• No results found

Noorderzon, Festival of Performing Arts & Society Communicatie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Noorderzon, Festival of Performing Arts & Society Communicatie"

Copied!
126
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Stageverslag

Noorderzon, Festival of Performing Arts & Society

Communicatie

Opleiding Kunsten, Cultuur en Media (BA) Studentnummer S3178870

Naam Julia Josephine Kooger

Adres Zuiderpark 21, 9724 AH Groningen Telefoonnumme

r

06 45 98 11 81

Stagebegeleider Milou de Boer

Stagedocent drs. L.D.M.E. (Lucia) van Heteren

(2)

Voorwoord

In het afgelopen semester heb ik gekozen voor een extra stage als aanvulling op mijn bachelor. Ik ben van plan te werken in de organisatie van de culturele sector en heb het gevoel dat ik het praktijkaspect miste in mijn vakkenpakket. Desondanks ben ik ervan

overtuigd dit nodig te hebben om het arbeidsproces van de culturele sector beter te begrijpen en om hier beter op voorbereid te zijn na afronding van mijn studie.

Ik heb de stage Communicatie bij Noorderzon, Festival of Performing Arts & Society

aanbevolen gekregen van een studiegenoot. Om voor de stage te solliciteren heb ik mijn CV en motivatiebrief ingeleverd met daarnaast twee aanvullende documenten waaronder een zelfgeschreven recensie en een plan om een nieuwe doelgroep te interesseren voor

Noorderzon. Het vak ‘Evaluating the Arts’, die ik gevolgd heb in het 3e jaar, kon hier goed op aansluiten; we schreven daarbij veel recensies en ik heb dan ook hiervan één bijgevoegd.

Daarnaast heb ik een plan opgezet om meer jongeren te trekken naar niet alleen het festivalterrein van Noorderzon, maar ook naar de voorstellingen. Dit door middel van het inzetten van YouTubers (ook wel bekend onder de term ‘vloggers’) die vaak als voorbeeld en trendsetter functioneren in deze doelgroep.

De reden om te solliciteren voor de stage Communicatie bij Noorderzon, Festival of Performing Arts & Society heeft te maken met de aard van de stage. Er werd expliciet vermeld in de vacature dat het bij deze stage om meer gaat dan het leren kennen van het kopieerapparaat: bij Noorderzon ga je hard werken. Dit houdt in het actief meewerken aan de interne en externe communicatie van de organisatie, het onderhouden van de

administratie en het meegaan naar meetings met andere instellingen, met daarnaast de ruimte om te werken aan jouw eigen doelen of interesses binnen het festival. Kortom, Noorderzon leek de beste keuze om te leren hoe de culturele sector werkt en ook om de meest diepgaande ervaring op te doen.

(3)

Inhoudsopgave

Inleiding____________________________________________________________4

Noorderzon, Festival of Performing Arts and Society_________________________5

Geschiedenis __________________________________________________5

Heden________________________________________________________5

De stage: opdracht, werkzaamheden, resultaten en producten_________________6

Startopdrachten________________________________________________7

Communicatie intern_____________________________________________8

Communicatie extern____________________________________________8

30 jaar Noorderzon: een jubileumjaar________________________________9

Evaluatie__________________________________________________________10

Epiloog___________________________________________________________13

Bijlagen___________________________________________________________16

(4)

Inleiding

Het betreft een stage communicatie waarbij de stagiair deel uitmaakt van het office- en communicatieteam. Wegens het dertigjarig bestaan van Noorderzon richt de stagiair zich op een daarop gefocuste taak: het doen van onderzoek en het verzamelen van informatie over de context waarin Noorderzon is ontstaan, waarbij verhalen worden verzameld en omgezet naar aantrekkelijke content voor online en offline media. Daarnaast houdt de stagiair zich bezig met tekstschrijven, webredactie en social media-beheer, drukwerkbegeleiding en doelgroepenmarketing. Ook ondersteunt de stagiair het office management bij de interne communicatie, verzamelt data voor het jaarverslag, onderhoudt adressenbestanden, houdt het media-archief bij en gaat mee op bezoek bij andere instellingen. Door COVID-19 zijn een aantal van de werkzaamheden echter komen te vervallen, daarover meer onder het kopje

‘De stage: opdracht, werkzaamheden, resultaten en producten’.

Noorderzon, Festival of Performing Arts & Society is een jaarlijks terugkomend internationaal kunstenfestival in het Noorderplantsoen in Groningen en focust zich op de hedendaagse podiumkunsten. Ze kiezen hun voorstellingen uit met het oog op makers die een scherpe blik hebben op de actualiteit en dus het vermogen hebben om te stimuleren tot kritisch denken.

Daarnaast zijn dit dikwijls nog vrij onbekende makers. Het festival probeert dan ook

trendsettend en trendvolgend te zijn. Ook al kunnen er heftige thema’s aan bod komen, de organisatie probeert altijd een brug te slaan tussen artistieke actualiteit en toegankelijkheid.

Mijn verwachting was om tijdens deze stage algemene kennis op te doen over de structuur van de kunstwereld en hoe die functioneert, met een specifieke focus op de theaterwereld.

Daarbij hoopte ik de invloed van organisaties zoals kunstbeleid en ondernemers op het functioneren van de kunstwereld beter te begrijpen en ook te leren hoe men daarmee dient om te gaan. De rol die de theaterwereld zelf vervuld in de maatschappij hoort daar ook bij.

Daarnaast verwachtte ik te leren om te werken in groepsverband in het arbeidsproces en hoe ik mijn werk correct kan presenteren, met de nadruk op het gebruiken van correcte taal en goedlopende argumenten, zowel in schrift als in spraak. Een aantal van deze leerdoelen zijn door COVID-19 niet behaald in de mate waarin gewenst was, maar juist door deze gekke periode zijn ook nieuwe leerdoelen ontstaan, zoals wat een pandemie doet met de

cultuursector en hoe dat invloed heeft op alle aspecten daarvan. Ook de kwetsbaarheid van een dergelijke sector wordt daarbij duidelijk zichtbaar.

