ERDOGAN
Perc ep ti e, Refl
e cti e,'4n. a þ
se
ANroN Knurr & Ppnny PrBRr< (REo.)
v
ERDOGAN
Prncnprrn, REFLEcTTE, ANerysB
UrrcnvnRr; Asnu<r
Erdogan; Perceqttìe, Reflectie, Anaþse
@
20 17 Uitgeverij ASPEKT
Amersfoortses traatZT ,37 69 AD Soesterberg, Nederland info@uitgeverijaspekt.nl - http ://wv'w.uitgeverijaspekt'nl Omslagontwerp: Mark Heuveling
Binnenwerk: Paul Timmerman ISBN: 978-94'6338-295-3 NUR:906
Alle rechten voorbehouden. Niers van deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand ofopenbaar gemaakt, in enige vorm ofop enige wijze, hetzij elekironisch, ,n..h"r,ir.h, door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de uitgeve r.
Voor zover her maken van kopieën uit deze uitgave
iscoegestaan op grond van artikel 168 Auteurswet l9l2 j" hetBesluit van 20 juni 1974, St.b.35l, zoals gewrjzígd bij het Besluit van 23 augustus 1985, St.b.47l en arrikel 17 Auteurswet 1912 dient men de daarvoor
wettelijk
verschuldigde vergoedingen re voldoen aan de Stichting Reprorecht (postbus 882, 1180 AÏ1, Amstelveen)' Voor het overnemen van gedeelre(n) van deze oirg"* in bloemlezingen, readers, en andere compilatiewerken (artikel
16Auteurswet 1912) dient men zich tot de uitgever te wenden.
Inboadsopgaue
7 YooRwoono 9 ovnno¡AUTEURS
r3 MAUIIICE BECKER
Ds porrtr¡xE vooRcANGERS vAN Rncnp Thy¡r, EnooðaN
39 P,{.UL CLITEUR
Enpoðew vERSUS Ar¡rün¡< op DE zEGENINGEN vAN HET MILTTANT sECULARISME
49 ,{R\t,4.ND S¿.G
Tunr<r¡n oNo¡nERooëeN: veu KLErN BRoERTJT vex EunopA Tor IuBERENDE TIENER
63 DERKJAN EI,I}INK
Hor o¡ EU on wpc BERETDDE voon En¡oèeN
69 SID LUI(KASSEN
Hor Tunxr¡E oNS DE NIEUwE poLrrrEKE oRDE vooRsprEGELT
9L EMERSONVERNTAÂT EnpoèaN, HrrrEn Ew or Nezr's
97 LUC PÂLT'üØELS
EnooÕex ¡rv p¡ KornorN rN Tumr¡r
I11 WIÙI VAN ROOY
ErN oN¡to cnrr¡rc Tunxsr vERLTcHTTNG
IZ7 RËÀ,II HAUI,IAN
Tunxr¡E EN rrDT cHRrsrENDoM
141 PËRRYPTER.IK
EnpoöeN KRTJGT zrJN ErGEN vLrEGDEKscHrp
I51 ,{NTOìY KRUFT
EnpoðeN EN zrJN RELATTE Tor HET M¡oprN-Oosrrw
ERDocAN vgRsus AT?trüm oF DE ZEGENII{GEN VAN HET MILITAI.{TE
SECULARISME
Paul Cliteur'
Introdactie
Sommige woorden krijgen op een bepaald momenr ten onrechre een negatieve be- tekenis. Op zichzelf neutrale of zelfs positieve zaken lrijgen zo iets 'verdachts'. Een mooi voorbeeld is het begrip 'milirantl
'oh, ik geloof niks hoor. Ik kom wel uit een katholiek nesr, maar nee, daar doe ik
niets meer aan. Maar dar "militante athei'sme" van figuren als Richard Dawkins en Christopher Hitchens - daar moet ik ook niks van hebben.'
Yraag je dan aan die mensen 'oh, interessant, Ieg eens uir. \Øelk onderdeel van Dawkins vind je niet goed?' ofi '\Øar is naar jouw smaak mis met "miliranrie"?'Dan hoor je vaak niets meer, of ze zeggen dat ze 'dat militanre' een beerje 'overdreven', 'agressief' of tonuaproductief' vinden. 'Daar bereik je toch niks me e.' ofi Je over-
tuigt die gelovigen roch nier.'
