• No results found

De Bioscoop-Courant. Apparaat Pathé j 1 ) De sprekende film. Filmkeuring. verdringt alle andere merken. 1 December No.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De Bioscoop-Courant. Apparaat Pathé j 1 ) De sprekende film. Filmkeuring. verdringt alle andere merken. 1 December No."

Copied!
20
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1 December No. 10 5e JAARGANG

De Bioscoop-Courant

Nadruk der artikelen uit dit blad, zonder toestemming van de Redactie, is verboden.

De sprekende film.

Het is geruimen tijd stil geweest over dit onderwerp;

men begon het zoo langzamerhand als eene onmogelijk­

heid te beschouwen, het geluid sycronisch te maken, toen plots voor eenige weken weder, zooals de lezers van dit blad weten, uit Denemarken het bericht kwam, dat het den mecanicus Mfölstrup gelukt was, de oplossing te vinden. Reeds direct werd bij dit bericht vermeld, dat zijne vinding op een aantal ingewikkelde apparaten ba­

seerde, waarvan de constructie nog geheim was, er zelïs geen grove schets van was, hoe dit complete apparaat er uit­

ziet of werkt, kon de nieuwsgierige vakwereld voorloopig medegedeeld worden.

Bij het geven van dit berichtje in No. 3 van dezen jaargang stelden wij ons nog al vrijwel op het standpunt van den „ongeloovigen Thomas" en zeker zouden velen onzer lezers eveneens dit standpunt ingenomen hebber, ook al hadden wij deze nieuwe vinding nog zoo opge­

vijzeld.

Werkelijk, men wordt ongeloovig, als men voorheen reeds zoo dikwerf bedrogen is uitgekomen, toen met grooten ophef van een zuiver sycronisme werd gesproken.

Men vergat de rekking en krimping der film bij tempe­

ratuurswisseling, men rekende het voor latere zorg, wanneer de film wat oud werd en eene serie beeldjes noodzakelijk naar de „afval"-mand moesten verhuizen. Men nam aan op de loftrompet, die met zooveel beslistheid gestoken werd, dat de oplossing was gevonden, vooral, omdat klinkende namen als Edison en Gaumont direct met die vindingen werden genoemd. Omdat men toen steeds bedrogen uit­

kwam, gelooft men ook thans niet meer en mompelt men bij elk dusdanig bericht: „Eerst zien!"

Reeds kort nadat de „stomme" film begon, zich de wereld te veroveren, toen zij in de groote landen begrij­

pelijk al meer succes had als in ons landje, toen, in i910 ongeveer, begon de groote Amerikaansche uitvinder Edison aan een apparaat, dat het fonografisch geluid probeerde sycronisch te maken met het filmbeeld.

Wij behoeven hier niet te beweren, dat deze doorkneede technicus op groote moeilijkheden stuitte, hij had ze vooraf reeds gezien, maar zijn onwrikbaar willen liet hem deze te overwinnen moeilijkheden — voor den leek wel haast onmogelijkheden — niet tellen. Hij begon. Een goed resultaat, met opname van geluid en beeld gelijktijdig, werd door Edison ook met sterk gewijzigde en voor dit doel gereguleerde apparaten niet bereikt; hij besloot derhalve, beide apart te laten opnemen. De filmspreker

„besprak" dan allereerst de wasrol of -plaat, waarvan dan de shells of matrijzen werden vervaardigd. Herhaalde malen werd dan de rol of plaat den betreffenden filmspeler ten gehoore gegeven, totdat hij een volkomen indruk kreeg, in welk tempo hij de woorden gesproken had en welke aanduiding er in zijne stem lag, die ook in het spel tot uiting moest komen: Boosheid, drift, vroolijkheid of anderzins. Hij moest dus zijne stembuigingen en-ver- heffingen goed onthouden, om ze straks bij zijn spel voor het opname-apparaat nauwkeurig gelijk te imiteeren.

Hoe beter hij daarin slaagde, des te nauwkeuriger klopte het sycronisme. Doch ieder zal begrijpen, welke moeilijk­

heden dit medebracht, als er sprake was van 't imiteeren van een geluid, dat niet door een denkend individu werd voortgebracht, waarvan men dus niet verwachten kon en mocht, dat de beweging, behoorende tot dit geluid, in

dezelfde tijdspooze werd weergegeven. In zulke gevallen moest de film het dikwijls ontgelden, men coupeerde eenige beeldjes of voegde eene opname er tusschen, maar al te dikwijls klopte 't dan nog niet. Neen, Edison's

„Kinetophon" was niet volmaakt, evenmin als de vele proefnemingen, die hier te lande en elders naar Edison's model geschiedden. Men waagde zich enkel nog maar bij wijze van proef aan natuurlijk geluidrythme; voor het grootst waren het dan ook steeds weer komische filmpjes, waarop borden breken, geld tellen, e. d., schering en inslag waren.

Edison's „Kinetophon" en de namaaksels hiervan werden plotseling aftands terzijde gesteld, toen het gerucht kwam, dat de Fransche firma Gaumont de moeilijkheden geheel overwonnen had, welke berichten begin 1914 met zulk eene beslistheid spraken, dat twijfel haast uitgesloten was. Gaumont's „Chronochrome" was een electrisch ap­

paraat, dat niet zijne kracht zocht in een nauwkeurig overeenstemmen van geluid en handeling, maar dat door een reguleerbaar mecanisme elke opname van geluid en

Apparaat Pathé j™ 1 )

verdringt alle andere merken.

beeld op eiken gewenschten afstand mogelijk maakte.

