• No results found

De Vader heeft Hem doen opstaan ten leven, uit kracht van de Heilige Geest

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De Vader heeft Hem doen opstaan ten leven, uit kracht van de Heilige Geest"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HOMILIE MGR. JOHAN BONNY, BISSCHOP VAN ANTWERPEN PAASWAKE

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen 20 april 2019, 21.30u

Gen. 1,1 – 2,2 Ex. 14, 15 – 15, 1 Jes. 55, 1-11

Ez. 36, 16-17a.18-28 Rom. 6, 3-11

Lc. 24, 1-12

Broeders en zusters,

Eerst en vooral: een zalig en gelukkig paasfeest! Jezus is verrezen! Hij is opgestaan uit de dood! Hij leeft! Met alle klokken en bellen die we in onze kathedraal nog hebben – een aantal ervan is in restauratie - hebben we het laten horen. Het kruis en het graf heb- ben Jezus niet in hun wurggreep gevangen kunnen houden. De Vader heeft Hem doen opstaan ten leven, uit kracht van de Heilige Geest. God is een God van leven. Hij is de God van het Verbond. Hij maakt zijn beloften waar. Hij brengt bevrijding. Dat weten we uit heel de Bijbel. Alle lezingen uit de lange woorddienst van deze paasnacht gaan erover. Eén verhaal steekt daar echter bovenuit: het verhaal van de uittocht uit Egypte.

Aan dat verhaal ontleent het paasfeest trouwens zijn ontstaan en zijn verloop. Zonder het verhaal van de uittocht uit Egypte kunnen we niet verstaan wat op Pasen aan Jezus geschiedt.

Het volk van God zit gevangen in Egypte. Door een tragische samenloop van omstan- digheden is het daar terechtgekomen. Het heeft zijn eigen lot niet meer in handen. Het moet hard labeur verrichten – slavenarbeid – ten dienste van andere heersers en van an- dere goden. De farao regeert het land als zijn eigen god. Alle uitwegen zijn afgesloten.

Geen achterdeur staat nog open. Onder het Joodse volk overheerst een gevoel van ‘hier komen wij nooit meer uit’, ‘tegen zoveel overmacht en tegen zulke farao’s zijn wij niet opgewassen’ en ook van ‘zie je wel, zelfs God heeft ons verlaten’. Gods volk overleeft op vertwijfeling en be- rusting. Tot God toch iemand doet opstaan om zijn volk te bevrijden. Waar alle wegen eindigen, aan de watergrens van de Rode Zee, opent Mozes voor Gods volk een uitweg.

Waar allen moeten stoppen of verdrinken – zelfs het leger van de farao – daar gaat hij verder. Hij strekt zijn staf over de Rode Zee en ziet hoe God de zee doet opengaan.

Doorheen de Rode Zee trekt Gods volk zijn eigen land en zijn vrijheid tegemoet. God doet zijn Verbond gestand. Hij opent wegen waar alle wegen eindigen.

(2)

Hoe vaak zitten wij niet met een gevoel van ‘hier komen wij nooit meer uit’, ‘tegen zoveel over- macht zijn wij niet opgewassen’ of ‘zie je wel, zelfs God heeft ons verlaten’. Ons land van verdruk- king heet niet meer Egypte. Het heeft andere en nieuwe namen gekregen. Het kan de naam dragen van een oude of een nieuwe ziekte. Het kan de naam dragen van een be- perking of van een handicap. Het kan de naam dragen van een verslaving of van een ver- keerde gewoonte. Het kan de naam dragen van een groot verlies of een diepe ontgoocheling. Het kan de naam dragen van een onverwerkte frustratie of een onver- geeflijke fout. Het kan de naam dragen van onze familie en van gewezen vrienden. Het kan de naam dragen van een mentaliteit of van een leefklimaat. Het kan de naam dragen van een christelijke of een katholieke instelling. Egypte heeft zovele nieuwe namen ge- kregen. Overleven op berusting en vertwijfeling: het is ons niet vreemd. Als alle deuren dicht lijken, tot wie zouden wij ons dan nog wenden?

