ dorp.
VENTERSKROON
: I. D. Barnard, Venterskroon.i
MAKWASSIE
: Ds. K. P. van den Heever, Bos- mansrust, Leeuwdoorns via p.Klerksdorp.
'
LICHTENBURG VENTERSDORP
: Ds. F. S. duToit,Ventersdorp.
MARICO
: Ds. P. vanDrimmelen, Zeerust.^
VREDE
:W.
J. Botha, Bloemhof, p.k. Cornelia, via Vrede O.R.K.Í'
OFFICIEEL GEDEELTE.
Kerkbeurten.
HEIDELBERG.
17SeptemberSterkfonteinv.m. 10en n.m. 2 uur, wijk van Br. Marx.
24 September Doop v. m. 10 u. 30, Ds. L. E.
Brandt.
14 Oktober 3 uur nam. Voorbereiding.
15 Oktober 10 uur v.m. Nachtmaal; 2 uur nam.
Dankzegging en Doop; 7 uur av. Ds. J. J. Prinsloo van Standerton, hoopt bij dit Nachtmaal te
komen
helpen.
De
katechisaties voor aanneming beginnen Dins dag 10 Oktoberom
9 uur.Vrijdagavond 7 u. 30 vergadering van de Ker- keraad.
Zaterdagavond 7 uur vergadering van de Ge- meente.
HEILBRON. —
Nachtmaal te Heilbron op Za- terdagenZondag 23 en 24September 1911. Ds. K.T. van den Heever en Ds. J. van Belkum zullen daar de diensten houden.
VREDE. —
Nachtmaal metAanneming
enDoop
teBloemhof (distriktVrede) op Zaterdag enZondag 28 en 29 Oktober.
Bij deze gelegenheid zal gesproken worden over kerkbouw op Cornelia. Alle leden worden dus ver- zocht tegenwoordig te zijn.
De
Br. Kerkeraadsleden van Heidelberg, Vrede en Heilbron wordenverzocht de intekengelden voor De Hervormer van hun zelven en de leden der ge- meente, de ingevorderde en verkochte tienden, zo veel mogelikmede
te brengen ter vergadering van de Kerkeraad.2 ,,DE
HERVORMER” VRIJDAG
15SEPT.
1911.De
predikant van Heidelberg verzoekt ook, dat de Kerkeraadsleden hein bij Nachtmaal zullen op- geven hoeveelAlmanakken
en Zondagsschool-roos- ters zij voorhunne wijken voor 1912 nodig hebben.Almanakken
kosten ^d. per stuk; Roostersis. lo eksemplaren.Op
last van de kommissie der algemene kerkver- gaderingheeftdescribade eerhetvolgende bekendte
maken
:10. dat hij een.verslag van alle fondsender kerk, onder beheer van de Financiele Kommissie, heeft verzonden aan alle kerkeraden;
20. dat Br. Leeraren en Kerkeraden die
hem
schrijven over kerkzaken, dit toch zullen doen op afzonderlik papier en geen private zaken met offi- ciele vermengen.
Verder heeft de scriba de eer
mede
te delen dat hij verzonden heeft aan allekerkeraden de vormen, nodig voor het Officieel Gedeelte van deAlmanak
1912 en hij verzoekt dringend, die vormen goed in- gevuld terugvóór 15 Oktobera.s., daar wij 20Ok- tober a.s. beginnen met drukken,
om
i December klaar te zijn.POTCHEFSTROOM. — De
viering van het Heilige Avondmaal zal plaats vinden op Zondag iOktober a.s.. VoorbereidingZaterdag 30 September d.a.v. desnam. 3uur, tevens voorstellingvan kerk- raadsleden en aannemelingen.
De
Eerw. heer Ds. Jac. v. Belkum van Heidel- bergzalonze plaatselikeleeraar behulpzaamzijn.Kerkraadsvergadering Vrijdag 29 September, des n.m. 3 uur.
TRICHARDS. —
30 September Vergadering van de Kerkeraad met de kollektanten, beginnende des morgensom
9 uur.De
kollektantenwordenverzocht hunkwitantie boekjesmee
te brengenom
verslagtedoen.
I Oktober ’smorgens 10 uur dienst te Trichards.
STANDERTON. —
7 Oktober voorbereiding en aannemen; des avonds Gemeente vergadering.8 Oktober Nachtmaal ’smorgens
om
10 uur; des middags 3 uurdoop.VOLKSRUST. —
21 OktoberAannemen
en Voorbereidingsdienst. Gemeente vergadering.22 Oktober Nachtmaalsviering en Doop.
TRICHARDS. —
De Nachtmaalsviering te Tri- chards zal zijn op 25 en 26November
en niet in Oktober.xJe Kommissie der Algemene KerKvergaaenng der Nederduits Hervormde Kerk van Zuid-Afrika, geroepen
om
antwoord te geven op de vraag van Ds. Ruysch van Dugteren, vervat in een brief d.d.Juli 1911, aldus luidende;
Of ikmij houden moet aan boven genoemde for-
mule Art. 116 der Wet, welke aldus luidt: ,,Wij ondergetekenden, predikanten van de Nederduits Hervormde Kerk, verklarenin goedeu gemoede, de leer, welke overeenkomstig GodsHeilig V'oordver- vat is in de formulieren van Enigheid der Neder- duits Hervormde Kerk, nl. de Nederlandse Gcloofs- belijdenis,deHeidelberger Katechismusende Dord- se leerregelen, hartelik te omhelzen en gctrouAv tc zullenleren,belovendein allesovereenkomstig onze kerkelike reglementen onsstiptelik te zullen gedra- gen, ons onderwerpende aan het oordeel der be- voegde kerkelike besturen alhier, indien daartegen door ons mocht worden gehandeld. De onderteke- naar van deze formule verklaart doorzijne handte- kening, dat hij de leer, die in bovengenoemde for- mulieren vervat is, gelooft overeenkomstig Gods woordtezijn,” zodat iedere
—
ook degeringsteaf-wijking van de leer in de drie formulieren van enigheid vervat, moet beschouwd worden als het schenden van de belofte bij in dienst treding afge- legd, of is afwijking van de leer geoorloofd?
