• No results found

Graven in het groen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Graven in het groen"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Een prehistorisch grafmonument in het bos bij Maarn

Graven in het groen

A r c h e o lo g ie

Spannende ontdekkingen

Sommige verhalen van bijzondere archeologische vondsten lezen als een spannend jongensboek. Zo ook de ontdekking van de grafheuvel bij Vakantie- centrum De Halm in Maarn.

De Halm is gelegen in het mooie bosgebied op de noordelijke flank van de Utrechtse Heuvelrug. De omgeving nodigt uit tot in bomen klimmen en hutten bouwen. In het voorjaar van 1975 werden door een jonge recreant twee vreemd gevormde stenen ge- vonden bij het bouwen van een ondergrondse hut.

Wapens van steen

De stenen vonden hun weg naar een archeo- loog van de Universiteit Utrecht. Groot was de verrassing toen bleek dat het ging om een strijdhamer (hierboven afgebeeld) en een vuurstenen mes uit het Neolithicum, ook wel Nieuwe Steentijd genoemd, meer dan 4500 jaar geleden!

Nr. 5

Grafgiften

Uiteraard trok de vondst de aandacht van de archeologen. Het volgende jaar werd een onderzoek uitgevoerd in de bossen langs de Buurtsteeg in Maarn.

De voorwerpen bleken afkomstig uit een ronde heuvel. Onder de heuvel is door de archeologen een grafkuil aangetroffen waarin naast de overledene een beker van aardewerk en een vuurste- nen bijl waren begraven.

De aardewerken beker is van het type dat standvoetbeker werd genoemd. Hoewel deze compleet in scherven lag kon de beker in zijn geheel gerestaureerd worden.

Duidelijk is dat het mes, de strijdhamer en de beker tussen 2850 en 2450 voor Chr. aan een overledene in het graf zijn meegegeven.

Boven het graf is later als monument een ronde heuvel van zand opgeworpen.

Boven: Een bescheiden heuvel in de bossen bij Maarn markeert een 4500 jaar oud graf.

Rechts: Met de dode is deze standvoetbeker begraven. Mogelijk bevatte deze beker een (alcoholische?) drank die een rol speelde in de rituelen rond de begrafenis

Boven: Deze vreemd gevormde steen is gevonden in de grafheuvel.

Het bleek een strijdhamer uit de Nieuwe Steentijd die is gemaakt van het vulkanisch gesteente diabaas.

(2)

Archeo logie

COLOFON

Dit is een uitgave van de gemeente Utrechtse Heuvelrug Tekst: Annemarie Luksen-IJtsma

Foto’s: Provincie Utrecht

Voor meer informatie: www.heuvelrug.nl of email: archeologie@heuvelrug.nl

Heuvels als grafmonumenten

Hoewel het voordien gebruikelijk was de doden in een gemeen- schappelijk graf (zoals een hunebed) te begraven, verandert deze traditie vrij plotseling omstreeks 2800 voor Chr. Vanaf deze periode gaat de voorkeur uit naar individuele grafkuilen, gemarkeerd met een heuvel als grafmonument. Met de dode werden voorwerpen begraven. Een beker van aardewerk was een vast onderdeel. Daar- naast komen stenen strijdbijlen, vuurstenen bijlen en vuurstenen messen vaak voor.

In deze periode is de kiem gelegd voor een traditie van begraven die duizenden jaren lang zal blijven voortbestaan, zij het op vele verschillende manieren. Heuvels die worden aangelegd op een graf komen voor in de Bronstijd, IJzertijd, Romeinse tijd tot in de vroege middeleeuwen. De heuvel als monument blijft, maar de manier van begraven en de rituelen rond de begraving lijken eindeloos te vari- ëren al naar gelang de periode en lokale tradities.

Wie is er begraven onder de heuvel van De Halm?

In de grafkuil onder de heuvel zijn naast de overledene een beker en een vuurstenen bijl gevonden. In de heuvel zelf zijn een mes en een strijdbijl aangetroffen. De krijgshaftige aard van de grafgiften doet vermoeden dat onder de grafheuvel een man is begraven. Wellicht is de strijdbijl een verwijzing naar zijn rol in de samenleving. Was hij misschien een krijger of aanvoerder in de strijd? De strijdbijl kan ook onderdeel zijn van de religie in die tijd, en bijvoorbeeld als geschenk aan een krijgslustige godheid gediend hebben

Nadat de krijger van De Halm hier begraven was, is er een heuvel boven zijn graf aangelegd. Deze heuvel lijkt daarna nog minimaal twee keer

opnieuw te zijn opgehoogd. Het is aannemelijk dat bij deze gelegenheden nog andere personen in de heuvel zijn begraven. Het is niet waarschijnlijk dat zij directe familieleden van de krijger zijn geweest. Op basis van de onderzoeksgegevens worden de latere heuvelaanpassingen in de bronstijd gedateerd, tussen circa 1800 en 800 voor Chr., zo’n duizend jaar na het graven van het eerste graf!

Opvallend is dat de bewoners van deze omgeving zich na honderden en honderden jaren nog zo betrokken voelden bij bepaalde grafmonumenten, dat ze hun overledenen er zelf in begroeven. Mogelijk was het een vorm van

voorouderverering. Misschien was het een vorm van verbondenheid die wij nu nog niet of niet meer begrijpen.

Duidelijk is dat de geschiedenis van eeuwen begraven ligt in de grafheuvel van de Halm.

Onder de grafheuvel van De Halm lijkt een krijgshaftig man te zijn begraven

Beleven

De grafheuvel bij vakantiecentrum De Halm is vanaf het fietspad van de Buurtsteeg te bewonderen. Een informatiebord met het verhaal van de grafheuvel markeert de plek.

Lezen

Meer weten over grafheuvels op de heuvelrug?

Meer informatie is te lezen in het boek:

Op de Rand van de Rug, geschreven door Evert van Ginkel en Yuri van Koeveringe, met medewerking van David Fontijn, in 2010.

Boven: Ook deze vuurstenen bijl is met de dode begraven. Mogelijk verwijst de bijl naar een krijgshaftig element in het leven van de dode.

Links: Dit vuur- stenen mes is gevonden in de grafheuvel. Des- kundigen dateren het tussen 2850 en 2450 voor Chr.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

“Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd

Maar, als de waarheid wordt verkondigd dat deze dingen onbijbels zijn, en niet uit God, zullen de schapen die uit Christus’ beker van gehoorzaamheid drinken,

Hij vouwde stil Zijn handen en Hij gaf wat was beloofd. Neem de beker, broeders, neem de beker aan. ‘t Verbond van Gods genade bied ik jullie aan. Zo deel je in het offer dat

Laat deze beker aan mij voorbij gaan neemt U hem weg als dat mogelijk is Abba, niet mijn wil, maar uw wil geschiede maar schenk mij troost!. in

De graven die zijn aangetroffen naast de kerk op het Kerkplein in Doorn dateren vanaf het einde van de negende eeuw.. Onder het niveau van het oudste door koolstofdatering

De waarde van het goudbaartje in de zesde eeuw zal groot zijn ge- weest , vergelijkbaar met twintig gouden munten. Tentoonstelling van het Driebergse goudbaartje in het Rijksmuse-

In totaal zijn de restanten van zes houten boerderijen, 23 houten opslagschuren, spiekers genoemd, twee waterputten en zeven greppels gevonden. De boerderijen zijn, evenals de

Aan de Dorpsstraat zijn naast aardewerkscherven van lokale regionale origi- ne ook fragmenten van aardewerken vaatwerk aangetroffen afkomstig uit belangrijke