DE KING HNG KONG
VAR
5 3
8
PC: twee haast mystieke letters als het over micro-informatica gaat.
Het zijn de initialen van ‘Personal Computer’, de naam die IBM heeft gegeven aan zijn goedkoopste se- rie. Wat niet wegneemt dat ze nog steeds te duur zijn voor jou en mij:
een IBM-PC kost ongeveer net zoveel als vijftien of twintig Com- modores 64... zonder dat dat ge- rechtvaardigd wordt door techni- sche kenmerken. Het probleem is dat de Amerikaanse firma IBM zo succesvol is in de hele wereld dat alle maatschappijen Personal Com- puters willen kopen. Daarom heb- ben slimmerikken machines ge- bouwd die als twee druppels water lijken op die beroemde PC's. Maar die zijn aanzienlijk goedkoper. On- der die zogenaamde ‘compatibele IBM's' zitten heel wat onbekende merken, maar ook ‘groten’ als
Commodore. Toch bleven ook die
‘gecoopieerde' Personal Compu- ters nog steeds erg duur voor parti- culieren.
Voor studenten
Maar in het jaar 1986 is dat allemaal veranderd. De Amerikaanse firma Zenith besloot bijvoorbeeld zich op de studentenmarkt te storten. Ze kwam met vier verschillende model- len tegen betaalbare prijzen: de goedkoopste, de Zenith Campus Laureat (op de foto helemaal links) is te koop voor het bedrag van vijf of zes Commodores 64. Inclusief groe- ne (of amberkleurige) monitor en twee diskettelezers. Maar waarom
/
DE STANDAARD BIJ JE THUIS
zou je een PC kopen, liever dan een ander toestel, zul je vragen ? Daar is geen enkele reden toe als je er alleen maar mee wilt spelen. Als je daarentegen een computer wenst die in staat is te regelen, weten- schappelijk werk te doen, te archive- ren, te klasseren… dan heb je er een nodig waarvoor de gewenste pro- gramma's bestaan. En er is maar één type computer waarvoor bijna al dit soort programma's (duizenden !) be- schikbaar zijn: de PC van IBM.
Bovendien zijn er zoveel Personal
=
Computers op de wereld, dat de PC een soort informatica-standaard is geworden voor ondernemingen. En dat kan hij ook thuis worden, want…
Compatibel en niet duur
We zullen nog heel wat te horen krijgen van Amstrad/Schneider. Na- dat de Britse firma de markt over- spoelde met gezinscomputers die vooral voor het spel bedoeld waren, begon ze eind 1986 met de verkoop van haar eigen ‘compatibele IBM’.
Deze computer, die de poëtische naam PC 1512 draagt, is in basisuit- voering te koop voor een prijs die onder die van de CPC 6128 ligt! En hij beschikt over een diskettelezer, een ‘muis’, een monitor en verschil lende programma's, waaronder het beroemde Gem-systeem, waarmee je met ‘vensters’ kunt werken, zoals op de Macintosh van Apple en de Amiga van Commodore. Dat is nog niet alles: niet alleen is hij de goed- koopste van de ‘compatibele IBM's', maar ook is de PC 1512 van Amstrad/Schneider een van de beste die op de markt is. En een hele serie programma's ervoor is al in de handel voor heel aanvaardbare prij- zen voor dit soort toestellen. Vanwe- ge de prijs en/of de capaciteiten past de PC 1512 net zo goed op het bureau van een directeur van een onderneming, als in de kamer van een student. En als je dan bedenkt dat je met een PC ook nog kunt spelen…
PH. D.
AKHTAR DE SCHRIFTGELEERDE | 9 RECHTS VAN DE ZON
JE HEST
ALDO EEN GOEIE DMAAE GEHAG WEMGEN
UC GELOOF ZELE OP IE
OELOCKIG ZIT
: ÁN
OVER WEE WEKEN.
16 OE Ek AL HET VOORGTEUEN 16 GEBEDEN,
7 GAAT ALLEO HEEL ONEL
\
TER
Y/ | AA |
AKHTAR DE SCHRIFTGELEERDE
PE
\Dine $e JACQUES DEBRUYNE
nd JEAN DUFAUX
A Pieeevg xe BENE OWALHT NEU JAT papver Aus
IE OEOMOTOE HHOROCHTER, HAAZ FAMILIE HEEFT EEN
God) ZES HAGAL
JkLELIJK VERMOGEN! ZI)
V Web Hem ope Luortiger AEK
LATEN WACHTEN
IJE Moer VANAVOND KOMEN ENIDOEN) VOLGEN ELICAA!
ZE LAICO'G VAV EEN)
Gebevern
E\ GVEL OP À
NIEUW ONGELIJK Zij
p ZEÉEL
AKHTAR DE SCHRIFTGELEERDE
an
LENIE OP MW AENTETIED.
ZE HOUDEN EL NIET MEE OP OM AU TE LACHEN KOM LIEVER TEGEIOVEL ME ZITTEN
WE VEZHEUG ME OP PETE VER - BINTENIO. VEMEZ: 19 EE ODIE VLIEND.
WCWEET JAT HIJ GEWICKIG ZAL Zij) MET JOU. HET 16 AL VOLDOENDE OM»
DEHEB GEDAAGD ONT WC MOE WAS, OAT UC WILDE LDSN VEREEN 19 ZO VEOUIK VANIDAG. BEHALVE JDK MEZKTE OAT JE WAT SOMBEZ WAD. WAO ELI OAT IE
Í_ OWACGZAT OP ONO FEAE !
OM EDH TE BEHEE) OAT WELKE
MAI TAN OOÉ ZICH GELOAOCIG KA) AET)Zip LEVEN MET lov TE VELEN
UC LAAT JE VO ACHTER «HET
FEEN WW WOE ET AFGELOPEN TEVERWACHTEN ALLEMAAL DA IE TE-
LLEUOMT: LAAT ZE MET LAGEWACHTEN.
AKHTAR DE SCHRIFTGELEERDE
KALM DE Beurt oer JAT
JE HIEZHEEN KOMT! IE weer BOT JAT WC OP DT MOMETNIETD VOOR DE KAN TOEN.
E ZITTEN ACHTER
ME HELZEN!HED NIET à
HELP ME
NEE, MAAR BRENG ME VAAE
DE GEHEIME GANG ! IE WEET JAT DE BELTAAT, OAT 15 MJW ENGE
KAG OM TE OTO MEN /
PAD OP, GETRA IK BEN AAN HET EWT VAN MJD KRACHTEN En) GELE
ZE ALLE TE VERTELLEN WAT ze
WILLEN HOREN, EW)
1. Klassieke Egyptische dracht, be- staande uit een tuniek tot onder de borst.
2. Mantel, bestaande uit een fijn geplooide rechthoek van stof.
3 en 5. Slavinnen spelend op de harp en de dubbele aulos.
4. Danseres.
je Horus, de zonnegod van het oude
7. Anubis, de jakhals-god, die de god
der doden werd.
DE EERSTE STRIPS IN DE GESCHIEDENIS
De Egyptische basreliëfs vertellen honderduit. In hun hiëroglyfen die | voor het eerst werden ontcijferd door Champollion, maken de oude Egyptenaren ons deelgenoot van alles wat hun leven betrof, en schre- ven ze op de muren van hun indruk- wekkende graftomben een vijfdui- zend jaar oude boodschap.
Als op een door de tijd bevroren beeld vertellen ze ons van jacht, oorlog, werk en vrije tijd tot in de kleinste details. Mooie slavinnetjes, gekleed in een lendedoek en een halsketting, bieden de gasten aan een banket een geurige lotusbloem aan. Het opsnuiven van de zoete geur van deze bij uitstek heilige bloem betekent zowel genieten als het communiceren met de overlede- nen. Terwijl andere dienaren de gas- ten verzadigen met vlees, vruchten, gebak, wijn en bier, verstrooien de danseressen hen met hun geraffi- neerde choreografie. De ingewik- keldste dansfiguren dragen bij aan
het genot van de gasten en aan het
aanzien van de heer des huizes. De danseressen hebben aan hun kapsel een zware schijf bevestigd die al balancerend het ritme onder-
streept.
Terwijl de aanzittenden zich overge- ven aan de verrukkingen wordt er een kleine mummie van houtsnij- werk doorgegeven. Ze mogen niet vergeten dat het aardse leven eens tot een einde komt. Maar wat doet het ertoe ? Dat alles zullen ze weer- vinden in het hiernamaals, als Anu- bis tenminste niet de deur van het paradijs voor ze sluit en ze naar de
hel stuurt, omdat ze geen onberispe- lijk leven hebben geleid.