Militantie
Toch is het zo dat elke grote sociale hervorming altijd bevochten is op de geesrelijke luiheid van de goegemeenre door de zogezegd 'mili¡ante' mensen. Marrin Lurher King (1929-1968) was militant en lier zich dat niet - ondanks herhaalde pogin-
gen - uit zijn hoofcl praten.z De Brirse suffragettes w'aren 'militanr'.3 Harvey Milk
(1930-1978), een vermoorde acrivist uit de homobeweging in San Francisco, was
Deze bijdrage
is geschreventijdens
eenverbl¡f in
SanFrancisco
alsuisiting professor
aanIJC Hastings Col-
legeof the Law.
De redenen voor die 'militande' legt hij uit in: King, Martin Lurher,
Jr.,'Lerter from the Birmingham City Jail, 1963, in:
James Rachels,ed.,.The fught Thing To Do. Basic Readings in Moral PhilosophyiMcGraw- Hi.ll, New York etè.
1989,pp, 236,2i4.
Een goed beeld
geeft:Sufragette,film uit 2015, onder
regievan
SarahGavron.
2
J
.militanr'. Hij begon zijn roespraken mer, 'My name is Harvey. Milk and I'm here co recruit yoí:n titili.aÁde is aitijd de motor geï\¡eest voor sociale vooruitgan$, ook
al zijnwe þeneigd dat te vergeten op het mofnent dat de strijd is gestreden en het
politl.k dãel ineens vanzelfsprekend lijkt.
\üØie ook militant \ilas, *", d. Turkse politicus en sociale hervormer Atatärk' Mustafa Kemal Ataürk (1881-1938) was een militante secularist. Dat militante secularisme li;kt het nu te moeten afleggen tegen het islamisme van de huidige pre- sident Erdo$án. En dat is een groot u.rli.r. \Øat ik met hec hierna volgende betoog voor ogen hãb, i, op een ongeiwijfeld'militante' wiize datsecularisme van Atatürk
t. u.rd".dig.it .tt op .u.n -ilir"nte wijze het islamisme van Erdo$an af te wlizen' En ik wil ã", ..rr, áo.n door miizelf op even militante wijze te ondervragen' \¡/aar- op ik vervolgens ook weer zelf even militante antwoorden kan geven' Hier komt het.
Onlangs probeerde presidenr Erdo$an Tirrkse politici naar Nederland te krijgen
o* d"i ,..1r*. ,. Î"r.r, maken voo, h.t Turkse referendum. Is het niet vreemd dat de Nederlandse regering dat onmogelijk heeft gemaakt? Zoiets kan toch niet in her diplomatieke verËeer? Vri;tt.ia van meningsuiting geldt toch ook voor Turkse politici in Nederland?
Vreemd of niet vreemd, het is in ieder geval goed dat de Nederlandse regering (tot deze onverwachte heldendaad waarschijnlijk aangespoord door een PW die
in de peilingen steeg) deze stappen heeft genom€n. En als dat-in het diplomatieke
u.rk ., ongãbruikeli;k it, dan moeten v/e zorgen dat de gebruiken snel gaan veran- deren. S..ili.r. .r, á.*o.r"tische staten kunnen eenvoudigweg aan niet-seculiere en niet-democratische staten niet dezelfde rechten toekennen. Met name in een
tijd waarin de secularisatie wordt teruggerold zullen we een militantere vorm van sécularisme nodig hebben dan we hebben gehad in een djd dat het vanzelfsprekend leek dat h.t -.rãldrezich aan de heerschappij van het religieuze leek te kunnen onttrekken.
Ho, ho, wacht eens euen wa't bedoelie precies met da't \eculier'?
Mer een 'seculiere sraar' bedoel ik een staat die de scheiding van politiek en religie bewerkstelligt. Een seculiere sraar is de meest wenselijke en eigenlijk enige dem-ocra- cische staac iolg.n, het 'secularismel Secularisme is een ideologie die nastreeft dat, hoewel menrerivrijheid van godsdienst hebben, de staat niet de vrijheid heeft een godsdienst aan te nemen.
