• No results found

Eerste wereld maken + terrein Open Kodu. Kies een gebruikersnaam en pincode. Nu kom je in het hoofdmenu terecht. Kies new world.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Eerste wereld maken + terrein Open Kodu. Kies een gebruikersnaam en pincode. Nu kom je in het hoofdmenu terecht. Kies new world."

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Stappenplan Kodu

Eerste wereld maken + terrein

• Open Kodu.

• Kies een gebruikersnaam en pincode.

• Nu kom je in het hoofdmenu terecht.

Kies “new world”.

Selecteer de meest linkse wereld. Thuis kan je ook eens de andere werelden proberen!

Je komt nu in een lege wereld terecht.

Links bovenaan staan instructies.

inhouden en slepen om te bewegen. Dit kan ook met de WASD toetsen.

inhouden en slepen om het scherm te draaien.

Muiswiel: in en uitzoomen.

Terrein toevoegen

Onderaan je scherm zie je deze balk. Hierin staat alles wat je nodig hebt om je eigen game te ontwikkelen.

Om meer terrein toe te voegen klik je op het penseel.

Vervolgens klik je op de 4 blokjes linksboven het penseel.

Nu krijg je alle mogelijke soorten terrein te zien.

Kies iets wat je leuk vindt! Ik kies hier voor het gras.

Je kiest een terrein door er 2x op te klikken.

Als je op de figuurtjes rechtsboven het penseel klikt.

(2)

• Hier kies je in welke vorm je het terrein wil toevoegen. Kijk op de afbeelding links wat het verschil is en

experimenteer zelf met alle opties.

• Kies vervolgens het vierkant of de cirkel.

inhouden en slepen om terrein toe te voegen.

inhouden en slepen om terrein te verwijderen.

Penseel groter of kleiner maken.

Opmerking: om rond te bewegen terwijl je het penseel (of iets anders) aan het gebruiken bent hou je de spatiebalk en de linkermuisknop tegelijkertijd in!

Heuvels toevoegen

Om heuvels toe te voegen klik je op het symbool dat je links ziet.

Je kan weer de vorm aanpassen door op de figuurtjes te klikken!

Heuvels toevoegen werkt bijna hetzelfde als terrein toevoegen!

inhouden en slepen om terrein te verhogen

inhouden en slepen om terrein te verlagen

Penseel groter of kleiner maken.

Om het terrein terug gelijk (waterpas) te maken, klik je op het symbool dat je links ziet. Probeer dit zelf uit! Het werkt

(3)

bijna op dezelfde manier als heuvels toevoegen.

Kodu toevoegen

Om een personage toe te voegen klik je op het symbool dat je links ziet.

Vervolgens klik je ergens op de map.

Kies nu Kodu. Dit is het hoofdpersonage van het spel.

Nu gaan we leren hoe je Kodu programmeert.

Klik met de rechtermuisknop op Kodu en klik vervolgens op programmeren.

Nu krijg je deze balk te zien. Hierin ga je schrijven dat ALS er iets gebeurt, Kodu iets DOET.

Klik eerst op het + teken naast als.

Kies nu Toetsenbord.

Klik nu op het + teken langs toetsenbord.

Klik daarna op pijlen.

We zeggen dus tegen Kodu “Als ik op de pijltjestoets drukt, moet je iets gaan doen”.

Maar we moeten Kodu nog vertellen wat hij moet doen!

Klik op het plusje naast doe.

(4)

Nu selecteer je bewegen.

Nu weet Kodu dat ALS we op de pijltjestoetsen drukken, hij een beweging DOET.

Druk op de escape toets om uit het programmeerscherm te gaan.

Spelen!

Klik op het driehoekje in de balk onderaan je scherm om je spel te spelen!

Probeer Kodu rond te bewegen door op je pijltjestoetsen te drukken. Lukt dit niet? Bekijk de vorige stappen nog eens.

Druk op escape om het spel te verlaten en verder te werken!

Kodu laten schieten

Ga terug naar het scherm om Kodu te

programmeren. Als je niet meer weet hoe, kijk op de vorige pagina.

Ga op dezelfde manier tewerk als je deed om hem te laten bewegen. Maar gebruik de 2de balk.

Dit keer kiezen we bij als niet voor toetsenbord en pijltjes, maar voor muis en links.

Bij doe kiezen we voor schieten in plaats van bewegen.

Nu weet Kodu dat hij moet schieten als we op de linkermuisknop duwen!

Speel nu nog eens je spel en laat Kodu schieten door op je linkermuisknop te duwen.

(5)

Vijand toevoegen

Om een nieuw personage toe te voegen klik je op het symbool dat je hier links ziet.

Vervolgens klik je ergens op de map.

Selecteer nu deze optie, hier staan alle vijanden.

Kies vervolgens Kanon.

Ga nu naar het scherm om het kanon te programmeren. Rechtsklik op hem en kies programmeren.

Hier links zie je de opties die je moet kiezen, zoek deze zelf!

Nu gaat het Kanon schieten op Kodu, als hij hem ziet.

Installatie

Ga naar

www.kodugamelab.com Klik op de groene knop “Get Kodu” links bovenaan de pagina

Je komt nu op deze pagina uit.

Klik op download. Selecteer vervolgens “KoduSetup.exe”

Klik nu op “Next”

Open nu de verkenner, kijk bij je downloads en voer

KoduSetup.exe uit.

Overloop de installatiewizard!

Hierin hoef je niks aan te passen, je kan gewoon op volgende blijven klikken.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor deze evaluatie maak je gebruik van de zoekplaat ‘Waar is Bart de Mus’*.. Werkvorm(en)

Dat verrast niet, omdat beide systemen voor de verdeling van de eerste restzetel één zetel bij het aantal volle zetels tellen en kleine partijen in de. Nederlandse praktijk bijna

Deelname aan dit liturgisch mini-congres is mogelijk op twee manieren: ofwel komt u naar het St.-Baafshuis in Gent, ofwel volgt u mee via het computerscherm, thuis of samen in

Deze brochure biedt daar argumenten voor op basis van internationaal en Nederlands onderzoek dat onweerlegbaar laat zien dat leerlingen die meer lezen bete- re resultaten halen

Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de door Telecom providers geplande verspreiding van small cells en de impact daarvan op gemeentelijk handelen (onderzoek door Dialogic

Voor informatie over eventuele andere kosten die bij het verhalen van uw schade aan de orde kunnen zijn kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen?. U kunt ook hier het

• Op ons college kunnen elk schooljaar 200 leerlingen starten in het eerste jaar van het secundair onderwijs?. • Aanmelden kan tussen maandag 8 maart (09u30) en 26 maart (17u00)

JAARREKENING 2019 Gemeenschappelijke regeling WNK Indien niet alle kengetallen zijn aangevinkt, een