• No results found

Zegen voor Bwamanda

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zegen voor Bwamanda"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

B U I T E N L A N D 11

K E R K + L E V E N - 2 2 A U G U S T U S 2 0 0 7

B

WAMANDA in het

noordwesten van de Eve- naarsprovincie was een missiepost van de kapu- cijnen, toen Leonard Van Baelen in zijn eerste jaar Congo er opdook. Hij trof er een bevolking aan die nauwelijks kon overleven.

Vier op tien kinderen bereikten niet eens de leeftijd van vijf. Met slechts twee middelbare scholen in het bisdom Molegbe, een ge- bied ruim twee keer zo groot als België, had wie de kindersterfte overleefde amper onderwijskan- sen. Het plaatselijke hospitaal lag er verlaten bij, een arts was er in geen vijf jaar meer gesignaleerd.

„Ziedaar de toestand, toen Leo- nard de regio bezocht die sinds 1910 als missiegebied aan de ka- pucijnen was toevertrouwd”, ver- telt medebroeder Gaston Spille- been, die in de jaren 1960 de mis- siepropaganda van de kapucijnen in België ging voeren. „Toen ik zo- wat in dezelfde periode Bwaman- da bezocht, en een moeder vroeg hoeveel kinderen ze had, dan ant- woordde ze drie of vier. Vroeg ik haar hoeveel kinderen ze op de wereld had gezet, dan bleken dat zes of zeven. Dit mocht zo niet ver- der, vond ik. Maar hoe het tij ge- keerd? Het werd mijn grootste be- kommering na de confrontatie met al die ellende.”

Papschool

Op de terugweg naar België ontmoette Gaston Spillebeen in Kinshasa veeleer toevallig pater Van Baelen. „Ik wist dat Leonard ergens in de Congolese hoofdstad verbleef, maar ik kende hem niet.

Het werd een zeer vruchtbare ont- moeting!” Van Baelen werd in 1965 niet toevallig naar Congo gezon- den. Enkele jaren voordien had hij zijn doctoraatsthesis met als titel Het probleem van de ontwikke- lingslanden. Een theologische stel- lingname afgeleverd. Samen met dokter Jan Van Mullem, die tij- dens zijn opleiding stage liep in Congo en later aan het hoofd kwam te staan van de Belgische Coöperatie in Kinshasa, werd in 1969 CDI-Bwamanda opgericht.

CDI staat voor Centre de Dévelop- pement Intégral, vrij vertaald als Centrum voor dorpsintegratie.

„Eerst moest de levensverwach- ting groeien. Onze kennis moest dringend worden doorgegeven aan de mensen”, vervolgt Gaston Spillebeen. „De grootste kans op slagen hadden we indien we dit in alle lagen van de lokale bevolking deden. Zo leidden we onder meer verpleegsters op en maakten hen duidelijk dat overschakelen van borstvoeding naar vaste voeding niet abrupt mocht. Een papje op basis van plaatselijk geteelde soja en maïs hielp de baby’s aanster- ken. Terzelfder tijd werden jonge vrouwen opgeleid om de kinde- ren op te vangen terwijl de moe- ders op de akkers gingen werken.

De papschool was geboren, en ie- dereen werd er beter van.”

Ontwikkeling heeft maar kans op slagen, als ze integraal wordt aangepakt. Dat was de diepe over- tuiging van Van Baelen en Van Mullem. Het betekent dat de hele bevolking, iedereen zonder on- derscheid, dient geholpen, en dit in alle betekenisvolle pijlers van

de gemeenschap. Niet in het minst dankzij landbouwontwik- keling, maar evengoed dankzij initiatieven op medisch, sociaal en cultureel gebied.

Keurmerk

„Zo moesten we de mensen van Bwamanda ervan overtuigen méér te produceren dan ze zelf nodig hebben”, legt pater Spilleb- een uit. „Koffie bleek een interes- sante piste. Het wespennest dat de koffiehandel tot dan toe was, dien- de dringend gezuiverd. Boeren moesten een eerlijke prijs krijgen voor hun arbeid en ze moesten ook prompt worden vergoed.

Klinkt mooi natuurlijk, maar van-

zelfsprekend was het allerminst.

We moesten de boeren leren om- gaan met geld, maar hen bijvoor- beeld ook de werking van een weegschaal uitleggen. Bleek dat de officiële opkopers de wegingen van de oogst wel eens durfden te vervalsen, om maar te zwijgen van de veel te lage prijs die ze voor de koffiebonen betaalden.”