(5)

Noorderzon: Festival of Performing Arts & Society

Geschiedenis

Noorderzon is in 1991 ontstaan als samenvoeging van twee al bestaande festivals, namelijk de Zomermanifestatie en de Parade. De Zomermanifestatie bestond uit muzikale zondagen gedurende de zomer in Groningen waar popmuziek getoond werd. Dit programma werd ingedeeld op ‘windrichtingen’: zo was er een bijpassend genre voor iedere richting en een bijpassende locatie in Groningen. Bijvoorbeeld, in het Noorderplantsoen werd lokale muziek getoond uit het noorden van Nederland en in het Oosterpark was muziek te vinden uit Oosterse delen van de wereld. Het huidige festivalterrein is nog steeds opgedeeld in

windrichtingen, maar de link met het muziekgenre is verbroken. Wel bestaat het programma nog steeds uit internationale acts uit alle delen van de wereld. Het tweede festival dat onderdeel was van Noorderzon heet de Parade, een rondreizend theaterfestival. In 1991 en 1992 kwamen zij langs Groningen om als onderdeel van Noorderzon hun werk te tonen. In 1993 kwam hier onverwacht een einde aan, aangezien de Parade een minder vernieuwend programma aanbood dan Noorderzon voor ogen had waardoor de samenwerking werd stopgezet. Deze verandering kwam een jaar te vroeg: volgens het beleidsplan zou

Noorderzon pas in 1994 zelfstandig doorgaan. In korte tijd heeft Noorderzon onverwachts haar eigen theaterprogrammering moeten organiseren, wat ondanks veel inspanning toch lukte. Deze drive naar vernieuwing en de creatie van een eigen identiteit is sinds 1993 nog steeds terug te zien over de jaren en in het huidige beleidsplan.

Heden

In eerste instantie was de Zomermanifestatie als onderdeel van Noorderzon op popmuziek gericht en de Parade op theater. Nu zet Noorderzon allerlei soorten podiumkunsten neer, waaronder theater, muziek, installaties, video-installaties, dans, audiotours, lezingen, films, debat, talkshows en een kinderprogramma. Het festival vindt ieder jaar plaats in het

Noorderplantsoen en op verschillende locaties in Groningen, ergens in de laatste twee weken van augustus en 11 dagen lang. Het festival trekt ieder jaar rond de 135.000 bezoekers waarbij zo’n 50.000 tickets worden verkocht.

Noorderzon programmeert voorstellingen die een scherpe blik hebben op de actualiteit maar toch toegankelijk zijn in combinatie met een groot zomerfeest. Hun missie volgens het beleidsplan 2017-2020 is om buiten eigen kaders te denken en uit de comfort-zone te stappen, waarbij het streven naar vernieuwing en een eigen identiteit wederom sterk naar voren komt. Er wordt ook naar gestreefd om een programma neer te zetten dat niet alleen trendsettend maar ook trendvolgend is, met uitdagende en relevante voorstellingen.

Zodoende beschouwt Noorderzon het festival als spiegel van de actualiteit met een

(6)

genuanceerde en persoonlijke visie op de wereld. Het festival probeert zo de nieuwsgierigheid van de bezoeker en daarmee ook dialoog te stimuleren.

Vanwege COVID-19 heeft Noorderzon haar festival in 2020 moeten cancelen. Wel wordt er een alternatief programma georganiseerd genaamd NoorderZomerProgramma, gevuld met voorstellingen die in en rondom Groningen te zien zijn. Het festivalaspect vervalt daar helaas bij.

Noorderzon is een klein en zelfstandig bedrijf aangevuld met professionele ZZP’ers en werkt als non-profit organisatie. Hun doelgroep is groot: het programma is toegankelijk voor jonge kinderen tot aan ouderen. Het festival wordt gesubsidieerd door Fonds Podiumkunsten, Ammodo, Fonds21, gemeente en provincie Groningen en Europees netwerk Create to Connect > Create to Impact. Ook wordt Noorderzon van 2021 tot en met 2024 opgenomen in de Culturele basisinfrastructuur. Vanwege het wegvallen van een festival in 2020 vervalt de subsidie van Ammodo en Fonds21 in dit jaar.

De stage: opdracht, werkzaamheden, resultaten en producten

De beschreven opdrachten zijn te vinden in de bijlagen

Mijn functie binnen de organisatie van Noorderzon was Communicatie. Dit betrof de interne en externe communicatie. Qua interne communicatie ging dit vooral om het schrijven van nieuwsbrieven naar vrijwilligers en de reguliere nieuwsbrief voor de abonnees. De externe communicatie besloeg de voornaamste werkzaamheden, waaronder het bijhouden van de social media, tekstschrijven voor de website en het uitwerken van fysiek promotiemateriaal.

Hierbij kwam ook het marketingaspect om de hoek kijken; we maakten daarom ook plannen voor winacties, het verspreiden van fysiek promotiemateriaal, het werven van nieuwe vrijwilligers, online marketingstrategieën ten tijde van COVID-19 en een voorstel voor het brengen van Noorderzon op LinkedIn. Dit jaar is het jubileumjaar van Noorderzon; ze bestaat 30 jaar. Daarom kregen de stagiaires, naast mijzelf nog 2 anderen, de opdracht om hiervoor aantrekkelijke content te maken voor social media en fysieke content voor op het festival zelf. Voordat we bezig konden met de hierboven genoemde werkzaamheden, begonnen we met startopdrachten.

Startopdrachten

(7)

De stage begon met 5 opdrachten om Noorderzon, haar omgeving en de functie Communicatie beter te leren begrijpen, met ook een focus op relatiebeheer. Het werd

daarom ook aangeraden om veel bij andere festivals op bezoek te gaan om ervan te leren en om te spreken met partners van Noorderzon. Dit laatste aspect kon helaas niet worden bereikt vanwege COVID-19. Alle startopdrachten staan in de bijlagen.

Voor de eerste opdracht formuleerden we minimaal vijf aspecten van Noorderzon die we niet begrepen, om ze vervolgens zelf te beantwoorden door het lezen van recente

beleidsplannen en Noorderzon magazines. Voor mij kwamen vragen op zoals: hoe vind je een trendsettende act? Wat gebeurt er als de weersomstandigheden zodanig slecht zijn dat het festival niet door kan gaan? En wat is een artistiek directeur precies? Antwoorden hierop werden geformuleerd door voor onszelf op te schrijven in een A4’tje wat Noorderzon is: wat zijn hun doelen en missies? De tweede opdracht ging om het verkennen van de website.

