• No results found

Mark Delrue

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Mark Delrue"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

2 mei 2013

klapstoel 9

– Uw wieg stond in de grensgemeente Rekkem. 

Liet dat feit sporen na?

In het naoorlogse Rekkem in Zuid-West- Vlaanderen was armoe troef. Hoewel we het zelf niet breed hadden – vader was school- hoofd en moest zeven monden voeden – kookte moeder jarenlang voor de school- kinderen. Ik herinner me nog dat we soep droegen naar arme gezinnen. Aandacht voor de medemens werd ons met de paple- pel ingegeven.

We leerden ook al gauw grenzen overste- ken. Bij elke stap die je deed, ging je wel een provinciale, nationale, taal- of cultuur- grens over. Doen religie en kunst dat ook niet? Ze staan allebei evenzeer in als buiten de tijd en geven ons een doorkijk in de hoe- ken en gaten van de menselijke ziel. Allebei geloven ze in de kracht van de liefde en van het kleine.

– Wat was uw eerste kunstbeleving?

Als klein kind werd ik al getroffen door de schoonheid van ons romaanse parochie- kerkje en door het vormenspel van de li- turgie. Ongrijpbare schoonheid, dat is wat me nog altijd fascineert. Een hele poos later was een bezoek aan bijvoorbeeld het Mid- delheimmuseum in Antwerpen een open- baring voor mij.

– Veel van die prachtige kerkgebouwen komen  leeg te staan. Wat doen we ermee?

Die kerken bieden ons een tweevoudige kans, die we moeten grijpen om een aanbod te doen dat mensen kan bezielen. Allereerst zijn kerkgebouwen vaak de mooiste gebou- wen van een gemeente of stad. Ze zijn een soort long, waar mensen kunnen genezen van de slechte smaak van ondergrondse parkings en winkelpaleizen.

Vervolgens moeten we in onze kerken een soort Gesamtkunst bieden, een totaal-

ervaring van schoonheid: met een liturgie die aanspreekt, muziek, wierook, kunst.

Kunstwerken zijn nutteloos, maar o zo noodzakelijk. Ze tonen dat er in het leven meer is dan brood en spelen. Toch staan ze niet boven de mens. Een parochie die de af- weging maakt tussen kunst en solidariteit met de armen, moet kiezen voor het laatste.

– Religieuze  kunst  is  nog  geen  liturgische  kunst. Waar ligt het verschil?

Liturgische kunst is uniek omdat ze de brug maakt tussen kunst in de brede zin en sacrament. Liturgische kunst verbeeldt de aanraking van God bij mensen. Der- gelijke kunst kan best ook vernieuwend zijn. In de kerstviering vorig jaar gebruik- ten we Een paar schoenen van Van Gogh. Bij dergelijke kunst komt het eropaan de sig- nalen te leren lezen. Je kunt er de mens- wording van God in zien.

Onlangs zag ik op een tentoonstelling een vrouw wenen bij een beeld van Bellini.

Toen ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen, legde ze uit dat haar dochter gestorven was en dat ze zich in het beeld herkende. Het hoeft niet altijd een ma- donna of piëta te zijn.

– Heeft  onze  moeite  om  religieuze  kunst  te  ontvangen, te maken met oude godsbeelden?

Ik vermoed het. Onze godsbeelden zijn altijd voorlopig. Daarom zijn ook onze kunstbeelden altijd aan vervanging toe.

Ze schenken ons telkens een nieuwe kijk op het goddelijke.

Als ik iemand ophaal in Zaventem, ga ik graag twee uur eerder om naar de aan- komst van de vliegtuigen te kijken. Zo’n landend vliegtuig is aanvankelijk slechts zichtbaar als een lichtpuntje. Pas bij de landing zie je de vleugels en hoor je de motoren en neerploffende wielen. Is dat

geen metafoor voor God? Niemand van ons hoorde of zag ooit zijn vleugels of motoren. Alleen een stipje in de lucht, en dat moet volstaan. Of neem nu De man die de wolken meet van Jan Fabre op het SMAK.