De proef-vertooningen bleken, zoover de reeds aan tracs gewende vaktechnici konden ontdekken, vrij te zijn van, zij 't dan prachtig gevonden, hulpmiddelen. De constructie van de „Chronochrome" moest anders zijn als die van de ,,Kinetophon". daar bij de proef-vertooningen van Gau­

mont met verbluffende gelijkheid werd geïmiteerd het kraaien van een haan. Zoo 'n beest kon toch onmogelijk twee maal precies hetzelfde geluid hebben gegeven, lang uitgehouden, in dezefde toonaarden, die met zijne kop- bewegingen moesten sycroniseeren. Men was verbluft, men geloofde, de oplossing was gevonden, men versprak goud en bergen maar bij die proef-voorstellingen bleef

het. (Wordt vervolgd).

Filmkeuring.

Wij hebben er reeds onderscheidene malen op gewezen dat het met de filmcensuur dikwijls heel raar kan loopen.

Dat 'n handeling welke A. goedkeurt, door B. heel afkeu­

renswaardig genoemd kan worden. Iets wat zich begrij­

pelijk zeer sterk zal uiten, wanneer de politieke of gees­

telijke opvattingen van elkander afwijken. Ook wezen wij er op, dat bij personen welke dezelfde beginselen voorstaan, nog hun zienswijze omtrent de waarde van een filmwerk zeer uiteenloopend kan zijn. Voorbeelden hebben zich hiervoor trouwens al meer voorgedaan. En 't is ook een logisch verschijnsel, 't Bevreemdt ons daarom, dat men zoo iets wil verbloemen, om toch maar eigen „onfeilbaarheid" te willen redden, en dan nog wel door redenen omkleed, welke men allerminst zou zoeken,

(2)

Filmverhuurkantoor ,,T_JNIOINr\ Amsterdam

Singel 514 Telefoon IV. 5191

EEN DANSTRAGEDIE

„Het Vaderland" schrijft:

Het tweede deel van den avond wordt gevuld met een dans-tragedie, een Hollandsche film, waarin naast bekende Ne- derlandsche artisten als Christine Poolman en Louis Gimberg, de dan­

seres Meina Irwen een hoofdrol vervult. Het is een goed stuk Hollandsch werk, waarvan Willy Mul­

lens eer heeft en dat niet behoeft onder te doen voor buitenlandsch fabri­

kaat. H.

„De Avondpost" zegt over deze film:

„Een danstragedie'' is een film door Alberts opgenomen en door den Hollander Joh. Gildemeyer geschreven. Ze levert het bewijs, dat Holland op dit gebied gerust de concurrentie kan aanbinden met het buitenland, want in alle onderdeelen is ze keurig tot in de puntjes verzorgd.

De film speelt in het „Apollo-theater".

Meina Irwen speelt de hoofdrol, de danseres, door het gestook van haar schoonmoeder en de jaloerschheid van haar man, uit huis verdreven. De moeder weet te beletten, dat de band wordt herknoopt, en daardoor ver­

vallen man en dochtertje tot armoede, want ook geld, de eerste gage van de in de kunstwereld tot reputatie gekomen cabaret-artiste, wordt terugge­

stuurd. Ka eenige jaren, de moeder — de hoofdoorzaak van alle ellende — is dood, komt hij als straatviolist bedelen op een feest in een villa, de villa van Meina, die haar nieuwste creatie : La danse du poignard, zal uitvoeren.

De rest laat zich raden maar 't spant en een oogenblik dreigen er een groote en een kleine doode te vallen.

Meina speelt uitstekend de hoofdrol. De glanspunten zijn natuurlijk de dansen. Eerst de tango's in het cabaret, dan de Dans van Salome en verder de Danse du poignard. Mevr. Christine Poolman, die dus het tooneel nog niet heelemaal heeft verlaten, is de oude moeder en men weet hoe zoo'n

rol haar ligt. Migliar, de violist valt ook te prijzen, terwijl Gimberg, every inch de correcte gentleman is, om wien onbewust de heele tragedie is begonnen, maar die, wel bewust het gelukkige einde brengt. Caro van Dommelen verschijnt even in het episodische rolletje van de barones — was die er niet geweest, dan was de gentleman er ook niet geweest..., dus is ze een hoofdpersoon, zij 't in een anderen zin, in de film. En wel de alleraardigste van het geheele gezelschap is het meisje

De „Haagsche Ct." voert in haar recensie over de voorstelling in den Residentie-bioscoop o. m. het volgende aan :

Wanneer men over een Hollandsche film hoort spreken, wordt dikwijls de wijsheid verkondigd : toch gek, maar hij is niet zoo mooi als de beste buitenlandsche . . ., daarbij de Hollandsche prestaties geringschattend be­

schouwend. Dat dit absoluut onnoodig is bewijst de film : „Een Danstragedie", die thans in de Residentie-Bioscoop wordt vertoond. Deze geheel Hollandsche film heeft veel fraaie opnamen ; de handeling is goed en bovenal de dansen en het spel van Meina Irwen zijn belangwekkend. Vooral „An den schonen blauen Donau", de dans die onlangs door haar in „Scala" werd uitgevoerd, is van een bijzondere gratie.

(3)

ut WAPENS NEER

Een copie nog beschikbaar de le week in Februari en de 2e week in Maart

Eerstdaags : (),: NACHT DER WRAAK

. 2160 Meter. De Schlager van het seizoen.

Onze serie J o n g e n s l e v e n

ien- en twee-acters, naar het beroemde werk van Edmondo de Amices is thans compleet

- Voor de Kerstweek nog^een paar exemplaren vrii.