heeft bcsloteuin hare zitting van de jde Septem- ber 1911 het volgende te antwoorden:
dat de Kommissie zelf staande onder de wet en geroepen
om
de wet te handraven, slechts éen ant-woord kan geven, nh : ,,Ja”;
en dat de Kommissiezich verwondert, dat uzulk cen vraag nu kunt stellen, daar van elk persoon, die een formule tekent, verwacht
mag
worden zich stipt tehouden, zowel aan deletter alsaan de geest van hetgeen hij»ondertekent, hetwelk van een voor- gangerder gemeente nog te meermag
worden ver-^
wacht, overeenkomstig de regel des goddeliken woords”,laatalledingen eerlikenmctorde geschie- den.
en dat de Hervormde Kerk van Z. Afrika geen leervrijheid of afwijking van de formulicren kan of
mag
toelaten en nimmer heeft toegelaten.Wat
betreftuwe
bewering in de brief van 29011Augustus 1911 : ,,dat de handhaving van de leer ener kerk moet leiden tot verstening en een toe- stand van doodsheid”, merkt de Kommissie op dat dezc vrees door de geschiedenis van vele eeuwen wordt tegengesproken, en dat de Hervormde Kerk van Z. Afrika nimmerecn belijdenislozekerk is ge- weest en nimmer heeft toegelaten persoonlik gevoe- len omtrent die leer der kerk te stellen in plaats van de cenmaal door de kerk vastgcstclde lecr. (Zie Art. I en 6 derWet.)
,DK
HERVORMÉR” VRIJDAG
15 SEP'T. igii.Verder hehandelend de
Open
Brief van Ds.Rnyschvan Diifíteren, nierktde Konnnissieop:
Dat hoewel ten gevolge van een onvoorzien ver- zuim van deScriba der Algemene Kerkvergadering de formule niet door u is getekend voor debevesti- ging, gij nochtans wdstvoor diebevestiging, datdie formule moest getekend worden, en dit verzuim u geenrecht geeftde hoogste kerkbesturentebeschul- digcn weinig gewicht tehechten aan dieonderteke- ning, vvelkc niet een blote formaliteit, maar wel de- gelik cen plechtige verklaring door een predikant afgelegd is, en cen bindend kontrakt, waaraan een predikant zicli niet
mag
onttrekken.Met bctrekking tot
uwe
bewering, als zouden ernog andere predikanten zijn, die bezwaren hadden tegen de leer in dedrie formulieren vervat, en toch de formule hadden ondertekend, spijt het de
Kom-
missie, dat ook hier wederom getracht wordt een insinuatie op andere leeraren te werpen, wier na-
men
u desgevraagdnietwildenoemen, waaruitblijkt dat Ds. Ruysch zich telkens achter anderen tracht teverschuilen, wathij verklaartniet tewillen doen.U
beweert: wel tekenend en veelzeggend is in verband hiermede de onbekendheid met de inhoud der belijdenisschriften bij het grootste gedeelte van kerkeraads- en gemeenteleden.”Het verwondert de Kommissie, dat zulk een op- merking door u gemaakt wordt als predikant, die de formulierenvolgens eigen verklaringkent en die naenigc dienstjaren met de vraagkomt of
men
be- zwarenmag
hebben tegen de leer of niet, en zo ja,waar dan die grenzen zijn;
en dat naar aanleiding van deze opmerking over de onbekendheid derGemeente en van kerkeraads- leden niet de belijdenis schriften, het veeleer teke-
nend en veelzeggend
mag
heten, dat leden der ge- meente, zodra wordt afgeweken van de leer harer kerk, onmiddelik hun protest doen horen, en hun bezwaarschrift inzenden bij de Kommissie der Al- gemene Kerkvergadering.U
gelooft niet volgensuw
eigen vrijwillige ver- klaring, dat de leer in de formulieren van enigheid volkomen overeenkomstig Gods woord is.De
ver- klaring dat zij overeenkomstig Gods woord zijn, isdoor u ondertekend en aangeziendit een vrijwillige verklaring was, waardoor alleen u de toegang tot deKerk werdverleend, laathetgeen de minstetwij- fel over dat u niet meer thuis behoort in die kerk van het ogenblik, dat u zulk een nieuwe verklaring gemaakt heeft.
Met betrekking tot
uwe
mededeling, dat u altijd het Evangelie van Jezus Christus hebt trachten te prediken, merkt deKommissieop, datzij ditgaarne gelooft, maarwijst er u op, dat de Nederduits Her- vormde Kerk van Zuid-Afrika in hare formuliereni
bijzonder ook de leer der Soevereiniteit Gods leert,
en dat dit een der hoofdkenmerken dier kerk is te-
genover andere kerken, niet van Calvinistiese oor- sprong, en dat dit ook niet in strijd is met het Evangelie van Jezus Christus.
Voor ware Kopie,
JAC.
VAN BELKUM.
De
Kommissie geroepenom
te beoordelen eii 'e beslissen over een besluit des kerkeraads van Pre- toria d.d.4Augustus, welk besluit aldusluidt:,,Deze vergadering in buitengewone vergad^:í.ng te zamen gekomen ter onderzoek van Ds. Ray-c!i van Dugteren’sverklaringvan dekansel, alsookvan zijn cirkulaire brief van 28 Juli 1.1.
,,\^erder overwegende dat Ds. Ruysch van Dug- teren in deze vergadering uitdrukkelik verklaard heeft, dathij de Formulierenvan Enigheid nietkan leren en dezelve ook niethartelikkan omhelzen, als
ook niet gelooft dat de Formulieren van Enigheid in ovcreenstemming zijn met Gods woord:
,,Verderoverwegende, datgeen predikant van de Hervormde Kerk kan worden bevestigd, tenzij hij vooraf dit verklaart en gelooft, en aangezien Ds.