Een schrijver die rond 1425 v. Chr.
leefde liet op de muren van zijn graftombe drie musicerende meisjes afbeelden (een met een harp, een met een luit en de derde met een aulos), opdat de muziek hem ook in het hiernamaals zou vergezellen.
Maar ook al kennen we de bewe- gingen van de danseressen, het menu van de banketten, de wapens die bij de jacht gebruikt werden, de kleding en de haardracht, de muziek is ons niet overgeleverd.
De Egyptenaren kenden de fluit (au- los), de harp, luiten en trompetten, maar welke melodieën speelden ze daarop? Bij wat voor muziek dansten die mooie slavinnen die voor eeuwig in steen zijn vastge- legd? Niemand kan het met zeker- heid zeggen. De noten zijn verloren gegaan in de doolhof van de Tijd.
DE DRAAK VAN DE FENSTONES
HUH... ToKTo
J HAALT ME IN. NET ALS DE ANDEREN IK BEN VER-
IKHOOP DAT ER EEN N
PRAAGLIJK LESTURANT
IK BEGIN
CORIA HENRI VERNES
NET OP TIJD.
Ik STA OP HET PUNT IN TE STORTEN PE ZON
RESTALRD:
VER MEE
WAT GEBELT EEN REVOLUT BEEN LYNCH PA!
CAART IE PE, RTI
PAT LIJKT ME STERK … BLANK EN ZWART SAONEN HIER GOEP MET ELKAAR om
TE Gaan p
DAT LIJKT ME PE SHERIFF IN
EIGEN
PERSOON.
KENNELIJK vel NIET ZO'N RUSTIG Vil
STADIE 4
NIEUWS,
SHERIFF P BEKEND WAT 15 aL PREOES
vooRLoPIG GEEN COMMENTAAR
q9 NAAR HUID!
WIE WIL DEMONSTREREN WORDT DT
GEARRESTEERD
ALS ER BJ Jon
IETD NIEUWSGIERIG
\O, DAN 15 HET JE MAAG WEL Ì
EEN CHINEES
RESTALRANT … OKAY
WW
ê
WELKOM, EERBIEDWAAR-
AGE VREEMDELINGEN. JA, EN NIET ZO WEINIG OOK! EN BRENG ONS INTISSEN MAAR EEN FLES TJSOEM JE KRIJGT
DORST IN DT LAND !
MCO. WANG
WELKOM, SHERIFF DI NOEMT JE NIET WANG MAAR SMITH, EN JE HEEFT ZIJN BESTE | BENT AMERIKAONS STAATS
NOG ALLES WAT WE
NIELNS En 19 DAT aL
SHERIFF El |E VERVLOE STONES AANBEVELINGEN
PRAAK VAN DE SHERIFF “7 YAN Hi
4 5 ET
> FENSTONES 1D DIE HET k WITTE HLIS .
En GEDAAN HEEFT. 7
ROBERT MORANE..
BL SALLANTINE
HOE WEET U DAT HET EEN...
DRAAK 16 >
TENSLOTTE , DRA- KEN, BINNEN EEN PAAR WEKEN
ZIJN DRIE MENSEN SPOOR-—
LOOS VERDWENEN
EEN MONSTER AFKOMSTIG UIT EEN ANDER TIJDPERK … ONTDEK HEM IN MIJN LAATSTE ALBUM
SDE MAMANTU ONTWAAKT*
DE LIJKEN WOR-
NE
7Í 8 DRIE MANNEN VERDWENEN
TOT NL TOE ZIJN ERNANINACHT NOG DE LAATSTE
EEN ORNITHOLOOG , ART
LENNING GEHETEN..
MERKWAARDIGSTE '9 DAT LORO JOHN
FENSTONE EEN VRIENP
IK HEB HEM ONT- L
MOET IN Y/ ALLEEN MAAR LORD FENSTONE GEEN VERRAS-
PAMEN M > v ROM WELL MA- DR ROUKWELL MANOR DE WEG NAAR NIET EERST EVEN JONG ZIJN...
NOR GAAN 7 WIJST, SHERIFF
PAN ZOL HET
LANGS HET MOERAS NAAR HET NOORDEN OVER EEN AFSTAND VAN VIJF OF ZES MIJL. DAN ZIET Li ROUSWELL MANOR NOOR Ù… MAAR
AERO-STRIPS MADE IN USA Het ontstaan van het vliegwezen en voornamelijk de overtocht van de Atlantische Oceaan door Lindbergh, bevorderden, vanaf de jaren 20, het ontstaan van een massa Amerikaan- se strips met als thema vliegtuigen.
Zodanig ontstonden er vele helden van de stuurknuppel waarvan de daden de jongeren aantrok. Enig exemplaar in dit genre werd ge- maakt door Hal Forrest, die op sce- nario's van Glen Chaffin, « Tailspin Tommy» in 1928 schiep. Het succes van die reeks deed verscheidene andere verhalen en andere piloten ontstaan. In 1929, verschenen dus
«Skylark» door Elmer Wogson en
«Skyroads» door Dick Calkins wel- ke groepen piloten creëerde in gevecht met piraten, gekke geleer- den, onbekende beschavingen… In
1935, herbegon Hal Forrest met
«The Four Aces», waarin 4 persona- ges voorkwamen, 3 geallieerden en 1 Duitser, verzoend en verenigd na de eerste wereldoorlog. In diezelfde richting, maakte « Ace Drummond», getekend door Clayton Knight vol- gens het scenario van Eddie Ricken- backer, furore. In 1939, verscheen de eerste vrouwelijke piloot in strip- vorm «Flyin'Jenny » van Russel Kea- ton. Door de tweede wereldoorlog kwam men ín de mogelijkheid nieu- we strips te creëren, vooral de hel- dendaden van de Amerikanen, langs de ene kant verwikkelt ín een gevecht tegen de Duitsers en langs de andere kant tegen de Jappen.
Van toen af ontstonden «Captain Yank» van Frank Tinsley (1942), Buz Sawyer van Roy Crane (1943), en
«Johnny Hazard» van Franck Rob- bins (1944). Zelfs de grote Milton Caniff maakte, in die tijd, van «Ter- my» een vliegstrip! En het is ook Caniff die in 1947 met «Steve Canyon » de laatste belangrijke strip over het vliegwezen schiep. Vanaf die tijd hebben de Amerikaanse tekenaars praktisch afgezien van het tekenen van strips.
EEN GEBREVETTEERD AUTEUR Geboren te Luik in 1924, is Jean- Michel Charlier waarschijnlijk één van degene die in Europa het mees- te heeft bijgedragen aan de popula- riteit van de strips in het vliegwezen, Alles begon in 1947 toen hij Hubinon de tekenaar ontmoette. Beiden ge- passioneerd in de luchtvaart- en
DAN COOPER door A. Weinberg
beha ded
schepenbouw, verbeelden ze de creatie van een serie waarin de held, een piloot, Buck Danny heet. Om meer gedocumenteerd te zijn over het beroep van piloot, aarzelden ze niet om samen hun brevet als piloot te halen en soms als luchttaxi te fungeren. In 1956 wordt Charlier zelfs professioneel piloot bij de Sabena, echter zonder zijn activitei- ten als scenarist te staken. Maar in 1959, verlaat hij dit werk omzich helemaal aan strips te wijden. Zo schiep hij met tekenaar Uderzo, een andere bekende serie, waarin Michel Tanguy en zijn vriend Laverdure de helden zijn. Deze strip was de aanlei- ding van een zeer populair televisie- feuilleton en werd later overgeno- men door Jijé en 1967. Dankzij Char- lier verkregen we de tekening van de allereerste vliegtuigen van Buck Danny, Vooraleer hij begon met Luc Oriënt, werkte Eddy Paape ook mee aan het tekenen van bepaalde toe- stellen. In gezelschap van zijn vrien- den Tumbler en Sonny Tuckson, onderscheidt onze held van de US Air Force zich eerst tijdens de twee- de wereldoorlog. In dienst van een privé maatschappij, zal hij vervol- gens strijden tegen wapen- en drug- smokkelaars. Tot slot, als proefpi- loot, beleeft Buck Danny nog enkele afschrikwekkende episodes gedu- rende de koude oorlog.
