• No results found

De Beker van Jahweh

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De Beker van Jahweh"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

“Weerspiegeld in die beker zag de Heer Jezus de zonde van

de hele wereld”

De Beker van Jahweh

Naar John Phillips’ commentaar op Psalm 75:9, https://www.wayoflife.org/reports/the-cup-of-the-lord.php

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV) Vertaling door M.V., 12-4-2017

Onze aandacht wordt gevestigd op de beker van Gods toorn:

“Want in de hand van JaHWeH is een beker. Daarin schuimt de wijn, overvloedig gekruid. Hij schenkt eruit; zelfs zijn droesem [= bezinksel] moeten alle goddelozen [vgl. Psalm 11:6] van de aarde tot op de bodem opdrinken” (Psalm 75:9).

Laat ons deze beker bestuderen.

De diepten van de Beker

De beker voert ons terug naar Gethsemané (Mattheüs 26:42;

vgl. 20:22). We zien onze Heer gebogen in agonie (doodsstrijd) terwijl Petrus, Jakobus en Johannes in slaap vallen. Van Zijn lippen komt gekreun en geroep. Op Zijn voorhoofd komen zweetdruppels tevoorschijn en ze rollen over Zijn gekweld ge- laat, samen met druppels bloed (Lukas 22:44). Hij staart in de diepten van een beker. “Want in de hand van JaHWeH is een

beker. Daarin schuimt de wijn, overvloedig gekruid”. De beker is vol van Gods toorn over zonde;

hoe kunnen wij ooit weten wat de Heer Jezus zag toen Hij staarde in de ontzettende diepten ervan.

Weerspiegeld in die beker zag de Heer Jezus de zonde van de hele wereld. Hij zag de vreselijke straf die ze had opgebouwd. Ze werd Hem nu aangeboden, en Hij moest de beker aannemen en op- drinken. Zo groot was de agonie die Hij tegemoet zag dat een engel (Lukas 22:43) neerdaalde om Hem te sterken, opdat Hij niet zou sterven in de Hof. Petrus, Jakobus en Johannes sliepen echter voort.

Het drinken van de Beker

Onze gedachten gaan nu van Gethsemané naar Golgotha. Eerst de vurige pijn toen de nagels door- heen Jezus’ handen en voeten gehamerd werden tot in het hout van het kruis. Daarna, het trekken en knarsen van elk gewricht en de beenderen toen het kruis werd opgericht en neergelaten in zijn voetholte. Daarna de uren van pijn en wee, de spierkrampen, de opkomende koorts, de brandende hitte, de dorst, de spottende menigten, de grijnzende priesters. Dit, echter, betekende slechts het begin van het leed. De duisternis volgde, en de beker met al zijn bitterheid moest opgedronken wor- den. In die duisternis klonk een verstikkende roep: “Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” (Mattheüs 27:46). De beker werd geledigd tot op de bodem. De Heilige Lijder proefde de bitterheid, de brandende agonie; Hij proefde de gruwel van verlaten te zijn onder de toorn en vloek van God.

Hoe zullen wij ooit begrijpen wat het voor Hem betekende om die beker te ledigen, die mengeling, dat concentraat van Gods toorn!

De droesem van de Beker

Dit brengt ons naar Armageddon: “zelfs zijn droesem [= bezinksel] moeten alle goddelozen [vgl.

Psalm 11:6] van de aarde tot op de bodem opdrinken”. De Openbaring spreekt er twee keer van, beide keren in connectie met de losbandigheid en hoererij van Babylon (Openbaring 14:8; 18:3).

Openbaring spreekt ook in connectie met diegenen die de finale afvalligheid plegen en het merkte- ken van het Beest ontvangen:

(2)

2

“Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is inge- schonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam” (Openbaring 14:9-10).

We lezen, in hetzelfde hoofdstuk, over “de grote wijnpersbak van de toorn van God” (Openbaring 14:19).

De Heer dronk deze beker voor ons. Maar zij die de beker van zegen en vreugde niet willen aanne- men, die Hij in de kerkbedeling aanbiedt, zullen de beker van Gods furieuze toorn tot en met de droesem moeten leegdrinken; zo niet in Armageddon dan zeker als toebedeelde straf voor de “grote witte troon” (Openbaring 20:11-15). God is soeverein in Zijn bestraffingen.

o Lees meer over de beker van Christus: http://www.verhoevenmarc.be/levenchristus.htm

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The key question is, “to what extent are mass media and new technologies used to contextualize the growth of the churches in the DRC?” The study focussed on the

According to the South African Local Government Association (SALGA), the accounting officer is mandated by the National Treasury to develop an effective and efficient supply

- Neemt schadebeperkende maatregelen met inachtneming van RI&E en milieu- en veiligheidsvoorschriften met betrekking tot het gebruik van chemicaliën, is attent op het voorkomen

Welk di- eet het beste is, is niet te zeggen.’ Waarmee dus de eeuwenoude discussie of biologisch geteeld voedsel al dan niet gezonder is, nog steeds niet is beslecht.. ‘Klopt’,

Gerrit Krol, De schrijver, zijn schaamte en zijn spiegels.. Een goede roman is autobiografisch. Niet door de gebeurtenissen die erin beschreven worden, maar als verslag van de

Uit de relatie tussen opbrengst in vers gewicht, waterverbruik en gemiddelde vochtspanning van de grond blijkt, dat indien een uitdrogingsgrens van p F 2,6 of hoger

De verklarende variabelen in het fixed model waren: − Tijdstip van het protocol − Tijdstip2 − Leeftijd van het kuiken − Leeftijd2 − Conditie van het kuiken − ‘50%-hoogte’

De voeding tijdens de droogstand bepaalt voor een groot deel de gezondheid rond het kalven en de prestaties van de koe in de daarop vol-.. Goed voeren bespaart geld en