• No results found

10 JAARGANG. naait. tooiktncixsd OPGANG. r L

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "10 JAARGANG. naait. tooiktncixsd OPGANG. r L"

Copied!
42
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

10 ‘JAARGANG

_—

naait

toOIKtNCiXSd

I j

OPGANG

r L

I 43

(2)
(3)
(4)
(5)

ÌO JAARGANG

OOTOBER 1

Ik. 1

«OfKfß@|W«

|,^^SÈBriJ

H^^BH^Kapß^C

(6)

BOEKENBEURS

gewijd

aan

de belangen

van

het OUDE

en

NIEUWE boek.

Verschijnt omstreeks den

van

iedere maand.

BOEKENBEURS wil

een

hechte schakel zijn tusschen boekkooper

en

boekhandelaar, zij wil

voor

het boekminnend publiek

een

trouwe aankondigster zijn

van

die boekwerken, welke waard zijn

om

gelezen

te

worden, zij wil den lezer aanmoedigen

en

opwekken die boekwerken

te

koopen, welke waard zijn

om te

bezitten.

Prijs per jaargang franco per post slechts f 1.50,

N.V. BOEK- EN KUNSTHANDEL ”OPQANQ”

HAARLEMMERWEG

B 378

AMSTERDAM(W)

TEL. 40979

POSTREK.

84237

INHOUD

Blz.

Ter Inleiding

i

Kees Meekel

:

Van de Bazar

a

P.

V. D.

Meer

de

Walcheren: Herinneringen

aan

Alphons

Diepenbrock 5

Dostojewski: De Scheiding

...

7

Boekbesprekingen

•*

9

2a

Pauw Editie 24

Belangrijke nieuw verschenen boeken a 5 30

Antiquarische Boekenbeurs

...

31

Premie

voor

abonné's 33

Illustraties:

Portret

van

Kees Meekel

St. Thomaskerk te Toledo

Lithografie

van

Honoré Daumier

Detail

van

„De Bijenkorf”

te

den Haag

(7)

llllllllllllllllllllllllllllllllilllllll^^^^^^^

■boekenbeurs

MAANDBLAD GEWIJD

aan de

BELANGEN [H™*

VAN HET OUDE EN NIEUWE BOEK ■

la1“IIAAKbANuuNOa1 tmimtiiiin mmmiiMii

OCTOBER

1928

tiiritiiiiiiiii iiiiitiiiiiiiii

TER INLEIDING

Gevolg gevend

aan

het

ons

door

onze

cliënten

zoo

herhaaldelijk gedaan verzoek

om

hen door middel

van een

periodiek geregeld op de hoogte

te

houden

van

al het nieuwe, dat verschijnt op de binnen-

en

buitenlandsche boekenmarkt, komen wij tot hen

met

dit maandschrift, dat

naar

wij meenen,

aan

veler

ver-

langens zal tegemoet komen.

Wij gaven

aan

dit maandblad den

naamvan

„Boekenbeurs”,

een

titel, welke

voor

zichzelf spreekt

en

volkomen

uitdrukt, hetgeen wij bedoelen.

„Boekenbeurs” wil

een

hechte schakel zijn tusschen boekkooper

en

boek- handelaar, zij wil

voor

het boekminnend publiek

een

trouwe aankondigster zijn

van

die boekwerken, welke waard zijn

om

gelezen

te

worden, zij wil den lezer aanmoedigen

en

opwekken die boekwerken

te

koopen, welke

voor

hem steeds

een

waardevol bezit zullen zijn.

Naast aankondiging

en

bespreking

van

nieuwe boeken zal „Boekenbeurs”

geregeld ook die oudere werken vermelden of beschrijven, welke steeds zijn

en

blijven

een

sieraad

voor

elke boekenkast. In deze tijden

van

elk

uur een

nieuw boek lijkt het

ons zeer

dienstig ook de oudere titels weder

eens

in her-

innering

te

brengen, opdat deze niet al

te

spoedig in vergetelheid geraken.

De prijs

van

dit maandschrift hebben wij zeer laag gesteld n.l. ƒ 1.50 fr. p. post

per jaar

om

iedereen gelegenheid

te

geven

ter

„Boekenbeurs”

te

verschijnen,

en

daar

te

vinden, hetgeen hij zoekt.

Wij hopen op de „Boekenbeurs’’ geregeld te ontmoeten

en ver-

trouwen, dat wij daar betrekkingen zullen aanknoopen, welke

van

aangenamen

en

langdurigen aard zullen zijn.

N. V. Boek-

en

Kunsthandel „Opgang"

DE

N.V.

BOEK- EN

KUNSTHANDEL

"OPGANG” LEVERT U ppr niupAAiunc aiic

nimiimi.™,™,",”

ALLE

p/\p|/CM CM Tl ...

fis,,„welke

in

BOEKENBEURS" WORDEN

BESPROKEN

OF AANOFIfONniOn VIII mum

ONMIDDELLIJK IN

1

(8)

2

VAN DE BAZAR

Yalla, Yalla! Weg, opzij, vooruit!

Geen ratelend wagengeluid komt in deze straatjes,

ze

zijn

er te nauw

voor,

te

dalend ook

en te

trapperig,

ze

draaien

en

wringen,

ze

lopen dood

om

elkaar als in

een

doolhof.

Yalla, Yalla!

Een kameel. Hij komt door de bonte handelende mensen,

aan

het hoofdstel

gehouden door zijn kastanje-kleurige begeleider: yalla, yalla.

Grote uitpuilende zakken

met

schapewol hangen

aan

weerszijden

van

zijn bult opzij, of hij drukt je tegen de

muur.

Zo waardig als in de woestijn gaat de woestijnkleurige zijn gang, bestoven ziet hij eruit, rustig

en

edel is zijn golvend naderen.

Neen, hij houdt niet

van

steden

en

stegen, hij trekt onrustig de onderlip hij houdt

van

ruimte

en

zand

om

zich heen; hij komt

naar

de stad

met

zijn

meester....

omdat het moet, omdat het

zo

beschreven

staat

(yaselmech

idi) boven het bonte leven

van mensen en

dieren.

Yalla! Yalla!

In deze stad zijn straten

en

stegen iets anders dan je kent

straten

die aandoen als korridoors, stegen gelijk poorten

en

stegen als trappen, sloppen

waar

je bukken moet, die

zwaar

op je dreigen of het holen zijn, plekken

waar

je

met

'n boog-van-zoveel-graden

moet

kijken

om

ergens daglicht

te

ontdekken.

Een kameel

met een

pak op z'n rug vult de straat,

twee

ezels die elkaar

moeten

passéren stremmen het verkeer.

Vrouwen komen uit donkere hoeken vandaan, schitterend ineens in het licht, met kruiken op het hoofd recht

en

fier lavéren

ze

met de kostbare vracht door de bonte menigte, geen droppel

water

gaat verloren;

ze

lachen

met

elkaar, het wit

van

de

ogen komt scherp uit in de donkere gezichten

en van

haar die geen sluier dragen schittert het wit

van

de tanden.