4 Zi,Milk, Harve¡ 'The Hope Speech',June 25, 1978 in: Great
Speechesofthe Taentieth Century,Ediædby Bob Blaisdell, Dover PublicãtioÀs, Mineola, New York 2011, pp' 167-I7l'
40
De staat beert geen godsdienstarijheid dus.
Precies, d. it"ãt heift geen godsdienstvrijheid, precies omdat de burger die wel heeft.
De staat moer neurraal blijven ten aanzien van al die godsdienstige keuzes van de burgers.
De staat is dus atheîsti.sch'l
Nee, dat ook weer niet, want de staat moet niet, zoals in de Sovjet-Unie, proberen burgers van hun religieuze geloof af te helpen. De staat is religieus-neutraal of secu- lier.
Arnerik aarus mo del dus ? Geen staatsgodsdienst ?
Ja, en Frans model, maar bijvoorbeeld geen Brits model met hun staatsgodsdienst
(
anglicanisme) of Canadees model (multiculturalisme, dar wil zeggen : alle godsdien-
,r.ri..r, beetje steunen). Secularisme is het enige 'democratische' model, omdat de burgers allemaal even veel recht hebben op hun godsdienst en het altijd onrecht is sonimige burgers een achtergestelde status te geyen, alleen maar omdat ze niet de godsdienst van de meerderheid kunnen onderschrijven.
Is dit ni.et allernaal een beetje zwaar a.angezet? Die angli.caanse þerk betekent toch bijna niks rneer? Het is slechts symboliek, net als hø Nederlandse koni.ngshuis.
Als her nier meer is dan symboliek, zoals je zelf zegt (en ik denk dat je daarin gelijk hebt), dan kun je het ook net zo goed afschaffen. \Øaar het mij om gaat, is dat als we toch een bee{e organisatie aanbrengen in deze wereld, we het net zct goed op
een juiste manier kunnen doen. En pluriforme samenlevingen (bijna alle samenlevin- gen regenwoordig, ook al is het in Saoedi-Arabië natuurlijk wel levensgevaarlijk_ om
"""r j. l.v..rro,r.rruiging uit te komen) kunnen dus alleen maar door een seculiere
of een religieus-neutiale steat op een rechwaardige wijze (met resPect voor_ieders geloofsvrijheid) worden besmurd. De verdienste ven Atatürk is dat hij op militante liizehreftgeprobeerd die seculiere staat in te voeren. Hij rekende af met de laatste
,.rr"rrr..r,rà het islamitische kalifaat. Dat was het Ottomaanse Rijk. Hij schafre ook
de sharia5 af, het islamitisch rechr, en verving dat voor een anti-theocratisch systeem:
het gewone democratische recht dat door de burgers zelfwordt gemaakt zou het uit- gangspunr moeren vormen. Hij drong ook het dragen van religieuze klederdracht
,.r"g ." verving het Arabische schrift door het Latijnse alfabet om Turkije meer bij Europa te laten aansluiten.
5 Zkdaarover: Zee, Machreld, Heitrge identiteiten: Op weg naar
eenshariastaat?, Querido, Amsterdam 2016.
4l
Vfrat beefr dit met Erdodan te rnaken?
Die is iit allemaal ..näoorr, in het oog en die probeert een nieuwe theocratie ingang te doen vinden. De modern" ,r""Í die Tirrki;e geworden wes, moet worden terugge- rold en de samenleving moet worden geislamisãerd. Dit past overigens in een algeme-
ne islamiseringsb.wefrng die we *.tè]d*id kunnen onderkennen' De Amerikaanse
g"ãrJi."rr*.årr.tr"ipå Stephen Prothero heeft gezegd dat de twintigste eeuw de ã".r* *", van het .hrira.rrdo* , maaÍ de eenentwintigste eeuw zal de eeuw worden van de islam.6
Is dit niet een beøje bangrnøkerr'j?
ff.r i, gev/oon t i;t.n i"", g.boortecijfers en kijken naar succesvolle evangelisatie'
H.r .hi"ist.rrdo- t"ffi af, de islam wint zielen. Dat maakt het ook des te belangrijþr dat de staat afstand *... ,. bewaren tot de godsdienst. IØaarop we moeten hopen (en vooral waarvoof we moeren ijveren, 'militantie'!), is een seculiere islam.