Wat is handig? Of mist er nog wat? Iets wat we allen opmerkten was het ontbreken van een FAQ pagina, die hebben we dan ook aangemaakt. Het bijbehorende document hiervoor is te vinden in de bijlagen. Naast de website brachten we ook in kaart welke partners van

Noorderzon we al kenden en welke nog niet. Wie zijn die partners precies en wat is de relatie tot Noorderzon? Welke partners promoten Noorderzon al en kan er misschien nog meer gedaan worden? Ik zag vooral potentie in het nieuwe Groninger Forum: een cultural hub met een ontzettend breed en groot publiek en dus een geschikte plek om de voorstellingen van Noorderzon te promoten bij allerlei doelgroepen tegelijk. In opdracht 3 verdiepten we ons in de omgeving van Noorderzon en het profiel en imago van Groningen. Daarbij werd gekeken naar onder andere het aantal inwoners, internationals, de werkloosheid, krimpgebieden en aardbevingen. Het is belangrijk om te begrijpen in welke context Noorderzon zich afspeelt, zodat Noorderzon daar ook op kan inspelen. Zo leerden we waar je recente cijfers kunt vinden over Groningen, bijvoorbeeld over de podiumkunsten en hoeveel bezoekers een kunstdiscipline trekt. Als festival zou je daarop kunnen inspelen door een programma samen te stellen gebaseerd op dat wat het voorgaande jaar de meeste bezoekers trok. Bij deze opdracht zag ik zeker een link met mijn studie, waar de connectie tussen kunst en haar omgeving een veelbesproken onderwerp is. Bij vakken van de muziektrack ging dit nog dieper in op festivals. Het was interessant en uitdagend om deze kennis nu bij Noorderzon te kunnen gebruiken. Bij opdracht 4 maakten we een plan om vrijwilligers te werven en om het festival regulier te promoten. Het werd hierbij goed duidelijk welke aspecten daar allemaal bij komen kijken en hoeveel tijd zoiets in beslag neemt, wat toch meer is dan het in eerste instantie lijkt. Eerst stelden we een lijst samen met alle locaties waar we mogelijk zouden kunnen promoten, om vervolgens een plan op te stellen waar te promoten, voor welke doelgroep, met welke middelen en wat daarvan de kosten zouden zijn. Ook is het belangrijk

(8)

om jezelf steeds af te vragen waarom je het festival bij die doelgroep promoot. Klopt deze wel met het beeld van Noorderzon? En klopt het imago dat het promotiemateriaal uitbeeldt met wat Noorderzon is? We hebben geleerd dat de link tussen het festival en hoe het gepromoot wordt essentieel is voor de complete ervaring die bezoekers op zullen doen. Bij de laatste startopdracht ging het om creativiteit. We verdiepten ons in campagnes en wat daarbij werkt, door bijvoorbeeld na te denken over televisiereclames en welke goed blijven hangen. Zo bedachten we zelf een reclame en campagnes zoals verschillende winacties, maar ook PR-aspecten die wij graag op het festival zouden willen terugzien.

Communicatie intern

Volgens de campagne voor het festival van 2020 was het de bedoeling om iedere maand een nieuwsbrief te versturen naar internen en externen, met onder andere vrijwilligers en supporters van Noorderzon. Met de komst van COVID-19 verviel dit onderdeel helaas.

Desondanks heb ik nog twee nieuwsbrieven kunnen schrijven en heb ik tips gekregen over gepast taalgebruik, vormgeving en op welke manier je informatie kunt overbrengen.

Bijvoorbeeld, de toon in een nieuwsbrief voor vrijwilligers mag vriendschappelijker

overkomen dan in een algemene nieuwsbrief. Ook is van belang waar je welke tekst plaatst:

een e-mail wordt van boven naar beneden gelezen, belangrijke informatie kan dus het best bovenaan. Met het gebruik van foto’s moet er altijd op gelet worden dat de fotograaf

genoemd wordt, foto’s kunnen daarbij het beste worden gekozen uit het fotoarchief van Noorderzon zelf.

Communicatie extern

Het doel van dit stageonderdeel was om ons bezig te houden met de social media,

tekstschrijven en het uitwerken van fysiek promotiemateriaal en campagnes. Tegelijkertijd heeft de externe communicatie dus ook veel te maken met marketing. Vanwege COVID-19 was het helaas niet meer mogelijk om het laatst genoemde onderdeel in de praktijk te brengen, wel hebben we theoretisch geoefend met het uitwerken van een campagne om vrijwilligers te werven en het uitwerken van een aantal winacties voor tickets. Ook hebben we allen een online marketingstrategie ten tijde van COVID-19 uitgewerkt met acties waarmee we de interesse van het publiek kunnen blijven vasthouden voor het alternatieve

NoorderZomerProgramma. Ik deed onder andere een voorstel voor een digitale ‘Meet &

Greet’ met een artiest die op het aankomende programma staat. Deze zou gehouden worden met een aantal geïnteresseerden dat middels een winactie wordt uitgekozen. Het doel van deze actie is om niet alleen de artiest te promoten maar ook om het publiek actief te laten deelnemen door letterlijk kennis te maken met het programma. Een aantal van onze voorstellen zijn of worden nog in de praktijk gebracht.

(9)

Qua tekstschrijven hebben we, naast posts op social media en de nieuwsbrieven, ook geoefend met het schrijven van promotieteksten voor het programma. Vanwege het alternatieve en kleinere programma in 2020 hebben wij ook voor dit aspect helaas minder kunnen doen, niettemin hebben we toch nog veel kunnen opsteken van de oefenopdrachten waarbij we een promotietekst schreven voor een bepaalde voorstelling. De kennis die ik heb opgedaan in het vak Evaluating the Arts kon ik hier heel goed toepassen. Niet alleen voor de structuur en woordkeuze van de tekst, maar ook voor het construeren van een artistiek oordeel over bepaalde aspecten van de desbetreffende voorstelling. Het was leerzaam en nuttig om deze kennis tijdens de stage weer op te frissen, aangezien ik dit onderdeel zeker denk nodig te gaan hebben in een toekomstige baan.

Voor het bijhouden van de social media hebben we iedere week zo’n 2 tot 5 berichten gepost. Voor de pandemie waren dit posts gerelateerd aan het jubileumjaar, tijdens de pandemie kwamen hier ook zogeheten ‘thuistips’ bij, waaronder bijvoorbeeld het promoten van de ontwikkelingen van andere festivals en het delen van fijne initiatieven in Groningen die de inwoners iets leuks bieden in deze moeilijke periode. Toen het

NoorderZomerProgramma bekend werd kwamen hier ook posts voor bij om het programma te promoten. Het volgende kopje gaat dieper in op de posts gerelateerd aan het jubileumjaar.