Die water-haalsters

moeten

vroeger schilderachtiger geweest zijn dan

nu

de bruine kruiken, op

een

enkele uitzondering na, zijn vervangen door afge- dankte amerikaanse benzine bussen.... Wat

staat

dat dom, die bruine beringde

vingers

en

die donkere zonnige

armen met

hun zilveren braceletten tegen zo’n kale domme blikken blink-bus!

Yalla! Yalla!

Dit is de bazar

en

't is hier druk, je

moet

uitkijken

en voor

je zelf

zorgen evenals in de amsterdamsche Bijenkorf; yalla dus, yalla

en maar

kijken.

Het is niet de machtige bazar

van

Constantinopel of de Souk el Hamidiéh

(9)

3 te

Damaskus, het zijn

maar

straatjes

en

steegjes

en

je winkelt als in

een

doolhof:

het

eene

straatje uit het andere in.

Dit is „de

straat van

de slechte keuken” of beter uitgedrukt „de steeg

met

de kwade geur”. Van oudsher is hier de hoek

van

koks

en

kokers, gaar- huizen

en

fornuizen; hier kwamen de pelgrims

eten

de goede ouderwetse pelgrims, die minder veeleisend lijken

te

zijn geweest dan hun moderne

even-

naasten.

Het kan niet smakelik zijn geweest, als je ten minste op je gezicht mag afgaan;

'n

mens

z'n ogen doen toch ook

wat

boven 'n bord?

Berookte krotten, donkere grot-gelijkende lokaaltjes,

met

fornuizen

en

kachels die middeleeuws-alchemisties aandoen

waar

het geurt

en

wangeurt

van

de veelheid der gerechten.

Er zijn vissen in olie, onnoembare glibberigheden in azijn, rijst in regenboog- kleuren, bieten in

saus en

knoflook in sju, tomaten

en

auberginen drijvend in

sap, lopende kaas op 'n schimmelig-aandoend bord.

En

er

is vlees, vlees

van

schapen

en

geiten, vlees dat

er

rozerood uitziet

en

vlees dat zwart geverfd lijkt

en

misschien oud-ezeltje heet of kameel.

En

er

is

nog

meer

vlees, als tenminste ook vliegen

van

vlees zijn.

Daar

staat

zo'n

restaurateur

haché

te

maken

op 'n hakblok; hij heeft 'n groot

mes

in de hand

en

hakken doet-ie, hakken wat-ie kan.

Het is natuurlik vlees dat hij hakt,

wat zou

het anders zijn? Trek dat niet in twijfel,

aan

zijn gezicht

te

zien is het vlees. Er zijn wel

wat

vliegen

om

hem heen

en

op z’n vlees zoemt het

er

van,

maarwatzou

dat als je druk

aan

't haché- maken bent?

Hij ziet de

arme

beestjes niet

eens

je

moet

wel 'n europeer zijn

om

met

vliegen medelij

te

hebben.

Waarom zouden 'n paar gezonde levende vliegen, waarmede hij zijn vlezig- uitziend hachétje truffelt, niet smaken, als je

naar

de regelen der kunst

te

werk gaat?

Schuif

aan

op

een

der banken

en

laat je bedienen bestel

een

aubergine, die gevuld is

met

gehakt,

neem er

bieten bij

en

'n visje in de olie, 'n paar dadels of 'n vijg

en

'n scheppie kleurige rijst....

een

kop zwarte koffie

toe en

steek

daarna

een

sigaret op

en

ga

en

blijf gezond.... als je kan!

Waarom zou'n

mens

niet gezond blijven als het zó geschreven staat?

Verderop is de Lakenstraat of de Overdekte. Veel joden hier in de lapjes nietwaar? Ook snuisterijen worden

er

verhandeld, rommelderij, kwikken

en

strikken

en

zilverwerk menig bedoeine-vrouwtje, bruin

en

begerig

kijkt

naar

dit moois

en

doet

er

bij als

een

kind.

(10)

4

En

er

zijn hier wisselaars! Daar

staat een

zinnig-uitziend

man

achter z'n glazen wisselkastje, dat

wat

weg heeft

van een

relikwie-schrijn op vier poten.

In het geheimzinnig meubel liggen achter het glas je mag

er naar

kijken

maar

aankomen niet!

wat

gore bankbiljetten, syries, egypties, engels, zelfs splinternieuwe marken

en

roebels, die in de miljoenen gaan

en

daar ligt

een

landsman

van

vijf-en-twintig pop.

Er op af

en een

gezicht getrokken of je handel heb!

De

man

achter het mooie glazen kastje is natuurlik

eenzoon van

het Oude

Volk hij is nog jong,

maar

hij heeft de allures

van

iemand die ervaringen heeft op het amsterdamse Damrak in de Karpathenhoek. Daar

sta

je

en

je

zegt niets

en

kijkt zoo’s

naar

zijn mooie voorraad

er

ligt ook nog zilver, koperen stuivers

en stoters en

Zelfs 'n dingske

van

goud.

Hij zegt ook niets

en

laat je

even

studeren. Als je

ten

leste op kijkt

staan er>

als uit de grond gestampt, nog 'n paar handelaars

voor

je klaar. Ze zien je

aan

alsof

ze

je kennen

met

je hele familie

ze

hebben iets

over

zich alsof

ze

alles willen

wat

jij wil, kort-en-goed: niets dan je loutere bestwil, waarbij in

een

heel-klein-tupperig-hoekie

van

hun oogjes iets gluipt

van:

z'n geld of z'n leven..

En dan opeens rekken

ze

de hoofden. Je doet 'n nonchalante greep als

n

kapitalist

en

vingert 'n muntje

van

tien

te

voorschijn, al zeggend: „mannen Israëls, hoeveel

van

jullie piasters krijg ik voor' deze tien harde Nederlands?"

Wat

er nu

gebeurt is

om

de moedigste

man te

ontwrichten. Ze beginnen

met

elkaar

aante

kijken; wat

ze

kijken kan je zien:

ze

verachten zo'n armoed- zaaier

met

'n nietigheidje,

Ze

zijn heelemaal niet gruisig op 'n hollands tientje.

Dan kijken

ze

je

aan

'n standvastige kerel ben je als je je gewone stevigheid in de knieën blijft voelen

en een

vernietigende verlegenheid je niet neersabelt.