G ematigde rnoslirns,
bedo el ¡
e ?D. t.rå.n 'gematigde -ärh-r' of een 'gematigde t:þi :i"' goed beschouwd' vreemde termen. Stel je voor dat iemand iou"gg"n"O¡'-tk ben voor gematigd li-
beralisme' ofvoor þematigd humanisme'. Dan zou je toch denken: er is iets mis met dat liberalisme ofhirmanisme, want onverdund kan het kennelijk niet worden geser-
,."rd. Nee, je moet duideli¡kztin.\Øat we nodig hebben is een'seculiere islam' in de zinvaneen islam die de grárrdú.gittselen ven dã seculiere staat erkent' Dat betekent dat seculiere werren, niei-religierize wetten, het primaat moeten hebben boven het
t .itig. rechr', dat wil
".gg.rr, -h.,
recht dat door God zou ziin gedicteerd aan geeste - li¡ken die dat vervolgens weer pretenderen toe te Passen'
Ik uind. niet d.at je erg respectuol s7treekt ouer dat religieuze recht' k dit niet islarr-tofoob?
Mensen hebben toch ooþ'recht op hun godsdienst? En die godsdienst kan rnensert toclt inspireren tot bepaald.e opuaningen oirr recbt en moraal? Wat zou daar mis rnee zijn?
Vård"t ik inga op -", ., pr..i., mis is met het religieuze recht wil ik eerst een op- merhng -"kãr, oi", h.t.^ord'islamofoob' dar iegebruikt. Islamofobie is een com- binarieian 'islam' en 'fobie', een overdreven of een ziekelijke angst. Laat ik beginnen mer re sællen dat het ieders democratisch grondrecht is om ergens bangvoor tezijn'
Je hebt het recht bang te zijn voor socialisme, liberalisme, seksisme, atheïsme, egnos-
-ai.ir-.,
christendom] jodendom, islam, religie in het algemeen, noem maar op. En sommiç van die 'fobiá¿n' zijn ook
".., ,.d.I¡k. Angst voor nazi's is even redelijk als
"rrgrr,rãor djgers en daar ká h.t hanteren van de term'nazifobie' geen verandering
6 "rh.ninereenth and rwentietå centuries may have belonged to ciristianity' The twenty-first belongs to IsIaml Zie:Prothero, Snpl"", Coa f Not Oie:
úheEi'ghtkiuat Religions That Ran rhe W'orld' HarperOne' New York 2010, p. 63.
42
in brengen. lØaarover de discussie dus zou moeren gaan, is welke van die fobieen redeli;k zi;n en welke niet. Laat je dus alsjeblieft niet verle iden door die domme mode om met de term 'fobie' te schermen \vanneer er een groep mensen is die een bepaald onderwerp graagvan de agenda willen krijgen.
Maar na je opmerking dat er toch niets mis i,s rnet respect aoor religieus recht. Opruieury
I beg to disagree.
Daar is heel veel mis mee, maar laat ik proberen de aandacht te vestigen op de meest manifeste gebreken. Allereerst vecht ik het tendentieuze gebruik van het woord 'res- pect' aan.Je moet alleen respect hebben voor het respectabele, maaÍ het niet opeisen voor zaken die geen respect verdienen. Respect voor rekenfouten is onzinnig. Res- pect voor astrologie ook. Je hoeft ook geen respect te hebben voor geloofin hekserij.
Je kunt wel mensen blijven respecteren die rekenfouren maken, hun horoscoop elke dag raadplegen of die in heksen geloven, maar dan is het toch ook bijzonder respecr- vol om die mensen tegen te spreken in hun opvamingen. Dat is niet'zelotisch] je benr ook niet þematigd'wanneer je mensen in hun waan laat, maar )erespecteert mensen als mensen door hen 'voor vol' aan te zien en een gesprek aan te gaan. En dat geldt natuurlijk ook voor godsdiensc, een dimensie van onze ervaringswereld waarbij de respectbrigade voortdurend aandringt op het niet confronteren en het afwijzen van elke vorm van 'miiitantie'.