Naast Facebook, Instagram en Twitter had Noorderzon nog geen pagina voor LinkedIn. Ik heb daarom een voorstel geschreven om ook daarop een pagina aan te maken. Op die manier kan Noorderzon zakelijke ontwikkelingen doelgerichter promoten en ook makkelijker connecties aangaan met zakelijke relaties.

In de laatste weken zijn we ook bezig gegaan met het opzetten van een webshop met oude merchandise van Noorderzon. Deze komt binnenkort online te staan. Ik heb hier verder geen bijlagen voor toegevoegd, aangezien het grootste gedeelte offline op de website van

Noorderzon staat. Deze wordt volgens de planning 8 juli online gezet.

30 jaar Noorderzon: een jubileumjaar

Voor het jubileumjaar van Noorderzon kregen de stagiaires de opdracht om onderzoek te doen naar de context waarin Noorderzon is ontstaan en om hiervoor aantrekkelijke content te maken voor online en offline media. Qua context deden we onderzoek op kleine en grote schaal, waaronder Noorderzon zelf, de stad Groningen en globale ontwikkelingen. Iedere stagiaire focuste zich op één hiervan. Ik hield me bezig met de ontwikkelingen in Groningen.

Wat mij vooral opviel waren verhalen over krakers in Groningen, en voornamelijk die in het Grand Theatre. Het Grand Theatre is belangrijk voor het begrijpen van festival Noorderzon aangezien zij aanzienlijk op één lijn zitten qua artistieke visie. In 1980 werd het leegstaande

(10)

Grand Theatre gekraakt. De gemeenschap van krakers wordt vaak gekenmerkt door het afzetten tegen de dominante cultuur en het opbouwen van een broedplaats voor

vernieuwende, underground genres, wat ook gebeurde in het Grand Theatre. De kunst die daaruit voortkwam en de mentaliteit die het met zich meedroeg zijn van invloed geweest op wat het Grand Theatre, maar ook Noorderzon, nu is. Voor dit onderdeel van de stage waren veel raakvlakken met wat ik geleerd heb in mijn studie, vooral bij vakken van de muziektrack zoals Arts in Practice. Onderzoeken waarom een festival of een bepaalde kunst juist

ontstaan is op dat moment was een vaak terugkerend onderwerp. We waren van plan een minidocumentaire of column te maken over krakers in Groningen en de link met Noorderzon, maar de pandemie belemmerde het ons helaas om contact te krijgen met de personen die wij daarvoor wilden interviewen. Uiteindelijk is deze en andere informatie over de context van Noorderzon vertaald naar posts op social media, die wij herkenbaar maakten met de hashtag

#donderdagdeeldag. Aan ieder contextverhaal werd een prijsvraag gekoppeld met het doel om het publiek actief te blijven betrekken bij Noorderzon. Naast deze contextverhalen werden ook personen geïnterviewd die al lang op Noorderzon rondlopen, zoals vrijwilligers.

Op deze manier konden persoonlijke ervaringen van het vroegere Noorderzon gedeeld worden, maar ook wat hun visie is op het huidige festival en de toekomst ervan. Deze

interviews werden en worden nog steeds gepost onder de hashtag #dinsdagdeeldag. Verder was er het plan om interviews te filmen en een boekje te maken met een verzameling van alle herinneringen en contextverhalen, maar dit is helaas niet doorgegaan, net zoals het maken van fysieke content voor op het festival zelf. De ideeën die we daarvoor hadden waren een zogenaamde ‘herinneringenmuur’ waar leuke verhalen te lezen zouden zijn en bezoekers ook zelf Noorderzonverhalen aan zouden kunnen toevoegen, een expositie met oude posters, filmpjes en foto’s, en een kleine jaren ’90 bioscoop met films die uitkwamen tijdens de beginjaren van Noorderzon.

Evaluatie

Zoals ook beschreven in de inleiding was mijn verwachting om tijdens deze stage algemene kennis op te doen over de structuur van de kunstwereld en hoe die functioneert, met een specifieke focus op de theaterwereld. Ik heb hier helaas vrijwel niets van meegekregen tijdens de stage vanwege het thuiswerken. Het klein aantal weken dat ik nog wel op kantoor zat, was ik samen met de andere stagiaires vooral bezig met de startopdrachten. Die weken

(11)

waren in een periode die voor Noorderzon altijd erg rustig is qua werkzaamheden, waardoor wij niet veel in contact zijn gekomen met werkenden uit het veld die ons meer hadden kunnen leren over de kunstwereld. Het is jammer dat ik dit leerdoel niet heb kunnen bereiken, desondanks hoop ik dat ik in mijn vervolgstudie of werkleven hier meer over kan leren.

Een succesvol leerdoel van deze stage was om te leren werken in groepsverband in het arbeidsproces en hoe ik mijn werk correct kan presenteren, met de nadruk op het gebruiken van correcte taal en goedlopende argumenten, zowel in schrift als in spraak. Ondanks dat het grootste gedeelte van de stage vanuit mijn thuiswerkplek was, heb ik toch het idee dat ik hier veel ervaring in heb opgedaan. Ik werkte vooral samen met de andere stagiaires en de stagebegeleidster en ben daarbij zeker bepaalde hindernissen tegengekomen. Het wordt al vrij snel duidelijk dat iedereen een heel eigen manier heeft van werken aan een project.

Deze werkwijzen sloten niet altijd op elkaar aan en bij mij zorgde dat ook voor enige frustratie. Ik heb hiervan geleerd om dit soort onderwerpen openlijk te bespreken met als doel om het werkproces te verbeteren. In de praktijk werkte dit helaas minder goed uit dan gehoopt en ook in zo’n situatie is het van belang om je dan aan te kunnen passen aan de ander. Door zulke ervaringen ben ik wel weer meer te weten gekomen over mijn eigen kwaliteiten en valkuilen. Ik kan goed geordend te werk gaan en voel ook een zeker leiderschap om anderen aan te sturen, maar ik merk wel dat als iets niet gaat zoals ik het voor ogen had ik daar snel geïrriteerd door raak. Dit is voor mij zeker een verbeterpunt. Een andere hindernis waar we soms tegenaan liepen was de communicatie via videochat. Het was best moeilijk om duidelijk te maken wat je bedoelt, of om goed te begrijpen wat de ander bedoelt. Zo begonnen we wel eens aan een taak, maar was het niet echt duidelijk wat er precies van verwacht werd. Niet alleen voor vergaderen via videochat, maar ook voor fysieke meetings begrijp ik nu beter hoe je jouw ideeën duidelijker kunt maken voor de ander: door jezelf continu af te vragen hoe je het zou uitleggen aan iemand die er absoluut niets vanaf weet. Ik ga er soms vanuit dat bepaalde aspecten wel duidelijk of vanzelfsprekend zijn, terwijl dit dan niet altijd het geval is. Door bovengenoemde methode te hanteren zorg ik ervoor dat het een duidelijk verhaal wordt waarbij de ander zo weinig mogelijk vragen hoeft te stellen.