Ruysch van Dugteren uit eigen vrije wil tot zulkc verklaringen is overgegaan zonder aanleiding van Kerkeraad of Gemeente:
,,Besluit tebepalen:
,,dat Ds. Ruysch van Dugteren van af heden geen dienstmeer zal
mogen
houden, noch personen trouwenofSakramentenmag
bedienen:,,dat hangende eventueel hoger beroep en beslis- sing van de hogere Kerkbesturen onzer Kerk, aan Ds. Ruysch van Dugteren zal worden uitbetaaldde helft van zijn volle traktement, ingaande op heden 4 Augustus 1911.
,,Dat Z.Eerwaarde hangende de beslissing vrij- heid worde gegeven de pastorie vrij te bewonen.”
Gelezenhebbende
a. de Notulen van de Kerkeraad van die verga- dering;
b. debrief van Ds. Ruysch van Dugterend.d. 29 Aug. 1911;
c. eenmemorie van Dr. Bodensteyn re appêl Ds.
Ruysch van Dugteren kontra de Kerkeraad van de Ned. Herv. Gemeente te Pretoria;
gelet hebbende op Artt. i, 3, 116, 125, 126, 127, 130, 144, 153, 154, 156 der wetten;
overwegende:
dat uit een en ander blijkt, dat Ds. Ruys*.1 '.m Dugteren vrijwillig verklaard heeft in vvooid en in geschrift niet meer zijne ondertekening van .\n.
116 gestandte kunnendoen;
dat het voor de Kerkeraad niet duidelik was, of Ds. Ruysch de broederlike raadgeving van de Al- gemene Kommissie, 27 Juligegeven, zou opvolgen.
4.
„D£ HERVORMER’^ VRIJDAG
15SEPT.
1911om
n.l. hangende de beslissing van de Kominissie niet nieervoor de gemeente teprediken, in dit bui- tengewone geval wel degelik gerechtigd was zo te handelen, daar Ds. Ruysch 30 Julinog voor de ge-meenteTrichardsfontein wasopgetreden: en erdus voor de Kerkeraad van Pretoria niets anders over bleef dan onder omstandigheden, daar Ds. Ruysch
zelf tot breking was overgegaan en hij dus niet
meer als predikant kon optreden van die dag af,
waarophij verklaard heeft zich niet nieergebonden
te achten aan zijne handtekening, dan
hem
zijn dienstwerk te beletten;kennis genomen hebbende van het feit, dat Ds.
Ruysch van Dugteren geprotesteerd heeft tegen de handelwijze van de kerkeraad :
en dat Dr. Bodensteyn in een lang pleidooi be- weert, dat de Kerkeraad geen recht haddit besluit te
nemen
:en verder dat Dr. Bodensteyn zelf beweert, dat Ds. Ruysch zich aan kontraktbreuk heeft schuldig gemaakt door de voorwaarden van zijn kontrakt te verbreken,ofschooner twijfelkanoverblijvenof dit alseen grovedan wel als eenkleine afwijkingmoet worden beschouwd
:
besluit de Kommissie te konstateren:
dat Ds. Ruysch van Dugteren door het terugne-
men
van zijne handtekening zich buiten de kerk heeft gesloten,en daardoorheeftopgehoudendienst-doend predikantderNederduitsHervormde Kerk te zijn;
te handhaven dat deel van het besluit van de Kerkeraad van Pretoria d.d. 4 Augustus, dat Ds.
Ruysch het verrichten van zijndiensten belet;
en datmet betrekkingtotpunt 2 : het geven van half salaris aandepredikant, de Kommissie beslist, dat het salaris totop 7 Septemberzal wordenuitbe- taald.
De
Kommissie vindt het prijzenswaard, dat de Kerkeraad Ds. Ruysch het bewonen der pastorie heeft toegestaan en vertrouwt, dat hangende hoger beroep, wanneer daarvan gebruikmocht wordenge- maakt,hem
dit zalblijven vergund, en datde Ker- keraadhem
naar de aard der Christelike liefde zal behandelen.Voor wareKopie,
JAC.
VAN BEEKUM.
De
Kommissie overwogen hebbende een besluit genomen en cen protest getekend door 170 perso- nen;heeft beslotente antwoorden:
I. dat Ds. Ruyschvan Dugteren wel degclik heeft verklaard in woord cn geschrift de leer in de drie
formulieren vervat, niet te geloven overeenkomstig Gods W'oord te zijn, en zijne ondertekening opvat
als cen formaliteit, en dat zij Kommissie, dus niet
kan inzien dat de Kerkeraad
hem
onbillik heeft be- handeld;II.dat het der Komraissie niet bekend is, dat er predikanten zijn in onze kerk, die de formule niet gewetensvol kunnen ondertekenen
.
III. dat metbetrekkingtot
uwe
sugegstieomtrent Art. 116 de Kommissie uverwijst naar Art. 14 derW
etten, waar aan elk lid der Gemeente het recht wordt toegekend een verzoekschrift tot wijziging der wet in te dienen bij de Algemene Kerkverga- dering.Voor ware Kopie
JAC.
FAN BELKUM.
De
Kommissie der Algemene Kerkvergadering, ontvangenhebbendeeenprotest van de herenJ.W^
Geerling, J. Eeemhuis, Th. M. Reesse, P. J. Voor- loop, P. A. de Uoor en J. Overdiep,, leden van de Kerkeraad van Pretoria, tegen het besluit van de Kerkeraad d.d. 4 Augustus 1911 in de zaak van Ds. Ruysch;
besluit aan hen
mede
te delen: dat Ds. Ruysch wel degelik heeft verklaard in woord en geschrift de leer inde drieformulieren vervatniet te geloven overeenkomstigGodsW^oord te zijn, enzijneonder- tekening opvat als een formaliteit en dat zij, de Kommissie, dus niet kan inzien dat de Kerkeraadhem
onbillik behandeld heeft;dat hiervan vermanengeen sprakekan zijn, om- dat het niet een geval is van gewoon wangedrag, maar van beslist breken van beloften, die
hem
de toegangtot de kerkhebben gegeven;en verder dat de Kommissie van oordeel is, dat Kerkeraadsleden, die instemmen met de zienswijze van Ds. Ruysch van Dugteren, niet handelen over- eenkomstig de eis vanArt. 39 en diensvolgens zich wel de vraag
mogen
stellen of zij nog thuis beho- ren in de Nederduits Hervormde Kerk van Z.Afrika.
