Voor de opdracht Storytelling en
Gamification moesten we kiezen tussen een verhaal of een game. Toch gaat game goed samen met een verhaal.
Dit is dan ook waar ik mijn prototype op heb gebaseerd.
Inleiding
1 3 16 17 18 Story
Kaarten Spelers Regels Dialoog
Inhoud
Story
Een dorpje in het verre noorden van de
wereld, gaat er een gerucht rond dat mensen bezeten worden.
Elke nacht wordt hierdoor mensen vermoord tot dat er niemand meer overbleef behalve de possessed.
Een groep jongeren gaan op onderzoek uit
naar dit gerucht. Ze komen vast te zitten in dit
dorpje. Er is geen weg meer terug of ze zullen
elke “possessed moeten vermoorden”
Dit is het verhaal dat zich afspeelt. Elke
nacht gaan er mensen dood tot dat de groep jongeren deze “possessed” kunnen stoppen en kunnen terugkeren naar waar ze vandaan kwamen.
Zo niet wint de possessed het spel.
Kaarten
Rol
Uitleg
Possessed
Tieners die zijn bezeten door geesten, ‘s nachts, in stilte, stemmen zij over wie ze willen vermoorden
In de nacht worden zij opgenomen, hierbij mogen ze stemmen door iemand aan te wijzen, degene met de meeste stemmen sterft.
BAD GUY
Kaarten
Rol
Uitleg
Teenager
De teenager heeft geen rol in de nacht, maar over dag kunnen ze stemmen wie er wordt verdenkt van “being possessed“.
Zijn doel is tot het einde overleven.
Slapen ‘s nachts de hele nacht
Overdag kunnen zij stemmen wie er dood gaat.
De persoon met de meeste stemmen wordt vermoord.
GOOD GUY
Rol
Uitleg
Grown Up
De enige opgegroeide in de groep, zijn stem telt 2 keer in als er bij de stemming gelijk wordt gestemd.
Stem telt 2 keer in geval van gelijke stemming
GOOD GUY
Rol
Uitleg
Ghostbuster
Dit is een normale tiener, geen speciale attributen wanneer levend. Maar als de Ghostbuster dood gaat kan deze 1 iemand meenemen.
Als deze dood gaat, wordt er aangeduid dat deze de Ghostbuster is, en mag 1 iemand aanwijzen, die zal sterven.
GOOD GUY
Rol
Uitleg
Twin Souls
Dit is een gewone tiener, die tijdelijk wordt bezeten door een geest. Deze kan 2 mensen spiritueel linken, en vanaf dit moment delen zij hetzelfde lot.
De eerste nacht wordt Twin Souls opgeroepen en mag dan 2 mensen aanwijzen.
Nadat Twin Souls 2 mensen heeft gelinkt, valt deze weer in slaap, en wordt wakker als normale tiener.
GOOD GUY
Rol
Uitleg
Linked Soul
Linked soul is iemand, maakt niet uit wie, die is gelinkt aan iemand anders. Zij delen hetzelfde doel en lot, gaat een van de twee Linked Souls dood, gaat de andere ook dood.
Als de Linked Souls beide positieve rollen zijn, dan moeten zij samen tot het einde overleven met de tieners
Zijn de Linked souls allebei Possessed, dan moeten ze samen met de andere possessed overleven
Is een van de Linked souls Possessed en de an- dere een normale tiener, dan moeten zij samen
GOOD/BAD GUY
GOOD/BAD GUY
Rol
Uitleg
Amnesiac
Is een normale tiener, geen speciale attributen.
Maar als het nacht wordt, wordt deze possessed door een Soul, die niet meer weet wie hij is. Maar op 1 nacht, herinnert de Amnesiac weer wie hij was, en neemt de kaart over.
1 van de nachten kan de Amnesiac een rol overnemen van een dode, hij neemt de rol over en krijgt daarbij de kaart zijn spelregels.
Mag elke rol kopiëren, zolang de officiële drager van de rol gesneuveld is tijdens de nacht.
GOOD/BAD GUY
GOOD/BAD GUY
Rol
Uitleg
Old Soul
De Old Soul is een normale tiener wanneer de zon schijnt, maar als het avond wordt, mag hij 1 iemand bezeten, en zo zijn precieze rol achterh- alen.
‘s Nachts mag deze 1 iemand aanwijzen, hiervan wordt het kaartje laten zien aan de Old Soul, hier- na gaat hij weer slapen
GOOD GUY
Rol
Uitleg
Suicidal Soul
Is een tiener, maar kan vanaf de tweede nacht op spoken gaan jagen, door er een af te schieten.
Hij jaagt echter alleen op spoken, schiet hij een tiener neer, neemt hij verantwoordelijkheid en pleegt zelfmoord de volgende nacht.
Kan vanaf nacht 2 iemand aanwijzen, die wordt afgeschoten, en gaat dood.
Blijkt dit een spook te zijn dan gebeurt er niks.
Is dit een tiener, dan sterf je de volgende nacht automatisch.
GOOD/BAD GUY
Rol
Uitleg
Dice
Is een normale tiener, maar wordt possessed voor 1 nacht. Hij krijgt voor deze nacht alleen een kracht die zorgt dat hij de persoonlijkheden van 3 andere spelers wisselt, en dus ook hun attributen.
Ze blijven goed op slecht, maar krijgt een extra kracht of juist 1 kracht minder.
Na nacht 3, kan 3 spelers kiezen waarvan hun kaartjes worden gehusseld en teruggegeven, zij blijven goed of slecht, maar krijgen bijvoorbeeld een extra kracht.