De éen draait je de rug

toe en

verdwijnt in het binnenvertrek, de ander kijkt

je nog

eens

aan, hij heeft medelij

met

je, de derde neemt

een

zilveren stylo

en

begint op 'n stukkie papier in de grootte

van

'n postzegel

te

cijferen. Het duurt lang; hij die bij het kastje staat, houdt de handen

er

op

en

knijpt éen oog toe. Dan zegt hij met 'n zucht dat je zoveel piasters Jerusalems krijgt daarbij komt de man, die

naar

het binnenvertrek ging, tijdig

te

voorschijn

en

zegt:

„neen". Hij heeft

een

koerslijst of 'n yiddies weekblaadje in de hand

met een

zware bril op het hoofd

en

herhaalt: „neen, de gulden, hollands, is gedaald

,

en

hij doet

zeven en

'n halve piaster

van

des eersten

mans

aanbod af

en

zegt hand-opstekend 'n paar woorden

a

la sja-mesjoegene-kop, hetgeen niet arabies is,

maar

kan

verstaan

worden als: sla

er

'n slaatje uit.

Uit: Jerusalem, door Kees Meekel, verlucht

met

i 6 platen; ingen. ƒ 3,50, geb. ƒ

4-9-

(11)

5

Herinneringen aan Alphons Diepenbrock

Het

was

in den winter

van

1893 op 1894, als ik mij wel herinner, dat

Diepenbrock

voor

de

eerste

maal bij mijn ouders kwam. Wij woonden

toen te

Maastricht vlak bij de Groote Markt. Mijn vader had kennis

met

hem gemaakt in den Bosch,

waar

hij zonder geestdrift of vreugde

van

1888 af leeraar

aan

het Gymnasium

was

in de oude talen, bij eenige muziekliefhebbers

met

wie Diepenbrock als altist af

entoe

strijkkwartetten

van

Haydn

envan

Beethoven

speelde. De Bosschenaars wisten echter niet welk

een

buitengewone

man

hij

was.

Voor den nog jeugdigen kunstenaar die in Amsterdam

aan

de Universi- teit gestudeerd had, bevriend

was met

Kloos,

van

Deyssel, Gorter, Boeken, Der Kinderen

en

heel de hooge, helaas

te

loor geloopen verwachting

van

de Nieuwe Gidsers heeft meegedroomd,

was

het leven in

een

provincie-stad

een ware

marteling. Jaren lang had hij

er

niemand, die zijn rijken

en

diepen geest, zijn prachtige begaafdheid begreep;

men

vermoedde niet welk

een

wereld

van

schoonheid

en

gedachten in dien zonderlingen leeraar in de oude talen leefde, totdat hij door mijn vader gebracht werd bij de fijnzinnige

en

edel- ,beschaafde familie,

waar

hij haar vond, die zijn

vrouw en

de sterke liefdevolle

steun

in zijn moeilijk kunstenaarsleven is geworden.

Het

was

in dien tijd, dat hij

voor

de

eerste

maal

ons

bezocht

te

Maastricht.

Ik

was toen

nog

een

kind, leerling

van

de tweede klas

van

het Gymnasium,

maar

ik zie hem toch duidelijk in mijn herinnering

aan

die lang geleden

uren.

Ik zie hem

weer staan

in de ruime muziekkamer, zijn slanke gestalte ietwat

gebogen

en

als saamgedrongen, als

een

wezen, dat zijn teere,

o zoo

gevoelige voelhorens ingetrokken heeft, den linkerduim in den broekzak, de hand vlak uit op het been,

en

de rechterhand gestoken in de hooge opening

van

het

vest.

Ik zie het gelaat

weer met

de zachte doordringende oogen achter het lorgnet, die oogen, die

zoo

levend licht konden gloeien

van

geest

en

waarboven de schedel koepelde

met

de edele hooge welving

van

het voorhoofd. Ik herinner mij het gebaar, zooals hij

aan

z’n recht vooruitstaanden

snor

kon friemelen

terwijl hij, de wenkbrauwen hoog opfronsend,

met

zekere timiditeit

een zeer

besliste meening of

een

scherp

en

zuiver oordeel uitte.

Doch de diepste

onver

geetlijke indruk is mij bij gebleven

van

de uren, dat hij

op

een

middag

en een

avond,

uren

achtereen,

voor

mijn ouders

en voor

Charles Smulders, den componist

en

leeraar

aan

het Conservatorium

te

Luik, zijn Mis voorspeelde

en

voorzong,

van

de losse bladen der drukproeven, die ik hem

naast

de piano gezeten, mocht aangeven. Hij zat hoog

voor

de piano dat

beroerde meubel, zooals hij placht

te

zeggen

met

feilen hinder, behalve toch

van

zijn eigen, ouden Erard-vleugel, welks zuivere metaalklank hem bijzonder

(12)

6

bekoorde. Maar hij wist uit dat ziellooze instrument, door den wonderen greep

van

zijn tastende vingeren,

een

symphonisch geklank als

van een

orkest

te

ontlokken, dat wel niemand ooit vergeten zal, die eenmaal de edele vreugde gekend heeft, hem in intiemen kring

te

hooren spelen.

Hij speelde dan zijn Mis op dien lang-geleden dag,

voor

de aandachtig luiste- renden in de kamer. Hij speelde de koren, het dubbel koor

en

de orgelpartij.

Hij vergiste zich vaak, hij

was

geen pianist, hij trapte heftig op de pedalen,

maar

de piano had den onwerklijken schoonen klank gekregen

van een

heel ander, onbekend instrument. En aldoor zong hij op eigenaardige wijze. Het had in mijn kinder-verbeelding iets geheimzinnigs, dat blatend of keelklankig

zingen, dat wonderlijk geneurie,

nu eens

zachter, dan

weer

sterker, dat

eenzoo

vreemde huiverende atmosfeer

van verre

dingen tooverde rond alles

wat

hij speelde. Ik wist

toen

niet

wat

dat eigenlijk was,

een

Mis,

enzou eerst

veel later het verlangen kennen

om

dit

te weten.

Wel had ik hooren zeggen, dat Diepen- brock Katholiek was, doch dat zeide mij niets, ik luisterde

maar naar

die muziek,

en

deze roerde mij wonderlijk als

een

groote menschelijke klacht

van

eindeloos verlangen.

Er werd die dagen bijna onafgebroken muziek gemaakt bij

ons

thuis.

Diepenbrock of Smulders speelden

met

mijn vader de Sonate’s

van

Franck

en

Lekeu, de cantilène

van

Smulders, of uit de partituren

van

Wagner, den afgod der kunstenaars

van

dien tijd. Maar ook werd

er

veel gesproken

over

literatuur. Diepenbrock vertelde

van

Gorter

en

diens „Mei”,

van

de

sonnetten

van

Kloos,

van

de Nieuwe Gids-beweging,

van

Nietzsche,

van

de moderne Franschen. Hij gaf mijn ouders raad in de opvoeding

van

hun kinderen.

Doch al die gesprekken ontgingen mij

te zeer.

