• No results found

Arts in Society Award

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Arts in Society Award"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

podium

20

23 november 2016

Wat kan een fotograaf betekenen voor een expertisecentrum dementie, een grafisch ontwerper voor een psychiatrisch centrum, een regisseur voor

een wijk? Met de Arts in Society Award geven Cera en diverse hogescholen beide partijen de kans op zoek te gaan naar het antwoord.

Arts in Society Award

Brengt jonge kunstenaars en

sociale organisaties dichter bij elkaar

A

udrey Govaerts wilde graag contact leggen met haar overgrootmoeder, die aan dementie lijdt. „In het woon- zorgcentrum zag ik haar onder meer spelen met kaarten met ka- bouter Plop”, zegt ze. „Dat vond ik jammer. Ik vroeg me af of kunst een rol kon spelen in de re- latie tussen mensen met demen- tie en hun mantelzorgers.”

Govaerts, die vorig jaar afstu- deerde als grafisch vormgeefster, stapte naar Orion, het Antwerp- se Expertisecentrum Demen- tie (ECD). Vervolgens maakte ze voel- en geurschilderijen, beken- de werken waar ze bijvoorbeeld een onderdeel liet uitsteken.

„Sommige mensen herinnerden zich daardoor de naam van een kunstenaar, anderen vertelden over hun leven. Ik denk dat het interessant zou zijn om de werk- vorm voort te onderzoeken.”

Govaerts en ECD Orion wer- den samengebracht door de Arts in Society Award, een initiatief van de coöperatieve investe- ringsmaatschappij Cera en van vier kunsthogescholen: LUCA School of Arts, de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, het Koninklijk Con- servatorium Antwerpen en Sint Lucas Antwerpen. „Jonge kun- stenaars en de sociale sector vin- den elkaar nog te weinig”, zegt Hannelore Vandezande van Cera.

„Met de Cera Award zetten we studenten uit technische rich-

tingen al aan om in te spelen op noden uit de socialprofitsector, maar ook de kunsten hebben iets te bieden.” Cera schenkt 1.000 euro aan elk geselecteerd project, de hogescholen begeleiden.

Het is telkens de bedoeling dat de studenten iets tot stand bren- gen in samenwerking met men- sen van een bepaalde doelgroep.

In sommige gevallen vertrekt het project bij een vraag van een soci- ale organisatie. Zo zocht het psy- chiatrische centrum Jan Baptist in Zelzate een manier om geïn- terneerden in een minder nega- tief daglicht te stellen. Regisseur Niels Faes en grafisch vormge- vers Lien Claerhout en Tom Tie- permann wilden wel helpen.

„We vroegen de geïnterneer- den naar positieve herinnerin- gen en dromen”, legt Claerhout

uit. „Die zetten we om in beel- den, die we op de muur projec- teerden en waarvoor we de men- sen lieten poseren.” „Met be- perkte middelen krijg je zo een sterk beeld”, vult Tiepermann aan. Claerhout: „Het moest tof blijven. We zijn geen therapeu- ten en we gingen met hen aan de

slag in hun vrije tijd. Doordat we een lange aanloop namen om te wennen aan elkaar, waren echter zowel de geïnterneerden als hun omgeving trots.”

Andere projecten vertrokken bij de student. Theatermaakster Corinne Heyrman wilde bijvoor- beeld iets doen met het thema Afkomst. „Heeft het zin diep in je verleden te duiken? Ik dacht van niet. Makkelijk voor me- zelf, want ik weet niet wie mijn vader is”, zegt ze. Voor de men- sen uit de Antwerpse Luchtbal- wijk met wie Heyrman uiteinde- lijk de voorstelling De kunst van het koorddansen maakte, bleef af- komst echter net heel belangrijk.

Dat was echter niet het enige dat ze leerde. „Ik kreeg ook be- vestiging dat ik me graag inzet voor dit soort projecten. Anders dan mijn studiegenoten had ik

al vóór het conservatorium inte- resse in sociaal-artistiek werk”, vertelt ze. „Voorts weet ik nu dat ik absoluut wil voorkomen men- sen te betuttelen en leerde ik be- ter omgaan met allerlei soorten mensen. Ik maak ook radio in de gevangenis, met geïnterneerden.

