• No results found

Terug naar het veelgodendom

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Terug naar het veelgodendom"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

F I L O S O F I E 9

K E R K + L E V E N - 7 J U N I 2 0 0 6

E

EN obscuur groepje dat zich de Hellenen noemt, wil de antieke veelgoden- cultus in Griekenland in eer herstellen. Het hei- dense veelgodendom werd ten tij- de van keizer Theodosius in de vijfde eeuw bij wet verboden en is dat nog steeds. Nu is in Grieken- land godsdienstvrijheid een rela- tief begrip, zelfs de katholieke Kerk is er nog steeds niet officieel erkend. Maar Zeus en consorten opnieuw naar de Olympus halen, je moet er maar op komen.

Hun voorman Vasillis Tsantilas trok naar de rechter en kreeg ge- lijk: het verbod op de aloude cul- tus moet afgeschaft. Voor de nieu- we veelgodenvereerders volstaat dat niet. Ze eisen het recht op ei- gen begraafplaatsen en zijn vast van plan ook herbegravingen te doen. Plus het herstel van de ere- dienst in alle glorie: op de berg Olympus, offers en riten incluis.

Pierre Trouillez vindt het wat lachwekkend. De docent Kerkelij- ke Oudheid specialiseerde zich in de ontstaansgeschiedenis van het christendom in de schoot van de Griekse cultuur. In 2002 ver- scheen van zijn hand het boek Van Petrus tot Constantijn (Davids- fonds). „Dat verlangen naar het herstel van het veelgodendom past in de tijdgeest, net zoals an- deren zich aangetrokken voelen tot Keltische goden of hekserij.

Het is een psychologische reactie tegen het christendom dat de sa- menleving eeuwenlang domi- neerde, veel meer dan een door- leefde godsdienstige overtuiging.”

Maar wat ons aan de kwestie zo intrigeert, is de omgekeerde be- weging. Wat dreef de oude Grie- ken, de echte Hellenen zeg maar, ertoe het christendom te aanvaar- den? Pierre Trouillez: „Je moet weten dat filosofen toen al lang de buik vol hadden van ‘die onbe-

trouwbare goden op de Olympus’.

Volgens de legenden gedroegen de goden zich als mensen: ze wa- ren niet vrij van jaloezie, seksuele uitspatting, bedrog en list. Ze eis- ten offers in ruil voor een weder- dienst die je niet gegarandeerd kreeg. De intellectuelen van die tijd verlangden naar een zuiver godsbeeld.”

Voorbijgestreefd

Plato (427 tot 347 vóór Christus) stelde zich de goddelijke werke- lijkheid voor als de wereld van de ideeën, de niet-materiële wereld.

Je kon die hogere wereld berei- ken via de filosofie, de zoektocht naar de waarheid. In die zin was fi- losofie aan het begin van onze jaartelling een religieuze weten- schap. „Als de heidense intellec- tuelen uit de begintijd van het christendom horen waar de zelf-

verklaarde Hellenen vandaag voor ijveren, draaien ze zich om in hun graf. Het veelgodendom was voor hen al helemaal voorbijge- streefd. Alleen op het platteland leefde het nog.”

Tal van geschiedschrijvers, re- denaars en filosofen zagen in het christendom de eindbestemming van hun intellectuele zoeken.

Doorslaggevend argument was de boodschap van naastenliefde die heel concreet en met grote uit- straling werd beleefd door de eer- ste christelijke gemeenschappen.

Hun God was duidelijk vrij van kleinmenselijke kantjes, dit ge- loof deed mensen kiezen voor so- lidariteit en voor een moreel hoogstaand leven. Reeds in de vierde eeuw zorgde de christelij- ke caritas voor een netwerk van hospitalen, vluchtelingenhuizen en andere zorginstellingen.

Julianus de Afvallige, een chris- telijke keizer die afvallig werd (na

negatieve ervaringen met christe- nen – tja, die waren er ook al gauw), wilde de caritas in het hei- dendom invoeren. „Hij stierf vóór hij zijn plan kon waarmaken”, ver- telt Trouillez. „Maar we mogen aannemen dat het niet zou gelukt zijn, precies omdat het heiden- dom geen eis tot naastenliefde kende.”