De indruk echter, welke de Mis op mij maakte, hoe Diepenbrock dit grootsche werk speelde

en

ik als jongen daarbij stil

te

luisteren zat bevangen door de machtige smartelijke schoonheid, is mij altijd in mijn mijmerende herinnering gebleven. Wat

zou

ik

er

niet

voor over

gehad hebben,

om

de

eerste

uitvoering

van

de Mis tijdens den oorlog bij

te

kunnen wonen, die Mis

waarvan

ik nog

zoo

dikwijls frag-

menten

trachtte

te

spelen uit de drukproeven, die hij mij gegeven had

en

die ik liet inbinden,

en

waarin

met

rooden inkt hier

en

daar correcties zijn aange- bracht door Diepenbrock zelf

met

dat fijne, sierlijke

en

geestvolle handschrift!

Uit; Branding, door Pieter

van

der Meer de Walcheren

;

ingen. ƒ 3.50; geb. ƒ 4.90

(13)

7

DE SCHEIDING

scheiding

was

beslist.

Tevergeefs sprong

mevrouw

Léotard

voor

mij in de bres:

aan

Katia werd meegedeeld, dat

ze me over

acht dagen niet

meer

zien

zou.

Ik

vernam

dit nieuws des avonds

en was er

totaal verslagen door. Ik dacht, dat Katia,

na

al

wat er

tusschen

ons was

voorgevallen, die scheiding niet

zou

kunnen verdragen.

De prins, die

me

den volgenden dag kwam opzoeken, trachtte

me te troosten

en

moed in

te

spreken,

maar

alles tevergeefs. Ons lot

was

beslist; de prinses had onherroepelijk haar besluit genomen.

Drie dagen lang had mijn onmetelijke droefheid

zoo

voortgeduurd,

toen

ik onverwachts

een

briefje kreeg

van

Katia, door

een

kamermeisje overgebracht.

„Ik houd nog altijd

even

veel

van

je,” schreef ze, „en tracht op allerlei manieren bij je

te

komen. Schrei dus niet meer, lieveling,

en

schrijf

me

terug, hoeveel je

van me

houdt. Ik heb

van

je gedroomd, Netouchka, ik

stuur

je bonbons

en

omhels je hartelijk. Vaarwel....”

In denzelfden

trant

schreef ik Katia terug

en

schreide den ■ ganschen dag

over

het briefje, dat ik

aan

haar wilde richten.

Mevrouw Léotard deed heel lief tegen

me en

had erg veel spijt

over

hetgeen

ze

gezegd had. Maar niéts kon mij

troosten en

telkens

weer

vroeg ik Nastia,

ons

kindermeisje,

naar

het doen

en

laten

van

mijn vriendinnetje.

Op zekeren morgen hoorde ik, dat de prins mij wachtte in zijn kamer.

Bevend

van

vreugde

en

aandoening snelde ik

er

heen. De prins

was

niet alleen. Katia vloog mij

om

den hals, zoodra ik de deur geopend had. Toen

sprong

ze

op de knieën

van

haar vader, kuste hem keer op keer

en was zoo

uit- gelaten, dat

ze

beiden op de divan rolden.

Zottinnetje! zei de prins.

O,

wat

bent

u

goed, papa, zei Katia.

Maar

vanwaar

komt dan toch die groote, plotselinge vriendschap, lieveling ? O, zwijg toch, paatje,

uweet

niet half, hoe 't

met ons

gesteld is.

Bij die woorden vielen

we

elkaar schreiend in de

armen.

Katia

was

gedurende die drie dagen erg vermagerd. Angstig sloeg ik haar gade; haar gelaatskleur

was

bleek geworden, zóó bleek, dat ik in snikken uitbarstte.

Plotseling klopte Nastia

aan

de deur; op bevel harer moeder kwam

ze

Katia halen. Deze werd doodsbleek bij de gedachte, dat

ze me

verlaten moest. Ook de prins scheen het erg verdrietig

te

vinden.

Tot ziens, kinderen,

we

zullen hier iederen dag bij elkaar komen. God

Zegene jullie! En hij ging heen. Helaas! zelfs die vreugde werd

ons

niet

langer

meer

gegund. De prins moest onverwachts vertrekken; hij

was naar

(14)

8

Moskou geroepen,

om

zijn zoontje, den kleinen Sacha, die ernstig ziek geworden

was, te gaan

bezoeken.

De volgende dag

was er eenvan tranen en van

vaarwel zeggen; dit laatste

was

Katia

en

mij

ten

minste nog toegestaan.

Voor de stoep wachtte het rijtuig. Ik

was

haast waanzinnig

van

smart

en

Katia totaal verslagen. Ik voelde, dat

er weer

iets

van me

heenging,

waarvan

ik

zoo

veel had gehouden, dat

een

deel

van

mijn hart

ver van

mij heenvluchtte, dat mijn leven altijd

zoo

zijn zou, zonder hoop, zonder vriendschap,

en

ik schreide heete

tranen.

Katia begreep dat alles

even

goed als ik,

maar

schreien kon

ze

niet, waarschijnlijk omdat

ze

zenuwachtiger

was

dan ik. Bewusteloos

werd

ze

weggedragen.

Ik liep vlak bij haar; denken kon ik niet

meer en

ik overdekte haar

met

mijn

tranen.

Plotseling opende zij

weer

de oogen

en

mij ziende zei

ze:

Schrei niet meer, Netouchka, doe jezelf

om

mij niet langer zoo'n verdriet

aan; ik kom binnen

een

maand terug

en

dan zullen

we

elkaar nooit

meer ver-

laten! Vaarwel! En

ze

lachte heel vreemd,

toen ze

dat tegen

me

zei.

De prinses stond dicht bij ons; die scène hinderde haar, wond haar op.

—Nuis 't genoeg, zei

ze

eindelijk. We vertrekken, Netouchka! En

ze

trok haar dochtertje

met

zich

mee.

Je bent mijn levenl riep deze nog uit. Je bent mijn leven! Ik zeg je niet vaarwel, Netouchka! Tot weerziens!....

Nog éénmaal omhelsden

we

elkaar

en

zij vertrok. Ze vertrok

voor

langen tijd

en nam

heel den schoonen droom mijner ongelukkige kinderjaren

met

zich

mee.

De helft

van

mijn ziel

nam

ze

meeen

misschien heeft

ze

dat nooit

geweten....

Katia

was

dan vertrokken. Voortaan

moest

ik dus alleen blijven,

meer

alleen

en meer wees

dan ooit. Of ik wilde of niet, ik

moest een meuwe

levenswijze beginnen

en

als

een

scheepje, dat dobbert op de golven,

zoo

gaf ik mezelf

aan

den loop der dingen

over.

Het vertrek

van

de heele familie

naar

Moskou

was een

groote gebeurtenis

voor me

geweest. Ik bleef alleen achter

metmevrouw

Léotard. Veertien dagen later kregen

we

bericht, dat de terugkomst

van

de familie

voor

onbepaalden

tijd

was

uitgesteld. Om bijzondere redenen kon de gouvernante niet

naar

Moskou gaan; daarom schreef de prins, die haar

zeer

hoog achtte,

aan

zijn oudste dochter, Alexandra Mikhaïlovna, dat deze

ons

beiden in haar huis

zou

opnemen.