Voor ware Kopie
JAC.
VAN BELKUM.
De
rekeningen zijn tans aan de intekenaren ver- zonden en de UitgeYersdoen nu een vriendeiik ver- zoek aan de intekenarenom
hun intekening geid op tezenden, in andergevalzal hetonmogelik zijnoni ,,De Hervormer” te doen laten blijven versohijnen.Zend u
uw
intekening geld aan A. H. Koomans,Bus
128 Potohefstroom.DE UITGEYERS.
,,DIi
HËRVORMER” VRIJDAc;
j,s ,SEPT. lyn. SNIET-OFFICIEEL GEDEELTE.
LEYENSMOEDHEID.
Het is genoeg; neem nu Here!
mijne ziel.
IKoningen ig : 4.
ZospreektElia, als hij inde woestijnneerzit, on- der de jeneverboora. Hij is levensmoede en wenst
te sterven. Is dat dezelfdeman, dieeen paar dagen
te voren opzijngebedvuuruit deliemel zagdalen, en de regen in stromen op het dorstige aardrijk nederdalen? Dezelfde nian, die een geloofs- en gc- bedsheld, koningen en priesters heeft weerstaan, en nu vlucht voor een vrouw, die zweert
hem
te zul- len doden?Wat
is ermetHem
dangebeurd?Hoe
komt het, dat hij zo eensklaps van de hoogte des geloofs isgevallen in de diepten van wanhoop en moedeloos- heid?
Ook
Elia had te veel van zijn kracht gevraagd:teveelopsuksesgerekend: te veelop demensver-
trouwd: te veel van zijn volk verwacht
—
en nu de ontnuchtering koint, nu is hij moedeloos.Wat
wij hier bij Elia zien is een gewoon ver- schijnsel, vooral bij grote mannen, van een sterk karakter en vaste wil. Veroordeel ze niet: val hen niet lastig, geef ze tijd, dat de overspanning kanivijken en zezullen als Eliaweersterkworden. Dat heeft ook
God
gedaan met Elia, als Hij deze pro- feetvoedtmetbrood en wateren naar debergGods naar Horeb heni zendt.Er zijn in onze dagen vele zulke levensmoede niensen, die niet bidden: ,,Neem nu Here! mijn ziel”, maar die een eind inaken aanhet hun onver- draaglik leven.
Waarom
zijn ze zó? Talrijk zijn de redenen, maar vele van die zijn niet zo geldig en gewichtig als EHa’s.Jonge mensen zijn levensmoede, die te veel van het leven hebben genoten en verzadigd van dit le- ven, hun kracht verteerd hebbend, de
moed
missenom
de strijd des levens te lieginnen en te volein- digen.Mannen
vooral, en enkele vrouwen zijn levens- moede, omdat zij in hun verwachtingen teleurge- steld, often gevolgehunner zonden aan schande en straf onderworpen, demoed
missenom
dit onder deogente zicnen destrijd nietdurvenvoortzetten.Bij sommigen is deze zielsgesteldheid voorbij- gaand, bij anderen blijvend : soms wordt zij over- wonnen, somsook eindigtzij involslagen wanhoop.
Weinigen, zo al een, zijn er, die niet dagcn van levensmoeheid kcnnen of gckend hel)ben, die niet ook wel eens gezegd, gedacht, gebeden hebben:
,,Het is nu genoeg, Here! necm tocli mijn ziei
weg.”
Slechts éen, en uel een .Sterke en .Machtige helfl is nooit moedeloos geweest en daarom de sterk.ste
onder de men.senkinderen, Jezusde Heiland, en wel omdat Hij nooit zijne kracht zocht in zich zelven, nooit zich liet mecslepen door het gejuich der me- nigte, noch door het sukses, nooit op inensen ver- trouwde, nooit teleurgesteld was, ook niet in een enig mens. Zijn kracht was alleen in God.
De verklaring van het verschijnsel dat zovelen levensmoede zijn, ligt dan ook hierin, dat zij die aan deze zielsgesteldheid, hetij tijdelik of duurzaam onderworpen zijn, hun vertrouwen op
God
hel)ben verloren.Ook
Elia had in deze ogenblikken van moedelooshcid dat vertrouwen niet. Hij klaagt: ik-heb geijv'erd voor de Heer der Heerscharen : ik allecn, en nu verlaat niij de Heer ook, want mijn werk, mijn ijver is te vergeefs geweest. Wanneer nu deze held des geloofs zo diep kan zinken, dat allegeloof
hem
begeeft, hoe verklaarbaar ishet dan niet, dat in onze dagen van ongcloof en twijfel zo\'elen levcnsmoede worden?
Niets kan ons beter bewaren voor deze ziele krankheid, dan het vertrouwcn op God, die alle
dingen doet medewerken ten goede dengenen die
Plemliefhebben.
Wie
zijn wegopGod
wentelt, wi?weet, dat
God
voorhem
is, wie verstaat, datGod
in Christus zijn Vader is, die kan onder teleurstel- ling, onder tegenspoed, in strijd en in gcvaar c'e
nioed blijven behouden, want hij weet:
God
ver- geeten verlaathem
niet.Mijn Lezer, zijt ge ook moedeloos en levensmoe- de? Och, wil u dan heritmeren, dat
uw
Hemelse Vader nog brood vooru heeft en nog werk tedoen.vStaop, en eet : ga naar de woestijn en zoek
God
in de eenzaamheid en de Heer zal ook tot u zeggen;,,lk heb nog zeven duizend, die hunne knieën niet gebogen hebben voor'Baál”. Gij .staat niet alléen.
