• No results found

Shaping the Javanese Play : improvisation of the script in theatre performance

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Shaping the Javanese Play : improvisation of the script in theatre performance"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Shaping the Javanese Play : improvisation of the script in theatre

performance

Bosnak, J.E.

Citation

Bosnak, J. E. (2006, December 19). Shaping the Javanese Play : improvisation of the script in theatre performance. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/5567

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in theInstitutional Repository of the University of Leiden Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/5567

(2)

Stellingen

behorende bij het proefschrift

Shaping the Javanese play; Improvisation of the script in theatre performance Judith E.Bosnak

1. In tegenstelling tot het ‘theatrical frame’ beschreven door de socioloog Goffman, bestaat er onder de deelnemers van een Javaanse theatervoorstelling geen eenduidigheid wat betreft de ontwikkeling van het plot.

2. De autoriteit van de toneelschrijver-regisseur ligt niet zozeer in zijn geschreven instructies, maar veeleer in de mondelinge toelichting hierop voorafgaand en tijdens de voorstelling.

3. Het flexibele karakter van de Javaanse toneelvoorstelling hangt samen met de ontspannen houding van de acteurs ten opzichte van elkaar en met de bereidheid waar nodig van koers te veranderen.

4. Een vooringenomen houding van wetenschappers ten opzichte van Javaanse literatuur heeft als gevolg dat het Javaanse toneelscript in wetenschappelijk onderzoek geen rol van betekenis speelt.

5. Het feit dat een script op een schoolbord geen lang leven beschoren is, betekent niet dat het geen legitiem studieobject is.

6. Gebondenheid aan script beperkt de creativiteit van de acteur.

7. Alleen door het bijwonen van het theaterproductieproces kun je daadwerkelijk observeren en bestuderen hoe een script wordt getransformeerd tot voorstelling. 8. Voor het bestuderen van hedendaagse Javaanse literatuur zijn moderne media als radio en televisie van wezenlijk belang aangezien zij de broedplaats vormen voor nieuwe genres.

9. Optreden als buitenlandse gastster in een Javaanse situation comedy heeft tot curieus gevolg dat je je kunt scharen onder de noemer selebritis lokal.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Een andere suggestie voor vervolgonderzoek zou zijn dat er onderzoek wordt gedaan naar de houding van boeren die werken in andere agrarische sectoren, om zo de resultaten te

Structuring of scenes: the play schema 40 Delivering the plot during the penuangan 41 Shaping and consulting the ‘script in mind’ 42 The flexible character of the performance

This study of Javanese play texts and script-like phenomena has its roots in Indonesian as well as Javanese theatre and literature studies.. Furthermore, it is based

The court dance drama’s wayang wong and langendriya brought about the first detailed play texts in Javanese language. In the 1920s Javanese aristocrats wrote tonil Djawa: ‘Western

Weliswaar reageerde de partij op bepaalde aspecten van de internationale politiek van de USSR en op sommige interne ontwikkelingen aldaar, maar dit gebeurde veeleer incidenteel

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden Downloaded..

The second page of the short script Mayit hidup presenting the play schema and the props, signed by dhalang (playwright-director) Sugiarto.. Front page of the script Ulah sang

Proeverij bestaande uit saté ajam (kippendijfilet), saté babi (varkenshaas), saté kambing (geitenhaas) en oedang bakar (gegrilde gamba’s met pittige sojasaus).. Geserveerd met