• No results found

EUTHANASIE IS TOCH G

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "EUTHANASIE IS TOCH G"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Verschenen De Standaard Auteur Chris Gastmans Datum 26 juni 2013

EUTHANASIE IS TOCH GEEN ‘GEWONE’ MEDISCHE HANDELING?

Het wordt almaar kouder in de Vlaamse sterfkamer

De nieuwe wetsvoorstellen dreigen van euthanasie een afdwingbaar recht te maken, zegt Chris Gastmans. Artsen worden hierdoor kwetsbaar:

patiënten kunnen hen in de tang nemen.

CHRIS GASTMANS

Wie? Hoogleraar medische ethiek (KU Leuven).

Wat? Ziekenhuizen hebben het recht om behoedzaam met euthanasievragen om te gaan. Als de wetgever aan dat recht knaagt, dan dreigt de banalisering van euthanasie. Met de gevoelens van artsen en andere hulpverleners wordt geen rekening gehouden.

De gezamenlijke wetsvoorstellen inzake euthanasie die door de socialistische en liberale regeringspartijen werden ingediend (DS 20 juni), beroeren de gemoederen. De inzet van het debat is ook moeilijk te onderschatten. De voorstellen breiden de doelgroep uit naar oordeelsbekwame minderjarigen, ook zij zouden in aanmerking komen voor euthanasie. Maar wie de wetsvoorstellen grondig leest, merkt dat een gigantische verschuiving in het denken over euthanasie op til is. Via een nauwkeurig uitgewerkte juridische constructie wil men euthanasie voortaan als ‘gewoon’ medisch handelen beschouwen waarop de patiënt een ‘recht’ kan laten gelden. Op die manier wordt ziekenhuizen het recht ontzegd om een beleid te ontwikkelen dat hulpverleners ondersteunt in hoe ze moeten omgaan met euthanasievragen van patiënten. Van artsen en hulpverleners zal nog meer en nog dwingender worden verwacht dat ze zonder meer ingaan op het euthanasieverzoek van de patiënt. Een banalisering van euthanasie, zoals Leif-arts Sarah Van Laer aanklaagde (DS 24 juni), is niet meer veraf. Wat is de verantwoordelijkheid van ziekenhuizen hierin?

De Vlaamse ziekenhuizen hebben de voorbije tien jaar grondig nagedacht over hoe ze moeten omgaan met vragen over het levenseinde in het algemeen, en euthanasie in het bijzonder. De meeste ziekenhuizen hebben een schriftelijk zorgbeleid ontwikkeld waarin ze hun globale visie over levenseindezorg verduidelijken. Bovendien hebben ze die zorgvisie vertaald in zorgpaden en zorgprocedures. Er is een interne multidisciplinaire discussie gevoerd.

Internationaal dwingt die situatie grote bewondering af. In eigen land daarentegen, wordt het recht van ziekenhuizen om een eigen beleid inzake

(2)

levenseindezorg te ontwikkelen, door sommigen bekritiseerd. Bovendien doen nog altijd vele mythes de ronde over de inhoud van het zorgbeleid, vooral dat van christelijk geïnspireerde ziekenhuizen. Nochtans zijn het de hulpverleners zelf die vanuit eigen ervaring dit zorgbeleid hebben vormgegeven.

Terecht behoedzaam

Met hun zorgbeleid tonen ziekenhuizen aan dat ze de euthanasievraag van een patiënt oprecht ernstig willen nemen, veeleer dan proberen te verdringen of met dovemansoren naast zich neer te leggen. Zowat alle ziekenhuizen nemen de wettelijke voorwaarden voor euthanasie in hun zorgbeleid op. Toch zien we dat vele ziekenhuizen – christelijke en andere – terecht behoedzaam zijn ten aanzien van euthanasie bij bepaalde patiëntengroepen, zoals niet- terminale patiënten.

Een positief punt is dat ziekenhuizen vinden dat euthanasie onderdeel moet zijn van een zorgvuldig uitgewerkt zorgtraject dat hulpverleners ondersteunt in de zorg voor patiënten met een euthanasievraag. De samenwerking met palliatieve experts, die de nood van de patiënt met kennis van zaken kunnen inschatten, en een grondige dialoog met de patiënt en zijn familie zijn daarin cruciaal. Want zoals dokter Van Laer terecht opmerkt: ‘Ik ben geen product uit de supermarkt dat je snel even koopt als je er behoefte aan hebt’. Op dezelfde manier zijn ziekenhuizen ook geen ‘supermarkten’ waar je vlug even euthanasie kan gaan halen.

Ziekenhuizen moeten onvoorwaardelijk openstaan voor patiënten die om euthanasie vragen. De patiënt, zijn kwetsbaarheid en zijn bekommernissen staan centraal. Maar de patiënt moet ook bereid zijn samen met de hulpverlener op zoek te gaan naar hoe zijn noden het beste gelenigd kunnen worden. Dat moet een open zoektocht zijn, waarbij geen van beide partners in deze ethisch gevoelige zorgrelatie de andere mag domineren. Wederzijds vertrouwen en respect zijn nodig. In dat verband moeten ziekenhuizen de zorgrelatie ondersteunen op alle manieren: via multidisciplinair overleg, palliatieve expertise, psychologische ondersteuning voor patiënt en hulpverlener en respect voor eenieders geweten. Die ondersteuning is een noodzakelijke voorwaarde opdat de zorgrelatie niet wordt platgedrukt door claims en eenzijdige eisen.

Als men ziekenhuizen het recht ontzegt om zorgvuldig en behoedzaam met euthanasievragen om te gaan, zal de banalisering van euthanasie alleen maar toenemen, met alle gevolgen van dien voor de artsen en andere hulpverleners. Ook artsen zijn mensen met eigen noden en gevoelens die het volste respect van de patiënt verdienen. Van euthanasie een afdwingbaar recht maken zal de temperatuur in de sterfkamer gevoelig doen dalen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

"Als een arts naar eer en geweten euthanasie toepast, maar er spelen nieuwe rechtsvragen dan wil ik dat die vragen belanden bij de Hoge Raad.. Dat we ze direct aan de Hoge

Ik verwijs onder meer naar het verslag van de Kamercommissie voor justitie: “De voorzitter (volksvertegenwoordiger Fred Erdman, FK) besluit dat in de juiste interpretatie van

Ook als de euthanasiewet ooit wordt uitgebreid naar dementie, zal het altijd aan de artsen blijven om in eer en geweten te oordelen of en wanneer het kan, zegt de advocaat

Hun rechtspositie zou kunnen versterkt worden door de erkenningscriteria voor die centra te herzien: de instellingen moeten het zelfbeschikkingsrecht van de bewoners respecteren en

Bovendien kan een arts nooit met zekerheid weten dat hij door euthanasie toe te passen een zelfmoord heeft voorkomen.' Erger nog, betoogt Lemmens: 'Het binnenbrengen van euthanasie

De palliatieve filter komt daarbovenop, het is een extra voorwaarde die niet wettelijk verplicht is, maar ook niet indruist tegen

‘In de eerste plaats willen we laten horen dat we tegen de uitbreiding van de euthanasiewet naar minderjarigen en dementerenden zijn.. Het is moeilijk om die stem te laten horen in

voorbeelden van neuro-degeneratieve situaties die men ‘onwaardig’ kan vinden, geven ze: geen connectie meer hebben met de realiteit, zich niet meer bewust zijn van de omgeving,