Maar aat is er rnis rnet dat religieuze recht? Als rnensen daar øelfaoor kiezen; en ze geloaen nu eenrnaal dat het 'hei.lig recht' is. Dan is er toch nieß op tegen dat, binnen
bepaalde Tnarges, dat heilige recht, sltaria bij rnosli.ms, wordt toegepast; ofwordt
geîntegreerd in de statelijke rechtsorde?
Ja, daar is van alles mee mis. En je vraag staat bol van de aannames die helemaal ver- keerd zijn. Maa¡ eerst even de context: Atatürk heefr geprobeerd (en met succes) dat religieuze recht uit te bannen en we zien dat islamisten (dat zijn moslims die de meesr
þolitieke uitleg' van hun godsdienst willen) het proberen rerug te ftrijgen. In 2003 heefr het Europese Hof voor de Rechten yan de Mens daar een stokje voor gestoken door te verklaren dat een parcij die onder andere de sharia wil invoe¡en opyamingen huldigt die op gespannen voet staan met het Europees Verdragvoor de Rechten van de Mens en Fundamentele Vrijheden (waarbij fütkij. is aangesloten).7 Dat was in 2003. Toen was de secularistische lobby in de Turkse staat (verdedigd door het lege¡
zoals men kan lezen in de bijdrage yan DerkJan Eppink in deze bundel) nog sterk.
Die is tegenwoordig verzwakt.
7 ECHR, 'Refah Partisi (The
$ØelfareParty)
v.Turkeyi
13February 2003.
4t
Hoe komt dat?
Ik,rirrd het moeilijk om die vfaag te beantwoorden, maar het is een feit dat: 1' De religieuze interpretatie van de wäeld is versterkt in de zin dat deze me er aanhang
heeä g.kr"g ,n en 2.de seculiere is verzwakt in de zin dat secularisten het niet meer zo noãigvinden om dat te verdedigen'
We zijn zuak omdat de uíjand sterk is'
Ja, m'a r jrkunt ook zegçr, d. kracht van de vijand vin dtzijnoorzaak in onze zwalç ,.. p*" í.g;. -"., d. iãdr.rk op onze zwlkte en dat is een eigenschap die we zelf in
de hand hebben. Zodrawe ons i.rlir.r.n dat we zwakzijn,kunnen \ile ons realiseren dat het nodig is dat we weer sterker worden'
I/and.aar d.at je 'rrtilitantie' bepleit: mili.tant secularisme. Je wih weer een wereld met Atatürks orn d'e Erdogans een hah toe te roepen'
Di, g.rp..k wordt i..d, aangenamer, ja, precies. En die Atadrks ziin er ook wel,
^^ i rrlui¡een nauwelijks aanäacht. Sai-".t Rushdie schrijft heel goede dingen over secularisme. Ook Ri.hárd Dawkins doet dat in ztjn bestseller, net als Christopher Hitchens.
Maar dat zijn tocb rnilitante atheîsten?