Verder heb ik ook meer geleerd over welk soort taken bij de functie Communicatie goed bij mijn vaardigheden passen, en welke juist niet. Ik heb gemerkt dat ik ervan houd om

projecten tot in de puntjes uit te zoeken, zonder ‘nattevingerwerk’. In de functie

Communicatie kan ik dit goed gebruiken bij bijvoorbeeld het uitwerken van een campagne om vrijwilligers te werven. Daarnaast ben ik over mezelf te weten gekomen dat ik heel erg houd van goede organisatie, waarmee ik bedoel dat er duidelijke afspraken zijn en dat er

(12)

voor iedereen een duidelijk stappenplan is voor zijn of haar functie. Bij het organiseren van iets van een festival kan dit vaak nog wat rommelig gaan, mede doordat de sfeer over het algemeen wat losser en informeler is. Als ik later in een dergelijke organisatie kom te werken zou ik me er dan ook graag mee bezig houden om hieraan bij te dragen. Ik ga dan ook eerder voor een functie solliciteren die te maken heeft met management.

Een andere kwaliteit die ik over mezelf te weten ben gekomen is dat ik tekstschrijven erg leuk vind om te doen, maar ik heb geleerd dat dit niet mijn sterkste punt is wanneer je in korte tijd iets op papier moet zetten. Ook met het bijhouden van de social media vond ik het moeilijk om creatief te blijven en om te bedenken wat onze volgers eigenlijk willen zien. Eén van de leukste aspecten van deze stage vond ik het bijhouden van de website en het heeft me dan ook gemotiveerd om hier meer over te gaan leren en hiermee te gaan oefenen in de toekomst. Daarvoor heb ik alvast een WordPress account aangemaakt.

Het is erg nuttig dat ik meer kwaliteiten over mezelf te weten ben gekomen. Voor de stage had ik nauwelijks tot geen kennis over wat mij zou aanspreken in een functie en dus waar ik mijn vaardigheden het beste zou kunnen gebruiken. Nu kan ik mijzelf meer richting geven wanneer ik na mijn studie op zoek zal gaan naar een baan.

De kennis die ik heb opgedaan in mijn studie heb ik gedeeltelijk kunnen gebruiken in de stage, maar het is ook duidelijk geworden dat het werken in de praktijk voor de organisatie van een festival niet iets is wat geleerd kan worden met alleen theorie. Aangezien mijn studie op WO niveau is en dus gericht is op het doen van onderzoek, sluit een functie als

Communicatie bij een festival daar niet helemaal op aan. Aspecten die ik niet heb kunnen leren tijdens mijn studie zijn bijvoorbeeld het samenwerken met collega’s, het houden van meetings, het toepassen van marketingstrategieën, de omgang met cliënten of zakelijke relaties, het managen van een voorstelling, etc. Ik ben er tevreden over dat ik deze aspecten nog enigszins heb kunnen leren tijdens deze stage en ga deze kennis zeker kunnen

gebruiken bij een toekomstige baan.

Wat ik vooral gemist heb op stage wegens het thuiswerken is het werken op kantoor, en dan ook vooral de hectiek die er is als het festival door zou gaan. Ik had graag willen leren hoe het is om voor en vooral tijdens het festival keihard te werken om alles te regelen. Daarnaast had ik graag willen leren hoe meetings verlopen met andere instellingen, hoe je je daarop voorbereidt en hoe je jezelf tijdens zo’n meeting opstelt. Ik hoop dit soort aspecten later nog te kunnen leren.

Vanwege de pandemie en de kwetsbaarheid van de culturele sector ben ik zeker anders gaan denken over mijn toekomstige loopbaan. In de toekomst zou ik wel het liefst in deze sector werken, maar ik ga ook absoluut nadenken over hoe ik mijn CV kan aanvullen met vaardigheden die ik ook in onzekere tijden nog steeds kan uitvoeren. Hierbij denk ik vooral

(13)

aan de vaardigheid om websites te bouwen. Op dit moment is er veel vraag naar deze arbeidskrachten en dat zal zeer waarschijnlijk op de lange termijn ook zo zijn.

De stagebegeleiding vanuit Noorderzon verliep goed. Ze hebben ervoor gezorgd dat we een zo realistisch mogelijke werkervaring hebben gekregen door ons veel taken te geven met ook de ruimte voor onze eigen creativiteit, waarbij zelfredzaamheid een vereiste was. Ik heb het gevoel dat ik met deze ervaring in de toekomst makkelijker zelfstandig een baan in kan gaan stappen.

Epiloog

In plaats van een festival hield Noorderzon dit jaar het zogenaamde

“NoorderZomerProgramma”: een programma van zes weken lang met voorstellingen zoals dans, theater, audiotours en installaties verspreid op verschillende locaties in Groningen.

Vanwege de pandemie ontbrak het festivalaspect, daarom werd het woord ‘festival’ dan ook bewust weggelaten. Ik heb drie voorstellingen bijgewoond als publiek en ben als vrijwilliger locatiemanager geweest bij één voorstelling.