V. B.
BRIEYEN YAN OOM SAREL.
UITKIJK,
.Se])tember igii.Waarde Neej Willem.
Eindelik is dan de zomer gekomen.
Hoc
liefb'k zingen weer de vogels: hoe vrolik schreeuwen de padda’s: hoe fraai groen wordt weer het vcld: hoc fraai is de lioomgaard in zijn rood, wit en jong groen kleed.Wie
dit allesmag
zien met een open oog voor wat schoon is, ofhoren met een open oor, voor wat welluidend is, die voelt zichopgewektom
6 ,,DE
HERVORHER” VRIJDAG
15SEPT.
1911.te danken de Bestuurder aller dingen, die nooit verandert en elk jaar alle dingen nieuw inaakt.
Maar wie de Onveranderlike
God
dankt, die al het veranderlike aan zijn eeuwige wetten wect ieonderwerpen, die voelt zich toch zeer klein als hij ziet hoe de inensen elk ogenblik veranderen. Ja, waarlik, de H. Schrift zegt te recht, dat het hart van de
mens
arglistig is en datmen
des mensen wegen moeilik kan nagaan.Waarom
ik dit u schrijf? Is dit niet genoeg be-kend? Is dit iets nieuws? Neen, wij weten het allen, maar het schijnt mij dat velen het vergeten.
Zie eens, in De Kerkbode van 24 Augustuskomt een bericht voor uit de Vrijstaat, dat de Gerefor- meerden en Plervormden in de distrikten Heilbron en Frankfort gemeenten zijn gaan stichten, en bo- ven dat stuk staat:
Kerktn'isten in de O. i'rijstaat.
Kerktwisten?
Hoe
is dat? Wij hebben wel ge- hoord, datleeraarsderGereformeerde enHervormde kerk over dc Vaalrivier zijn gegaanom
daar in de Vrijstaat, waar alleen de Nederd. Hervormde Kerkheerste, deverloren schapenharer kerken optezoe- ken, te verzamelen, en tot gemeenten te organise- ren, maar van tuisten hoorden
we
daarover niets.Dat de Nederd. Gereformeerde Broeders dit onaan- genaam vinden, ook omdat enkele leden hunner kerk, niet tevreden met de tot het uiterst gedreven methodistiese prediking in eigen kerk, zich bij die
Hervormde gemeente aansluiten, verstaan
we
heelgoed.
Welke
herder verliest gaarne zijn schapen?Maar mogen we
die treurende herders een leken- raadgeven?Ze isdeze : geefuw
hoendertjes goede, degelike kost en zij zullen niet naar het erf vanuw buurman
overlopenom
kost te zoeken. Ik geloof niet dat de leeraars der Hervormdeof der Gerefor- meerde Kerk naar Heilbron en Frankfort zijn ge-gaan
om
twist te maken. Zij gingen alleenom
tezoeken, wat anders voor hun kerk verloren zou gaan. Is dat nu kwaad? Is dat nu twist zoeken?
Mag
er dan ook niet beroeringkomen
in die dis- trikten en uit de wrijving van gedachten licht ko-men
en dus meer kennis en naarwe
hopen meer geestehk levcn ook? Alle leven maakt geraas.Daarom is er bij geestelike beweging ook altijd een vonkje van twist.
Naar aanlciding van het stichten dier gcmeenten doet de Redakteur van
De
Kerkbodenu een vredes- voorstcl, dat hierop neerkomt, dat de voomiannen derdriekerkenzullen trachten, die verdecldheid uit deweg
te ruimen;b. dat de voormannen van ons volk dat wdllen doen.
Nu, Neef Willem, versta ik die Redakteur niet meer. Zelf heeft hij dapper geholpen
om
het twist- vuur aan teblazen: 10. door de wapenen op te ne-men
tegeen onze broeder-ouderling Wolmarans; 20.door een aanval te doen op onze Gereformeerde Broeders,methungrote geestelike vader, wijlen Ds.
D. Postma, in een verkeerd daglicht te stellen; 30.
door zijne uitlatingen tegenover Broeders in eigen kerk, die het oude Gereformeerde leerstuk der ver- kiezing, (het hartder kerk) wildenhandhaven, voor te stellen als drijversvan een eng en nau'w Evange-
lie. Daarom schreef ik u, wat is een mens toch ver- anderlik.
Maar
omdat alle mensen zo veranderlik zijn,uw Oom
Sarelook, wil ik datvan harte verge- ven en over het hoofd zien en die Broeder Redak- teur dehandbieden en zeggen : ,,gij wilt hetgoede en dat is al veel.”Wat
nu dat voorstel zelf betreft, merk ik u op:Eaat toch, in ’s hemels naam, die politieke voor-
mannen
buiten spel.Nog
nooit hebben politieken voor de kerkiets goeds gedaan.Om
maareen voor- beeldtenoemen:Welk
eenprachtige(!) hervorming heeftKoning HendrikVIII voorEngelandtotstand gebrachtI Hij heeft de ware hervorming in Enge- land voor twee eeuwen vertraagd, die eerst met Whitefield en Wesley haar triomf mocht vieren.Neen, die hulp hebben
we
niet nodig: zij brengt nogmeertwist teweeg.Ik geef u ook, Neef Willem, een vredes-voorstel.
a.
De
ene kerk bemoeie zich niet met de andere, en laat elk op haareigen terreinbegaaxrb.
De
verschillende kerken beginnen met het goedetewaarderendatinde zusterkerkengevonden wordt en spiegelen zich aan het slechte,om
dat te vermijden.c. Elke kerk beijvere zich
om
inwendig sterk te w'ordenen zoeke niet zichmeteen anderete verbin- den, hetzij totopslokkenof totopgesloktteworden.d.
