Figuur 5: Akte 3, markt van Napels. Léger, Recueil de décorations théatrales, pl. 32. Herdruk in Herbert Schneider en Nicole Wild, La Muette de Portici. Kritische Ausgabe des Librettos und Dokumentation der ersten Inszenierung (Tübingen: Stauffenburg Verlag, 1993).
Figuur 6: Akte 5, ingang van het paleis van de onderkoning, Vesuvius op de achtergrond. Léger, Recueil de décorations théatrales, pl. 20. Herdruk in Herbert Schneider en Nicole Wild, La Muette de Portici. Kritische
Figuur 7: Kostuumontwerpen van Hippolyte Lecomte voor La Muette de Portici (klokswgewijs: Elvire, Pantalone, Napolitaanse vrouw, Napolitaanse visser). Herdruk in Herbert Schneider en Nicole Wild, La Muette de Portici. Kritische Ausgabe des Librettos und Dokumentation der ersten Inszenierung (Tübingen: Stauffenburg Verlag, 1993).
Figuur 8: Posities van spelers in scène 3 (links) en scène 5 (rechts) in de eerste akte. Solomé, Indications générales et observations pour la mise en scène de La Muette de Portici (geen plaats: Duverger, geen jaar), 12, 20, herdruk in: H. Robert Cohen, ed., The Original Staging Manuals for Twelve Parisian Opera Premieres (Stuyvesant, New York: Pedragon Press, 1990), 24, 32.
Frans libretto
Nederlands libretto Pagina
Personage
Vers Letterlijke
vertaling
Pagina Personage
Vertaling 19
Masaniello
Le vice-roi, doublant notre misère
De onderkoning, verdubbelaar van onze ellende
22
Masaniello
Hij
21 Le choeur
A Naple! à Naple! au premier cri d’alarme, Pour combattre noussserons prèts
Te Napels! Te Napes! Bij de eerste schreeuw van het alarm, zullen wij klaar zijn om te vechten.
- [Weggelaten]
29 Piétro
Le temple ne pourra défendre Le sang impur de nos bourreaux:
Par torrents il faut le répandre
De tempel zal niet worden verdedigd.
Het onzuivere bloed van onze beulen: het is nodig het bij stortvloeden te verspreiden.
- [Weggelaten]
30-32 Scène 1 [Niet opgevoerd, wel verschenen in druk.]
- [Weggelaten]
32
Masaniello
N’ecountant que ma juste fureur
J’aurais peut-être dù les punir de leurs crimes;
Mais ce meurtre sans fruit eút souillé leur vanqueur!
Alleen mijn gerechtigheid telt.
Ik had hen misschien moeten straffen voor hun misdaden; maar deze vruchteloze moord heeft hun overwinnaar bevlekt!
- [Weggelaten]
32
Masaniello
Et cependant pour eux mon coeur est alarme.
Le vice-roi, que poursuivait leur rage,
Aux murs de Châteaunneuf est encore enfermé.
Il faut par un assaut consommer notre ouvrage.
En toch is mijn hart voor hen gealarmeerd. De onderkoning die hun woede volgde, is nog steeds opgesloten aan de muren van de Châteauneuf. Het is nodig door een aanval ons werk te consumeren.
- [Weggelaten]
44 Ils sortent de l’appartement à gauche, qui est celui du festin. C’est la fin d’une orgie;
Ze verlaten het appartement aan de linkerkant, wat het feest is. Het is het einde van een orgie;
38 Zij komen uit het
vertrek ter linkerzijde, bestemd voor het feest, dat, in uitgelatenheid, schijnt ten einde te spoeden.
50 Elvire
Votre frère lui-même à trompé leur furie
Uw broer heeft zelf hun woede misleid.
56 Elvire
Uw broeder zelfs, heeft mij aan ’t leven weer hergeven.
Figuur 9: Afwijkingen van het Nederlandse libretto uit 1829 ten opzichte van het Franse uit 1828.
Figuur 10.1: François Joseph Pfeiffer jr., decorontwerp “Napels en de Vesuvius voor La muette di Portici” voor het Théâtre Optique, 1811-1822. Gouache, 28,3 cm x 59,5 cm. Bijzondere Collecties, Universiteit van
Amsterdam.
Figuur 10.2: François Joseph Pfeiffer jr., decorontwerp voor De stomme van Portici (vermoedelijk), jaartal
Figuur 10.3: François Joseph Pfeiffer jr., decorontwerp voor De stomme van Portici (vermoedelijk), jaartal onbekend. Auquarel, gouache, 28,5 cm x 46,5 cm. Bijzondere Collecties, Universiteit van Amsterdam.
Figuur 10.4: François Joseph Pfeiffer jr., decorontwerp voor La Muette de Portici (vermoedelijk), jaartal onbekend. Potlood, bisterinkt. 11,5 cm x 15 cm. Bijzondere Collecties, Universiteit van Amsterdam.
Figuur 10.5: François Joseph Pfeiffer jr., decorontwerp voor La Muette de Portici (vermoedelijk), jaartal onbekend. Potlood, pen, penseel, 14 cm x 24,5 cm. Bijzondere Collecties, Universiteit van Amsterdam.