De voorstellingen die ik heb bijgewoond als publiek zijn de volgende:

- Simon Senn – Live Stream Arielle F (online performance) - Sarah Vanhee – The Making of Justice (film)

- Mats Staub – Death and Birth in My Life (installatie)

Simon Senns online performance was oorspronkelijk een fysieke voorstelling. Dat dit de eerste poging was om het via livestream te doen was dan ook merkbaar, er waren namelijk een aantal technische foutjes. De barrière die het computerscherm creëerde tussen de kunstenaar en het publiek voelde daarnaast wat ongemakkelijk aan en het was duidelijk dat er daardoor geen connectie voelbaar was tussen beide partijen. Desondanks was het publiek wel geïntrigeerd door de voorstelling en gaf positieve feedback. Ik denk dat deze barrière vooral bij deze voorstelling extra duidelijk voelbaar was aangezien Simon Senn letterlijk tegen het publiek sprak als een soort presentatie, zonder een “fourth wall”. Zo’n voorstelling vraagt om oogcontact tussen publiek en artiest en ik denk dat de livestream, gepaard met de technische problemen, daardoor afdeed aan de ervaring. Indien de voorstelling een online ervaring zou blijven, denk ik dat het beter zou werken als het van tevoren is opgenomen en bewerkt is tot een goedlopende video. Zo zou het meer als een documentaire aanvoelen en kan het publiek ook beter haar aandacht bij het verhaal houden. Daarnaast hoeft de

(14)

kunstenaar tijdens het opnemen van de video geen rekening te houden met de reactie van het publiek, wat minder haperingen oplevert en een vlotter verhaal vormt.

De film “The Making of Justice” van Sarah Vanhee werd vertoond in het Grand Theatre in Groningen. Het grootste obstakel was hier het waarborgen van de RIVM richtlijnen, het Grand Theatre heeft namelijk vrij smalle hallen en trappen. Er waren duidelijke bordjes geplaatst met de looprichting en daarnaast werd er een scheidingslijn gemaakt op het pad door middel van een lint die de heen- en teruglopende bezoekers gescheiden hield. Verder waren er onderweg naar de zaal op meerdere punten desinfecteergels te vinden. Eenmaal aangekomen in de zaal verzorgden de locatiemanagers wie op welke stoel komt te zitten en ook wanneer de bezoekers aan het einde van de voorstelling de zaal kunnen verlaten. De richtlijnen van het RIVM werden hierbij gewaarborgd. De voorstelling van Mats Staub, “Death and Birth in My Life”, werd op dezelfde manier uitgevoerd in het Vrijdag Theater. Beide voorstellingen verliepen dan ook erg soepel. Doordat het bezoekersaantal vanwege de verminderde capaciteit ook een stuk lager was creëerde dat een intiemere sfeer dan wanneer de zaal vol zou zitten. Ik denk persoonlijk dat je als bezoeker hierdoor nog beter opgaat in de voorstelling, omdat er weinig afleiding is.

In de laatste week van het NoorderZomerProgramma was ik locatiemanager bij de

voorstelling “Held” van Tussenland. Dit was een audiotour die drie keer per dag speelde van dinsdag 18 augustus tot en met zaterdag 22 augustus. Deze verliep helaas minder soepel dan de voorstellingen die ik als bezoeker bijwoonde. Het was voor mij de eerste keer als locatiemanager bij een voorstelling, maar vanwege het ontbreken van een instructiegesprek door zowel Noorderzon als Tussenland was het niet duidelijk wat precies de bedoeling was.

Dit zorgde voor spanning tussen de locatiecrew en Tussenland, maar na een uitgebreid gesprek na de eerste twee voorstellingen konden we ervoor zorgen dat onduidelijkheden werden weggewerkt. Ik vind het persoonlijk jammer dat de eerste dag zo stroef is verlopen.

Een korte uitleg van maximaal 10 minuten door Noorderzon was genoeg geweest om de werkzaamheden uit te leggen. Dit in combinatie met een meeting met Tussenland van ook 10 minuten om het draaiboek van de voorstelling te bespreken was voldoende geweest om het evenement vlekkeloos te laten verlopen.

Over het algemeen verliep het alternatieve programma van Noorderzon heel goed ondanks de 1,5 meter-samenleving en de verdere RIVM richtlijnen. Er waren 3000 bezoekers met een bezettingsgraad van 86%, wat vergelijkbaar is met een normaal festival. Ook al was het ontbreken van het festivalterrein een verdrietig aspect voor veel bezoekers, veel van hen grepen nog graag de kans om een voorstelling bij te wonen om het thuiszitten te vermijden.

Ik denk dan ook, indien Noorderzon volgend jaar op eenzelfde manier een programma gaat organiseren, de bezettingsgraad ruim voldoende zal zijn.

(15)
(16)

Bijlagen

Dit is een verzameling van alle gemaakte opdrachten, geschreven en/of gepubliceerde teksten en social media berichten. Bij de meeste opdrachten wordt verwezen naar het bijhorende document. Deze opdrachten zijn nogal groot en maken de pagina

onoverzichtelijk.

1. Opdrachten

1.1. Startopdrachten

Startopdracht 1, stage 2020 – Julia Kooger

Opdracht 1

5 dingen die ik niet snap aan Noorderzon:

- Noorderzon zegt trendsettend te zijn, maar hoe vind je een trendsettende act?

- Hoe houdt Noorderzon rekening met de weersvoorspelling; wat is het plan als de weersomstandigheden zodanig slecht zijn dat het niet door kan gaan?

- Wat is duurzaamheid voor Noorderzon? In hoeverre wordt hiernaar gehandeld?

- Hoe hanteert Noorderzon de veiligheid op het festival; hoeveel beveiligers zijn er per aantal bezoekers? Wordt er ook naar gestreefd om een LGBTQ-veilige omgeving te creëren? Niet gevonden

- Wat is een artistiek directeur?

- Doet Noorderzon ook aan samenwerkingen met andere festivals/clubs?

- Noorderzon is een internationaal kunstenfestival; zijn er soms ook moeilijkheden voor de buitenlandse artiesten om hun voorstelling duidelijk te maken voor het Nederlandse publiek, vanwege cultuur barrières? Niet gevonden

Wat is Noorderzon? Samenvatting + antwoorden op de vragen.

Noorderzon is een internationaal kunstenfestival met vrij experimentele en controversiële acts, oftewel met een ‘cutting-edge’ karakter, dat ook een hoge toegankelijkheid heeft door de

zorgeloosheid van het festival als zomerfeest. Het festival biedt een programma dat niet alleen een sociaal-maatschappelijke rol vervult door zijn verbintenis aan actuele vraagstukken, maar ook zo opgesteld is dat het een doelgroep aanspreekt van jong tot oud, met kunstdisciplines zoals dans, theater, muziek en performance art. Noorderzon probeert een publiek dat doorgaans niet gewoonlijks in het theater te vinden is in contact te laten komen met deze vormen van kunst,

(17)

mogelijk gemaakt door de hoge toegankelijkheid van het festival. Op die manier probeert het festival zo ook de kloof te verminderen tussen festivalganger en theaterpodia. Noorderzon plaatst kunst als het ware middenin de samenleving en creëert eenheid door de brede doelgroep en het

internationale aanbod.