De
voormannen van elke der drie kerken be- denken, dat er verschil van gevoelen is geweest in de Christelike kerk van het jaar45 n. Chr. (Hand.XV)
en dat alle gelovigen, als uitverkorenen, eerstdan éen zullen zijn, als de Heer hen vergadert in het nieuwe Jeruzalem.
e. Zolangdit laatste nognietverwezenlikt is, eer- biedige
men
elks overtuigingen en zoekemen
niet als onvermijdelik en onoverkomelik voor te stellen, wmt in de grond dit toch niet is.Ik hoophartelik, Neef, datgij metNichtjeen de kinderen het goed maakt.
Op
Uitkijk is alles wel.Weesthartelik gegroet enGodebevolen van
Uw'
Oom
SAREL.
,,DE
HERVORMER” VRIJDAG
15SEPT.
1911. 7EEN MERKWAARDIG YERSCHIJNSEL.
Cijfers, balans-staten, rekeningen, verslagen enz zijn doorgaans erg dor en droog en worden in de meeste gevallen alleen nagezien door belanghebben- den. Toch geven ze, in hun droogheid, menigmaal een goed inzicht in de ware stand van zaken en deze geeftdan veel tedenken.
Voor mij ligt
De
Kerkbode” van 31 Augustus, met de verslagen der kerkefondsen van de Kaapse kerk. Het betaamt ons niet daarover iets te zeggen en wij zoudenerook niets over zeggen, alsdie toe- stand in die kerk niet evenzo is als in de onze. Ik bedoel dit; Terwijl al de fondsen, die in verband staanmetde predikanten (d. i.Weduwfonds
en Pen- sioenfonds, die elk een batig saldo aanwijzen van;£73,2Ó7,io.io en ^^72,558. 5.1 respektievelik)zoui- termate bloeiend zijn, hebben de Zendingsfondsen meest allen tekorten en vooral het Synodale fonds maakteen treurige indruk.
Bij hetdoorgaan van dieverslagenheb ikmij /ulf ditgevraagd:
Is het niet een merkwaardig verschijnsel, clat in de Kaapse Kerk zowel alsin de onze, het
Weduw-
en Pensioenfonds der predikanten zo bloeiend is en het Zending en Synodale zo kwijnend? Wat is de reden?Is het dit, dat de predikanten wel goed zorgen voorhun
weduwen
enhunoude dag, maarvoor het overige zich nietmoeg maken
over de toestand der kerkefondsep? Is het dit dat de kerkeraden alleen goed zorgen voor de leeraren en dat zij zich niet ergwarm maken
over de algemene fondsen?Welke
de reden ook zij, ik acht het een beschamend ver- schijnsel, vooralalsik elkemaand
onder de maand- verslagen moet zien hoe de financiele kommissie sukkeltom
de wettige schulden betaald te krijgen en ook onze kweekschool niet vordert uit gebrek aan geld.Mogen we
hopen dat ên onze leeraars ên onze kerkeraadsleden deze zaakook terhartenemen engaan zorgen voor het synodalefonds.Overigens moeten
we
de Kaapse Kerk gelukwen- senmet haar schatten, die, zoalswe
zijdelings we- ten, goed beheerd en ten nutte van het Koninkrijk Gods gebruikt worden.INGEZONDEN.
Tienden.
MijnheerdeRedkteur van
De
Hervormer.Vergunmij tocheen paarregelenin
uw
blad. Hetverblijd mij dat de zaakvankerkschuld in
uw
bia<l zobepleitwordtenikdrukdewensuitdat hetdoo!-treffend
mag
zijn.Wat
.scheelt Neef Willem, dat hij zich ditmaal nietliet horen?A
NeefWillemmoe
nie slapwordenie! Ouderling Basson schrijft als het niet recht is
wat ik schrijf, geefmij dan antwoord.
Dan
komtde vraag omtrent de salarissen en de kerkschuld; te recht heeft die Broeder geantwoord : nee treurig,maarnogtans waaris wat hij zegt en dan komt hij nietmet Neef Willem overeenomtrent die tienden.
Nu
wil ikniemandverdedigen,ik wilslechtsmijn gevoelen geven dat er een gebod isom
detienden af te geven, dat staat vast, maar ikmeen
dat aan dat gcbod lang niet meer gehoorzaamd wordt. Ik heb nog niet gehoord dat het anders dan door Is- raël is opgevolgd, hoewel ik zeker en vast geloof dat wij als een volk die belofte van zegen in Ma-leachi zullen ontvangen als wij de tienden in Gods schatkameren zouden brengen; het is ook een feit dat de ontrouw van Israël een der oorzaken is ge- weest dat het niet meer als een volk bestaat.
Maarlaatonstoch nuonzetoestand vannabij be-
schouwen: gesteldeens dat elk lidmaat van de Her- vormde Kerk vandaag zijn of haar plicht weet en doet wat hij of zij doenmoeten tegenover de Kerk, dan geef ik de verzekering dat er geen reden zou wezen voor kerk schuld te hebben, en dan zal die ook spoedignietmeer bestaan: danzal erook geen bezwaarzijnvoor predikants-salarissen en dergelike (dan zal de Kweekschool er ook
gauw komen —
Re-dakteur) en dat zal geen tiende, maar schaars een honderdste deelvan elksinkomeii uitmaken. Zullen wij dan ook niet dezelfde zegeningen van de Heer ontvangcn?