HERGE EN VLIEGTUIGEN
Gedurende zijn lange carrière gebruikte Kuifje dikwijls het vlieg- tuig, zelfs het watervliegtuig, als ver- voermiddel. Als bewijs hiervan, na- tuurlijk, het album «Vlucht 714».
Nochtans was het aan zijn medewer- kers, nu beroemd, te danken dat we verscheidene toestellen ontwaarden in Ae avonturen van zijn illustere held.
Toen in 1944; Hergé accepteerde de documentaire platen te maken van de geschiedenis van het vliegwezen voor de fabuleuze encyclopedie
«Zien en Weten», vertrouwde hij de realisatie van verschillende vliegtui- gen toe aan zijn vriend E.P. Jacobs.
Jacques Martin tekende eveneens
enkele van die toestellen. In 1966, wanneer de miljardair Lazlo Carrei- das zijn verbazingwekkende «Car- reidas 60» naar Sydney laat vertrek- ken, zal de construct-designer van het prototype, Roger Leloup zijn.
Men mag zeker de relaties niet ver- geten van Kuifje met de luchtvaart, we kennen het album «Raket naar
de maan» en «Mannen op de maan ». Dankzij een uiteenneembare maquette gereasliseerd naar het werk van Alexandre Anannoff, inge- nieur, kon Bob de Moor de raket, uitgevonden door professor Zonne- bloem, waarheidsgetrouw weerge- ven. Kuifje was echter niet de enige personage van Hergé die in de ruim- te reisde. Herinneren jullie zich ook Jo en Zette en de Stratonef H. 22!
JACOBS EN DE ANDEREN
In navolging van Jules Vernes (en Hergé) had E.P. Jacobs eveneens gewerkt aan de technische vooruit- gang van zijn tijd, door ìn 1946 zijn beroemde onderzeevliegtuig «De Zwaardvis» te creëren. Zeven jaar later, schiepen de Amerikanen een fantastisch vliegtuig de «Douglas X3» die ongelooflijk goed leek op
«De Zwaardvis». In 1966, meldden de Amerikanen de start van een wed- strijd tussen 40 bouwmeesters voor een projekt te maken van een vlie- gende duikboot.
Dit verhaal is niet volledig wanneer we, onder andere Albert Weinberg, de schepper van Dan Cooper niet noemden. Sinds 1954, vervolgt zijn Canadese piloot een supersonische carrière door gans de wereld.
Met zijn slingerend vliegtuig, zijn Pijp en zijn onverstoorbare blik, maakt Maarten Milaan ook deel uit
van de beruchte piloten van de strip.
Met Walthéry ontdekken we een ander aspekt, Natasja, zijn levenlu- stige air-hostess behoort ook tot de luchtvaart. En tot slot, beeindigen we deze vlucht over de luchtvaart- strips met René Sterne en zijn piloot Adler.
De «CARREIDAS 60» versie hergé
en R. Leloup.
EERRY_
«IK HEB HET VLIEGTUIG
VAN BLERIOT GELEEND !».
Hoe fantastisch de avonturen
van lan Kaledine ook zijn, ze zijn vaak gebaseerd op echte histori-sche feiten. Zo was het ook met
«Het Gloeiende Mes», de laatste
episode van zijn wederwaardig-heden. Natuurlijk behoren de
heldendaden van lan en zijn vrienden tot het rijk der verbeel-ding. Maar de achtergrond waar- tegen ze zich afspelen kloppen
precies met de periode. Ook demanier waarop mensen zich ge- dragen past in de tijd. Net als Jean-Luc Vernal heeft Ferry zich
er altijd om bekommerd de histo-rische werkelijkheid nauwgezet te volgen in de achtergronden, de gewoonten, en de mode. Ook de periode en de plaats van dit hoofdstuk kloppen: Groot-Brit-
tannië in de jaren 1910-1911. En met de figuur van Jane Headlong maken we een stukje van de begingeschiedenis van de lucht-vaart mee.
«Ik heb me lang afgevraagd,»
zegt Ferry, «in wat voor type
toestel Jane haar vlieglessen genomen kon hebben. Ik begon met het opstellen van een lijst van alle toestellen die in die tijdbestonden. Eén ervan leek me
uitstekend overeen te komenmet wat ik wenste: de Blériot
nr. 11. Dat was op dat momenthet meest betrouwbare toestel.
Aan boord daarvan stak Blériot in 1909 het Kanaal over, Het was
8 meter lang en geheel vervaar-digd van essenhout. De vleugel- wijdte was 7,80 meter. Het lan- dingsgestel bestond uit twee fietswielen, gemonteerd op een stalen as. De driecylindermotor
kon 14.000 toeren per minuut halen. Het toestel woog onge-veer 300 kilo en kon een snel- heid van 75 km/u bereiken… Dit stevige en krachtige toestel was erg succesvol. Alle vliegvelden
waren er toen mee uitgerust. In de eerste wereldoorlog kochtEngeland er een twintigtal, en vele daarvan hebben aan lucht- gevechten deelgenomen. Omdat
ik over een uitgebreide docu-mentatie beschik, waaronder
een encyclopedie van de ge-schiedenis van de luchtvaart in
22 delen, kon ik alle details vande Blériot reconstrueren en hem onder verschillende hoeken af- beelden. Foto's gemaakt tijdens
vliegersbijeenkomsten in die ja-ren stelden me in staat de ver- schillende vluchtfasen in beeld
te brengen. Diezelfde foto's ver-telden me ook veel over de inrichting van Engelse vliegvel-
den in die tijd: de landingsba-
nen, de hangars, enzovoort. Wat
de kleding betreft, vooral voor
vrouwen, had ik daarentegen weinig gegevens. Vrouwelijke vliegers waren inderdaad zeld-zaam. Toen herinnerde ik me
een film waar ik 15 jaar geledenerg van genoten heb: «Die
knotsgekke kerels in hun vlie- gende kratten». Gelukkig vondik foto's uit die film, die me
geweldig geholpen hebben. »J.L.L.
VVAI EEN LCV IJE N Ë
ANN NIEUWSTE ALBUM N
VERKROGEAAS B) IE Na ) BOEKHANDEL AAR | LÀ
DUPA
G HET MAAR TEGEN NIEMAND,
\AAR SALTHASAR , EEN OUWE
SHURK HEEF UIT DE
BESTELWAGEN VAN DE 5
WAARDE OVERVALLER … ALS IE NIEMAND ZIET ALO JE
WORDT OVERNOLLEN ‚war MOET JE DSN
DOEN 7
DE MIIDAAD DRINGT TEGEN - WOORDIG TET IN DE HOOGSTE
MAATSCHAPPELIJKE KRINGEN
in:
DE MAAN- BERGEN
46 pagina's van avontuur, aktie, moed, mysterie.
Een superproductie getekend
Franz en Vernal.
NIETS STOPT JUGURTHA!
Hij alleen kon zich in de ondoordring- bare diepten van De Maanbergen wagen, op zoek naar zijn gezellin Vania... Er de geduchte ruiters met doodsmaskers en de reusachtige geelogige panter trotseren… Er, ein- delijk, doordringen tot het geheim van de gouden massieve poort, die onbe- kende werelden openbaart…
Het vervolg leest U in dit zeer span- nend album.
E LOMBARD
UITGAVEN
ERVAN?
WAT ZEGT DE WETENSCHAP
ZS ih
De farao ziet in zijn droom zeven vette en zeven magere koeien.
Volgens Genesis 41 krijgt de ko- ning van Egypte vele nachten ach- tereen dezelfde nachtmerrie. Eerst ziet hij uit de Nijl zeven vette koeien opstijgen, die weldra zeven magere koeien verslinden die na hen uit het water komen. Daarna ziet hij zeven volle aren die verslonden worden
door zeven magere, dorre aren.
(Alleen Jozef kan, geïnspireerd door God, de dromen verklaren: op zeven jaren van overvloed zullen zeven jaren van schaarste volgen.
De farao benoemt hem vervolgens
tot onderkoning, om de oogsten van de zeven goede jaren op te slaan ten behoeve van de zeven magere jaren.)
Is het mogelijk dat een farao zoveel belang en geloof zou hechten aan eenvoudige dromen? Ja.
Dromen in het oude Egypte.
In het Egypte der farao's werd aan dromen nog meer gewicht toege- kend dan in de andere beschavingen van de Oudheid. Men probeerde ze op «wetenschappelijke» wijze te
verklaren, ongeveer zoals in de twin- tigste eeuw bepaalde psycho-analiti- ci ze zo rationeel en systematisch mogelijk bestuderen.