Uit: Netouchka, door Dostojewski; ingenaaid ƒ 1.90; gebonden ƒ 2.65.

(15)

11111111111111111111111111111 l BOEK BESPREKINGEN lllllllliilllllllllllllllil

GODSDIENST EN ZEDELEER

B. J. J. VISSER M.S.C.: Onder Portugeesch- Spaansche Vlag; de Katholieke Missie

van

Indonesië 1511—1605; prijs geb. / .2-90.

Een belangrijk werk over de historieder missie in Indonesië.

FELIX RUTTEN

en

HUIB LUNS: Bijbelsch Leesboek; deel

I

Oude Testament; deel

II

Nieuwe Testament; prijs per deel ƒ

2.50;

luxe-uitgave ƒ 6.50.

Door desamenwerking van den dichter Felix Ruttra, die eenvoudigen gevoelig den Bijbel naverteld heeft,

en Huib Lunsden schilder, die er zwierigeplaten bij teekende, is een bijzonder mooileesboekontstaan, dat zeer fraai uitgegevenwerd.

F.

HENDRICHS S.J.: Het Christelijk Ge- tuigenis der Catacomben; geïllustreerd; ingen.

f

2.25;

geb. ƒ 4.75.

Naterplaatseeendiepgaandestudiegemaakt te hebben

vande Catacomben, van wat die oude steenengroeven tegetuigen hadden,heeftpater Hendrichsnu dit boek geschreven, niet dor-wetenschappelijk, maar met den gloedende bezielingvaneenapostel. Hijlaat desteenen getuigen; deondergrond vandit boek iszakelijk. Doch boeienden bevattelijk isdewijzewaaroppaterH. zijn wetenschap en zijn sterke overtuiging uitspreekt. Dit boekzaldiepen indruk maken.

SAPIENS: Licht uit het Oosten; prijs ƒ 3.50.

Een zeeronderrichtendebundelvanbijbeische geschie- denissen uit het Oude Testament.

JOH. JÖRGENSEN: Hoe ik Christen werd;

uit het Deensch vertaald door D. Logeman-

van

der Willigen; ingen. ƒ 2.751 geb. ƒ 3-7 -

Dit spannende boek bevat de openhartige bekentenis

vaneenzoekende,innig-eerlijke endichterlijke menschen- ziel.

EMILE ERENS:

De

Heilige Pelgrim (St.

Benoit-Joseph Labre); verlucht

met

4 platen;

ingen. ƒ 3.50; geb. ƒ

4.90.

, Ditis hetverhaal van het vreemde, wonderbareleven van denheiligen BedelaarBenoit-Joseph Labre, uitde tweede helftder18eeeuw,van denman,die aUesverliet, huisen ouders, alle wereldsche genietingen, alle weelde en gewonen welstand, en doorEuropa zwierf een dolende ridder, maar dan zonder de minste uiterlijke glorie.Dit hoogstmerkwaardige, zuiver-geschrevenboek, datbijzonder de aandacht zal trekken van allen, die iets meerverlangen dan amusements-lectuur, laat zich lezen

oen boeiendromantischverhaal, als een prachtige

Sproke. , , .,

En het is tochde op feiten berustendegeschiedenisvan hetwerkelijkelevenvan eenhoog mensch.

De Hollandsche hagiografie is hiermeeeen zeer mooi boek rijker geworden.

L. VON PASTOR: Charakterbilder katho- lischer Reformatoren des XVI- Jahrhunderts;

met 5

platen. .

De beroemde geschiedschrijver derpausen,Ludwigvon Pastor bestudeert inbovengenoemdwerk den H. Ignatius van Loyola, de H. Teresia,den H.Philippus Nen,enden H. Carolus Borromaeus, enschetst een helder beeldvan hun werkzaamheid enoffervaardig leven.

M. MOLENAAR: Geertruid

van

Helfta;

met

8 houtsneden

van

Joan CoUette; ingen.

ƒ

a. 50;

geb. ƒ

4.90. ,

,

Het is eengoeden edel boek.Want behalvedatheteen mooi-geschreven heiligen-leven is, een

in de modernehagiographie, geefthet denaandach*

tigenlezer een helderen blik in een wereldvan geluk enstrijd, vanbevrijding envrede

:

de wereld van den geest, waarin Geertruid van Helfta van met immerrijkere ervaring, geleefd heeften gestegen is tot de opperste verrukkingen.

Een boek omtebezittenen telkensentelkensweerte lezenen teoverdenken.

VINCENT CLEERDIN: Monnikenleven;

verlucht

met

i 6 platen;

2e

druk; ingen.

ƒ

3 >5O;

geb- ƒ

4.90.

Het eersteNederlandscheboek overhetleven enden arbeid derBenedictijnen. Letterkundig fijn-verzorgd en daardoor eenvoudig, duidelijk en sierlijk. Wetenschap- pelijk bewerktentoch niet dor ofdroog. Bestemdvoor de huiskamer en het studeervertrek. Onmisbaar voor dekennis der Nederlandsche beschavings-geschiedems.

Belangrijkvoorieder, die zichopdehoogte stellenwu van de hedendaagsche geestelijke stroomingen. Een prachtig geschenkvoor geestelijkenenleeken. Een boeiend enverheffend werk.

WIJSBEGEERTE

-

ZIELKUNDE

IACQUES MARITAIN: Primauté du Spiri- tael. I

zijnlaatste boek behandelt de bekende Fransche wijsgeer,Jacques Maritain,devoorFrankrijkbrandende kwestie vande Actionfran?aise en concludeert,methet helder-geschreven, laatste hoofdstuk, tothet„primaat- schap van hetgeestelijke”, bet eenigewat reddingkan brengenin denchaosvan het moderne leven.

ne MM Bfïcti FN

"OPGANG” LEVERT

U PER

OMGAANDE

ALLE

DE N.V. BOEK- EN

urn

—»i

DABUFM FN Tl WELKE IN

"BOEKENBEURS** WORDEN BESPROKEN

——

AB AAMAFifANniOD VUL DUS INLIGGENDE

BESTELKAARTEN ONMIDDELLIJK

IN

S*;,

9

(16)

JACQUES MARITAIN: Kmst

en

Scho- lastiek; vertaling

en

inleiding

van

C.

A.

Terburg 0.P.; verlucht

met 24

platen; geb.

/ 2.50.

Op dengrondslag der scholastiekewijsbegeerte heeft de bekende Franschewijsgeer, JacquesMaritain,eentheorie der aesthetikagebouwd. Voorallen,kunstenaarenkunst- zinnigen leek, die hun ideeën willenordenen en daarbij behoefte hebbenaan ’nvaststaand theoretischcentrum, zal dit boeknuttig zijn,vooral omdat voortdurendcontact wordtgehoudenmetmoderne stroomingenenuitspraken

van kunstenaars. Hoewel niet schoolsch, maarlevend is hetgeenboekjeomvluchtigdoortelezen; hetmoet ernstigoverdacht worden. Endan zalmenzichgeestelijk buitengewoon verrijkt voelen door een nieuw, helder inzicht.

