• No results found

Zondagslezing 16 juli

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing 16 juli"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

lezingen & Commentaar

18 28 juni 2017

Lezingen door de week | Maandag 17 juli: Exodus 1, 8-14.22 en Matteüs 10, 34 — 11, 1 • Dinsdag 18 juli: Exodus 2, 1-15a en Matteüs 11, 20-24 • Woensdag 19 juli: Exodus 3, 1-6.9-12 en Mat- teüs 11, 25-27 • Donderdag 20 juli: Exodus 3, 13-20 en Matteüs 11, 28-30 • Vrijdag 21 juli: Exodus 11, 10 — 12, 14 en Matteüs 12, 1-8

• Zaterdag 22 juli: (Heilige Maria Magdalena) Hooglied 3, 1-4a

of Tweede Brief aan de Korintiërs 5, 14-17 en Johannes 20, 1.11-18

• Zondag 23 juli (Zestiende zondag door het jaar) Wijsheid 12, 13.16-19 – Brief aan de Romeinen 8, 26-27 – Matteüs 13, 24-43.

eucharistie op radio | 16 juli, 10 uur, VRT Radio 1: vanuit de Kerk Sint-Antonius Abt in Brasschaat.

eucharistie op tv | 16 juli, 10 uur, VRT één: vanuit de Sint- Gertrudiskerk, bedevaartsoord Onze-Lieve-Vrouw van Rust in Heppeneert (Maaseik). Het federatiekoor Heppeneert-Maaseik zingt onder leiding van Lut Luts. Organist is Françis Van Bree.

commentaar bij de zondagslezingen a-jaar

— Luc Devisscher —

Spits de oren

Evangelie • Op een goede dag trekt Jezus eropuit. Hij gaat naar zee. Het is er druk.

Topseizoen, niet wegens water en strand, maar door zijn aanwezigheid daar. Er stroomt zo veel volk samen dat Hij het zeepad moet kiezen. Hij stapt in een boot, terwijl het volk aan de kant blijft. Jezus steekt van wal en houdt de menigte en zijn leerlingen gelijkenissen voor. Ze liggen op de leestafel voor drie opeenvolgende zondagen.

De ‘gelijkenisrede’ is geen ononderbroken alleenspraak van Jezus. Na de gelij- kenis over „een zaaier” komen de leerlingen Hem vragen waarom Hij de mensen dergelijke gelijkenissen voorhoudt. Jezus gaat daar uitvoerig op in en legt ook de leerlingen ongevraagd de eerste gelijkenis uit. Een didactische meesterzet. Hoe dat allemaal in de praktijk verloopt, is niet zo helder, want er zijn wel wat praktische problemen. Bijvoorbeeld, waarvandaan duiken de leerlingen op? Zitten ze in het- zelfde schuitje als Jezus of staan ze op de oever tussen de menigte? Als ze zich op het strand bevinden, hoe geraken ze dan tot bij Jezus? Zijn ze komen aanzwemmen? En de menigte, blijft die tijdens het onderhoud met de leerlingen de hele tijd buiten ge- hoorsafstand? Matteüs lijkt aan die vertelkwesties niet veel belang te hechten. Feit is dat wij in elk geval mee mogen horen wat Jezus tegen de twaalf leerlingen zegt.

Als geprivilegieerde oorgetuigen krijgen we een vipbehandeling. Dus: „Wie oren heeft, hij luistere.”

De gelijkenissen leiden de toehoorders binnen in een door hen vertrouwde leef- wereld. Datgene wat Jezus vertelt, klinkt bekend in de oren. Toch worden de para- bels niet (altijd) goed begrepen, zelfs niet door de leerlingen. Het lijkt alsof Jezus met opzet zijn gelijkenissen laat weerklinken als ondoorgrondelijke raadsels. Waar- om doet Hij dat? Omdat Hij een meesterlijke leraar is. Hij wil niet te koop lopen met

„de geheimen van het koninkrijk”. De sleutel tot het begrijpen van die geheimen wordt enkel gegeven aan ‘leerlingen’. Hij hoedt er zich voor de massa oeverloos in te wijden in wat verborgen is. Een paar gelijkenissen volstaat. Al kunnen massamen- sen wel zien, toch zijn ze blind. Hun oren zijn doof. Zo blijven ze verstoken van be- grip.

Het volk op het strand van Galilea heeft veel weg van de schare toehoorders uit de tijd van de profeet Jesaja. De eigenlijke reden van de blindheid en de hardhorig- heid – toen en nu – ligt in de versteendheid van het hart. De mensen houden een paardenbril op of doen oordoppen in, zodat ze het woord van profeten niet horen.