Dat leidde tot het vak van «droom- uitlegger», harutibe, dat de Grieken later vertaalden als hiërophantes,
«verklaarders van het heilige».
En min of meer zoals tegenwoordig bestonden er «verklaringshandboe- ken», de Droomboeken, waarvan er
een aantal is overgeleverd.
ECHT SIRE „L GAAT TE WEINIG NAAR
BUITEN | DE FRlGe 9E LLOHT ZAL U
GOEP EN
ad DE SAMENZWEERDERS
VACHT JE ECHT,
TROLWE BARVOEF
Kk WEET EEN PLEK WAAR DE
LLT, tod ed
ES (7
DAAR BOVEN, OP PE
TOPPEN VAN DE more NN |
EROP AF pan BARVOEF)
IPPIEEE !WAT EEN MOOI BLOEMETJE WAT
PoE.
HLPLA | VAARWEL,
LEVE SIRE /
HIJ MAG GEEN BE /
ZOEK Zes TE PGEEF\ PE PORTER HEM PAN DEZE
BLOEMEN …
MICHEL RODRIGUE BOM
ZEG HE! GAAT HET EEN BEETJE?
WE STOREN JE HooP IK NIET,
NATUURLIJK | EN VANAF MORGEN
STLUR IK JE EEN EXEMPLAAR VAN ELKE NIEUWE BONTMANTEL
URK 7
DAT ZIT DAAR MAAR TE FLIKFLOOIEN ! EN No6
WEL VLAK ONDER MijN
| NEUS! WAT 15 DAAR DE BEDOELING VAN 7
GEN, AMALIA! WE ZIJN ONTVOERD, VERSLEEPT, ACHTERVOLGD,
| GESLAGEN, ORGESLOTEN …
NIKS TE EDVÉN/ ER 5
GEEN EDU MEER! Ji
STAAT OP EN WE GAAN
METEEN NAAR HUIS /
DIDGE
ALS IK Nou Sr ZEG MODEKONING „WE HEBBEN \ JI NOL NOG ERGENS SCHUILVINKIE | | VAN RIOOLSLI- JE NIET GEROEPEN ! EN qa JE
TE SPELE IN EEN RIOOL BLIO , EERST FATSOENLIJK AANKLECEN JE
STUK VERPRIET ! ZIET ER BELACHELIJK UIT.
>
NOL HEB JE HEM RAN HET F NEE NOU NOG MOOIER,
PWAT HEB IK ZE GEPAAN 2 WRAROM 19 | HLILEN GEMAAKT ! BRIT ! WILDEMAN |, NOL 19 ALLES ZEKER HIJ ZO HARD TEGEN NE 7 HARTELOOS TYPE ! STIL MAAR, MEIN SCHULD !
[aus or 3E TRAANTIES HEBT MAAR EVOUARD, WE HEBBEN FK HEB GEEN Zin
AFGEVEEGV EN PE ENORME TOCH GEEN HAAST ?WE KLINNEN
KOKKERDP VAN JE GESNOTEN TOCH WEL EEN PAAR VAGEN UIT- oM
meeer den STI avi RUST
EN PAAR PRGEN LATER
d IK ZAL JDLLIE MISSEN, Y HEEL AAR7IG... BOVENDIEN NEE BUL ‚iK ZOU GRAAG WE HAZDEN HET ZO ZIEN WE ELKAAR BINNEN- MOET JE ECHT WEER NAAR \ WILLEN, MAAR ER WAGST | | FN SAMEN.IKZAL [| KORT WEER. VOLGENDE HUIS „EDOUARD P WIL JE WERK OP ME ‚ ZIE OPDRACHT GEVEN OM _\ VAKANTIE KOMEN WE
ECHT NIET NOG WAT BLIJ — a ie Kes E AMALIA
1 IN _
DE KING VAN HONG KONG
JA, MAAR WAT BEDOELT |
Lb? GAAT L NIET MET
| zo, 15 Her ve qROTE
PAG? GAAT LL ONS
VERLATEN
NEE, BUL HEEFT ON9 VOORGESTELDP VOOR HEM TE GAAN WER-
JA, HIJ HEEFT ARNOLP AANGENOMEN L ZOU ONS ZEER VERPLICHTEN MOOI HÈ ? NL HEEFT ARNOLD
ALS SCHOENPOETSER EN MIJ De ALG LL ONZE ONTSLAGERIEVEN TENMINSTE WERK. GOEDE
| BETREKKING VAN PRESIDENT VAN DE AAN ONZE OHEFS ZOL WILLEN REIS MAAR. KOM JE,
BUL VETBOL SHOE COMPANY AAN — ARNALD 7
IGEBOPEN ‚HÈ ARNOLP 7 P
Later, oP HeT
:EEN DANK
NIEGVELD.. TOT HET VOLGEND \// REKEN MAAR EN NOG BEDANKT HoóR 1 CLOE CONGRES IN VAN YE9! SAL MIN | | VOOR DE MANTELS MABKT SCHULD!
PARIS, HE? BENIEUWE WAT JE VAN AMALIA {
NIEUWSTE ONTDEK-
KINGE SIN !
JE BENT TE GE-
WEL WAT ALS ZE VOELIG GEWORDE WEL WAT OM ZOMAAR WE KOMEN TOCH
BuL.7AAR SAL IK WAT 3 TE VERTREKKEN, WEER TERUG Ev0 |
Ë /) KOM, SNUIT JEie NEUS {
EN TENSLOTTE ‚Na EEN mp Sveszorave RES.
gop zi3 geLoorv |
JULLIE ZIJN GEZOND EN
TA, ZE HAPDEN JULLIE WEL WAT EERDER KUNNEN WAAR- Ï
SCHUWEN.. WE ZULLEN JULLIE T - JHET ZWAARST VEL WAS
ALLES VERTELLEN ! 7 JL E EIGENLIJK HET ETEN |
EN
Ws
EDA n\n
TANIDY
Laat die tek maar draaten!
Er wordt nogal eens gedacht dat stripauteurs een bijzonder levendige fantasie hebben. Nu, er moet gezegd worden dat ze vaak vindingrijk genoeg zijn. Maar dat betekent niet dat alles wat ze vertellen uit hun eigen verbeelding — of duim — afkomstig is. Hoe adembenemend de avonturen van hun helden soms ook zijn, ze komen niettemin voort
uit een nauwkeurige observatie van de wereld om ons heen. Het gebeurt dan ook niet zelden dat een tekenaar zich in weinig gebruikelijke situaties begeeft om zich te documenteren.
Hier heb je zo'n voorbeeld. Om de vaardigheid van Maria Maes om een helikopter te besturen aannemelij- ker te maken, aarzelde onze char- mante Magda niet zelf achter de
stuurknuppel van zo’n toestel plaats te nemen. Het zou ons niet verbazen als we haar binnenkort aantreffen in
een onderzeeër op de bodem van de
oceaan… of wie weet in een ruimte- capsule! Bereid je maar voor op nieuwe heldendaden, Maar beweer in elk geval niet dat onze auteurs overdrijven of zomaar wat verzin- nen!
BZIMSOIZ AHISIONDALHI
STR
SIJVNIJ
NI
SANIT
_
IYVNYEAS
SLHIVZ
Z
82 VE ovoanwer vl É ze Le 0 el 8 A 9% 61 48 ] ea Se 81 LL 4 M pe Zl or € qa [4 N
WALLI
BOM
MN NIEUWSTE ALBUM DR LAH-EKAOSER
…vLS ZE IK TEGEN HAAR: MISSCHIEN,
MAAR JE KUNT BETER ZEEPSOP DRIN- KEN OM BELLEN TE BLAZEN DAN
ALCOHOL , ZOALO UW MAN!"
GRMBL MMM | Tante)
IK BEN AAN HET
BELIE
ee IE:
Kneed
JA, JA, DAT 15 GOEP
JONGEN, GA GERUST
DOOR JE STOORT ME NIET!
EN WEET VE WAT ZE
PAAR |. PAAR Î NEE, NIET DAAR
R. / IE KALENDER | HET 16 VÀN-
PAAG VRIJPAG PE DERTIENDE …
SUHREEUWT U OP DE DAG HARDER DAN AN-DERS oF ZOT
BEGRIJP JE HET ZON NIET ? VRIJDZAGEN CE
DERTIENDE ZIJN ALTIJP ONGELUKSPAGEN, VERVLOEKTE _ zagen !