)eze week in „UNION", Heiligeweg :

VrOUW6n diG Zich OffGreil) Pakkend drama in 4 acten

Dg Zondebok Vitagraph Comedie

(4)

4 DE BIOSCOOP-COURANT

geschreven namens een vereeniging welke voorgeeft tot veredeling van het volksvermaak te werken.

Hoort slechts wat een ingezonden artikel in „De Nieuwe Tilburgsche Crt" bevatte:

„Mag ik een plaatsje verzoeken voor het volgende:

Met ophef wordt „De geestelijkheid van Limburg"

als reclamemiddel gebruikt voor de afkeurenswaar­

dige film „Onder Alva's schrikbewind". Mag ik de aandacht van Tilburg's Katholieken vestigen op deze punten:

le. dat het getuigt van weinig intelligentie om een geestelijke van Limburg te vervormen tot „de Geestelijkheid van Limburg";

2e. dat het hfoodbestuur van V. E. D. te Rolduc de bewuste film tweemaal, ook na coupure en domme explicatie, heeft afgekeurd.

Hoe het dan mogelijk was, dat wellicht een geestelijke haar toch heeft gegeven, verklaart me

Apparaat Pathé ( v '1ESÏ 1 )

diverse malen bekroond.

Prof. Bemelmans, secretaris van het hoofdbestuur.

Dit had namelijk besloten te zwijgen over de op­

voering van die films, mits zij werd gegeven met groote coupures, voor een dom publiek, met een aartsdomme explicatie.

Dit zwijgen werd echter als een goedkeuring beschouwd, waarna het Hoofdbestuur zich ver­

plicht zag die film onvoorwaardelijk af te keuren.

In dien tusschentijd is het wel mogelijk geweest, dat eenige geestelijken, in de meening dat de film goedgekeurd was, haar gegeven hebben.

Omdat het Hoofdbestuur van „Voor Eer en Deugd" de film „Alva" onvoorwaardelijk heeft afgekeurd en ik het Tilburg's publiek niet rang­

schik onder de categorie der dommen, blijf ik de Katholieken van Tilburg verzoeken die film niet te gaan zien.

Met dank voor de plaatsing,

W. J. DE KLIJN,

Dir. der Ver. „Voor Eer en Deugd"

Een ieder die eenig begrip heeft, voelt dat 't hier gaat om den schijn te redden. Of hoopt de inzender toch op de groote domheid van 't Tilburgsche publiek ?

't Is toch mogelijk — en 't is prijzenswaardig — dat een Katholiek geestelijke meent, dat het Katholicisme in Alva's tijd dwaalde, toen het meende 't geloof met zwaard en bloed te kunnen bevestigen en om deze reden dan ook meent, dat het goed is den Katholieken van onzen eeuw, en juist niet alleen de dommen, door deze film te waarschuwen, niet in dezelfde dwaling te vervallen, in­

dachtig aan de woorden van Jezus want allen die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan''.

Wij kunnen haast niet gelooven dat het Hoofdbestuur zou besloten hebben te zwijgen, wanneer de film voor een dom publiek zou gegeven worden. Het genoemde college kan toch niet gemeend hebben, dat bij elke ver­

tooning een massa botterikken zal komen, dat daar niet tusschen zullen zijn, menschen met even groote verstan­

delijke vermogens als de heeren bestuurderen zelf. En dan nog, nemen wij aan, dat elke voorstelling uitsluitend

„dommen" komen, mag het bestuur dan, wanneer volgens zijne overtuiging deze film verderfelijk is, deze film ver­

toond worden, welke film toch geen waarde zal krijgen door niet begrijpen ? Mag zij het „domme publiek" dan steenen voor brood geven ?

Of durfde het Hoofdbestuur niet overal ruiterlijk de onsequentie doorvoeren ? Was dat afkeuren wel in den

aak ?

BILLIJK

TE KOOP:

350Filmblikken

in zeer goede staat zijnde.

s ziwmiu

inhoud circa 1200 a 1500 Liter.

2 Zuurstol-Manometers

Fabr. Drager.

1 Gasolinedoos

1 Filmplakapparaat

50 Kilo Filmalval 1PI8M-APPHAÏ

voor Theatergebruik, geheel nieuw, prima werkend.

Steeds voorhanden :

P0S1TIEFFI LM

mm r. i n iiiei

Prinsengracht 530

AMSTERDAM

Telefoon Noord 9544.

(5)

Een levensbeeld in drie bedrijven. =:

Jj

De roman van een Zigeunerviolist.

M, SIM »ATTPFC

N. Z. Voorburgwal 81, Telef. 6990 Noord AMSTERDAM

D e z e w e e k t e A m s t e r d a m :

iï&UÊtti.

(6)

K I N O - R !

Directie : A

K a n f o o r S p o o r w e g s f r a a t 2

T e l e p h o o n I n t e r c . N o s . 3 4 2 e n 4 9 4 5 fel

Fiims | Mits n Hel m II

Onderdeelen Projectie-Apparaten.

Reparatie Projectie-Apparaten.

Aankoop van Brandbare Film,

a f 2.60 per Kg.

Aan- en verkoop van Apparaten en Onderdeelen.

FOTOGRAFISCHE VERGROOTINGEN naar Filmbeelden, in alle maten en virages.

WF Zeer lage prijzen. 1^* Zeer lage prijzen.

Chef der Foto -Afdeeling, de Heer A. GILLIS.

OPNAME CAMERA'S t e n v e r k o o p v o o r r a d i g .

Adviezen gratis!