De
Heer toch let op het hart!Aan
de andere kant: gesteldeens dat allenvandaag detien- den afgaven; kunnenwij danook verzekerdzijn dat ergeen schuren genoeg zullen zijnom
onsinkomente verzamelen, en zalergenoeg zijn
om
alle kerken tebouwen
en alleandereonkostentebctalenzonder schuld temaken
?Maar
om
daartoe tekomen
laat ons, Mijnheer de Redakteur toch eensdie zaakvannaderbij beschou- wen. Zijn er nog niet vele Ananiassen en Saffira’s onder ons die graag eennaam
willenmaken
? Wij moeten toch voorzichtighandelen : wij kunnenGod
niet bedriegen en Gods woord zegt wat gij belooft zult gij geven. Ik heb er niets op tegen alsiemand
bij zich zelven besluit
om
de tienden af te geven :die
man
zal het ook doen zonder zich zelven (d. i.zijn ziel) te bedriegen. Maar hij die het belooft,
omdat iemand anders het ook doet en
om
te latenzien: ,,ikgeef mijn tiendenook”, hij gaat het toch nietdoen; hij bedriegt
God
en mensen zich zelven, hij zondigt tegen zijnziel.Ik woonde eens een gcmeente vergadering bij van een andere kerk, waar de zaak van tienden ook
,,DE
HERVORMER” VRIJDAG
15SEPT.
1911.wenl l)chaiidekl, cii toeii er gestenid werd, stonden hijna alleii op. Ik zat iiaast een vriend; toen ik zag dat hij won op.staan, gree]) ik hein aan zijn ann en woii heni niet laten opstaan, want ik wist dat hij niaar wat erg taai was; doch hij stoiid op en zei :
ik ga ook niijn ticndeii geveii. Laat mij nu u ver- tellen hoe het ging. Hij had een goede hezigheid
eii een goed inkoinen. Toen de diaken rond
kwam
\'oor het predikant-salaris, kreeg hij ten antwoord:
nee, ik geef nu tienden. Wel, goed, geef die dan niaar, zei dediaken; nee, ik schrijfhetop enzal het aanheteinde van hetjaar geven. Hetvolgendejaar
kwam
dediaken weer: o, wij geven detienden, washel gezegde. Heht gij het dan aan de leeraar ofde Tresaurier gegeven? Neen, wij schrijven het op en hehhen het nu gebruikt, maar zullen het aan het einde van hetjaargeven; hetis nualachttienpond.
Zult gij niij geloven, Mijnheer de Redakteur, dat die
man
en die vrouw kort daarna tot de Zionisten zijn overgegaan? Want, zeggen zij, die kerk drijftwoeker. (Ja, ik wil u graag geloven, zulke mensen
zijn er wel meer, maar niet allen zijn zo slecht, niet waar
?—
Redakteur.jXu
Mijnheer, ik zal niaarproberen 0111 naar mijn predikants-salaris en kerkschuld en kollekte geld te geven en doen al wat mijn hand vindtom
te doen.Dankendvoor deopname.
D. K. M.
Een kleineopmerking van de Redaktie.
In mijn gemeenten zijn^er velen die hun tienden geven, enkelen tot tien, twintig, ja dertig ponden en mecr per jaar en ik kan Br. M. verzekeren dat
zij jaarliks hard naar voren boeren en dat in hun huis aan niets gebrek is, ja er is ook liefde en vrede. Dat er ook Ananiassen zijn en huichelaars, weten wij ook, maar dat
mag
ons niet verhinderen te doen watGod
wil. Overigens, wanneer Br. M.doet wat zijn hand vindt te doen, dan zal hij moge-
lik nog wel meer geven dan tienden, denk ik.
\B.AKFOXTElX,
22 Julie 1911.Redaktie van De Hervonner.
Gelieve onderstaande in
uw
geëerd blad op te nemen.In De Hervormervan de i^en Julikomt een brief voor van Br. Basson; nioge hetgeen die Br. geschre- ven heeft, uit de diepte van zijn hart
komen
en nietalleeii uit hem, maarook van allen in wierhan-(len de Heer der heerlikheid het opzienersamht ge- ge\'ei) heeft. Hr. Basson roert een verwaarloosde
zaak aan (die van de tiendcn). Ik ben zeer verblijd dit tezien en te horen; nog mecrdat hetwerk weer recht gemaakt kan -worden, want een oud spreek- woord zegt: waar een wil is, daar is een weg, en ik nieen dat de kerkeraad eerst de gemeente daarin moet voorgaan
om
het pad open temaken
met het geven van tienden, maar toch niet van enkele tien- den van ditof dat, maar van alleswat de Heeraan zijn kinderen gecft. iNIaar leest toch niet een gedeelte van dctien geboden des Heren op de Zon- dag, maar de gehele. Dus wanneer wij overgaan tot het geven van tienden, dan van alle inkomsten, anders blijft het wat wij lezen in Maleachi: gij berooft mij waarin? in detienden en in hetoffer.Xu kom
ik tot de gemeenten van onze Nederd.Hervormde Kerk en ik verzoek een ieder van hen toch iMaleachi III : 7 tot en met 12 te lezen met grote eerbiedvoor zijnSchepper, dankaneen ieder zienen horeu wat
God
eist enook de grotebelofte.Wat
is toch de grote zaak die ons daarvan terug houd? Ten eerste ieder is en leeft voor zich zelf allccn!Ten
tweede de twijfelmoedigheidaan debe- loften des Heren (ongeloof). Ik hoop dat boven- staande genoeg zal zijn tot een antw'oord op Br.Basson.
Wanneer
wij elkander opbeuren tot het goede, zullen wij ook de zoete vrucht er van ge- nietenen wanneerdetienden gegeven worden,moet het toch zijn uit waarachtige liefde en gehoorzaam- heid aan de Schepper, opdat hetGode
aangenaammoge
zijn; dan zal een iegelik,_die dit doet, zijn schuren vol zien met hetgeenGod hem
geeft, w'ant Hij is een waarmaker van zijn heilig woord. Gods beloften feilen niet.Als wij de oude paden onzer vaderen weer op- zoeken, die door
God
zijn aangegeven en daarin wandelen als gehoorzame kinderen, dan zal al de ellende verdwijnen en Gods huis zal vol worden;de predikanten zullennietmeer zuchtendezijn: de gemeente zal bloeien, en al de schuld zal betaald worden en de Kweekschool zal tot stand komen.