Noorderzon zegt een trendsettend festival te zijn. Dit wordt gerealiseerd doordat het festival vooral zoekt naar acts die geëngageerd met de maatschappij zijn en een scherpe blik hebben daarop en op die manier een afspiegeling van de wereld vormen. Zo kan dit dus trendsettend werken; wanneer een link met de sociale, culturele, politieke (etc) context is gelegd zoals die op dat moment is, is het gemakkelijker voor het publiek om affiniteit te voelen met de artiest en kan het vervolgens een trend worden. Daarnaast heeft Noorderzon de intentie om acts te kiezen die nog niet elders in Nederland of Europa te zien zijn geweest om zodanig zeker te zijn dat het voor het eerst gezien is op

Noorderzon.

Duurzaamheid is te zien op Noorderzon op twee manieren. Aan de ene kant heeft Noorderzon een duurzame positie door de combinatie van sociaal zomerfeest en kunstenfestival. Aan de andere kant houdt Noorderzon zich bezig met duurzaamheid doordat zij het festival ‘groener’ willen maken, gericht op besparing en groenere productiemethoden. Door de Noorderzon merchandise die gemaakt is van gerecycled materiaal (pennen, notitieblokken, zonnebrillen, etc.) komt dat bijvoorbeeld naar voren. Het publiek wordt hier tijdens het festival ook bewust van gemaakt.

Noorderzon kreeg in 2015 bovendien al voor de 6e keer het duurzaamheidskeurmerk Green Key, niveau goud.

Qua samenwerkingen heeft Noorderzon bijvoorbeeld samengewerkt met het Zürcher

Theaterspektakel (Zürich) en het Internationales Sommerfestival (Hamburg), met als uitgangspunt om samen waar te kunnen maken dat een aantal theater gezelschappen die nog niet in Europa hebben kunnen optreden dat nu kunnen doen. Daarnaast zijn er ook samenwerkingen met partners uit bijvoorbeeld Berlijn en Wenen, waardoor meer financiële en artistieke steun kan worden verkregen voor beide organisaties. Ook zijn er samenwerkingen mogelijk waarbij Noorderzon een voorstelling coproduceert, bijvoorbeeld met het Grand Theatre in Groningen. Noorderzon zou hierbij ook kunnen fungeren als artistiek directeur, met andere woorden, iemand die zeggenschap heeft over de

artistieke visie van een theatergezelschap en artistieke keuzes binnen een productie.

Een festival heeft altijd te maken met risico’s, het event kan anders uitpakken dan vooraf gepland was en het Nederlandse weer kan ook nog wel eens behoorlijk tegen zitten. Om dergelijke situaties op te kunnen lossen stelt Noorderzon zeker 10% van de exploitatie beschikbaar.

5 dingen die ik leuk vindt aan Noorderzon:

- Dat de voorstellingen nog zo klein en experimenteel zijn. Zo is er heel veel ruimte voor creativiteit en krijg ik vaker het idee dat het echt vernieuwend is.

- Tijdens het festival stuit je ook wel eens op een lezing die buiten gegeven wordt. Het is heel leuk dat je ‘gewoon’ even kan bijschuiven en dus de drempel omlaag gaat om zoiets bij te wonen.

(18)

- De brede doelgroep! Het is heel tof om mensen uit zoveel leeftijdsklassen bij elkaar te zien.

Het vormt inderdaad een beetje een eenheidsgevoel.

- De ontspannen sfeer op de werkvloer en de motivatie van iedereen om er samen wat moois van te maken. Ook dat het echt draait om de kwaliteit en diepgang van het festival en niet om het verhogen van het bezoekersaantal vind ik top.

- De focus op internationale gezelschappen. Vooral in het huidige tijdperk waarbij globaal steeds meer lokaal wordt door het internet, vind ik het belangrijk en leuk dat we in contact worden gebracht met verschillende culturen.

Startopdracht 2, stage 2020 – Julia Kooger

Wie zijn de partners van Noorderzon?

Ik ken deze:

- Fonds Podiumkunsten

o Het cultuurfonds voor muziek, muziektheater, dans, theater en festivals in Nederland, namens de Rijksoverheid.

- Dagblad van het Noorden

o De krant van het Noorden.

- RHC Groninger Archieven

o Hier kun je al het digitale en fysieke materiaal vinden dat te maken heeft met de historie van Groningen.

- RuG

o De Rijksuniversiteit van Groningen.

- Studium Generale Groningen

o Zij organiseren lezingen en debatten in de stad Groningen.

- Kunsten Cultuur & Media aan de RuG

o De leukste studie aan de faculteit Letteren.

- Thijs Lijster

o Gewoon de beste kunstfilosofie professor in de geschiedenis van Groningen.

- Grand Theatre

o Theatergebouw in Groningen die gefocust is op trendsettende acts, waar dus vaak kleinere en meer experimentele voorstellingen te zien zijn.

- Station Noord

(19)

o Station Noord is een samenwerkingsverband van de grote podiumkunstorganisaties uit de noordelijke provincies die een sterke impuls geeft aan talentontwikkeling en het artistieke klimaat in het Noorden.

- De Noorderlingen

o Een vooropleiding voor theater in Groningen.

- VRIJDAG

o VRIJDAG focust zich op amateurkunsten en biedt cursussen, routes, en workshops muziek, theater en beeldende kunst voor alle leeftijden en niveaus.

- Simplon

o Simplon organiseert muziekconcerten en events in verscheidene genres, o.a. hip-hop, pop, techno en drum & bass.

- Vera

o Vera is een poppodium die al heel lang meegaat en veel namen heeft gehad op het podium die later erg bekend zijn geworden, zoals Nirvana en Simple Minds.

Tegenwoordig zijn er concerten en film- en dansavonden te vinden.

- SPOT

o SPOT, voorheen Stadsschouwburg en Oosterpoort, bestaat uit een theater en een concertgebouw waar de podiumkunsten vertoond worden. Ook kan het

concertgebouw verhuurd worden voor dansevents.

- Club Guy & Roni / NNT

o Club Guy & Roni, onderdeel van theatergezelschap NNT, produceert dansvoorstelling waarmee zij nationaal en internationaal optreden.