(7)

O T T E R D A M

AC. MERKS

Show-Room Oosfplein 8c

reIegram=Adres: MERKS-ROTTERÜAM.

item- a filmt. ;x; « juni ™ :

AFDEELING VERKOOP

Generaal-Vertegenwoordigers der Albion Cinema Supplies Co., London.

Wekelijks 9 nieuwe Hoofdnummers!

In Januari verschijnt de Serie-film:

V R I J H E I D

40.000 voet. 40 deelen.

Hierbij behooren als Reclame-Materiaal:

Levensgroote Bordpapieren Poppen van de 2 Hoofdpersonen, Prachtige 5-kleurige Litho's, groot 16 vel.

250 Briefkaarten van de Hoofdpersonen.

250 „Vrijheid"-Puzzles.

2 Portret-Litho's.

25 pakkende 3-kleurige Venster-Kaarten.

N a d e r e b ij z o n d e r h e d e n o p a a n v r a a g .

Deze week kwamen o. a. uit de Seriefilms:

IN HET DONKER, ca. 26.000 voet lang.

Prachtig Drama.

ONTWAAK, ca. 34.000 voet lang.

Een Film vol van verrassende effecten.

DE SCHAT VAN DE SCJLTANA, 10 000 voet.

Een pakkende geschiedenis, vol van Sensationeele en Dramatische Incidenten.

VAN DEZE FILM HEEFT ONS HUIS HET WERELD-MONOPOOL.

SYNOPSIS OP flHNVRflflQ.

(8)

CINEMA

Amsterdam - Kalverstraat 224

Vanaf 1 December in ons theater te zien:

3 acten Het groote! |3 acten |

Italiaansche

3 acten Offensie ƒ |3 acten |

(Gorizia - Op het KARST PLATEAU)

De Koning van Engeland

| 2 acten ] bezoekt het 1 2a<ten i

veroverde Somme-Gebied

Generaal OPHORST met zijn staf vereerde ons met zijn bezoek bij de voorstelling voor genoodigden DE COMMANDANT v.d. STELLINO AMSTERDAM, betuigde zijn bijzondere tevredenheid met de ITAL. FILM

Men zie de persverslagen in „Handelsblad", „Telegraaf", avondblad 28/11, „Nieuws van den Dag" 28/11,

„Het Volk" 27/11.

Telef. N. 2823-N. 2009. Telegram-Adres: „CINPA"

PALACE

(9)

ASTA NIELSEN

L. S.

Wij maken de geachte H. H. Exploitanten opmerkzaam dat de

»*- HimsK Asta Hsmfes Serie 1916=1917 alléén door CINEMA PALACE

zullen worden verhuurd,

DE DIRECTIE»

(10)

H

A T

-\ T"*!!

1\

/T /^/"^ÏV/ÏD Directeur: L. COHEN BARNSTIJN

. A . I . r l L - i V l U v J l V l i . STILLE VEERKADE 16, DEN HAAG. Tel. 8021 I

Het Verhuurkantoor waar ieder exploitant die zijn belangen begrijpt, wezen moet.

(11)

H A P R ï l M P O M P D i r e c t e u r : L . C O H E N B A R N S T I J N .

U , n i l

*

1

V^WlVir . STILLEVEERKADE 16, DEN HAAG,TEL. 8021

Wij hebben niet te veel gezegd

toen wij in de Bioscoop-Courant No. 50 van 1 September schreven:

Het is ongekend! Het is Grandioos! Het is enorm!

Men biede het geluk de hand!!!

VAMPIEIIEN

Buitengewoon spannend sensationeel Detectivedrama in negen weekseriën.

Gaat avond op avond

voor uitverkochte zalen in Den Haag

OLYMPIA-THEATER, Prins Hendrikplein HAAGSCHE BIOSCOOP, Boekhorststraat

in Rotterdam:

OLYMPIA-THEATER, Dir. A. Tuschinski

Wij raden heeren Bioscoop-Exploitanten een extra reis naar Den Haag of Rotterdam te maken om

zich persoonlijk te overtuigen.

(12)

H

n n

Eli ü f AMD Directeur: L. COHEN BARNSTIJN

• Ui f a rlLPI «VilKi Stille Veerkade 16, Den Haag. Telefoon 8021

Vanaf Vrijdag 1 December aanstaande in Cinema De Munt te Amsterdam:

De Macht van het Noodlot

(Nocturne de Chopin).

Barcinographo. J3 acten. 1525 Meter

In de hoofdrol de beroemde Spaansche actrice MARGARITA XIRGU.

De reclame bij deze film : 1 Affiche 250 X 270 1 „ 216 X 221 1 „ 180 X 250

1 90 X 125

25 Photo's 25 X 32 V

2

Hoofdpersonen:

De Markies de Valle-Verde.

De Markiezin zijne echtgenoote I s a b e l l e . . . . h u n d o c h t e r . Velez . . voormalige vriend der

markiezin.

M i m i . . . . de m i - m o n d a i n e Overste Bendina.

Roberto, zoon van den Overste

(13)

H A n C l l M r n M D D i r e c t e u r : L . C O H E N B A R N S T I J N .

1

^ * • IBal^l W l

T

l r • Stille Veerkade 16, Den Haag. Tel. 6021.

De Macht van het Noodlot

De Macht van het

Noodlot

(14)

H A D Gil M r^O/l/ID Directeur: L. COHEN BARNSTIJN

• /

B

• \ • llX I . Stille Veerkade 16, Den Haag. Tel 8021_

De Macht van het

Noodlot

De Macht van het

Noodlot

(15)

H A P P U I W f O M P D i r e c t e u r : L . C O H E N B A R N S T I J N

* • ' II—*i"l Stille Veerkade 16, Den Haag. Tel. 8021.