Mogen
wij allen, dieons christenennoemen, ont- waken en goed wakker wordenom
de plichten op te merken die op ons als chirstenen rusten en ook onze grote verantw'oordelikheid.Ten slotte, koni Broeders en Zusters, verenigen wij ons en gaan wij hand aan hand
om
inwaarheid tebesluitenom
tegeven van alleonze inkomsten de tieiiden voor het Huis des Heren.Bij voorbaat u dankend voor de opname, ver- blijf ik, met hoogachting,
Uw’ Vriend,
H. J.
GEYSER,
Ouderlxng.
,,DE
HERVOKMER” VRIJDAG
15SEPT.
1911. 9Aan
de heerEdileurvan DeHervormer.Wííarde Heer,
—
In Dc Ilervormer van 15 Maartj.l. vraagt cen Gemeentelid inlichtingen omtrent de op te richten Kweck.scliool. Gecn enkel lid van hetknratoriiim heeft zichde moeitegetroosteenant-
woord hierop te geven. Een bewijs van gebrek aan sympatie wordtindezczaakgegevenoflaat ik’tbc- ternoemen onverschilligheid.
Nu
terzake:Hebben
broeders, predikanten enkerkeraadsleden, deze zaak aan de gemeenteleden belioorlik uigelegd, bespro- ken en samenwerking verzocht?
Hun
het doel van de school bekend gemaakt, met hun de zaak dege- lik besproken? Dit wordt door mij zeer betwijfeld, daar vele gemeenteleden zich in het duister bevin- den en niets van de zaak afweten. Het is bekend, dat op de laatste algemene vergadering vele heren Predikanten en Kerkeraadsledennietinstemden met het genomen besluit, dat elk Gemeentelid 2/6 per jaarbetalen moet, en welom
verschillende redenen.De
meerderheid bsloot echter 2/6 per lidmaat en perjaar.Hebben
br. Predikanten en Kerkeraadsle- zich daarna behoorlik aan het besluit ouderworpen, zoals elke burgcr en Christen verplicht is te doen, zich te onderw'erpen aan de meerderheid? Zo niet,dan zijnzeniet w'aardig lidvan deHervormde kerk te zijn, daar zij zich schuldig maken, door twee- dracht te zaaien en wel door niet de besluiten van de Algemene Vergadering op te volgen, welke vol- gens de wet het hoogste lichaam is.
Zijn deze br. Predikanten en Kerkeraadsleden erder overtuigd, dat zij eenzeer groteverantwoor- delikheid op zich dragen door geen uitvoering aan ditbesluit te geven? Veronderstel dat andere kerk- genootschappen weigeren
om
hunnepredikantentot de Hervormde Kerk over te laten gaan, en dat er over een aantal jaren vele vakante gemeenten zijn, wat dan? Alsdan zullen deze br. Predikanten en Kerkeraadsledenzich voor hunne Gemeenteleden te verantwoorden hebben, en wat dan? Ja, Holland vragenom
toch te helpen! Een treuriggevalom
steedsbij iemandanders temoetenaankloppen.
Wat
istoch eindelik het doelom
zich te noemen,,lid van de Hervormde Kerk van Zuid-Afrika”? Sluit de kerk en begraaf die
naam
en w'ordt Ned.Gereformeerd of Gereformeerd zospoedig mogelik, en speel nietlanger dehuichelaar, maar
kom
eerlik vooi de zaak uit: ,,ik ben te slechtom
mijn eigen predikanten op te leiden” en daarom ga ik tot een ander kerkgenootschapover,mijngewetenisnuge- rustgesteld tegenover mijn God. Het is een grove onw'aarheid dat een Gemeentelidgeen 2 shillingsen zes pence, de waarde van 2 dozijn eieren of twee hoenders per jaar kan opbrengen.Komt
rondbor- stiguit en zeg: ikwil niet, ik heb niets voormijnkerk over.
Heer Editeur, dit is mijn gedachte over de Kweek.school. Ikhoop dat dit nuaanleiding zal ge- ven, dat
H.H.
Kuratoren hun pen zullen opnemen en mij de ware toedracht van de zaak zullen mede- delen, en alzo de br. Predikanten en Kerkeraads- leden, welke deze zaak tegenwerken of die welke geen goed woord voor deze zaak hebben, maar stil blijven en hunne Gemeenteleden in het duister la- ten.Dankend voor uw'e opname,
GEMEENTELID.
Blinkkiip, 27 Juli 1911.
Zending.
KNOCKDHU,
Distr. Ermelo, 24Julie 1911.Mijnheer de Redakteur,
Gelieve zogoedte wezenonderstaande regelen in
uw
geëerd blad De Hervormer op te nemen. Daar verschillende personen in de laatste paar uitgaven vanDe
Hervornier van Junie en Julie geschreven hebbenover de zending, wil ikgraagook mijn ge- voelens omtrent deze zaak openbaar maken. Waar-om
moet het Evangelie gepredikt worden aan alle kreaturen?Omdat
de Heere Jezus dit bevolen hadin Markus 16 : 15.
Waarom
heeft onze kerk in Zuid-Afrika aan deze zaak nog zo te zeggen nietsgedaan?
Omdat
wij vóor de laatste oorlog vele moeilikheden hadden, namelik met de Kerkvereni- ging en toen weer deve^>voestingen, die aangericht zijn door de oorlog.En
nu?Nu
heeft de Hereons vredegegeven, en ons gezegendmet vele goederen.Nooit hebben wij vóor de oorlog zoveel mielies en graangewonnen dannu.
En
ook hebbenwijalweer veel vee.Sommige
mensen zijnnu
wel armer dan vóor de oorlog,maar anderen zijndan nu ook weerveel rijker.
Men
zal misschien zeggen, ja, maar onzekerkenhebbennuteveel schulden.Dan
zegik op mijn beurt: laten wij die schulden afbetalen.Laatwij detiendengeven, wantditisook eenbevel des Heren, dat zijn volk de tienden moest geven;
dan zal