Dankzij De kunst van het koorddan- sen heb ik veel minder schroom om hen te benaderen.”

Evy Raes publiceerde als foto- grafe al meerdere boeken, maar studeerde vorig jaar pas af. Met steun van de Arts in Society Award verdiepte ze zich in de manier waarop mensen met de- mentie de wereld zien. „Demen- tie gaat verder dan vergeten”, zegt ze. „Ik probeerde eerst ou- deren te laten vertellen wat ze zien, maar bij hen wint de ziek- te zo langzaam terrein dat ze de verschillen moeilijk konden be-

noemen. Bij mensen met jong- dementie gaat het veel sneller.”

Raes wandelde bijvoorbeeld met een man door zijn tuin, die achteraan grensde aan een veld met mais. „Zoals ik moe word van de prikkels van het verkeer in een drukke straat, zo werd hij dat van die van die akker. Hij bleek erg verbrokkeld waar te nemen, zag elke halm afzonder- lijk.” De fotografe liet mensen met dementie foto’s verknippen, om aldus te reconstrueren hoe zij de werkelijkheid zien. Vervol- gens maakte ze zelf vervormde en gescheurde beelden. „Het re- sultaat is mijn werk en niet dat van de deelnemers, maar het had wel betekenis voor mantelzor- gers. Ik projecteerde onder meer beelden in een grote zware ruim- te. Mensen begrepen plotseling beter wat zich afspeelt in het hoofd van hun ouder of partner.”

„We hadden misschien op meer deelnemers gehoopt, maar deze projecten bewijzen alvast dat de kruisbestuiving veel mo- gelijkheden biedt”, besluit Han- nelore Vandezande. „Veel van de studenten willen voort in de in- geslagen richting. Dat zegt veel.”

Jozefien Van Huffel

Vorig academiejaar kreeg een handvol studenten van de Arts in Society Award een beurs om een project te verwezenlijken. Dat resulteerde onder meer in een kort- film en een theatervoorstelling. „Een kunstenaar is geen vanzelfsprekende partner voor de sociale sector. Het is dus fijn dat organisaties toch de uitdaging aangaan.”

Corinne Heyrman maakte theater met inwoners uit de Antwerpse wijk Luchtbal. © Kultfunk

„Ik word moe van de prikkels van druk verkeer, iemand met dementie van die van een veld mais”

Wat zien mensen met dementie. Evy Raes liet hen foto’s verknippen om inzicht te krijgen in hun waarneming. © Evy Raes

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voorbeelden van Utrechtse activiteiten in de afgelopen jaren van de makers van Sharing Arts Society zijn Slag om Vrede (openingsspektakel Vrede van Utrecht op het dak van de A2

Begin januari raakte in de media bekend dat alle voorbereidingen voor de

[r]

De wedstrijd bestaat uit drie ronden : een online quiz (1 ste  ronde), een presentatie in een vorm naar keuze over het monetair beleid met een onderbouwd voorstel van beslissing (2

Daarom hebben we het voor regio-ondernemers dit jaar mogelijk gemaakt om aan te haken bij twee Kennis en Kunde workshops van Centrum Management Leiden.. Hierin leer je praktische

Het doel van het project waarvoor Henri de eerste WCS Award krijgt, was inzicht te geven in de werkwijze, kosten en de procedures rondom wondzorg in de stad Purmerend.. Daarnaast

Jos heeft de prijs gewonnen voor zijn masteronderzoek getiteld: “Kan gepolariseerd licht een rol spelen in de preventie van decubitus graad 2 of erger,op een afdeling Intensieve

Tijdens het elfde WCS congres op 20 en 21 november 2007 in Utrecht zijn voor de derde keer door René Baljon, de voorzitter van de Woundcare Consultant Society, de WCS