Na enkele jaren werd de hoe- veelheid koffie die de landbou- wers via CDI verhandelden zo groot, dat diende uitgekeken naar rechtstreekse uitvoer. Bij het op- richten van de Stichting Max Ha- velaar in Nederland in 1989 was ook CDI-Bwamanda betrokken.

Enkele jaren later bleek diezelfde organisatie een stuwende kracht achter de oprichting van de vzw

Max Havelaar in België. Het eer- ste pakje Belgische koffie met Max-Havelaarkeurmerk werd op 15 januari 1991 overhandigd aan toenmalig premier Wilfried Mar- tens. En het bleef niet bij economi- sche activiteiten, ook al kon en kan CDI niet alles zelf. Zo wordt samengewerkt met Memisa om te zorgen voor aangepaste medische zorg en de bijbehorende genees- middelen.

CDI-Bwamanda bestaat zowel in Congo als in België. „Vanuit Bel- gië bieden we onze Congolese col- lega’s vooral logistieke en finan- ciële steun. Aldus worden wel eens wisselstukken voor auto’s of pompen verzonden, maar wat ze in Congo zelf kunnen, laten we hen doen. En één standpunt is hei-

lig in beide continenten: alles wat wordt gedaan, moet de bevolking tot welvaart en welzijn brengen.

Voor Leonard betrof dit eerst en vooral de meest behoeftige bevol- kingsgroepen”, besluit Spilleb- een, lange tijd stuwende kracht van CDI-Bwamanda-België. Voor die onverdroten inzet werd pater Van Baelen door het Amerikaan- se Time Magazine in 2003 uitge- roepen tot Europese Held. Rock- legende Bono verkeerde dat jaar in goed gezelschap...

Meer informatie: CDI-Bwamanda vzw, Geldenaaksebaan 322 bus 2, 3001 Heverlee, telefoon 016/20.07.13, website www.cdibwa manda.org. Giften zijn altijd welkom op rekeningnummer 785-5429061-73.

Vanaf 30 euro ontvangt u een fiscaal attest.

De koffieteelt in Bwamanda biedt Congolezen zinvolle arbeid en ons eerlijke koffie met het Max-Havelaarkeurmerk. © CDI-Bwamanda

Zegen voor Bwamanda

To m H e y l e n

‘Europese held’ Leonard Van Baelen redt een stukje Congo

Begin juli overleed kapucijn Leonard Van Baelen. In 1965 verliet hij België om in

Kinshasa les te geven aan de katholieke universiteit Lovanium. Sociale ethiek doceren,

en niet proberen de levensomstandigheden van bevolking en medebroeders in

de Evenaarsprovincie te veranderen? Dat kon niet. Het resultaat was een uniek

ontwikkelingsproject, gelauwerd door Time Magazine zowel als Unesco.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

(Wanneer evolutionisten worden geconfronteerd met deze paradox, dan hoor je hooguit gemompel, “het moet op één of andere manier gebeurd zijn. Het leven bestaat, nietwaar?”)..

(Koor: want Hij hoort jouw geroep.) Hij verhoort ook elk gebed, op Zijn volmaakte tijd.. O, luister naar Zijn Woord, volgend in

Zijn woord van liefde dat mij sust verdrijft mijn angst; nu vind ik rust!. Mijn vaste grond,

Homo-, lesbische en bi-jongeren worden vaak omringd door heteroseksuele mensen in wie zij zich niet of weinig kunnen herkennen en waarbij zij het gevoel hebben ‘anders’ te

Ton Anbeek, ‘In puinhopen voel ik mij prettig, ergens anders hoor ik niet thuis.’ Over de wederopbouw van de Nederlandse literatuurgeschiedschrijving.. handboek voor de

“Als al vastligt wat de uitkomst wordt – ‘dat asielzoekerscentrum komt er hoe dan ook’ – doe dan niet alsof burgers kunnen participeren in de besluit- vorming.” Organiseer

Mensen hel- pen om hun geloof te verwoorden, om te groeien in geloof en daar- door uitzicht te krijgen en op te staan uit hun miserie, dat is voor mij de sleutel van het christen-

Maar de monuc zei intussen wel zijn lo- gistieke steun stop aan bepaalde eenheden van het leger die tussen mei en september niet minder dan 62 burgers opzettelijk