ALLES KAN ER DAN GEBEUREN :
FLARED STORTEN IN ‚ TV'S ONTPLOF —
EN
Ml VOEL ME NIET MEER OP M'N
GEMAK HIER...IK … IK BEN BANG,
NEEF … EEN PLEK … WEET JIJ EEN PLEK WAARme 55 KAN ee NEEEEF!
DLO U WILT ZEGGEN
DAT LL VRIJWILLUG HEBT
BESLOTEN IN DE KELDER TE WONEN TOT MORGEN,
HET zou ELKE paa VRIJZAG, MOETEN ZIN EN
ELKE vaooaa ve
DERTIENDE /
Szekz'Ard.
SAMENVATTING: Door de herbergi konden Lester en
Taranna het ertje vluchten door zi e ommen in eerbare
burgers. Op naar Boedapest e in het stadje
eeste eG eesensnenemnensenstersmassnn!
AML PAALAANDG a), Ea) MATGZIAAL
DE GEZWORENEN VAN DE DONAU
carre Zev NOG WAT BPDL-
„IN EU GEVAL UICT HETME
WAARGEVO IE ZAL
LAKS GA6 AAD DE
LADZIEN EXOTISCH AVONTOOR WIL TERUG NAAR
MAD) A ALBOM!
OE a ME
IC UGA HEM.
plato, friebel - RENAUD
en guitepuit DIDGE
IK BEN HONvELOREIZIGER WT V war voor agnxeLen IK DENK NIET DAT HET ZIN HEEFT
EN IK wa Ed PAAROVER MET Li TE PRATEN, U
B BENT. EH... TE VONG …
TJA, MAAR EEN MEISIE VAN UW I NAT WEET u JAARVAN 7
LEEFTIJZ HEEFT NIET GENOEG E Ne TEN EERSTE BENIK GEEN MEISJE
GELP oM n 4 | : pi € Z IT WEEKEND VOOR MIN MOEZER VAN MIJN LEEFTIJD", IK WERK IN ENIK VOE MET MIJN GEL7 WAT IK
WIL {WAT DENKT U WEL PBEPANKT VOOR DE TIP,
JOCHIE MEER KG
THUIS ZIJN, PAN HEB IK AL-
p E E 5
GP \ALS U ZO AANPRINGT. ES g NI ti (OM MI 99E |
a
‚)
- ALS IE ER NOG
ENT DE ALLEEN
Kq Mas
ALS IK PE DERVE DIKKE BOOM HAAL ZONDER APEN ALS IK VAN HIER TOT HET
TE HALEN PANST ZE MET
PORP NIJF PRPEGAMIEN ZIE
GAAT PE POCHTER VAN HET OPPERHOOFD MET ME NAAR
T_ MAANFEEST.
ALS IK NIET MEER PAN T
ALS IK VE VO TAP\RS TEGENKOM VIND IK EEN
GENZE HONPERP STAP. METHOVE OM ME NUTTIG TE
PEN OP EÉN VOET KAN MAKEN VOOR DE STAM.
AFLEGGEN ZIE IK
HAAR MORGEN
WEER.
ENENNE —
GENTIG
EEEN NE-
GENTIG ie Á
Eeen EO A en A5 JE NIET BINNEN vir MT DE an
NSTEN IEN EN ME HAND VAN ZIJN VO ANDER BENT,
TER SCHENKEN. JAN ZIJ JE EENS WAT BE \ JE EENS WAT BELEVEN I LEVEN
STRIP-STER IN SPE Hallo,
Ergens, in een van de vele Kuifjes die ik nu zo langza- merhand heb verzameld, stond dat Cosey aan een lang verhaal gaat begin- nen/bezig is, zo ongeveer als «Op zoek naar Peter Pan» (steengoed). Nu komt Jonathan niet meer in Kuif- je, waarom, dat is me nog niet duidelijk. Wat zijn de preciese redenen daar- voor? (dit is dus vraag 1) Want het gaat me echt boven mijn pet. Hoe komt men er in vredesnaam op Jonathan niet geschikt te vinden voor Kuifje. Enfin.
Wat ik eigenlijk wilde we- ten is: Als Cosey.aan zo'n lang verhaal begint, komt dat dan wel in Kuifje of
wordt dat ook meteen als
album uitgegeven, zoals nu met Jonathan gebeurt?(vraag 2) En dan nog iets dat op mijn lever ligt:
inder-en Jon
mers”
ENT 09/5111 SSELT oan,
DEN 014/31.36.
ERRELEN 015/42.09.09
gerentelefoon
VRAGEN? PROBLEMEN?
ELKE DAG VAN 4 TOT 8
Gesteld dat ik aardig teke- nen kan, (volgens mij is dat wel zo, maar of je op mijn
mening kan vertrouwen) dat ik de academie heb
doorlopen en dat ik eens wat wil proberen met strips. Ik ga dus met een volle map alle uitgeverijen langs, en stel nu dat Lom-bard wel interesse heeft.
Wat gebeurt er daarna?
Wat gebeurt er tussen de
tijd dat ik met de tekenin-
gen bij de-redactie aankom en de tijd dat ik (met ofPACMANIA
een besmettelijke
ziekte ?
De 13-jarige Amerika, an David Rot!
Maar pas ontdekte ziekten. Een en U kwamen zijn o!
zonder scenarist) een strip- figuur teken waarvan meer- dere albums uitkomen?
(vraag 3)
Ik lees toevallig dat Lester Cockney weer komt. Bra- vo !… maar, als ik het goed
heb tekent Franz ook Jugurtha op een scenario
van Jean-Luc Vernal. Zijner al plannen voor een
nieuwe aflevering van Jugurtha ? (vraag 4) En hoe zit het met Hugo, Thorgalen Sneeuw, Ivor en Naho-
mi? (vraag… eh. 5, 6,7, 8, 9) Hier zal ik het voorlopigmaar bij laten. Ik herinner.
me dat ik ergens in die sta- pel nog wat had gezien waarop ik wilde reageren, maar dan moet ik alle Kuif- jes weer doorploegen en dan ga ik vanzelf, ik kan het ook niet helpen, alles weer lezen, en dan duurt het
maanden voordat ik deze
brief post. Want dat wil ik, na de inspanning van het schrijven van de brief, nog wel eens vergeten. Dus...iet ziens schrijfs bedoel
ik. Marije BIL GIESSENBURG
Hallo Marije,
Inderdaad, je hebt het goed gelezen, Cosey is
met een ander verhaal bezig.
1) De reden waarom Jo- nathan niet meer in Kuifje
ma's van het, koord tussen
sche aspecten van reenkomsten en jo
dat vooral kleinere fl
zakelijke mogelij ken.verschijnt is dat hij ver- scheidene malen slecht geklasseerd stond in de Hitparade. Daarom be- sloot men zijn verhalen dadelijk in album uit te geven. Wie weet zien we hem nog eens terug in
Kuifje.
2) Daar werd nog niets over beslist.
3) Stel dat de Lombard Uit- gaven nu inderdaad inte-
JOEGOSLAVI
handelspartner
ij Kk
is niet erg waarschijnlijk dat bedrijven die op zoek
En een investeringen of handelsbetrekkingen in eer- ste instantie aan Joegoslaviëzojuist úigekenDn Iona
rijke redenen genoer d Ee se doen. En die zijn: (1) Joegoslavië vastbesloten economisch een succes te word vestigingsplaats biedt het grote voordelen en biedt goede handelsmogelijkheden vanwege
dingen met markten in de ontwikkelingslanden.|_pe 160 pagina's tellende gids werd epen K
ondernomen om Europese De
ijke transacties met Joegoslav!
tot zakelijke Een
‚UFO
bedrijven aan te moes denken. Maar in een
sgids worden er drie
waarom zij dat wel
en, (2)als bend
zide Pin - samenwerkingsal
resse hebben in je strips, dan worden jouw platen gekocht, daarna worden die naar de fotogravure gestuurd, waar er blauw- drukken van gemaakt wor- den, dewelke dan opge- stuurd worden naar de
auteur om ze te laten inkleuren. Als de
gekleurde blauwdrukken terug in ons bezit zijn kan men ze publiceren in het Kuifje.De verschijning in album hangt natuurlijk ten eerste af van het succes van de strip en ten tweede duurt het meestal + een jaar
vooraleer men beslist het
verhaal of de strip in album op de markt te bren-gen.