De Macht van het

Noodlot

De Macht van het

Noodlot

(16)

H A D Ï7TT l\/ï Directeur: L. COHEN BARNSTIJN

. JA. I. F 1L.IV1 V^WiVir. STILLE VEERKADE 16, DEN HAAG, Tel. 8021

De Macht van het r

Noodlot

Wij gaan steeds verder.

Wij zijn nog lang niet klaar.

Wij beginnen nog maar pas.

Wij dwingen u tot niets.

Maar wij weten, u komt van zel f .

(17)

De Macht van het Noodlot.

(Nocturne de Chopin)

door de groote Spaansche tooneelspeelster Mevr. MARGARITA XIRGU.

Barcinografo, S. A., Barcelona.

Het rustige en gelukkige leven van den markies van Valle-Verde wordt plotseling onderbroken en eene opeenvolging van noodlottige gebeurtenissen veranderde de gelukkige haard in een zee van droefhe id en smart.

Dit was het gevolg van het ^bezoek van een jeugdvriend en oud minnaar van zijne vrouw, die haar in een loge van den schouwburg had ontmoet, dat het voorval plotseling gebeurde, dat zoo'n ongelukkigen invloed op het leven van den markies uitoefende. Deze laatste moest op reis, doch daar hij den trein miste, gaat hij naar huis terug, waar hij zijn vrouw in een zeer verdachte situatie aantreft: alleen met haar jeugdvriend in den tuin van het kasteel. De markies vervolgt den indringer, terwijl hij zweert hem te zullen dooden vlucht zijn vrouw in den kamer van haar dochter. De markies, die zich in zijn eer aangetast beschouwd, jaagt zijn vrouw meedoogenloos het echtelijk huis uit. De arme markiezin lijdt een ongelukkig leven en kon de smart en de onnoemelijke droefheid die zich van haar hebben meester gemaakt, niet te boven komen. Door den drang van een onweerstaanbare verlangen, begeeft zij zich iederen nachtpin de omgeving van hst huis, dat voor haar de plaats was, waar zij het grootste geluk van haar leven gesmaakt had, om iets van het ver­

loren geluk te kunnen terugvinden, terwijl zij in het geheim haar geliefd dochtertje beschouwd, dat iederen avond, na haar gebed te hebben gezegd, zich vreedzaam te rusten legt.

Eens kwam een elegant gekleed individu, in^staat van volkomen dronkenschap, op haar toe en terwijl hij haar hield voor één van haar die van de liefde een schandelijk beroep maken, neemt hij haar mee, zonder dat de ongelukkige zich er rekenschap van geeft van wat er gebeurt. Dit is de eerste stap op de noodlottige helling, die haar zeker naar het aller­

laagste punt zal brengen. Genoodzaakt door haar meedoogenlooze minnaar, speelt zij valsch, wordt gesnapt en onmiddellijk uit de elegante kring verbannen, waar deze gebeurtenis een groot schandaal teweegbrengt.

Haar geliefde dochter, waarvan de herinnering haar geest steeds bezig houdt, zal spoedig trouwen met een geacht officier, terwijl de vader van deze op de hoogte gebracht wordt van het schandaal door de markiezin in het leven geroepen. Zij heeft den bijnaam

LI A P FJT 1\/T POMP Directeur: L. COHEN BARNSTIJN.

1 1. 1 . 1 1I^.1V1 V^WlVll . STILLE VEERKADE 16, DEN HAAG. TEL. 8021

(18)

u H

n

p i l /AI4D Directeur: L. COHEN BARNSTIJN.

rlLrl \V ïn K • Stille Veerkade 16, Den Haag. Tel. 8021

van Violeta gekregen. De vader van den officier gaat naar den Markies van Valle-Verde en deelt hem mede, dat iedere betrekking tusschen zijn zoon en de dochter van den markies verbroken moet worden, zoolang- de bewerkster van het schandaal, Violeta, het land niet heeft verlaten. De markies bezoekt zijne echtgenoote om haar te vragen, onmiddellijk het land te verlaten. Er volgt een verschrikkelijke scène, waarbij Violeta haar man verwijt, dat, wanneer zij zoo diep gezonken is, het alleen zijn schuld is, die haar meedoogenloos en zonder de minste reden verstooten had, zonder de noodige en ware verklaring te willen vernemen, die zij hem wou geven, haar zoodoende noodzakend de helling te betreden, die naar het verderf leiden moest. Tegenover het vraagstuk geplaatst, óf het gedroomde geluk van haar dochter te vernietigen door een weigering, öf zich aan den wil van haar man te onderwerpen ter wille van haar dochter en haar geboorteland te verlaten, besluit zij aan het verzoek van haar man te voldoen, doch onder voorwaarde, dat hij haar toestaat haar dochter voor de laatste maal te zien, terwijl zij hem belooft, haar niet te laten merken, dat zij haar moeder is, omdat het kind haar dood waant. Maar de minnaar, die in een aangrenzend vertrek alles gehoord heeft komt tusschenbeide en noodzaakt de arme

m o e d e r ,

van het voorgenomen bezoek af te zien. Het arme slachtoffer, zwaar beproefd, buigt voor de beslissing van haar

In den tusschentijd is de dochter van den markies, die haar verloofde niet weer eezien heeft ziek geworden. Al de zorgen die de geneesheeren aan haar besteden zijn vruchteloos gebleven, daar het zich om een geestesziekte handelt. Met het oog hierop en daar Violeta nog niet gedaan heeft, wat zij beloofde, schrijft de markies haar onmiddellijk te komen, indien zij haar dochter wil redden. Door deze treurige tijding besluit Violeta met haar schandelijk verleden te breken en gaat naar den markies, die haar aan zijn dochter voorstelt als een oude vriendin van haar overleden moeder.