Anders zouden ze zich moeten bekeren en daar is niemand echt op uit. De menigte zoekt niet naar omkering.

Zijn de leerlingen anders? Ook zij zijn niet zonder onbegrip. Toch hebben ze een voetje voor. De ogen van de leerling zien wel en de oren horen. Voor de Mensenzoon vormt de kleine groep van leerlingen een ‘gehoorzaam’ publiek. De profeten zou- den jaloers zijn. Niet omdat er eindelijk luisterbereidheid is, maar omdat ook zij – en vele andere rechtschapen mensen – graag zouden zien en horen wat de Mensen- zoon doet en te vertellen heeft.

Open dan de oren, leerling van deze tijd. Want wij mogen wel horen. Verschuil je niet in de mensenmassa. Val niet tussen wal en schip, maar ga scheep met Jezus. Ver- sta de boodschap van het koninkrijk met je hart en luister te gronde naar de Men- senzoon. Laat je door zijn woord doorploegd worden. Maak dat je niet verstrikt raakt in de netten van wereldlijke ambities. Wie het zaad laat groeien, zal vruchten dragen, een opbrengst op maat. Naargelang de ontvankelijkheid van je eigen grond.

Eerste lezing • De kringloop in de natuur dient ergens toe, houdt de profeet Jesa- ja het volk van Juda voor. Zo verdampen regen en sneeuw pas nadat ze op aarde hun vruchtbare opdracht hebben vervuld. Zonneklaar is het dat ook het woord van God nooit onverrichterzake terug hemelwaarts gaat. Steeds vervult het zijn zending.

Lezing uit Paulus • De Romeinen krijgen een catechese over het lijden voorge- schoteld. Alle aardse ellende is slechts peanuts, tenminste als je het vanuit de hemel beschouwt. De hele aarde heeft immers een hemelse eindbestemming. De schep- ping leeft in hoop op onvergankelijkheid. Alles en allen worden vrijgemaakt. Ver- zucht dus niet langer en geef de wereld een Geest van vrijheid.

• De commentaren op de Schriftlezingen zijn op Twitter te volgen via @DevisscherLuc

• Reacties welkom via luc.devisscher@ccv.be

EERSTE LEZING

jesaja 55, 10-11

Zo spreekt de Heer:

„Zoals de regen en de sneeuw uit de hemel vallen en daar pas terugkeren wanneer zij de aarde hebben gedrenkt, haar vruchtbaar hebben gemaakt en met groen hebben bedekt, wanneer zij het zaad aan de zaaier hebben gege- ven, en het brood aan wie moet eten; zó zal het ook gaan met het woord dat komt uit mijn mond; het keert niet vruchteloos naar Mij terug, maar pas wanneer het mijn wil heeft volbracht en zijn zending heeft vervuld.”

TWEEDE LEZING

brief aan de romeinen 8, 18-23

Broeders en zusters,

Ik ben ervan overtuigd, dat het lijden van deze tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid waarvan ons de openbaring te wachten staat. Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaring van Gods kinderen. Want zij is onderwor- pen aan een zinloos bestaan, niet omdat zij het zelf wil, maar door de wil van Hem die haar daaraan onderworpen heeft. Maar zij is niet zonder hoop, want ook de schepping zal verlost worden uit de slavernij der vergankelijk- heid en delen in de glorierijke vrijheid van de kinderen Gods.

Wij weten immers dat de hele natuur kreunt en barensweeën lijdt, altijd door. En niet alleen zij, ook wijzelf, die toch reeds de eerstelingen van de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten over ons eigen lot, zolang wij nog wachten op de verlossing van ons lichaam.

EVANGELIE

matteus 13, 1-23

Op zekere dag verliet Jezus zijn huis en ging aan de oever van het meer zit- ten. Toen verzamelde zich bij Hem een menigte zó talrijk, dat Hij in een boot moest stappen om daar plaats te nemen, terwijl de hele menigte langs het strand bleef staan. Hij sprak tot hen over vele dingen in gelijkenissen.

„Eens,” zo begon Hij, „ging een zaaier uit om te zaaien. Bij het zaaien viel een gedeelte op de weg en de vogels kwamen het opeten. Een ander gedeel- te viel op de rotsachtige plekken, waar het niet veel aarde had; het schoot snel op, omdat het in ondiepe grond lag. Toen de zon was opgekomen, kreeg het te lijden van de hitte, zodat het verdorde bij gebrek aan wortel. Weer een ander gedeelte viel onder de distels en deze schoten op, zodat het verstikte.