Is dat geen ode aan Psalm 8? (Zie ik de he- mel, het werk van uw vingers, [...] wat is dan het mensenkind dat u naar hem omziet?)

– Wat blijft u het meest bij, terugblikkend op  uw leven als priester in dienst van de kunst?

Dat ik me vaak een klein kind voelde dat trombone wil spelen, maar te korte arm- pjes heeft. Mijn taak blijft onvoltooid. Er is een dialoog met de kunstwereld opge- start en dat is bijzonder belangrijk, maar er blijft nog veel werk aan de winkel. Mijn doel in het leven was en is om priester te worden. Net zoals een kunstenaar blijf ik altijd bezig aan mijn voorlaatste op- dracht. De grote waarden in het leven blij- ven altijd onaf.

Misschien weten we vandaag veel te veel en moeten we opnieuw worden zo- als de apostelen die nog moesten ontdek- ken wie Jezus eigenlijk was. Wanneer alles antwoord is, ben ik oud. Zolang er vragen zijn, blijf ik jong.

Mark Delrue

Directeur van het

Museum voor Moderne Religieuze Kunst

Bijna twintig jaar lang behartigde Mark Delrue de verzameling van het Museum voor Moderne Religieuze Kunst in de koepel van de Brusselse Basiliek van Koekelberg. Op 4 mei neemt de Brugse priester en kunstkenner afscheid als directeur.

Als vrijwilliger en gids blijft hij evenwel actief.

Kunst is nu eenmaal zijn lang leven.

‘Mijn doel in het leven was en is om priester te worden’

Lieve Wouters

Hedendaagse religieuze kunst roept nog altijd veel onbegrip op.

Schoonheid was eeuwenlang het enige criterium van de Kerk om kunstwerken te beoordelen, en die waarde staat bij kunstenaars vandaag niet langer centraal.

Mark Delrue beseft dat kunst ontvangen een kunst op zich is.

Net zoals religie heeft ze aandacht nodig om gesmaakt te worden, en eerbied voor het on(be)grijpbare, in de wetenschap dat God ook houdt van wat onaf blijft.

Mark Delrue: „Als een parochie moet kiezen tussen kunst en mens, moet ze kiezen voor de mens.” © Violet Corbett Brock

„Ik voelde me vaak als een

kind dat trombone wil spe-

len, maar te korte armpjes

heeft. De grote waarden in

het leven blijven onaf”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De beperkt aanwezige financiële middelen voor de inhuur van capaciteit is nodig om medewerkers als gevolg van ziekte te vervangen en/of voor het invullen van vacatures die vanwege

Ondernemers die na 12 oktober nog per mail of telefonisch een uittreksel of afschrift aanvragen, ontvangen vanuit Burgerzaken natuurlijk het aangevraagde product, met daarbij meteen

Deze zomer stelt Mark Swysen in drie kerken in ons land (onder meer in Oostduinkerke) een aantal van zijn abstracte reeksen tentoon.. Via verbrand hout, eierschalen en

Drie jaar later werd de oblaten in Rome de vraag gesteld te zorgen voor de taalpermanen- ties en verantwoordelij- ken voor de jeugd in het heiligdom te Lourdes.. We zijn er nu met

In Afrika leerde ik tijd maken, maar sinds mijn pensioen, heb ik minder tijd.. Toch zeg

Bij de vorige generaalsverkie- zing werd gevraagd of we klaar waren voor een Indiër, maar het antwoord van de Indi- ers zelf luidde: „Nu nog niet.” Vanuit Ro- me merken we goed

Here, we examine impairments in prime-based inferences as a possible vulnerability marker for schizophrenia by exploring whether una ffected siblings of schizophrenia patients perform

Maar in essentie ledigen ze allebei de geest (d.w.z.: ze stoppen het normale gedachtenproces). Dat is het waarvan de contemplatieven zeggen: een ruimte voor God maken om te vullen.