• No results found

Bomen van verf

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bomen van verf"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1/2021 20

Bomenstichting

Van Goghs schilderij Oever met bomen uit 1887 is één van de zeventig werken die nu te zien zijn in het Dordrechts Museum op de expositie Diep geworteld – Bomen in de Nederlandse schilderkunst. Ter gelegenheid van het vijf- tigjarig jubileum van de Bomenstichting is deze expositie, die zes eeuwen boomschilder- kunst omvat, nog te zien tot 5 april 2021. De Bomenstichting is in 1970 opgericht om bomen de ruimte te geven en om mensen bewust te maken van het belang van bomen en ze te behoeden voor ondoordachte acties, lees voor- tijdige kap. De stichting ziet dit nog steeds als haar missie en heeft deze ondertussen uitge- breid met de maatschappelijke opgave bomen te beschermen in het kader van biodiversiteit en klimaatverandering. De Bomenstichting kan zich verheugen in een toenemende belangstel- ling, want de aandacht voor bomen is nu rele- vanter dan ooit. Door klimaatverandering, maar ook door de coronamaatregelen worden we ons steeds meer bewust van de waarde van de

natuur. Moe van al dat thuiszitten onder deze lockdown zoeken mensen al snel de bossen op voor een wandeling, als het weer het toelaat.

Van Gogh heeft met zijn Oever met bomen een schilderij gemaakt aan de rand van Parijs, waarop het felle Franse zonlicht van de zanderige oever weerkaatst in onze ogen. Het waren ook Nederlanders die hun schildersezel oppakten en tubes verf meenamen en in de natuur gingen zitten schilderen. Halverwege de negentiende eeuw was de verf in tubes beschikbaar en kon de schilder dus naar buiten en zijn object aanschouwend schilderen.

Vóór die tijd moest de kunstschilder met zijn potlood en schetsboek de natuur in, de schets in het atelier uitwerken en uit het hoofd verder schilderen. Schilders als Jacob van Ruisdael, Jan van Goyen en Meindert Hobbema zijn hier- van exponenten en van hen hangen op deze expositie imposante schilderijen – heel klassiek uitgevoerd met de boerenhoeves die we uit het oude Nederlandse landschap kennen, zoals ze

De aandacht voor bomen is nu relevanter dan ooit

Bomen hebben altijd tot de verbeelding van mensen gesproken. Ze wekken emoties op en zijn door de jaren heen een bron van inspiratie geweest voor velen, ook voor kunstschilders.

Vincent van Gogh schilderde zijn hele leven lang bomen, van karakteristieke Hollandse knotwilgen tot cipressen in Frankrijk. Zijn laatste schilderij, dat afgelopen jaar nog in het nieuws was, toonde een groep grillige boomwortels in Auvers-sur-Oise, geschilderd vlak voordat hij in 1890 een eind maakte aan zijn leven.

Auteur: Jaap de Jong, oud-boomkweker

Bomen van verf

Gerard Bilders. Weiland bij Oosterbeek 1860

(2)

www.boomzorg.nl 21 vroeger in onze geschiedenisboeken stonden

of zoals we ze gezien hebben in de talrijke musea die Nederland heeft.

Tot in de middeleeuwen werden bomen in de westerse cultuur vrijwel alleen in een Bijbelse context geschilderd, vooral de boom van de kennis van goed en kwaad in het aardse paradijs. Er hangt hier een prachtig schilderij van Roelant Savery, Aards paradijs, met aller- hande dieren en planten in al hun schoonheid.

Bij de boom van de kennis staan Adam en Eva op het punt de appel te plukken, wat de zondeval inluidt, waarna het paradijs alleen nog voorbehouden is aan kunstschilders.

Haagse School

Vanaf de zeventiende eeuw ontstond de land- schapsschilderkunst en was het landschap een zelfstandig onderwerp in de Nederlandse schilderkunst. Later trokken schilders uit de steden in wat nu de Randstad heet oostwaarts, naar de Veluwe, waar ze de ongerepte natuur opzochten en een verwoede poging deden het landschap van weleer te behouden, althans op het doek. Matthijs Maris, Anton Mauve, Willem Roelofs en vele anderen van wie werk op deze expositie hangt, werden gerekend tot de Haagse School. Met hun licht, lucht, water en bomen wisten zij het landschap in al zijn facetten sfeervol weer geven. De weergave van het licht en de atmosfeer staat centraal in hun werk. Opvallend is hier Gerard Bilders met zijn

Weiland bij Oosterbeek uit 1860, in een stijl die nog de invloed van de romantiek verraadt.

Andere, meer modernistisch georiënteerde kunstschilders kregen hun basisopleiding binnen de Haagse School, onder andere Vincent van Gogh en Piet Mondriaan. Nu zult u zeggen: Mondriaan is toch die schilder van dat abstracte werk met die kleurenvierkanten?

Ja, maar Mondriaan is begonnen met land- schappen. Hij hing echter naar het mystieke.

Mondriaan vond dat de moderne tijd een eigen expressie nodig heeft en ging experimenteren.

In het begin van de twintigste eeuw kwam hij met zeer veel schilderijen waarop bomen in diverse kleuren en composities staan afgebeeld.

Op deze expositie hangen er een paar, waar-

ACTUEEL

5 min. leestijd

De aandacht voor bomen is nu relevanter dan ooit

Vincent van Gogh. Oever met bomen 1887 Roelant Savery. Het aards paradijs 1625

Piet Mondriaan. Avond, de rode boom 1908

(3)

www.boomzorg.nl 23

ACTUEEL

onder uit 1908 Avond; De rode boom. De bomen van Mondriaan worden steeds verder uitge- werkt, tot er een lijnenspel overblijft. Daarmee kun je mooi de ontwikkeling van de moderne kunst zien, die evolueert van werkelijkheid naar abstract.

