• No results found

Digital storytelling

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Digital storytelling"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

36

Levende Talen Magazine 2017|7

37

Levende Talen Magazine 2017|7 Jullie kennen ze wel, flitsende kennisclips

met veel felle kleuren, een enthousiaste energieke verteller en een mooie sound- track erachter… maar hoe effectief zijn dat soort filmpjes nou eigenlijk? Wat zijn de elementen die een verhaal memorabel maken of die een kijker bijblijven? Aan de ene kant willen we met deze bijdrage handreikingen doen om bestaande clips op waarde te schatten, en aan de andere kant denken wij dat er een mooie kans ligt om leerlingen zelf aan de slag te laten gaan met het maken van educatieve film- pjes. In algemene zin wordt een kennis- clip snel betekenisvol als er een digitaal

‘verhaal’ van wordt gemaakt. Dat gaat verder dan een enthousiaste presentatie van feitelijkheden.

Hoe ziet een goed digitaal verhaal er dan eigenlijk uit? Joe Lambert en Dana Atchley hebben in de late jaren tachtig al zeven criteria onderzocht voor een goed digitaal verhaal. Volgens hen heeft zo’n verhaal de volgende elementen:

• een duidelijke point of view: de kern van het verhaal en het perspectief van waar- uit dat bekeken wordt;

• een dramatische vraag: de kernvraag die de aandacht van de kijker vasthoudt en die aan het einde van het verhaal be-

antwoord wordt;

• aansprekende inhoud die tot leven komt op een manier die de doelgroep raakt;

• de stem van de maker, een persoonlijk laagje waardoor het publiek beter be- grijpt waar het over gaat;

• een soundtrack, muziek of andere ge- luiden die het verhaal ondersteunen en verfraaien;

• net genoeg inhoud om het verhaal te vertellen zonder de kijker cognitief te veel te belasten;

• tempo: het ritme van het verhaal en hoe snel of traag het voortschrijdt.

Zelf een digitaal verhaal maken Wij hebben zelf ervaren hoe goed het werkt om zelf een verhaal te leren maken voordat je ermee aan de slag gaat met leerlingen of studenten. Om dit te leren zijn er fantastische resources te vinden op het internet. Wij hebben ons inge- schreven voor een Massive Open Online Course van de Universiteit van Houston om ons voor te bereiden op het zelf ma- ken van een digital story: <www.course- ra.org/learn/digital-storytelling>.

Zo leerden we bijvoorbeeld hoe we cognitieve overbelasting kunnen voor-

komen. De neiging bestaat (denk aan sommige PowerPoints) om gelijksoortige informatiestromen in een presentatie te zetten. Zo doen bijvoorbeeld gesproken en geschreven tekst aanspraak op dezelf- de hersengebieden. Zolang ze dezelfde informatie geven, is er niet veel aan de hand, maar vaak verschillen ze van elkaar en dan mis je informatie. Muziek daar- entegen overlapt niet met gesproken of geschreven tekst, dus die twee kunnen uitstekend in elkaars gezelschap verke- ren en elkaar zelfs versterken.

ict

Digital storytelling

Een digitaal verhaal van leer- lingen

Waar het natuurlijk pas echt ambitieus wordt, is als onze leerlingen en studen- ten zelf aan de slag gaan met het ma- ken van dit soort verhalen. Stel je voor dat je leerlingen een digitaal verhaal laat maken over een aspect dat betrek- king heeft op kennis van land en volk, in veel lesmethodes vaak een stiefkindje.

Laat ze bijvoorbeeld een persoonlijk perspectief innemen van een fictief of historisch persoon die een belangrijk

moment in de geschiedenis ervaart – bijvoorbeeld een kind dat erbij was toen de Berlijnse muur viel, of een meisje ten tijde van de Franse Revolutie. Als er dan een vraag in zit zoals hoe het kan dat de verheven idealen van de Franse Revo- lutie toch hebben geleid tot verschrik- kingen, dan komt er waarschijnlijk een leerzaam moment uit voor de leerling, juist omdat hij het zelf maakt en er een persoonlijk perspectief aan koppelt.

Dit is ook een voorbeeld van een zoge- naamde bestaansverhelderende vraag

zoals die centraal zouden moeten staan in het geschiedenis- of maatschappij- leeronderwijs: een vraag die de leerling in staat stelt om de werkelijkheid iets beter te begrijpen. Hierna zou het ide- aal zijn als leerlingen de producten dan presenteren aan elkaar, zodat je relatief efficiënt een groot deel van de kennis van land en volk een keer goed de revue kunt laten passeren.

Wij denken dat digital storytelling echt tot zijn recht komt als je leerlingen en studenten zelf een digitaal verhaal laat maken (voor medeleerlingen). Ga jij aan de gang met digitale verhalen? Denk je dat dit een leuke en inhoudelijke manier is om kennis van land en volk op een creatieve manier centraal te stellen in je onderwijs? Als je mooie ideeën hebt die je met ons wilt delen, zet ze dan op de Facebookgroep van Levende Talen. Dat mag namelijk best wat meer een uitwis- selingsplatform worden. ■ Henk la Roi & Roland Bruijn

Voorbeelden van digitale verhalen zijn te vinden op <digitalstorytelling.coe.uh.edu>.

Foto: Anda van Riet

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Broers Steven (links) en Brecht (rechts) Dujardyn hebben al meer dan vijftien jaar samen een smederij.. © Ambacht in

Het feest van de wereldberoemde de beroemdheid was in volle gang, toen omstreeks elf uur het licht uitging.. Toen het licht één minuut later weer aanging, was de beroemdheid

Het tweede deel van dit rapport is bedoeld voor schoolleiders, leraren in het voortgezet- en basisonderwijs en andere geïnteresseerden die meer willen weten over de opbrengsten en

Na de stemming van de Possessed mag deze kiezen of de gestemde dood gaat of een Lost Soul wordt, mag 1 keer gebruikt worden.

De inmiddels beroemde wens van Paus Franciscus voor de kerk, geldt intussen ook voor de samenleving als geheel: ‘Ik hoop dat wij, meer dan door de angst om fouten te maken,

Het feit dat leerkrachten (eindelijk) eens tijd kunnen maken voor de leerling, de klas, de relatie… voelt op zich al zeer goed aan. Het verklaart voor een groot stuk

Een hoofdhypothese binnen het voorleesparadigma is dat kmderen onder m- vloed van voorlezen concepten over teksten vormen waardoor de noodzaak voor externe hulp afneemt (Sulzby

Maak je eigen schijf, waar je zelf een spel bij verzint of een eigen trainingsschijf. Je creativiteit kent