• No results found

Cine Argentino y política (1980-2007) : la imagen justa Amado, Ana Maria

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Cine Argentino y política (1980-2007) : la imagen justa Amado, Ana Maria"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Cine Argentino y política (1980-2007) : la imagen justa

Amado, Ana Maria

Citation

Amado, A. M. (2008, June 10). Cine Argentino y política (1980-2007) : la imagen justa.

Department of Latin American Studies, Faculty of Arts, Leiden University. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/12952

Version: Not Applicable (or Unknown) License:

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/12952

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

240

SAMENVATTING

Dit project bestudeert politieke uitingen in Argentijnse filmproducties van na de val van de dictatuur, - vanaf 1983 tot het heden -. Het relateert de werken aan hun maatschappelijke, politieke, historische en culturele contexten en stelt ons in staat een beter inzicht te krijgen in het veranderingsproces dat de relatie (zowel in ethische als in esthetische zin) tussen de gefilmde wereld en haar referenten heeft doorgemaakt.

Dit werk stelt dat de herinnering aan het geweld dat heeft plaatsgevonden in Argentinië in de jaren ‘70 zichtbaar van invloed is geweest op zowel de articulatie van discursieve werelden als op elke Argentijnse artistieke productie afzonderlijk. De herinnering wordt hier beschouwd als een concrete maatschappelijke praktijk met een specifieke werking op de Argentijnse collectieve verbeelding. Ze incorporeert steeds langere historische perioden, zelfs perioden die, in termen van oorzaak en gevolg, vóór de dictatuur liggen maar een uitwerking lijken te hebben tot in het heden. Zo gedefinieerd is herinnering de focus die gebeurtenissen uit het verleden verbindt met een specifieke actualiteit.

Tegelijkertijd is de herinnering (mémoire) het hermeneutisch kader van een onderzoek dat gebaseerd is op verschillende -voornamelijk filmische -expressieve genres.

In dit proefschrift wordt een analyse gemaakt van specifieke representatiesystemen die men heeft gehanteerd om gebeurtenissen uit te beelden die een politieke impact hebben gehad in de onderzochte periode. Het gaat, kortom, om een analyse van de filmfiguratie (in fictie en documentaire) van mythen en verhalen van het peronisme. Het opnemen van deze tegenstrijdige Argentijnse politieke beweging in het kader van dit project is betekenisvol. Het peronisme heeft een centrale rol in de Argentijnse politiek gespeeld tussen 1945 met het aantreden van de eerste peronistische regering tot haar omverwerping in 1955. In die periode is het geweld tussen de sociale klassen het grootst geweest van de afgelopen zestig jaar. Het peronisme is blijven bestaan als kern die de sociale strijd in Argentinië articuleert en beschikt over een groot repertoire verhalen dat mythen, drama's, epische data, heldendichten, momenten van geluk en catastrofe kende.

Tot slot wordt in dit werk de filmische verbeelding van verschillende vormen van directe maatschappelijke participatie aan het begin van deze eeuw onderzocht. Deze

(3)

241

openbaarden zich binnen een sfeer van volksopstanden en vielen samen met een diepe economische, politieke en institutionele crisis in het land.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

de hecho las cuentan, en el caso del cine heroicamente, porque para hacer una película en un país de economía precaria hace falta ser muy obstinado y resistente.. Pero luego todo

En relación al objetivo planteado, en esta sección se discute la teoría de populismo del enfoque discursivo (Laclau, 2005), en particular el concepto de cadena de equivalencia,

En L’auberge espagnole los colores tienen una saturación más alta, son más variados y también hay luz clara en muchas de las secuencias, lo que atribuye a la

Porque son el sostén fundamental del clima de trabajo y creación en el Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género de la Facultad de Filosofía y Letras, en el que mis tareas

En su cercanía obligada con el complejo contexto sociocultural argentino, la influencia de éste se percibe en lo temático, en lo estético, en la creación de categorías genéricas -

LACLAU, Ernesto (2005), La razón populista, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.. LE GOFF, Jacques (1991): El orden de

From one end to the other of the proposed historical period, we examine, in fictional and documentary films, the figurations of the myths and narrations of the Peronismo and the

She is a member of the Administration Comitee of two academic publications: Pensamiento de los confines (Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica) and Mora, publication of