Violeta lijdt in tegenwoordigheid van haar arme dochter en stelt bovenmenschelijke pogingen in 't werk om haar niet te verklaren, dat zij haar moeder is. Het jonge meisje speelt eenige stukken muziek en speelt ten laatste de „Nocturne" van Chopin, terwijl zij zegt :

Dit is het lievelingsstuk van mijn overledene moeder en terwijl U deze muziek hoort, zu t U zich de onvergelijkelijke manier herinneren, waarop mijne moeder dit goddelijke werk speelde". Violeta is door een vreeselijke ontroering bevangen en neemt, na een zeer aan­

d o e n l i j k e s c è n e , a f s c h e i d v a n h a a r d o c h t e r . 1 . 1 . 1 Alleen in den tuin, denkt zij over haar toestand na en, overtuigd dat het leven haar niets dan haat en verdriet zal schenken, besluit zij de beslissende stap te doen die haar zal bevrijden en zij neemt vergif, dat een eind aan haar miserabel leven zal maken.

De markies vindt haar, gekweld door inwendige pijn, neemt haar in zijn armen en brengt

haar dadelijk naar den salon waar zijn dochter zich bevindt. De markies die ziet dat alles

verloren is, wendt zich tot zijn dochter en zegt: „Dit is je moeder, omhels haar, lief kind ^

En de arme moeder sterft langzaam, terwijl zij haar dochter tegen haar zwakker wordend

hart drukt, terwijl de ziel wegvliegt naar onbekende oorden.

(19)

DE BIOSCOOP-COURANT 19

Moest nu door de stof die in Tilburg werd opgejaagd iets gezocht worden om den schijn te redden ?

Men verdenke ons nu niet anti-Katholiek te zijn. Wij zouden het ook een event. Protestantsche commissie toe­

voegen wanneer zij een film, bijvoorbeeld „De gruwel­

daden der Watergeuzen" (als die ooit eens zal vervaar­

digd worden) zou afkeuren, of bijvoorbeeld een coupure zou maken betreffende het gedeelte „De martelaren van Gorkum". Ook hen zouden wij toeroepen : Gedenkt het bijbelwoord „Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede".

Voor en uit het bedrijf.

Nieuwe films.

Deze week verschenen:

Bij de Concessie Pathé Frères:

De avonturen van Elaine, 4e episode: De zwenking des doods, 2 deelen ; Handen in de duisternis, gekleurd drama, 3 deelen; Max wordt het slachtoffer van „De knellende hand", komisch; Achterdocht in miniatuur, komisch; De dans te Sevilla, openluchtopname; Oorlogs­

journaal, serie D. 16, Het zware geschut der Fransche artillerie bij de inneming van Vormandovillers; Pathé- journaal, serie H. F.: Concours hippique te Stockholm, enz.

Bij de Firma F. A. Nöggerath:

Peg van den Circus, episoden 6 en 7, Het Hulpgeroep cn De treinbotsing; De dwaas van de rotsen, levens­

tragedie, 3 afd.; De nieuwe huisknecht, klucht, 2 afd.;

Oorlogsjournaal.

Bij de filmverhuurinrichting Filma:

Zigeunerharten, drama; Het fabrieksmeisje, drama;

Een nuttig boekje, komisch; Filma Journaal B 82, doe.

Bij de Cinema Palace:

Journaal, De koning van Engeland bezoekt het ver­

overde Somme-gebied; Het groote Italiaansche offensief,

<Gorizia) (Op het Karst-Plateau), 3 afd.

Bij het filmverhuurkantoor „Union":

Oorlogsnieuws; Vrouwen die zich opofferen, drama, 4 afd.; De betaalde zondebok, Vitagraph-comedie.

Het Italiaansche offensief, enz.

Deze week werd voor een groot aantal genoodigden in de Cinema Palace te Amsterdam deze film vertoond.

Geheel anders als bij het Engelsche offensief, waar slechts een doods natuurleven valt te zien, omdat dit laatste als het ware door de strijdenden is weggevaagd, kan men bij die van het Italiaansche volop genieten vau de prachtige opnamen van al het natuurschoon wat deze landstreek oplevert. Men krijgt een denkbeeld van de vele moeilijkheden, waarmede beide partijen hier hebben te kampen, zoodat men bewondering gevoelt voor dengene, die op dit moeilijk terrein nog eenigen winst op zijn tegenstander weet te maken.

Ook in verhouding tot dit alles komt het verschrikke­

lijke van den oorlog minder uit, hoewel deze wellicht niet minder bloedig zal zijn als op andere slagvelden.

Tevens liep hierbij de film „Een bezoek van den Engelschen koning aan het veroverde Somme-gebied";

waar bij deze gelegenheid de Koning aan verschillende soldaten eereteekenen toekent.

Beide films, hoewel niet zoo actueel als die van „den strijd aan de Somme", zullen toch een gewilde aanvul­

ling blijken bij de samenstelling van elk programma.

Henrik Ibsen-film.

De „Svenska" heeft een filmwerk in bewerking genomen naar het epische dichtwerk „Terjo Vigen" van bovenge- ttoemden schrijver.

Het begin der handeling speelt in het jaar 1809, toen

Engeland met zijn vloot de Europeesche havens blok­

keerde om Napoleons macht te knotten en waardoor overal een groot gebrek aan levensmiddelen heerschte.

