• No results found

VU Research Portal

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "VU Research Portal"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

VU Research Portal

Divine Simplicity in Christianity and Islam: Al-Ghazali, Ibn Rushd, Thomas, and Calvin on the Essence and Attributes of God/Allah

Tan, P.S.

2016

document version

Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication in VU Research Portal

citation for published version (APA)

Tan, P. S. (2016). Divine Simplicity in Christianity and Islam: Al-Ghazali, Ibn Rushd, Thomas, and Calvin on the

Essence and Attributes of God/Allah.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal ?

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

E-mail address:

vuresearchportal.ub@vu.nl

(2)

De eenvoud van God in christendom en islam. Divine Simplicity in Christianity and Islam:

Al-Ghazālī, Ibn Rushd, Thomas, and Calvin on the Essence and Attributes of God/Allāh Poh Seng Tan

Deze dissertatie betreft het leerstuk van de goddelijke eenvoud volgens Al-Ghazālī, Ibn Rushd, Thomas van Aquino en Calvijn. Het maakt inzichtelijk hoe deze vooraanstaande theologen dit leerstuk verdedigden tegenover de centrale vraag die uit hun eigen context naar voren kwam (hoe zij omgingen met hun tegenstanders in hun eigen tijdsperiode): Hoe leggen

Al-Ghazali, Ibn Rushd, Thomas en Calvijn een conceptuele verbinding tussen de eenheid van God/Allāh (dat wil zeggen de goddelijke eenvoud /tawḥīd) met de veelheid van Zijn attributen (ṣifāt)? En hoe verbinden de beide christelijke denkers de eenheid van Gods wezen met de veelheid van drie goddelijke personen? De dissertatie onderzoekt geselecteerde werken van

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dat men de mensen gerust mag leren, dat zij onmogelijk op grond van de verdienste van Christus voor rechtvaardigen gerekend kunnen worden zonder dat zij door Zijn Geest

Van Tongeren bespreekt deze enigszins terzijde (in zijn § 3.2). Hij legt het hoofdaccent op de kardinale deugden. Dit zijn de actieve deugden en die spreken kennelijk het meest aan

Het geduld van God is juist ook ingrijpend anders dan het onze, omdat naar de klassieke interpretatie God geen lijden, geen tegenspoed kent, en er dus ook niet mee om hoeft te

Het kruis hoeft dus niet in de belevingswereld van de middeleeuwse gelovige getrokken te worden, het staat er middenin, en het werk dat Christus door vrijwillig het

Maar bovendien is Hij ook niet aanwezig op dezelfde wijze waarop zuiver geestelijke wezens zoals een menselijke ziel of een engel ruimtelijk aanwezig zijn.. De

Theologisch beschouwd betreden we met de ‘hoop’ het terrein van de theologische antropologie. De mens als beeld van God wordt eerst en vooral getekend door de op God

PROF. Huwelijk en oeconomie. Voor de vrouw sluit het huwelijk ook gedurende de gansche Christelijke geschiedenis de huishoudelijke bezigheid in. De verbinding van

De schrijver van de Institutie, eerst te Bazel wonende, daarna te Genève, voorts te Straatsburg en eindelijk definitief te Genève, met dien verstande, dat hij