Magisch realisme hangt er ook – een kunst- stroming die wel naar de werkelijk schildert, maar met iets aparts, iets dromerigs, iets bevreemdends, door de kunstenaar zo gemaakt door kleurenspel en lijnen. Van Carel Willink hangt er het schilderij Gezicht in het park van Versailles uit 1949 en van Charley Toorop Beemster, bloeiende boom uit 1943: alleen een stukje kroon van een fruitboom, volop in bloei, die bijna het gehele werk bedekt, met daar- onder de lage horizon van het polderlandschap van de Beemster. Onmiskenbaar zie je weer de invloed van Van Gogh.

Nog één schilderij van deze expositie wil ik hier noemen. Het is een echte blikvanger, geschilderd door Jacoba van Heemskerck:

Twee bomen uit 1908, die met hun heldere en contrasterende kleuren opdoemen uit het land- schap. Jacoba van Heemskerck was

geïnspireerd door de antroposofie en kreeg les van Mondriaan; ze wordt ook wel de vrouwelijke Mondriaan genoemd.

Confrontatie

Er zijn natuurlijk veel meer bomen te zien; de verbeelding van bomen kent een lange en rijke traditie – van verhalende voorstellingen en klassieke landschappen tot abstracte com- posities, en van oude meesters tot moderne kunst schilders die de kijker bewust maken van de hechte verbinding tussen mens en boom.

Dit wordt allemaal begeleid door teksten die de organisatoren op de wanden hebben geprint en die ook in de begeleidende brochure staan. De meeste zinnen komen me bekend voor, omdat we ze dagelijks lezen. Zoals: “Voor een gezond ecologisch evenwicht staat de hervorming van de landbouw centraal. Bomen zullen daar een prominente rol in spelen. Die zorgen immers niet alleen voor het vastleggen van CO2 maar ook voor

behoud en herstel van biodiversiteit.” Wat ik ook tegenkwam, was: “Veredeling brengt ecologische verarming met zich mee; het is niet gunstig voor de biodiversiteit en biologische veerkracht van bomen als ze allemaal dezelfde erfelijke eigenschappen hebben. Genetische

variatie is een vereiste voor het herstellend ver- mogen van ecosystemen. Genetische rijkdom houd je door plantmateriaal met de afkomst uit eigen omgeving te gebruiken.” Moeten we als boomkwekers en hoveniers ons dit laatste aan- trekken? Na een paar honderd jaar veredeling en selectie, waarbij we naar ons beste weten de beste variëteiten op de markt hebben gebracht, brengt de confrontatie met zo’n zin je wel even uit balans. Maar misschien is dat nu net de bedoeling van zo’n expositie: dat je met nieuwe beelden en nieuwe vragen weer thuiskomt.

Als de coronaregels het toelaten, is het Dordrechts Museum geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Ik raad u aan te parkeren in de parkeergarage van de Korte Nieuwstraat; dat is 100 m lopen naar het museum.

www.bomenstichting.nl www.dordrechtsmuseum.nl

De bomen van Mondriaan worden steeds verder uitgewerkt, tot er een lijnenspel overblijft

Charley Toorop. Beemster, bloeiende boom 1943 Jacoba van Heemskerck. Twee bomen 1908

Boomkwekerij Ebben | Beerseweg 45 | 5431 LB Cuijk

T +31 485 312021 | info@ebben.nl | www.ebben.nl | www.treeebb.nl

Growing the future

Om in te spelen op de eisen van de toekomst, moeten we verder vooruit denken met slimme groene toepassingen. Zoals in Rotterdam, waar Boomkwekerij Ebben met vijfenzeventig meerstammige berken op het dak van het spectaculaire Depot Boijmans Van Beuningen, mocht bijdragen aan de groene ambities van de stad. Op bijna veertig meter hoogte sieren de meerstammige Betula pubescens de daktuin van het nieuwe museumdepot.

Meer meerstammige bomen of andere beplanting ontdekken Treeebb.nl > Beplantingstypes > Meerstammige bomen

ROTTERDAM - Depot Boijmans Van Beuningen Architectenbureau: Winy Maas - MVRDV Rotterdam MTD landschapsarchitecten

BE SOCIAL

Scan, lees & deel!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

„Om het publiek meer ver- trouwd te maken met bomen lanceren we een programma van excursies, begeleid door onze le- den”, vervolgt Clem Verheyden. „Drie ervan vatten we

Het proces toonde ook dat de wet op de patiëntenrechten niet nageleefd wordt: er is niet voorzien dat burgers een klacht kunnen indienen (behalve bij het gerecht) en er is dus

Met het (Aals)meer magazine kan alvast kennis ge- maakt worden met watersportdorp Aalsmeer, dat in het centrum open- bare aanmeermogelijkheden heeft voor zowel grote als kleine

Met waardevolle bomen worden hier bomen bedoeld die door hun omvang, leeftijd of locatie een belangrijke bijdrage leveren aan het groene beeld van onze gemeente9. Er is

Als dat niet mogelijk blijkt dient het ingraven van kabels en leidingen binnen de kroonprojectie te worden begeleid door een gecertificeerd European Tree Worker.

Zo moet een klacht/aan- vraag velling zorgvuldig onderzocht worden, mag de beslissing niet willekeurig worden genomen, er mag geen misbruik van bevoegdheid zijn en gelij- ke

Het Permavoid Capillair Irrigatie Systeem Het reduceren van dit effect kan worden verbeterd door het regenwater onder de groeiplaats van de boom op te slaan en te zorgen dat het

Ook in dit artikel wordt universitair hoofddocent van Lammeren geciteerd die verzucht: "We zijn wat overvallen door de enorme hoeveelheid publicaties op basis van dit