• No results found

The legitimacy of Orders of St. John : a historical and legal analysis and case study of a para-religious phenomenon

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "The legitimacy of Orders of St. John : a historical and legal analysis and case study of a para-religious phenomenon"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

The legitimacy of Orders of St. John : a historical and legal analysis

and case study of a para-religious phenomenon

Hoegen Dijkhof, H.J.

Citation

Hoegen Dijkhof, H. J. (2006, September 27). The legitimacy of Orders of St. John : a

historical and legal analysis and case study of a para-religious phenomenon. Retrieved from

https://hdl.handle.net/1887/4576

Version:

Corrected Publisher’s Version

License:

Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the

Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from:

https://hdl.handle.net/1887/4576

(2)

STELLINGEN

behorende bij het proefschrift van H.J. Hoegen Dijkhof THE LEGITIMACY OF ORDERS OF ST. JOHN

A HISTORICAL AND LEGAL ANALYSIS AND CASE STUDY OF A PARA-RELIGIOUS PHENOMENON

te verdedigen te Leiden op woensdag 27 september 2006, klokke 16.15 uur I

De West-Europese acties in het tweede millennium in het Midden Oosten, c.q. het Middellandse Zeebekken, zijn veeleer door geopolitieke,

kolonialistische en economische, dan door religieuze motieven ingegeven. II

Het oorspronkelijke charitatieve karakter van de originele Orde van St. Jan, werd in de loop van de twaalfde eeuw en daarna, blijvend vervangen door een door belastingvrijstelling gefaciliteerd trustkarakter.

III

De hedendaagse Ordes van St. Jan vormen geen formele of materiële voortzetting van de originele, of van de gemilitariseerde Orde van St. Jan.

IV

Alle hedendaagse International Alliance Orders van St. Jan zijn in wezen ‘Ordensneugründungen’, die zich in 1963 afgrensden van ‘ähnlichen Ordensneugründungen’.

V

Adeldom kan niet meer worden beschouwd als een geldig criterium voor de legitimiteit van een Orde van St. Jan.

VI

(3)

2 VII

Sociologisch onderzoek naar het fenomeen Ordes van St. Jan, ridderlijke ordes en decoratiestelsels, dient te worden gestimuleerd.

VIII

Het systeem van de Nederlandse erfelijke adel dient te worden afgeschaft, of veranderd.

IX

Het verdient aanbeveling te bezien of de Wet Identificatie bij Dienstverlening aanpassing behoeft met het oog op buitenlandse kerkgenootschappen.

X

Het verdient aanbeveling alle verenigingen, stichtingen en

kerkgenootschappen te verplichten tot het deponeren van een adequate jaarrekening.

XI

Met het oog op de noodzakelijke blijvende betrokkenheid daarbij van de stemgerechtigden, dient het Nederlandse publieke bestel zo spoedig mogelijk verder te worden hervormd in democratische richting.

XII

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De wetgever heeft de justitiële autoriteiten zo- wel op het terrein van het materiële strafrecht (bijvoorbeeld door de uitbreiding van strafbaarheid naar de fase voorafgaand aan

‘Het valt niet uit te sluiten’, zo stelden Riemer Knoop en Michiel Schwarz in de eerste publicatie van het Straatwaardenonderzoek, ‘dat erfgoed bij

Daarvan kan volgens de Afdeling sprake zijn in drie door de AG genoemde gevallen, die in deze zaken ech- ter niet aan de orde waren.. De in de najaarskroniek al aangekondigde

Dit is het gevolg van voortschrijdende inzichten in de wijze waarop de rechtstreekse en indirecte instroom (mislukte strafbeschikking of transactie, verzet tegen

Voor de ambtenaren die Wob-verzoeken moeten beoordelen had de Afdeling relatief goed nieuws als het gaat om feitelijke gegevens die zijn verweven met persoon-

claim of title for the New River Triangle because Dutch Guiana recognized British Guiana control of the territory, and recognized the Kutari as the Southern extension of the

But even after the appointment of Tommasi by the Pope, Czar Alexander I continued to call himself Protector of the Order and this for as long as he lived. It therefore appears

The most important result of this research is that cultural organizations use a combination of different strategies (negotiation about requirements, elimination