Ibsen verhaalt hoe een Noorweegsche visscher, Terje Vigen in een open boot drie dagen en nachten roeide om levensmiddelen voor vrouw en kind van overzee te halen. Reeds met de haven in zicht werd hij door een Engelsch schip aangehouden, zijn boot doorzocht én onder beschuldiging van smokkelen gevankelijk naar Engeland gevoerd. Eerst in 1814, bij het sluiten van den vrede, weder vrijgelaten, vond hij slechts het graf van vrouw en kind. Omgekomen van verdriet en nooddruft.

Als loods voorziet de eenzaam achtergeblevene in zijn onderhoud. Na eenige jaren verkeert er tijdens een zware storm een groot plezierjacht in nood, 't is Terje, die met gevaar van zijn leven op redding uitgaat. De eigenaar bevelvoerder van het jacht is dezelfde Engelsche lord, welke hem eens als kapitein van het oorlogsvaartuig liet wegvoeren, die doof bleef voor zijn bidden en smeeken.

Zoodra heeft de visscher hem herkend of hij stoot met de roeiriem een lek in de reddingboot; de geredden vinden een jammerlijken dood in de golven. Alleen de echtge­

noote van den lord en haar kind, zij worden door Terjo gered.

Van hier en elders.

R O T T E R D A M . Reeds drie serie-films zijn hier thans tegelijkertijd in omloop en wel „De Avonturen van Elaine"

van de firma Pathé, (vijfde episode) „Vanipieren" van de H. A. P. Film Comp. (derde en vierde episode) en „Peg van den Circus" een Trans Atlantic van het huis Nög­

gerath (de eerste drie episoden). Is het wonder, dat het bij zooveel goeds, moeilijk werd eene keuze te doen en dat het bioscoopbezoek er niet door werd geschaad;

Apparaat Pathé (TodT)

Waarborgt soliditeit.

want velen gingen nu een extra keer naar een ander Theater, aangezien zij, behalve de serie welke zij volgden, toch ook wel eens kennis wilden maken met die andere groote films, waarvan zooveel verteld werd in de stad.

Beginnende met het vervolg van „Les Exploits d'Elaine"

deze keer getiteld „De draad in de lucht" dan komen wij tot de gevolgtrekking, dat het de bedoeling der firma Pathé is geweest de opname van week tot week aan­

trekkelijker te maken en hieraan is het dan ook zeker toe te schrijven, dat wij hier van stijgend succes kunnen spreken. De avonturen welke de heldin Elaine beleeft, worden steeds sensationeeler en telkenmale bewonderen wij de zeldzame staaltjes van den durf en koelbloedig­

heid van de filmdiva Miss Pearl White. Buitendien ging in beide „Tivoli Bioscopen" een realistische roman uit het groot stadsleven getiteld „New York". Wij krijgen in deze band verrassende lichteffecten te zien, o. a. New- York bij nacht. Voor liefhebbers van deze soort films om van te genieten.

Van het Pathé Programma afstappend begaven wij ons naar de groote „Gaumont film „Vampieren". Beide series

„Het Spook" (2 Acten) en „Uit den dood herrezen"

(3 Acten) laten aan spannende momenten niets te wen- schen over en ook aan comische gedeelten geen gebrek, daarvoor zorgt onze bekende Heer „Mazzematte" de ex- vampier wel.

Enkele andere H. A. P. films benevens het Filma Jour­

nal vulden het Programma aan.

Naast het „Olympia-Theater", waar evengenoemd Pro­

gramma ging, was het „Peg van den Circus" die attentie vroeg in het Bioscoop Theater „Centraal".

(20)

20 D E B I O S C O O P - C O U R A N T

Grace Cunard en Francis Ford die de hoofdrollen in

deze serie-fillm vervullen geven goed spel te zien en naar den inhoud dezer eerste drie episoden te oordeelen, ziet het er naar uit dat zij nog heel wat zullen moeten doormaken, eer wij zijn aan het eind goed, al goed.

„Maud als kamermeisje", is een aardige „Eclipse" comedip met Maud Simpsom in de hoofdrol. Een aardige „Cines' kinderfilm „En zijn droom kwam uit."

— Behalve bovengenoemde seriefilm waren ernogandere goede Programma's, b.v. in het „Thalia" Theater en de ,Cinema Royal" waar de voornaamste plaats werd inge­

nomen door de Rembrandt-film van Joh. Oildemeijer

"Een Danstragedie". Meina Irwen geeft ons haar schoonste dansen hierin te genieten, terwijl in vele scènes de op­

name schitterend is en met de beste buitenlandsche pro­

ducten kan concurreeren. Deze film van eenen Neder- landschen Auteur met Nederlandsche artisten in de diverse rollen moet dan ook een attractie zijn voor elk Theater en elk publiek. (Deze film is van het Verhuur­

kantoor ,,Union"). .

In „Thalia" gaf „Cato Culp haar nieuwste coupletten ten beste. Zij had hiermede veel succes en is; daar haar repertoire voor elk publiek geschikt is; wel aan te be­

velen voor bioscope-variété Theaters. Zij bracht ons thans o m Een avontuur op een mailboot" „Het Armenhuis (Henri Nolles) „Voor de Wereld" (Tony Schmitz) en

„Een Spaansche Serenade op de Blaak" (Jules Boenach).

Een mooi dansnummer vormde het optreden van „Idaen Tilde" balleteuses van de Opera te Milaan.

In de „Cinema Royal" zagen wij de allernieuwste Charlie Chaplin van de „Cinema Palace" en wel „Charlie aan de Bank" Dit is wel de meest comische welke wij tot nog toe in dit genre zagen en de lachspieren kwamen dan ook niet zuinig in beweging.