J", ook -.i *"r, het ziin ook secularisten. Als ie The God Delusion (2006)8 van
b"-kiff aandachtig doori..st, zalie ziendat hij ook een polideke boodschap ver- ko.,digU dus niet
"lî..n de levensbeschouwelijke boodschap dat het beter is om niet in Goä (de monotheistische god) te geloven, maar ook dat het beter is om een poli'
dek systàem hoog te houden iaatUq È.tt ." staat gesche iden ziin dat wiÌ zeggen : het politieke en het ieligieuze niet worden vermengd'
Maar d.at kannen wij toch niet aan Turki'je opdríngenl Daar rnoeten ze zelf iets uan uind.en. Er zou ,rr ríru*, Atotürk rnoeten nrystaan en die zou dat secularisnte opnieuw Tnoeten beuechten op de islarnisten, rna.,r wii, øij Europe:nen, kønnen niet ueel doen' Turkije is aangesloten bij de Raad van Errrãp".tt geeft daarmee aan zich te willen on-
d.r*árp.r, aaln wat je -., ..r, gedragen term het 'Europees acquis' zou kunnen.noe-
*.rr. D"t wil zeggen: d""r*e.î.rklJart Turkije dat het democratie, mensenrechten, de scheiding rrri"k rk en sraar, kortom *", ik 'secularisme' noem, beter ¿cht dan dictatuur. Dat dit inmiddels is achterhaald omdat onder aanvoeringvan een machts- hongerige dictaror her islamisme oprukt, is een andere krvestie. 'Officieel', dat wil
zeggen.gemeren aan het feit dat men zich heeft aangesloten brj de Raadvan Europa, i, î"rn;î een democratie. \Wat wij nu kunnen doen, is die democratische krachten
..r, b...;. helpen. Nier zo v.el dar het een last vormt $/aaraan we zelf onderdoor
ã--D"*kirrr, Richard,
The GodDelusion, Barram
Press'London{ohannesburg 2006'
44
,]
gâan. Turkije toelaten tot de EU zou je ook kunnen zien als hulp, maar dat is hulp ãi. wel eens suicidaalzou kunnen zijn. \Øe kunnen de seculiere en democratische krachten helpen, voor zoyer dat in ons vermogen ligt en dat wil zeggen: democratie bevorderen door te laten zien dat democratie beter is dan dictatuur.
Is dat niet arrogant, zeggen dat ons eigen ltsteem beter is?
Datzouhet zijn als we zouden zeggen dat het beter is omdat het van ons is' Maar dat zeg ik niet. Ik zegdather objectief beter is, beter op zichzelf, en dat we het daarom tot ons systeem hebben gemaakt.
O$ weer zoiets, bbjectief beterl Wat een zaare woorden; zi.j zullen denken dat hun
,tsteeTn objectief beter is. Wie zijn wxJ...?
..Jr, zie wij? \Øij zijn feilbare menselijke w'ezens met de ambitie om hartstochtelijk naar de waarheid re zoeken. En als we die denken te hebben gevonden dan leggen we die aan onze medemensen voor die daar vervolgens kritiek op kunnen uitoefenen.
Kritiseren is nooit arrogant. \Øat arrogant is, is denken dat kritiek niet nodig is. Of
de vrijheid van expressie breidelen omdat je denkt dat die je niet goed uitkomt. Dat doen dictarors. Democraten erkennen de vrijheid van kritiek en erkennen daarmee hun feilbaarheid. \Øat daarentegen heel 'arrogant' is, is denken dat je de waarheid hebt gevonden in een heilig boek dat je vervolgens boven alle kridek verheven acht.
Maar als je die urijhei.d zo hoog hebt zitten, dan had d.e Ned.erlandse regering toch ook de Turkse regeringin de gelegenheid. moeten stellen onz. reclan-te te rrtaken aoor ltet Turkse r
efer
en durn in Ne d er I an d
?Nee, om verschillende redenen is dat niet het geval. Allereerst zou, als de Neder- landse regering al de ruimte willen geven aan Turkse politici om in Nederland re- clame te maken voor bepaalde Turkse politiek, de Nederlandse regering een 'level playing field' moeren organiseren. Dat wil zeggen dan zouden ook concurrenten van Erdo$an en zi)nparrij moeren worden uitgenodigd om hier reclame te maken voor het kemalisme. Een criticus yan het islamisme is bijvoorbeeld de grote Turkse schrij- ver Orhan Pamuk (geb.1952). Uitnodigen die man, om tegenwicht te bieden aan de Erdo$an-isten die probeerden Nederland binnen te komen! Maar er is een tweede reden waarom de Nederlandse regering juist heeft gehandeld door de Turkse politici
de toegang rot Nederland te weigeren. Hiervoor heb ik het gehad over de noodzaak om democratie te verbreiden, de noodzaak om onze principes te verdedigen. Dat
zoa je kunnen noemen 'weerbare democratie'. Een weerbare democratie heeft twee eigenschappen. Allereerst dat de participanten in een democratische samenleving ook werkelijk de principes van democratie verdedigen, maar ook dat zii het niet als uirerste consequenrie van democratie zien dat deze bi) meerderheidsbeslissing wordt
afgeschaft.
4>