FRAAIE LETTEREN

TOP NAEFF: Letje, of de Weg

naar

het Geluk; in bandontwerp

van

Lizzy Ansingh;

ingen. ƒ 3.75; geb. ƒ

4.50.

Misschien welhetbesteen gaafste boek van de bekende schrijfster Top Naeff. Aangrijpend is de geschiedenis verhaald van deze Hollandschejonge vrouw. Heel de sfeer van het Hollandsche leven is meesterlijk weer- gegevenenmenheeft dezenromandan ookterecht het nationale boekgenoemd.

FELIX RUTTEN: Goede-Vrijdag

; eenver-

zencyclus; prijs ingen. ƒ

0.90.

In vrome en gevoelige verzen bezingt de dichter Felix Kutten de groote gebeurtenisvanGoede-Vrijdag.

JOANNES REDDINGIUS: Egyptische Zan- gen;

verzen;

geb. in linnen ƒ3.90; influweelen omslag /

5.90.

De titels van deze zangen luiden

:

De

Mummie;

Op Pharos

;

Akh-en-aton ; Mozes ; Voorde

Poort;

Memnon; Osiris; Gedachtenis.

MAURITS SABBE: Een Mei

van

Vroomheid, geïllustreerd door Albert Geudens; ingen.

ƒ

1.90;

geb. ƒ 2.75*

Eenfijne,teederevertellingvanden bekenden Vlaamschen schrijver.

M. SCHARTEN-ANTINK: Sprotje, Sprotje heeft

een

dienst. Sprotjes

verder

leven; prijs

per

deeltje: geb. ƒ 1.05; in éen deel, gebonden ƒ 3.50.

Hetknap-geschreven en gevoelvolle levensverhaal van het dienstmeisje Sprotje.

GUIDO GEZELLE: Gedichten, Bloemlezing

;

ingen. ƒ

4.50;

geb. ƒ 5.90.

Een uitmuntendebloemlezing uitdewerken, poëzie en proza, van GuidoGezelle.

C.

en

M. SCHARTEN-ANTINK: Het Bekertje

van

Valentijn

en

andere Vertellingen

;

geb. ƒ

I.—.

Eenzestalfijnevertellingen door hetechtpaar Schartea- Antink.

FELIX TIMMERMANS: De Pastoor tdt den Bloeyenden Wijngaerdt; ingen. ƒ

1.90;

geb. ƒ

2.50.

Een wonder-teederegeschiedenis vanliefdeenopoffering, door Timmermans verhaald inzijn rijk, sappig Vlaamsch.

De Pastoormetzijn kostelijken wijnkelderenzijn nichtje Leontientje, diewegkwijnt en zich offertomhaar lief teredden, zijn onvergetelijke figuren geworden door de sterkeenlevende uitbeelding.

IS. QUERIDO:

Misleide

Majesteit; zinne- beeldig verhaal uit de oudheid,

met

hout- sneden

van

Jan Schonk; ingen. ƒ 16.50;

geb. ƒ 22.50.

Eeneposuit de Indische dierenwereld; de dieren worden sprekend ingevoerd, redetwistend over al wat de ziel bezighoudt, als werden zij bewogen door menschelijke motieven en hartstochten.Een machtig en diepzinnig boek isdit werk vanQuerido.

MATTHIAS KEMP: Ravijnen;

op

geschept Hollandsch papier; prijs ƒ

2.50.

Deze bundel van den Limburgschen jongen dichter MatthiasKemp is een samenvoeging van den inhoud zijnerbundels

:

„Het Wijnroode Uur”, „Naar den Uch- tend”,en„De Vreemde Vogel”.

KEES MEEKEL: De Stad des Levens;

in geteekend kleurenomslag

van

Nico Baak;

ingen. ƒ

2.50;

geb. ƒ 3.25.

Amsterdam, Parijsen Canada, ziedaar deplaatsen, waar hetboeiendedramavan het levenvan een jongen man

eneen jonge vrouw zich afspeelt. Een sterk boek van Meekel.

HERMAN

DE

MAN:

De

Eenzame, uit het Leven

van

Habert

Montijn; ingen. ƒ

2.50;

geb. ƒ

3.25.

Een fijn gevoeld boek over een eenzamen jongen man, metsuggestievepassages waarinhetHollandscheland- schap, dat de Manzoo goedkent, vooronzeziendever-

beelding wordt opgeroepen. Deze roman staat apart tusschen het overige werk van dezen reeds bekenden jongenromanschrijver.

DOSTOJEWSKI: Netonchka; in geteekend kleurenomslag

van

B.

van

Vlijmen; ingen.

/

i.go;

geb. ƒ 3.65.

Dostojewski,diezulkeprachtige dingengeschreven hteft overkinderen, kent dekinderziel, envooral in dit verhaal heeft hij hetlijden van een kind ophevigontroerende wijzeuitgebeeld. Het isdeeerstemaal datditboekvan den grooten Russischen romancier in het HoUandsch verschijnt.

ALPHONS DIEPENBROCK

o TVnVTTnCrA_J^(H-Eisr

2e

Druk,

verlucht met 2

Portretten

en 2

Handschriften

in

Facsimile.

Ing.

F

3.50,

Geb. F4.90

(Geelruggenreeks)

Welk

een

fijne geest spreekt uit dit

proza.

(Het Vaderland)

10

(17)

VICTOR E. VRIESLAND:

Het

Afscheid

van

de Wereld

in drie

Dagen,

roman;

ingen.

onderwerp, èn omdezuivere uitbeelding.

ANTON THIRY: Mijnheer Pastoor

eri

zijn Vogelenparochie,

een

kleine

roman;

ingen.

ƒ

2.25;

geb. ƒ

2.90.

Een simpel verhaalvol vroomheid. Hetis een fijn en teederboekje, waaronshet stille levenvan denpastoor, de kerk enhetstadjevoldevotie verteld wordt.

ALICE NAHON: Keurgedichten, uit Vonde- lingskens

en

Op

zachte

vooizekens;

met

karakterschets

van Dr.

C. Tazelaar;

en 2

portretten; prijs ƒ

0.75.

Een bloemlezing uit delievegedichten van AhceNahon, dejonge Vlaamsche dichteres, wier bundelseen buiten- gewoonsucces gekendhebben.

FRANK VAN DEN WIJNGAARDT

en

H. VAN STRATEN: BoxmatcA; prijs ƒ 5.—-.

Box-match, een gedicht van Frank v. d. Wijngaardt, geeftin levendige sterke taaldenstrijd weer tusschen denmenschenhetalsdenonoverwinneüjken negervoor-

gestelde Noodlot. Deberoemde houtsnijder Henri van Stratensneed tekstenillustratieen vormdezetoteen geheel. Dezepublicatie zalookmethetoog opde kleine oplagezeerspoedig voorverzamelaarsvanboekenprent- krmst een aantrekkelijkheid van groote waarde zijn.