In Impérial" ging ook een prima schlager, van de

„Cinema Palace" „De Roode Draad" of „Het geheimzin­

nig teeken", eene detective geschiedenis in 5 afdeelingen.

Het Variété gedeelte werd ingenomen door het Duo Staal en de „Suppé Company" die wel succes oogstten.

Plaatsgebrek verhindert ons de andere Theaters een beurt te geven. Die komen dus volgende week aan de

beurt. ADR.

Apparaat Pathé ("ss?)

meest eenvoudige constructie.

HAARLEM. Zondag waren de voorstellingen in de societeit „De Vereeniging" buitengewoon druk bezocht, zoo erg zelfs dat honderden en nog eens honderden moesten teruggestuurd worden. Niet minder dan vier agenten waren noodig om den stroom van bezoekers te regelen. Het overdrukke bezoek goldt naast het altijd met zorg gekozen bioscoopprogramma, het optreden van den bekenden Maciste II, die, evenals elders, ook hier de menschen in beroering bracht door zijn groote prestaties op krachtgebied en dan ook een enorme attrac­

tie blijkt te zijn voor elk variété-bioscooptheater.

— Naar gezegd wordt moet door een der betrokkenen uit het bioscoopbedrijf de aandacht der politie op de film zijn gevestigd die de vorige week hier in een der theaters werd gecoupeerd. Als dit waar is, gelooven wij deze handelwijze te moeten afkeuren, en hopen, dat men zich in dergelijke gevallen niet leent tot zulke lage middelen uit concurrentienijd.

CORRESPONDENTIE.

J A B., te 's-Gravenhage. Het adres is Int. Filmh. .in liquidatie, p. a. L. de Groot, Calandstraat 49-51, Rotterdam.

J. C. te Haarlem. Reeds eenige weken zenden wij het blad aan uw nieuw adres.

H.H. Bioscoopexploitanten! !

Een z e e r o n t w i k k e l d p e r s o o n , zoekt plaatsing a l s E x p l i c a t e u r . W a s voorheen werkzaam a l s be- d r i j f s l e i d e r - e x p l i c a t e u r . O n v e r ­ s c h i l l i g w a a r . Getuigschriften e n bewijzen van b e k w a a m h e i d v o o r h a n d e n . Brieven lett. X. A . Z . , B u r e a u : „ D e B i o s c o o p - C o u r a n t "

Te koop gevraagd,

gebruikte, d o c h in g o e d e n s t a a t verkeerende klapstoelen,

Aanbiedingen met o p g a v e van aantal, prijs en beschrijving o n d e r letts. R.B. 102, Bureau van dit b l a d .

ËRNEMANN-APPARAAT

T E K O O P G E V R A A G D ,

nieuw, of z o o g o e d a l s n i e u w . Aanbiedingen a a n d e Redactie van d e Bioscoop-Courant, o n d e r letts. R . B 1 0 1 .

BIOSCOPE.

Te koop,

volledige Bioscope- inventaris.

Brieven o n d e r letter H. 104, Bureau van dit blad.

Te koop ofte huur aangeboden

het n a a r d e eischen d e s tijds ingerichte Bioscoop-Theater te Zalt-Bommel. T e bevragen bij L. E k e l m a n s te Zalt-Bommel.

Te koop gevraagd,

een ijzeren

R E 1 S - C A B I N E ,

(naar Brandweervoorschrift).

Br. fr., met o p g a v e van uiter­

s t e n prijs, a a n J. M E D D E L E R , Bentrotstraat 15, E N S C H E D E .

IE MP iliiEMD.

e e n in uitstekende s t a a t zijnde

ERNEMANN=APPARAAT,

geheel c o m p l e e t , a l s c o n d e n s o r , 2 lenzen, enz., e n z .

T e bevragen : Directie C i n e m a Americaine, ALKMAAR.

Direct gevraagd,

in een groote provincieplaats (hoofdstad),

een PIANIST, een CELLIST en een FLUITIST,

voor Bioscoop en Variété.

Brieven franco, met o p g a v e n van verlangd s a l a r i s e n referenties,,

o n d e r lett. V. 1 0 7 , B u r e a u v a n dit b l a d .

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Weet men nu, dat in deze tijden de grootste trekkracht onder de Londensche jeugd wordt uitgeoefend door oorlogsfilms, welke films zij met genoegen twee of drie

Nu we geconfronteerd worden met veel hogere kosten voor het sociale domein en een boekhoudkundige afboeking van onze middelen, komen we financieel niet goed uit.. Een

Vraag de kinderen voor u de film start, tijdens het kijken na te denken over de volgende vraag:.. In de Tweede Wereldoorlog was er ook verzet tegen

Hoewel de omvang van haar onderzoek soms ten koste gaat van de diepgang, laat Hughes-Warrington met History goes to the movies zien dat over filmhistorisch onderzoek zeker

• een uitleg van de reactie op de onmogelijkheid van een ‘view from nowhere’ vanuit de eisen aan kennis volgens het contextualisme: de eisen die aan aan kennis moeten worden

Bedrijfsfeiten: In 2021, Agama Film is van plan om de internationale markt te betreden en te voorzien in geanimeerde inhoud voor buitenlandse jonge kijkers; Gezien de

- Blok 4: De narratieve kracht van geluid en montage - Blok 5: Het realiseren van een korte documentaire - Blok 6: Het realiseren van een korte fictiefilm?. 7,5 EC 7,5 EC 7,5 EC

Met besluit van 15 maart 2012, kenmerk 26920/2012001893, is door het Commissariaat voor de Media (hierna: het Commissariaat) het videogedeelte van de mediadienst Film1 Video on Demand