Een ander gedeelte ten slotte viel op goede grond en leverde vrucht op: deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig. Wie oren heeft, hij luistere.”

Zijn leerlingen kwamen Hem vragen: „Waarom spreekt Gij tot hen in ge- lijkenissen?”

Hij gaf hun ten antwoord: „Aan u is het gegeven de geheimen van het Rijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven. Aan wie heeft, zal gegeven worden, en wel in overvloed; maar wie niet heeft, hem zal nog ont- nomen worden, zelfs wat hij heeft. Als Ik tot hen spreek in gelijkenissen, dan is het omdat zij, ofschoon zij ogen hebben, niet zien en ofschoon zij oren hebben, niet horen of begrijpen.”

„Zo wordt in hen de profetie van Jesaja vervuld die aldus luidt: ‘Met uw oren zult gij luisteren en toch niet verstaan, met uw ogen zult gij kijken en toch niet zien.’ Want verhard is het hart van dit volk, met hun oren luisteren ze slecht en hun ogen doen zij dicht, uit vrees dat zij zouden zien met hun ogen, met hun oren zouden horen, met hun hart zouden verstaan, zich zou- den bekeren en Ik zou hen genezen.”

„Maar gelukkig úw ogen, omdat zij zien, en úw oren, omdat zij horen!

Want voorwaar, Ik zeg u: ‘Vele profeten en rechtvaardigen hebben verlangd te zien wat gij ziet, maar zij hebben het niet gezien; en te horen wat gij hoort, maar zij hebben het niet gehoord’.”

„Gij dan, luistert naar de gelijkenis van de zaaier: zo dikwijls iemand het woord van het Koninkrijk wel hoort maar niet begrijpt, komt de boze en rooft weg wat gezaaid ligt in zijn hart; dat is hij die op de weg gezaaid is.

Die op rotsachtige plekken werd gezaaid, is hij die het woord hoort en het terstond met blijdschap opneemt: maar hij heeft geen wortel geschoten, hij leeft bij het ogenblik, en als hij omwille van het woord verdrukt of vervolgd wordt, komt hij onmiddellijk ten val. Die gezaaid werd tussen distels is hij die het woord wel hoort, maar dit wordt door de zorgen van de wereld en de begoocheling van de rijkdom verstikt en zo blijft het zonder vruchten. Maar die in goede aarde werd gezaaid, is hij die het woord hoort en begrijpt en daarom vrucht draagt: bij de een is de opbrengst honderdvoudig, bij een an- der zestigvoudig en bij een ander dertigvoudig.”

Schriftlezingen

© Katholieke Bijbelstichting Breda, www.rkbijbel.nl

16 j u l i 2017 – v i j ft i e n d e zo n dag doo r h et jaa r

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

En met dit Zijn onderwijs, waarin Hij gedurig het geloof in uw hart werkt, herschept Hij u, geeft u zijn gezindheid, ook Zijn Geest, en werpt aldoor Zijn licht, het licht van

Van de wil van God, handelt de Onderwijzer in de volgende vraag en antwoord, en daarom willen wij er nu niet breed van spreken, alleen zeggen wij er nu ditmaal van,

Ik betuig voor God en Zijne heilige gemeente dat Christus juist op deze morgen (dus zeker niet toevallig) nog opnieuw bevestigd heeft aan mijn arme ziel, hetgeen Hij op mijn 27e

„Dat pauselijke document bracht een stroomversnelling in het ecologisch bewustzijn”, zegt Karel Malfliet van Ecokerk, dat bij ons campagne voert voor ethisch beleggen..

‘Met uw oren zult gij luisteren en toch niet verstaan, met uw ogen zult gij kijken en toch niet zien.’ Want verhard is het hart van dit volk, met hun oren luisteren ze slecht en

„Zo wordt in hen de profetie van Jesaja vervuld die aldus luidt: ‘Met uw oren zult gij luisteren en toch niet verstaan, met uw ogen zult gij kijken en toch niet zien.’ Want verhard

Het gebeurt elke keer wanneer christenen, bij hun ‘naaste’ naaste aanwezig zijn met zalvende aandacht en attenties. En aanvoelen hoe ook Jezus’ geest onzichtbaar

Om beter aan te kunnen sluiten bij de maatschappelijke verwachtingen moet actieve openbaarheid van bestuur niet alleen naar de letter maar ook in de praktijk veel meer het