FELIX TIMMERMANS: Het Kindeken Jezus

in

Vlaanderen

;

ingen. ƒ

i.90;

geb. ƒ

2.50.

EvenalsBreughel opzijnschilderijen, heeftTimmermans het wondere gebeuren van Bethlehemgeplaatst in het Vlaamsche land. Een mooi,gevoeligverhaalinhetsappige Vlaamschvan Timmermans.

HERMAN HEIJERMANS: Duczika;

een

Berlijnsche

roman, met een

inleiding

van

J.

F.

Ankersmit

en een

voorwoord

van

Annie Heyermans-Jurgens; ingen. ƒ 3.75; geb. ƒ 4.50.

Eender beste verhalenvanHeyermans,uitz’nBerlijnschen tijd.Naastdefijne details,vindt menin dezenroman ook degrootschevisie op hettragische leven der menschen in eenwereldstad.

INA BOUD IER-BAKKER:

De

Straat;

ingen. ƒ

1.90;

geb. ƒ

2.50.

Een meesterwerkjevan debekendeschrijfster,waarinzij een krachtige synthese van hetlevengeeft. Heelhet levenvaneenstraat,wat ergebeurt in dehuizeneninde openlucht, ishetonderwerpvan ditverhaal.

GERARD VAN DEN HOEK: Het kostelijk Leven

;meteen

inleiding

van P.

H.

van

Moer-

kerken; ingen. ƒ

1.90;

geb. ƒ 2.50.

Dezebegaafde jonge schrijver overleedin 1916 op24- jarigen leeftijd. De bundel „Het kostelijkLeven” bevat zeven verhalen

:

Degiftmengers, Eenlieve jongen. Een verlies e.a., heteenige werk dat deze jonge begaafde auteurvoltooid heeft. Het zijn verhalen van zichzelf scherp observeerendejongelieden, vol milden humor en sceptische berusting.

EDUARD BROM: Grootstad; ingen. ƒ

1.75;

geb. in soepel linnen band

met

goud

op-

druk ƒ 3.35.

.

Dezegedichtenbundel iseen nieuweuitingvan hetfijne talentvan denbekenden dichter. In deze verzen heeft hijzijnvisie gegevenop hethevige ensomsook verdroomde leven van de moderne groote stad,methaar jachtende beweging, haarbioscopen, haar menschen, haarschoon- heid, haar-handelenarbeid, haarvolksbuurtenenhaar grootsch gebeuren.

EDUARD BROM:

Dante’s

Opgang;

soti- netten;

ingen. ƒ 1.75; geb. ƒ 3.25; luxe-editie geb. in geheel leder ƒ 7.50.

Deze dichterneemt inzijn generatieeen zeereigen plaats in.

EDUARD BROM: Opgang; herdruk

van

1895,

met een

portret

van den

dichter

naar een

teekening

van

Theo Molkenboer; geb.

ƒ 3.25.

In dezen bundel treft ons een grooterijpheid, èn van den dichterènvanden mensch.Eriseengrootebewogen- heid in, een krachtige toon, die onmiddellijktreft en vasthoudt, nagenoegieder woord is raak en zuiver en groot is despanning vanieder sonnet.

CAMILLE LEMONNIER: Het Slapende Huis; ingen. ƒ 1.25; geb. ƒ

1.75;

luxe-editie ƒ3.

.

Dit fijne, zacht-gestemde verhaal van den bekenden Belgischen schrijver C. Lemonnier speelt in een stil Vlaamschstadje.Hetis de geschiedenis van eenkalmen burger, ’nrenteniertje, die met z’nvrouwrustigjes leeft inhetslapendehuis,maarplotseling uitzijn egoistischen levensdommel ontwaakten van zijnovervloed geeftaan dearmen. Doch de ironievan het lot wil datdezewel- doener toevalliggedoodwordt. Even een schok in het leven van het slapende huis, dat daarna weer zacht insluimert.Eenfijn-geschreven novelle volatmosfeer.

AZORIN:

Een

Urn

van

Spanje; vertaald door H. Menagé Challa; bandteekening

van

Nico Baak; ingen. ƒ

1.50;

geb. ƒ

2.75*

,

Azorin, pseudoniem van José Martinez Ruiz, geeft in dit boek, dat alsrede heeft gediend bij zijn intreding in dekoninklijke Spaansche Academie, een deels histo- rischen, deels dichterlijken oproepvan hetSpanje van Philips 11.De lezerkrijgt door ditgevoelige werk, door deze reekskorte, kemachtigeensterk-evocatieve hoofd- stukken, eenvolledig enmodernbeeld van hetSpanje der XVIe eeuw.Heel hetbonte, rijke leven wordt uit- gebeeld in figuren, landschappen

en,

zcden-tafereelen.

Eenfijn, sterk boek.

BERNARD VERHOEVEN: Verzen; ingen.

Eenbundeltje zeergoedeverzen van denjongen dichter BernardVerhoeven.

IS. QUERIDO:

De

Jordaan; Van Nes

en

Zeedijk;

Manus

Peet; Mooie Karei;

per

deel ingen. ƒ 4.25; geb. ƒ 5.50.

Dit machtige Amsterdamsche eposis een dermeester- werkenvan onze moderne roman-iitteratuur.

HUIB LUNS

Rembrandtiana veriucM

met ss piaten

Ing.

f

3.50,

Geb. f 4.90

(Geelruggenreeks)

Naast den docent,

die

zijn kunsthistorie kent, is ook

de

schilder, die zijn hart

a<m

Rembrandt verpand heeft,taan ’t woord. {EUervier’s Geill. Maandschrift)

11

(18)

ALESSANDRO MANZONI:

De

Verloofden

;

vertaald door Mary Robbers,

met een

inleiding

van Romano

Guarnieri; ingen. / 2.75; geb.

f a.so.

ƒ 3-50.

Deze roman, een der klassieke monumentenvan de Italiaansche litteratuur, verschijnt hiermee voor het eerstineen onverkorte HoUandschevertaling. Dit stan- daardwerk, voortreffelijkvertaald doorMej. MaryRobbers en ingeleid door Dr. R. Guamieri, privaat-docent in de Italiaansche letterenaande Universiteit vanAmsterdam, iseen bewonderenswaardig, eenvolmaaktboek,geschikt

omdeedelstegevoelens vanrechtennaastenliefdeop te wekken, een boek, dat denweg wijst tot deveredeling dermenschheid. De intrige van denroman,die de ge- schiedkundige voorvallen in Lombardije tusschen de jaren 1629—1631 beschrijft,iseen verhaalvan hetver- hinderdehuwelijkvan eenboereneenboerinnetje, terwijl de historische feitenen gebruiken uitdiedagen zicher om heengroepeeren.