4) Lester Cockney is inder- daad terug, en van Jugur- tha zijn de eerste platen
reeds in ons bezit. Het nieuwe verhaal heeft als
titel «De Zwarte Steen»,5, 6, 7, 8, 9) Het nieuwe verhaal van Hugo ver- schijnt in het nr. 5/87, Thor- gal komt terug in het nr.
3/87, de eerste platen van Sneeuw zijn toegekomen op de redactie. Van Ivor is er ook een nieuw verhaal binnen, en last but not least Crisse is momenteel met een ander projekt be- zig, nog even wachten dus. Herlees je Kuifjes waar op je makkie en schrijf ons dan gerust een ander briefje. Het doet ons altijd plezier wat post te ontvangen. Ook tot schrijfs.
RARITEITE!
Tot mijn spijt ben ik ver- plicht mijn oude Kuifjes te verkopen wegens plaats- gebrek,
35e Jaargang nrs 7, 8, 14, 24, 25, 28, 29, 31, 34, 40, 43, 45, 49, 52, 53.
36e Jaargang nrs 1, 2, 4, 5, 14, 30, 34, 43, 45, 50, 37e Jaargang nrs 1, 2, 5 t/m 9-12 à 14-17-21-23 à 26-28 à 32-35 à 44-47-48-50 à 52.
a ® 3) D 5 er 5 D @ D 5 zj)
vakantie van vorig deelnemers, moest:
herhalen. De veran naar ALPILA, wege:
alleen maar een v appartementen zij nisch beter, warm
santer gelegen qua bereikbaarheid vanuit ten. Voor inlichtingen : SPORK
straat 20 - 2600 Berchem - Tel Gos
38e Jaargang nrs 1,3, 4, 5, 6,8,9, 11 toten met 39, 42, 44, 46 tot en met 52.
39e Jaargang nrs 1 tot en met 16-18 tot en met 34-36 tot en met 52.
40e Jaargang nrs 1 tot en met 40-42, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 51, 52.
Belangstellenden schrijven naar George Andries,
Turnhoutsebaan 455, Bus
67, 17A 2200 BORGER- HOUT of bellen op 03/325.46.01.
Prijs overeen te komen.
EEN SPROOKJE
Beste brievenbeantwoord- ster,
Even verpozen met een koffie, een koekje en een waar gebeurd sprookje van hoe ik eigenlijk gekomen ben me te bekeren tot de wereld van de strips, en vooral tot het weekblad Kuifje. Ongeveer 3 jaar ge- leden was een stil beekje er de getuige van hoe ik 8 weken onder het gips mocht verdwijnen. (De gan- se grote vakantie). Ik kon al evenveel met mijn oren flapperen als de benen be- wegen, enzo. daar lag ik dus, Zuslief offerde „haar
afwas op aan haar man, en
bracht me een bezoek met de nodige geschenken.Daartussen lagen 2 exem- plaren van Kuifje, met als ik me goed herinner een ka- kelend personage dat haar dochtertje zag optrekken met een leuke haan uit het dorp. Nu had ik al wel van Kuifje gehoord, maar ik was er nooit toegekomen om me dit aan te schaffen.
Sinds dat ongeluk ben ik
U
Î \
Î
\_Skiënthousiasten die zich gemakkelij { ken buiten de schoolvakantie: s, stells
‚ Prijs van buiten de drukke periodes h
ijk kunnen vrijma-
diverse pun-
zef Wauters- 03/218.70.52.
stripnieuwtjes
often waar. Bij de jeden, stelde Mark e zorg van het
het nederlands. Le
tekenstijl heeft zich aangepas lijk gegeven en alles wordt fli zodat « Rona» garant staat voor eel
t, t tel, :
Eek Wasterlain debuteerde bij « Kuen Er
» iteindelij! 7
naar «Robbedoes» en keerde ui ee ij r hij «Jo en Bert» ging tekenen voo! y/
Ace Goede Pers van Avonden en: epe ort remake van «De kattenplat », l lient beste «Dokter Zwitser» verhaal dat Wasterlain tekende. Alleen heeft hij het in «Jo en Bert» g
kter uitgewerkt, &
Pel uderi Engel-pakket bevat voor '86 nog heel wat
Pokervrouw: hoezo kun- nen mannen niet verdragen dat er «super-vrouwen»
zijn, Superman streelt dan waarschijnlijk wel hun ego.
Als men zo ver moet gaan om een strip te lezen. Tot besluit: dit jaar wil ik een poging doen om de eerste te zijn, die jullie een zalig kerstfeest en een gelukkig
’87 toewenst. Als er niets gebeurt, dan stuur ik jullie tegen het jaar 2000 aan, een volledig donsdeken op, want dat hebben jullie wel verdiend (Eerlijk verdelen).
Baai, zwaai, en de beste groeten.
Ronald DE WIN
(18)
18)1840 EPPEGEM
Hallo Ronald,
We hebben genoten van je sprookje en zijn heel blij dat we er een trouwe lezer bij hebben gekregen al was het dan ook in pijnlij- ke omstandigheden. Maar je mag door ons blad je studie niet verwaarlozen hoor! Want als je al die nullen van 52 weken ver- zamelt zul je wel al een kruiwagen nodig hebben om die te vervoeren…
Indien je echt de Super- Kuifjes wenst kan je die altijd bestellen bij onze Dienst Abonnementen op hetzelfde adres. Alle num- mers zijn nog beschikbaar van 1 tot en met 34, aan 90,- fr. per. ex. Ja hoor Ronald, je bent de aller-
eerste die ons de beste
wensen toestuurt. Harte- lijk dank hiervoor en even- eens het beste voor dit jaar. We houden je aan je geschreven woord en ver- wachten tegen het jaar 2000, het donsdeken en we zullen de pluimen eer- lijk verdelen. Erewoord.TOT VOLGENDE WEEK!
meer: Got, Broeckx, rijker op geworden!
elke week, trouw gelovig als ik ben, naar de boek- handel gelopen (traag dan, want conditie ken ik niet) om aldaar de wekelijkse preek te moeten aanhoren
«dat ik weeral de laatste Kuifje in mijn bezit heb».
En, ik geloof ze! Kuifje heeft me aangenaam ver- rast met de leuke, realisti- sche en soms leerrijke strips. Dit laatste is dan ook mijn excuus als ik op dins- dagochtend alweer de nul- len kan tellen, die ik behaal omdat de leraars «het niet gepast vinden strips te le- zen onder de les». Maar ik heb hun door, want zo nemen ze me mijn geliefde
Ikke, Yurg.…. Kortom Voor k Meat
Ì verij
wils. Vlaanderen is ereen meer dan gedegen ui EO
weekblad af, en hebben ze
na hun werk ook eens iets anders te doen, en kunnen ze de kleintjes gerust naar bed sturen, want Sylphide is er weer niet in geslaagd om de koning de schrik van zijn leven te bezorgen. Na een paar dagen krijg ik dan een kapotgelezen Kuifje te- rug met hun excuus: «Ik kan er ook niet aan doen, maar mijn vrouw.… jaja! En nu het weekblad zelf onder de loep nemen. Sorry, het lijkt plakkerig, maar het is fantastisch.Opmerkingen zijn er na- tuurlijk altijd, dus : a) negatief: de super-Kuif-
jes: ik zoek me telkens een
nieuwe breuk, maar mijn boekhandelaar weet van niets.
b) positief: Knipoogje:
soms herkenbare (zoals al die met het vrijheidsbeeld) maar voorts prachtige vin- dingen.
Mr. Edouard: ik begrijp niet hoe hierop negatieve reacties kunnen komen.
Didgé maakt hier een strip die, alhoewel iedereen weet dat het niet kan, zo
getekend is dat het lijkt als-
of het wel kan. Misschien ontbreekt het sommigen gan humor of fantasie. Zie-
ig.
TELEAC
CURSUSPROGRAMMA VOORJAAR 1987
Teleac heeft voor het seizoen voorjaar 1987 ti sussen op haar programma staan. De eerste SEE op 31 januari as, start is « Leiding geven». gevolgd door de «Teleac Belastingscursus 1987 ». Begin maart starten de Cursussen « Personal Computer» en «Struc- tuur in Basic». Naast genoemde cursussen in de bedrijfsgerichte sfeer, volgen vanaf eind maart twee hobby-gerichte Cursussen, namelijk « Rockschool» en
«Gezond sporten ». « Over Kinderboeken» wordt vanaf april herhaald en in die periode start eveneens de korte vakantiecursus Italiaans, onder de titel «Andiamo»
Verder worden de radioprogramma's van «Gezond- heidsvoorlichting Kanker» herhaald en volgt in de zomerperiode de radiocursus « Murder Hotel»
radiocursus Engels dient al c
«Follow Through», Engels het najaar van 1987 start.