Het Woord

Toch hadden de antieke Grie- ken ook wel moeite met de chris- telijke God. Er was heel wat incul- turatie en redenaarstalent nodig om ideeën zoals de menswording uit te leggen. Protesteerden ze niet juist tegen al te menselijke goden? Justinus de Martelaar was de juiste man op de juiste plaats.

„Geboren omstreeks het jaar 100 in een gezin van heidense kolonis- ten in Palestina, raakte hij al vroeg in de ban van de filosofie. Hij be- studeerde het stoïcisme, het aris- totelisme, de leer van Pythagoras en het platonisme. Bij Plato aan- gekomen, leek zijn geest enige rust te hebben gevonden. Tot Jus- tinus het christendom leerde ken- nen. Hij werd meteen een geënga- geerd lid en opende een christelij- ke school voor filosofie.”

„Justinus bleef de Griekse cul- tuur globaal genomen positief waarderen en vertrok van het be- grip logos (woord, ndr). Dat deed bij Griekse intellectuelen meteen een belletje rinkelen. Het duidt op de orde, de samenhang en harmo- nie in de kosmos. Tegelijk is het de aanhef van het Johannesevange- lie (’In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Ja, het Woord is vlees geworden.’) Kort samenge- vat zegt Justinus: de logos is in ve- le filosofieën gedeeltelijk aanwe- zig, maar in het christendom komt het tot volle wasdom.”

De apologeten (christelijke ver- kondigers in de eerste tijd na de apostelen) legden de nadruk op de redelijkheid van het geloof om de dialoog te kunnen aangaan én om een tegenwicht te bieden te- gen het gnosticisme, een antili- chamelijke, louter spirituele leer die zich onder meer op het chris- tendom entte. „Uitzonderingen zoals Tertullianus wezen de heer- sende cultuur af, de meeste apolo- geten gingen de dialoog aan.

Daarbij startten ze nooit bij dog- matische argumenten.

Pierre Trouillez: ‘Antieke Griekse filosofen draaien zich om in hun graf’

L i e v e Wo u t e r s

Terug naar het veelgodendom

Moderne Hellenen willen de oude veelgodencultus in Griekenland herinvoeren. Dat doet ons de omgekeerde vraag stellen: waarom koos de hoogstaande Griekse bescha- ving in die tijd voor het christendom? Waardoor lieten de oude Grieken zich overtui- gen om hun goden op de Olympus te laten voor wat ze waren en Jezus te volgen?

Zich vergapen aan de goden, ook al zijn die van boter... Waarom kozen antieke Grieken voor het christendom? © Belga

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Niet alleen noemen JHWH en de Profeten de andere goden bij naam, maar er zijn en waren zelfs alledaagse Hebreeuwse woorden waarin namen van goden voorkomen.. Het feit dat het

De Joden beschuldigden de Heer Jezus van lastering omdat Hij gezegd had dat Hij Gods Zoon was. Daarmee maakte Hij Zichzelf tot God: “De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U

Evolutie van leven op aarde werd gestuurd door de aanhoudende aankomst van komeet-bacteriën die nog steeds moeten aankomen in de huidige tijd” (interview with Robert

En zoo zegt Mordechai: omdat Haman 't lot wierp, Dat Pur heet, op wat dag hij 't volk zou dooden, En 't viel de dertiende Adar, maar vermocht niet Het dooden, doch hangt aan de galg,

We onderzoeken dit voor Grauwe Klauwier Lanius collurio (data van Wallonië), Bosrietzanger Acrocephalus palustris, Spotvogel Hippolais icterina, Braamsluiper Sylvia curruca

[r]

De Griekse goden zijn je vast en zeker een begrip voor je. Elk van deze goden heeft een andere

Door deze belofte te ondertekenen, ga ik de verbintenis aan om de vakbondsrechten te respecteren en te bevorderen tijdens al mijn werkzaamheden die te maken hebben met EU-wetgeving