KEES MEEKEL: Melkoorlog; in geteekend kleurenomslag

van

B.

van

Vlijmen; ingen.

ƒ2.25; geb. ƒ2.90..

Uitermate boeienddoor deopeenvolging vanvlot-getee- kende tooneelen,waarinhetkomischevermengd is met het ernstige, isdezeroman, doordesterke uitbeelding

van personen en gebeurtenissen, een der belangrijke boeken van KeesMeekel.

KEES MEEKEL: Het Slot

op

de Mond; in geteekend kleurenomslag

van

Joan Collette;

gecartonneerd ƒ

1.25.

Eenspannend verhaal, waarinopboeiendewijze wordt behandelddestrijd van een Priester omhetbiechtge- heimtebewaren.

KEES MEEKEL: Van Cowboys

en

Pioniers;

in geteekend kleurenomslag

van

B.

van

Vlijmen; ingen. /

2.50;

geb. ƒ 3.25.

Deauteurheeft zelf het levenmeegeleefd vandecowboys

endepioniersin de prairiën vanhet Verre Westen. Het zijn kameraden van hemgeweest, diegoedhartige, ruwe kerels enhij vertelt hunvermakelijke ofdroevigeavon- turenin dezen bundel verhalen, metzijn pakkenden, recht opden manafgaanden stijl.

LITTERATUURGESCHIEDENIS

JORIS EECKHOUT; Proza

van

Vlaamsche Priesters

;dl. II:

Schouwend

proza ;

ing. ƒ

i.go.

DezeVlaarascheessayistbezit nietalleeneenuitgebreide belezenheid, maar ook een zeer fijnen, letterkundigen smaak. Deze bloemlezing uithet beschouwend proza van vele Vlaamschepriestersiserwederomeenduidelijk bewijsvan.Debundel bevatopstellen vanCaesarGezelle, Leonce Reypens, Arthur Boon, Jozef van Mierlo(den Hadewych-kenner), Cyriel Verschaeve, AloisWalgrave,

van Eeckhoutzelf, e.a.

C. R. DE KLERK, MARIA VIOLA, A. M. J. S. BINNEWIERTZ, THEO MOL- KENBOER, GERARD BROM, L. L M.

FEBER: Pioniers

;

werk uit „Van Onzen Tijd", verzameld door Th. de Jager

en

G. Knuvelder;

verlucht

met

14 platen; ingen. ƒ 3.50; geb.

ƒ

4.90.

j

In dit boek staangeteekend de mijlpalen vandeont- wikkeling van de Katholiek-litteraire beweging van 1900 tot1920. Het isniet vanhistorisch belang alleen, maarookactueel, doordat het den lezer doet zien hoede Katholieken ineentrek vantwintig jaardenwegwisten tebanen tothetterrein, waarde momenteelestrijdop breeder paden wordtvoortgezet.

CAESAR GEZELLE: Guido Gezelle (1830

1899); ingen. ƒ

3.90;

geb. ƒ 4.90.

Een volledigelevensbeschrijving van GuidoGezelle, vol piëteit geschreven door zijn neef, den priester-dichter Caesar Gezelle. Veel onbekends wordt aanhet licht ge- bracht,veel duistere punten verklaard.

PIET KERSTENS;

De

Katholieke Littera-

tuur sinds de

Hervorming; ingen. ƒ 1.25;

geb. ƒ

1.75.

Voor deeerstemaalwordt in ditwerkje een volledig overzicht gegevenvan deKatholiekeletteren, over de laatstevijfenzeventig jaren.Debelangrijke stroomingen worden uitvoerig besproken, evenals de hoofdfiguren.

Verder vermeldt deschrijver alles wat erin die jaren gepubliceerd is totopheden, en aldus is dit werk een zeernuttigenhandigboek geworden vooralwie zichop dehoogtewil stellenvandeontwikkelingder Katholieke litteratuur inonzen tijd.

OTTO P. REYS: Dichters in het Koffyhuis;

herinneringen,

met een

woord vooraf door J. Greshoff; ingen. ƒ

1.75.

Eenprettigleesbaarboekje over dichters. De heerReys, dievolgens deninleider,hetzeer prozaïsche beroep van agent eener levensverzekering uitoefent, heeft belang- stelling voor letterkunde en letterkundigen. Hij zoekt zeop ineenkoffiehuisenvanzijn gekeuvelmetde dichters vertelthijoporigineele wijzein ditboekje.

FILIP DE PILLECIJN: Hugo Verriest;

geb. ƒ

3.90.

De levensgeschiedenis van „den pastorvan den lande’*, Hugo Verriest.

M. A.

P.

C. POELHEKKE: Lyriek

;

geb. ƒ

5.90.

Een werk van denbekenden litterator, datniet alleen onmisbaarvoorstudentenindeletterkunde, maaruiterst geschiktisvooreenieder diebelangsteltin deontwikkeling der fraaieletteren,in hetbijzonder in delyrischepoëzie.

CAESAR GEZELLE; Uit ’t Land

en

’t Leven

van

Guido Gezelle; ingen. ƒ

2.—;

geb. ƒ

2.75.

Wiezoubeter kunnenvertellenvan den grooten Neder- landschen priester-dichter, GuidoGezelle, dan zijn neef Caesar, die zelf ook priester en ook dichter isen zijn genialenoomzoogoed gekend heeft? Deze verzameling op- stellen, allen behandelend.iets bijzonders, iets intiems, ietswetenswaards enisnietilleswetenswaard wat

EDUARD BROM

CrUOOTSTJLD

SONNETTEN EN VERZEN

Ingenaaid

f 1.75 Gebonden t3.25

Grootstad is

een

boek

voor

Amsterdammers. {De Maasbode)

’tls

een

werk,

waar men

telkens

weernaar

grijpt, omdat ’tzoo mooi is

en zoo waar.

{O.R.A.)

12

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Conclusions: The temporal lobe may be a mediating factor in the psycho-physiology of MPD. Traumatic state exposed to traumatic text shows different brain activation patterns compared

De initiatieven die men ver- werpelijk of de moeite niet waard heeft gevonden zijn beperkt en komen alleen voor bij overheden en bij lokale en private initia- tiefnemers: De

In het gesprek over de vraag hoe het staat met de eenzaamheid van de bewoners, wat de effecten zijn van de acties en hoe daarop de verbetercyclus is aan te jagen, horen

Het leren van Freire heeft niets met memoriseren te maken maar al- les met reflectie onder lotgenoten en met afstand kunnen kijken naar de eigen werkelijkheid zodat je niet in

[r]

o Als je een briljant idee hebt bij het schrijven van de laatste alinea dan moet je het uitpluizen en het zijn eigen paragraaf in de body geven of volledig weglaten. o Je

This space left blank so the next problem can break across the page.. Expound on all you know on

Vaak wordt de overheid en politiek verweten dat ze wel veel aandacht voor de probleemgevallen in de stad heeft, maar wei­ nig oog voor de mensen die geen problemen hebben