Het is altijd al een moeilijk groepje geweest. Steeds. kla- gend, dat de pers hen niet
begreep terwijl de sleutel tothun werk toch. in het kryptisch ceuvre van de Engelse magiër
eister Crowley lag steeds agressief gedragend — menig. journalist transformeer- de na een Killing Joke-inter-
view in een: Plons, de kikker, menig fottoestel in een flipper- balletje — terwijl hun pant- heistische theorieën toch de vrede predikten. Muzikaal naar heavy metal neigend, terwijl ze slechts rock willen spelen.
Killing Joke zit in een impasse.
Met het covergedicht van Alei- ster Crowley verraden ze hun
boodschap: ‘The Universe Isthe Practical Joke of the Gene-
ral-at the Expense of the Parti cular…'. Hun pantheïstische theorieën worden een parodie
‘Visions of Pan. transforming, new heavens come’. Hun
rock'n'roll is een soort Span-dau-pop geworden.
De vorige LP Night Time was voor Killing Joke een schar- nierplaat en meteen hun gooi naar het sukses. En dat kregen ze. Met de single Love Like
foto: Yves Lorson
Blood, hun pièce de résistan- ce, maar ook mel andere hui- verende rocksongs zoals Eighties en Kings and Queens. Killing Joke leek de perfekte kombinatie gevonden te hebben tussen doem, hor- teur, rock en ideologie. Maar zoals het predikers wel eens vergaat — Pieter de kluizenaar kreeg er later oök last mee — het wordt dikwijls een sermoen
in de woestijn. En die van
Brighter Than a Thousand Suns ziet er dor uit. Killing
Joke trappelt muzikaal in reedsdoor hen platgestampte aarde.
De stem van Jaz Coleman
bezit niet meer de panache dievan Night Time een zwarte mis leek te maken, de gitaarriff van Geordie die bloed deed stollen verwerd nu tot een rea- geerbuisje en het zombieritme van drummer Big Paul Fergu- son tot een loshangend polsje.
Brighter than a Thousand Suns doet Night Time nog eens dunnetjes over. het legt hun windeieren. Dat viel al te vrezen met het doorslag-sin- geltje Adorations, Maar ja, ze moeten nu niet komen klagen, ze zijn altijd al een moeilijk groepje geweest.
Ronald Grossey
e RIK RINGERS _ 777
UC HELINNER ME TGE) Pa
THUIG WAM NA JE VOOR — ME NEERG
OPTELLING GLOEG VEMANO ME DAGEN 7
OP MID HOOFT, … IK EAACTE BEWVETELOOO…„ Hi) Moer Me
VOHELLOUC "TE MIGTAAD VAN
SMORIAGY" ON DGDEN- EAN OG
- LATER cen gek leen aUTE GEK | AE TiCH MAAR Believen e MAAR WAMLOM HEECT DE GEK RALPH ELO |
UIBEEF VOOR MORIARTY OF GHEZLOCK …… OF AANGEVALLEN 7 d
ALUETWEE TEGELIJK z
NE ZAL EERLIJK Zw, BELOMONT IE GELOOF OAT |
AE TOGENAAMDE GEL GAD VAN OE LER VAD |
ID DAT VAT TE GOOIEN ED ID PRINCIPE
HAJTG ALLE LETGD VAN OE CLOE OAT
p En | |
KOM JAT 16 TOCH ONMOGEUIK ! WIE? WEBEN ELI GEDLAAGD "OHEL- D HAJ DE PET EN VE MANTEL VAN CHEZ -
- — =d [LO UIT TE GLHAKELEN WOE LOC KONNEN AFTOEN ED NET KONNEN
IEMAND DE EZ BELANG Ex) HAD EZLOW EEN JDC VAAZ HEM TE Waz — TOEN OF Ù WAD FLAVWGEVALEN TOEN UCPEN Hij WERD BANG En VLOCHT-
TIBET A.-P. DUCHATEAU
Agoeo! ze JE ca VELWONONWG VAN WAALOM VERIGH IEME 7 De OOK P kue zere …
voeren PHOMAN ,MEDGEWELGEL
ikweer nier zeer Oe we Momen Ta ee ov 16 VeezGEoTOLEN | |ME JATMET ZEGGE MAAR HEM GELAAT HEL ver D KUNT TONEELDPELEN, O7 EMMEN IC WEET ZEKER OAT EED VAN
BOOTOEN er EN "GHEZLOCC" VEZ- GE COLETEN EEND EEEN ORLAIT OO Tijn GTEM \OM ELLON TE JOVEN /
As ES NN
ERS SSN
inet
HET GOT ME, MAAL WC KAN ECHT NIET BEKEN - en MAAR U BEV EEN MELO EN) WEEK
NE AUEEN OM OV EO ATIE TE MEN r MET OMELIO-METHOOEN ! IK HES
waar liEGeEEn PENAT OVER JOU) Dir | | AE VERACHUENIE VELTACHTEN GING AAN GHERLOCK ! IC TEL NATDDR- | |Een "ENGABEWAALDR" Ge Wk wee wiermes !
IL HEB IE CAPPORTEN VAN OE MADE) OE OCHAID- | | WI) Zijn BIEENGEKOMEN OMODT DE POLITIE OVO AUEN
WEN BINNEN OE VIER VERTACHTEN Zw BE - VELDEN. WE MOETEN DE WARE OADEZ VINGEN GELDMEN ID JE WONIIJG VAN WIJLEN EELON EOMIGDLHIEN KAN OE GEEN VAN GALPH EELON ONOJWZ. DE PLAATS VAN GAMENKOMGT VAN JE H
B) WITE VAN UT EONOERIIJG HEB IC WENLESLAG DEGE ì Fer, AEP BETLEDEA RAU
TAAN ONZE DEANCE B) TE WONEN,» OP VOORAACTE JAH | Boor GEE BEN IE VAAR 7
GALP.MID Berre VELD WAO sE maa 7 | AU, JAAR GEW IE, AL, MO
En BETE „WAT EEN EMOTIE Be Je
A Mog GreEDD V) oe 7
Foe Pure veeganer 000 WEET WIE DE GEDOOD HEEEL!
WILDE HET ONG TEGGEN 7
> PMAALEEN TIE MAAR 7
WAT BETEKENT JAA 7
wordt vervolgd
PHILIPPE RICHELLE
ZV AL VIER Là 0 Ev VOORLOPIG Zj WE ER Moo MET /
UC VAN HEM NIET ONBEHEERD ACHTER - EN EV ALD UC HEM MEENEEM BEN IK EL Pho MET HET AVONTETEN!
DIDGE
AMEN zet ECOMIMLICHTIE:
GRTELLIETEN
Twee decennia geleden was het voor het eerst via een telecommunicatiesatelliet mogelijk een
directe uitzending van televisiebeelden van
Amerika naar Europa of andersom te verzorgen.De transmissie bleef beperkt tot enkele tiental-
len minuten, maar de weerklank was enorm.
Zozeer zelfs dat het liedje getiteld «Telstar»
een internationale hit werd.
Sindsdien is er heel wat gebeurd. Intercontinentale directe uitzendingen zijn aan de orde van de dag en de
meeste «lange-afstand-telecommunicatie» geschiedt per satelliet.
Of je nu in Bangkok, Vancouver, Straatsburg, Nairobi of Lima de telefoon opneemt: als je een intercontinen- taal gesprek aanvraagt heb je negen kansen op de tien dat het per satelliet gaat. Als je in Tokyo de beurskoer- sen van Hongkong of Londen wilt opvragen komt de
Op deze foto krijg je een Idee van de afmetingen van een satelliet, in vergelijking met de technicus die eraan werkt.
datastroom ook via de satelliet binnen.
Natuurlijk worden telecommunicatiesatellieten ook voor militaire doeleinden gebruikt. De kleinste «Sat- com-terminals» kunnen op een lichte vrachtwagen worden geladen en hebben een parabolische antenne van een meter of twee doorsnede. Amerikanen en Britten hebben satellieten die uitsluitend voor militair gebruik bedoeld zijn (de Milstar- en Skynet-netwer- ken), terwijl de Russen en Fransen de voorkeur geven aan satellieten met «gemengd» gebruik, dat wil zeg- gen zowel burgerlijk als militair (Molnya- en Syracuse- netwerken).