GOOD/BAD GUY
Rol
Uitleg
Twisted Fate
Werkt als een Possessed, vrolijk ‘s ochtends, dodelijk ‘s avonds. Maar als de Possessed ge- zamenlijk iemand vermoord, krijgt deze een keuze om iemand zijn Fate een Twist te geven het lot te tarten, door degene die vermoord wordt Possessed te maken.
Na de stemming van de Possessed mag deze kiezen of de gestemde dood gaat of een Lost Soul wordt, mag 1 keer gebruikt worden.
BAD GUY
Rol
Uitleg
Lost Soul
Is een persoon die is omgezet naar Possessed door Twisted Fate, hij houdt de attributen van zijn originele kaartje, maar vanaf nu is hij ook een Possessed en werkt tegen de tieners, deze mag dan ook meestemmen met de Possessed in het midden van de nacht.
Houdt de attributen van zijn kaartje.
Is vanaf nu ook een Possessed.
BAD GUY
Rol
Uitleg
Medium
Een tiener met speciale spirituele krachten, deze mag 1 keer in het spel aan een dode de vraag stellen, Wat vindt je van hem, de dode kan dan reageren of de persoon aardig is of niet. Maar dode kunnen ook liegen.
Mag 1 keer in het spel een dode aanwijzen, vanaf dat moment kan de medium hem 1 vraag stellen.
De vraag luidt, “Wat vind je van deze persoon.”
De dode mag antwoord geven met een duim om- hoog of omlaag.
Maar een dode mag liegen, als het voordelig is voor zijn/haar originele kaartje.
GOOD GUY
Spelers
Hoeveel spelers er meedoen veranderd de kaarten van het spel.
dit is vanwege dat het in balans moeten blijven tussen de “Good guys“ en “Bad Guys“. Hieronder een klein overzichtje hoe dit eruit zou zien
Rollen
Ghostbuster 1 1
10
x
1
1
1
x x
1
3
2 1
1 12
x
1 1
1
x
1 1
4
2 1
1 14
1 1
1
1
x
x
x
5 3
1 1 16
1 1
1
1
1
1
x
6 4
1 x 18
1 1
2
1
1
1
1
6 4
1 1 20
1 1
2
1
1
1
1
7 5
1 1 22
1 1
1
1
x
1
1 10
6 1
1 24
1 1
1
1
1
1
1 10
7 1
1 26
1 1
2
1
1
1
1 10
7 1
1 28
1
1
2
1 1
1
1
10
9 1 1
1 2
1
1
1
1
10
10 1 Twin Souls
Old Soul
Amnesiac
Suicidal soul
Dice
Medium
Twisted fate
Teenager
Possessed
Grown up
Kaarten Aantal spelers
Spelregels
Het spel begint met de kaarten uit te delen. Daarbij wordt ook 1 persoon de verteller van het spel. De verteller is degene die het verhaal verteld en daarbij het spel leidt. De verteller mag vanalles en nog wat verzinnen bij het verhaal als de rollen per nacht en per dacht worden uitgevoerd.
De grootste richtlijnen in het spel zijn dat het nacht en dag wordt.
Elke nacht mogen de desbetreffende rollen iemand “vermoorden“
of zelf iemand tot leven wekken hetzelfde geld bij dag.
Het is de bedoeling dat de verteller dus per dag of nacht een rol of rollen opnoemt om zijn of haar taak uittevoeren. Bij nacht sluit iedereen zijn ogen, zodat de rollen van de deelnemers niet gezien kunnen worden. Daarbij als het nacht wordt sluit iedereen zijn ogen op het woord van de verteller. Tenzij de verteller de rol opnoemt die de deelnemer heeft. Als iemand iets moet laten weten wijst deze mensen aan. Absolute stilte.
Dus niet spieken tijdens de nacht, praten of iets wat jou rol kan verraden anders kan het spel niet goed functiontioneren
Spelregels Dialoog
Dag 1
Nacht 1
- Er wordt een verteller gekozen die het verhaal leidt - De speelkaarten worden door de verteller uitgedeeld.
- De verteller maakt het nacht.
- Twin souls: koppelt 2 mensen. Deze 2 mensen worden linked souls.
- Old Soul: ziet 1 kaartje - Possessed: Stemmen, 1 kill
- Twisted fate: kiest, of naar lost soul; of dood
Dag 2
Nacht 2
- Grown up wordt gekozen door middel van stemmen.
- Overleg, hand opsteken, iedereen mag zegje doen.
- Stemmen, Grown up telt voor twee bij een gelijkspel.
- De verteller maakt het nacht.
- Old soul: ziet 1 kaart.
- Possessed: stemmen 1 iemand wordt vermoord.
- Twisted fate: kiest, of naar lost soul; of dood - Suicidal soul: kiest of hij schiet, 3x in totaal
- Medium kan beslissen om zijn vraag te stellen aan een dode, kan dit 1x. De gebeurt in absolute stilte.
- Amnesiac kan beslissen om de rol van een dode over te nemen, kan dit 1x
Round 2
Dag 3
Nacht 3
- Overleg, hand opsteken, iedereen mag zegje doen - Stemmen, Grown up telt voor twee bij een gelijkspel
- Als ghostbuster is dood verklaard kan hij iemand neerschieten - De verteller maakt het nacht.
- Old soul: spiekt 1 kaartje
- Suicidal soul: kiest of hij schiet, 3x in totaal - Possessed: stemmen 1 kill
- Twisted fate: kiest, of naar lost soul; of dood - Dice kan beslissen om 3 kaartjes te wisselen
- Medium kan beslissen om zijn vraag te stellen aan een dode, kan dit 1x
- Amnesiac kan beslissen om de rol van een dode over te nemen, kan dit 1x