Na zijn kruisdood wordt Jezus in een graf gelegd, met een grote steen ervoor. Ook zijn verhaal is afgelopen. Zijn leerlingen schakelen al over – begrijpelijk – naar vertwijfeling en berusting. Wat zouden ze anders doen? Alle uitwegen zijn dicht. Tot het onverwach- te nieuws van het lege graf bekend raakt. Tot ze gaan kijken en de plaats zien waar ze Jezus hebben neergelegd. Tot ze Hem opnieuw ontmoeten: de Verrezen Heer, geheel anders en toch geheel dezelfde. Hij leeft! Neen, Hij is niet aan de dood ontsnapt, wel is Hij voorbij de dood opnieuw bij hen. Waar alle wegen eindigen, heeft God voor Hem – en voor ons – een nieuwe weg geopend, een nieuwe doortocht vrijgemaakt. Mozes gaf de farao het nakijken. Jezus ging verder. Hij gaf zelfs de dood het nakijken.

Goede vrienden, Pasen is een dag van vreugde en vertrouwen. Er is geen situatie van ver- drukking of beperking waar Jezus ons niet doorheen kan leiden. Waarom laat de Verrezen Heer zich opnieuw aan de apostelen zien? Omdat Hij niet als een eenzame vuurtoren aan de overkant wil staan zwaaien. Staat Jezus dan niet op de andere oever? Jawel, Hij staat al helemaal aan de kant van de overwinning en de vrijheid. Maar Hij staat ook en vooral langs onze kant. Trouwens, wanneer de apostelen Jezus terugzien na Pasen aan het meer van Galilea, is het langs dezelfde oever waar zij aan het vissen zijn. De verrijzenis is geen vlucht naar de overkant. Het is de weg die Jezus met ons aflegt, de doortocht die Hij met ons maakt, elke dag opnieuw. Aan ieder van ons zegt Jezus: geef me je hand en sa- men zullen we verder stappen, jouw bestemming en jouw vrijheid tegemoet. Waar jij geen uitweg ziet, zullen we toch verdergaan. Waar jij neerligt, zullen we weer rechtstaan. Waar jij treurt, zullen wij opnieuw lachen. De vreugde omdat Jezus met ons meegaat: dat wens ik je in deze paasnacht van harte toe!

Amen.

+ Johan Bonny

Bisschop van Antwerpen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zodra ik in het symbool of het woord vind, wat voor mij persoonlijk de weergave is van een hogere kracht, maar gelijktijdig besef dat dit symbool mijn persoonlijke kracht is,

Want door uw Zoon Jezus Christus, onze Heer, en met de kracht die uitgaat van de heilige Geest, verwekt Gij leven en heiligt Gij de wereld. Telkens weer roept Gij uw volk bijeen

Wij branden een kaars en bidden om vrede voor onze kinderen, vrede in onze gezinnen,.. vrede in onze straat, in onze buurt en stad, vrede in ons hart, vrede voor groot

Nadat Jezus is opgestaan uit de dood, laat Hij zichzelf zien aan de discipelen. Eén van die keren blaast Hij over hen heen en zegt: ‘Ontvang de heilige Geest.’ Het is ondenkbaar dat

Na Pasen, opgewekt door God, leeft Hij niet meer onder vloek en de last de zonde en Gods toorn.. Nu leeft Hij onder Gods zegen,

Het is een vrijmoedigheid die we ontvangen als nieuwe mensen, die ge- leid worden door de Geest en die niets meer willen dan leven en strijden voor de heerlijke Naam van

Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden..

Opnieuw sprak de HERE tegen Mozes en droeg hem het volgende op: Zeg Aäron en zijn zonen dat zij zorgvuldig moeten zijn en Mijn heilige naam niet mogen schenden door de heilige