Tegenwoordig zijn de telecommunicatiesatellieten ware zend-ontvangststations geworden die vaak ton- nen wegen. Ze vliegen in een zogenaamde « geostatio- naire baan». Ze cirkelen, in het evenaarvlak, op een hoogte van ongeveer 36.000 km en maken in 24 uur precies een omwenteling. Omdat de aarde zelf ook in 24 uur ronddraait, lijkt het of de satelliet op een vaste plek boven de aarde verankerd is. Dergelijke banen vereenvoudigen het richten van de grondantennes: als de antenne eenmaal gericht is op een satelliet hoeft de positie ervan niet meer gewijzigd te worden. Maar de geostationaire baan heeft ook bezwaren: ten eerste de kosten. Om een massa van meerdere tonnen de ruimte in te krijgen is een krachtige draagraket nodig — een Ariane-raket bijvoorbeeld. Zo'n dingetje is prijzig en…
slechts eenmaal te gebruiken !
Bovendien is het aantal «lege plekken » in het evenaar- vlak niet onbeperkt. Natuurlijk is het risico dat twee satellieten op elkaar botsen te verwaarlozen, maar
«elektronische botsingen», dat wil zeggen elektro- magnetische interferentie tussen twee satellieten, is geenszins uitgesloten.
Om een al te grote chaos in deze baan te voorkomen bestaat er een internationaal bureau dat zich bezig- houdt met het verdelen van de plaatsen in de baan en van de golflengten voor de verbindingen grond-satel- liet en satelliet-grond naar rato van het aantal aanvra- gers. Dat kunnen regeringsinstanties zijn (strijdkrach- ten, posterijen van diverse landen) of particulieren. In het laatste geval voornamelijk grote multinationals die een wereldnetwerk van telecommunicatie onderhou- den.
Dat internationale bureau functioneert heel harmo- nieus, en de aanwijzingen ervan worden stipt opge- volgd, zowel door de staten (in Oost en West) als door de maatschappijen. In een tijd dat er gepraat wordt over «Star Wars » is het op z'n minst geruststellend dat er geen « Telecom Wars» zullen plaatsgrijpen… behal- ve dan op een punt dat voor de consument erg interessant is: de tarievenoorlog tussen staats- en privé-maatschappijen. Hetgeen natuurlijk enkel maar kan leiden tot een verlaging van de prijs van het intercontinentaal telefoneren.
Moderne telec in geen passieve ver- maar eerder krachtige zenders die radiosig- van de aarde ontvangen versterken en terugzen- teen stabiele elektriciteitsbron, en wel net zo lang satelliet «leeft». Dat is verschillende jaren, en men hoopt op satellieten die het’ 10 tot 12 jaar Kunnen uithou- den De eenvo e oplossing, een miniskernreactor, wordt niet gebruikt, omdat die bijzonder impopulair is sinds een derge-
vjet- elliet in het noorden van Canada neerstortte en
tief afval verspreidde.
rische energie wordt daarom verschaft door foto- he cellen die gevoed worden door het zonlicht.
nt
Vroeger spreidde: de ‘satelliet echte «vleugels» uit: grote panelen bezet met foto-elektrische cellen die op de zon gericht werden.
De verbeterde capaciteit van de foto-elekt:
ben geleid tot een verkleining van het « vlak». De cellen zitten nu over de hele satel
maken instructie daardoor steviger en het richten op de
n eenvoudiger.
je cellen heb-
NAMEN VAN DE VIER SATELLIETEN 1) TRW DCS 2
2) HUGHES TACSAT 3) HUGHES LEASAT 4) NATO SATCOM
JULIE, KLAARTJE,CECILE
EN DE ANDEREN...
SIDNEY BOMMAAR ZIT JIJ MET JE
JEANS AAN IN BAP 7
AKHTAR DE SCHRIFTGELEERDE
JAMMER Ì Hij WAS OE ENIGE DE
ONS KON HELPEN Ì NL MOETEN WE )WEER VAN VOREN AC AAN BEGINNEN),
HET UIT WIETMEE. GE MAN OVER WIE IC HET HAD, DIE
ARBEIDER MDRDT, Wo AAN TE BEWAKERD OPTONAPT.
HIj WERD GEK … En HIJ 16 GEVOOO…
KE KON MET ANDELD HET ue wien GEMERKT!
WAO HIJ OE WL MAAL HET DOHEELDE NET VEEL
| [oe nege vAn cav MoeDT / wweer Her. dE HEOT JETELF HAOME VELDA TEN ! GEIKCG
PIED Te VERWIJTEN. ROOT DTE HEEET MIJN HAND DIETGETIZI
MOLLEN GREEN
MACHT. WEER | | AE orceK WA METEEN GAK,
AH! OE IE OAT HIJ EEN VWEITIE VAN TIO GEPRAAT VITEWOELIJK PRATEN TE
ALLEMAAL
EZ HAAGT ACHTER TETTEN -
GAHAN, MW TPGEVER,
WACHT OP OND
JI) GAAT METME MEE. ZO LANG DE OE WAO
DE WIK WAAR OE GRAVEN VAN DE AZB DELE
VAN OEZ EL-MEOWEN LIGGEN TE Zev
AKHTAR DE SCHRIFTGELEERDE
JOO OE FAKKEL!
TAIELIK Zie ZE omO
JA. PT 19 ACHTAE
VIOIER PAGER HEEFT HEM MANS A INSTALLATIE VA) OND GENDVRIOM DTTE We- [| Her wievwe RAC. HI) weert
WEN WAT HIER GEBCULT. NIET U GELEDE NOEG Alo
J-IDUIE MOETEN ZELF BIEN HOE JE COMTACT
REKENEN HIJ KENT IEDEREEN OP OE WELKCAAAT). HIJ HEEFT
Ale ecaore WAALDEVOUE INFORMATIE GEGEVEN OVER
GE GLUIKHANDEL VADLITTER EL-MEOWEH
MORT 19 D000, JAMMER | Hij WAD OE
BAHAN- Hij WELD ENIGE DE OP HETELJAAT
GEL WE KONDEN \ BETZAP 10, MAAR HET 1e
NIETS UIT HEM VOG NIET VERLOEENVAR Zij FAVORIE-
de Horea
ZIN GEAF ZAL AVELGE PRAAL DE BENT GOED OP VE HOANE. VAT 19 EEN AMVIET AEN
VERNELDE ZALEN BEVATTEN ED si AL "JE GORENTRAAN "GENOEMD WORFT. HET IOWEEL 10 BOVENDIEN Ea ZK GEVILAE VAN GODO, INGELEGV MET GEKLEDEN GLAS EV EVEUE-
CHAN a NEN, GE WALDA 10 HCHATBNAE
HET WELK BEGINT OVER TWEE CAGE). WE
HEDEN TE MAKEN MET EEN Bjzovdee GOED
GEORGANIDEGIOE LEAR GENOE HET TAL NIET GEMAKKEL)K Zij
VERDENK Je AL- MIOBCHIEN. MVL WAO Ee) GEPELO AM Her IJ VAN HEN. MAAR JE DEFGTAL
KONIDKUK GAAF WAG VAN WEINIG BELANG
AKHTAR DE SCHRIFTGELEERDE
ALB WE ELKAAR OP DE WEZCPLAATG JA. ZJ FAM
v WE HEEFT ZIEN ken WE BETER DOEN Of ME ALTO Alo En OER
He A
WE ELCAAL wier KENVEN 7
LOGEEL YE POG BIJ PADALATHM IK KAN ME NU AL DE REACTIE VAN OE FARAO VOOROTEUEN Alo HIJ HOORT OAT HET GRA VAN Zijw GEUEFDE KAY GOUTI
WEL EEG GEAUNALI KON WOLTEN 1 EN OAT Zj AMULET DO
MAÈET DOOR
VERVWANDAT ZAL WOLKEN:
IN ELC GEVAL Ben IK Bu) VAAR HIG TE KUW -
ATAR
A DE WEE BT OM We dE MET KAN
wer STAAN DAT IK AUZEN
WATGEEN Her 7 Bede Ban 7 Y F AAN JO DENK
WIL DE MIJ KUGDEN DIET / el —