- Glasnost/OOG radio

o OOG radio is een publieke multimediale omroep voor de inwoners van de gemeente Groningen, radioprogramma Glasnost is onderdeel hiervan en focust zich op kunst en cultuur en heeft ook op Noorderzon gestaan met een radiohuiskamer.

- Noorderpoort College

o School in Groningen die Mbo-opleidingen en cursussen aanbiedt.

- OOST

o Een nachtclub en podium in het oude schoolgebouw van het Willem Lodewijk Gymnasium, gefocust op kwalitatieve muziekbeleving met genres zoals house, disco, funk en techno.

- Hanze/Academie Minerva

o Academie Minerva is de kunstacademie van Hanze University en biedt opleidingen aan zoals beeldende kunst en vormgeving.

- Urban House Groningen

(20)

o Cultuurorganisatie die zich focust op de Urban Arts (zoals graffiti, dans en muziek) en de ontwikkeling of educatie daarvan.

- Forum Images Groningen

o Bioscoop in Groningen waar art-house films te vinden zijn.

- Bijzondere Locaties Groningen

o Bij dit bedrijf kun je terecht om een bijzondere locatie af te huren voor je event, zoals een concert of een vintage beurs.

- Platformtheater

o Deze ruimte kan worden afgehuurd voor van alles: feesten, bruiloften, danslessen, bandjes, enzovoorts.

Ik ken deze niet:

- Create to Connect, Create to Impact - Ammodo

- Fonds 21 - Jbs & Hsk

- Europe for Festivals, Festivals for Europe - Verhalen van Groningen

- Arts in Society - GIC

- NrderZn Vrienden - WERC

- NXTSTP

- SoundsofMusic - Stichting Folk

- Arno van der Heyden - Stichting Vier het Leven - Samen in Beeld TV

- Verenigde Podiumkunstenfestivals - Zürcher Theater Spektakel

- Bunker/Mladi Levi

- Kampnagel Festival Hamburg

(21)

- Clubhuis voor Doven Groningen/Doofvriendelijk Groningen - ZomerJazzFietsTour

- St. Jazz Groningen - Platform GRAS - Babaddaar - JAMundo

- Jan Wouter Oostenrijk - Bert Kleijn

- Joost Dijkema

- Gelly Talsma, De Culturele Onderneming - Tuin in de Stad

- Bestuur St. Noorderzon - Robert Bangma

- Ton Broekhuis - Josh Dolgin - Jeroen Wielaert

- Meinko, Stephan en Lucas  fotografen - Het Houten Huis

- Stichting Prime Concerten - Tschumipaviljoen

- Stichting GAVA - Stichting Jazz - Frank Mohr instituut - Tanz im August Berlin - Bunker Ljubljana - Festivalsectie VSCD

- Theater Instituut Nederland - G7 Groningen

- CBK Groningen

Top 5 van instellingen + events die ik wel wil bezoeken (uit het lijstje met ‘ken ik niet’):

(22)

Onze top 5’s zijn samengevoegd in het document ‘Planning voorstellingen’ in de map Algemeen.

1. Kampnagel Hamburg. Hier ff een paar voorbeelden die we zouden kunnen zien:

a. 28 / 29 feb: Reclaiming History, Ariel Efraim Ashbel and Friends: No Apocalypse Not Now (theater & performance)

i. https://www.kampnagel.de/de/programm/no-apocalypse-not-now/?

datum=&id_datum=8539

b. 7 maart: Anta Helena Recke: Die Kränkungen der Menschheit (theater &

performance)

i. https://www.kampnagel.de/de/programm/kraenkungen-der-menschheit/?

datum=&id_datum=8186

c. 21 maart: Jessica Nupen: The Nose (dans)

i. https://www.kampnagel.de/de/programm/the-nose/?

datum=&id_datum=8200 2. Stichting Jazz Groningen

a. In hun agenda staan een aantal voorstellingen in en om Groningen. Kunnen we heel makkelijk heen.

3. Het Houten Huis

a. Is in het Grand Theater, dus we kunnen ook eens bij hen op bezoek gaan oid.

b. 17/18 feb, 10 mei 4. Sounds of Music

a. Zouden met hun een afspraak kunnen maken om vragen te stellen over de organisatie van hun festival.

5. CBK Groningen

a. t/m 14 maart: Installaties van Gjalt Blaauw en Frenske Jansen

Promoten partners Noorderzon ook? Kan het beter? Wat zou ik zelf leuk en logisch vinden en wat zijn handige partners?

Ik heb een aantal partners die Noorderzon noemen op de website, niet alleen met een logo maar bijv.

ook met een klein tekstje erbij. Voorbeelden zijn SoundsofMusic, Grand Theatre, WERC (maakt bijv.

omslag programmaboekje en staat ook op voorpagina website), en Station Noord. Vera maakt de posters voor Noorderzon, die wellicht wel voor het raam bij Vera zullen hangen gedurende het festival (?).

(23)

Op de websites van partners van Noorderzon heb ik dus slechts bij enkele een stukje over

Noorderzon gevonden. Ik ben benieuwd hoe dat zit een aantal weken voor en tijdens het festival:

zetten dan meer partners, zoals Forum Groningen of SPOT, een promotiebericht op hun website of ander promotiemateriaal?

Op Instagram wordt Noorderzon ook vrij vaak getagd, door bijvoorbeeld Vakwerktenten die een tent op Noorderzon hadden staan en Studiodruk die een blocnote heeft gedrukt voor Noorderzon. Verder taggen Grand Theatre en SPOT Noorderzon ook in berichten waarin zij hun eigen voorstellingen op Noorderzon promoten, en daarmee ook het festival zelf. Daarnaast zijn 3voor12groningen, Glasnost en Innofest ook druk met foto’s posten van Noorderzon tijdens het festival. Wat ik niet zoveel voorbij zie komen zijn partners die Noorderzon al aankondigen voordat het festival begint, bijvoorbeeld iets van ‘Noorderzon komt eraan, wij staan hier met …’. Ik denk dat zulke berichten ook heel handig kunnen zijn voor het bereik van Noorderzon en de ticketverkoop, dan wordt het publiek ook meer gestimuleerd om het alvast te plannen.

De meest handige partners zijn denk ik Grand Theatre en Forum Groningen, vanwege hun bereik.

Grand Theatre doet al redelijk veel aan promotie. Hun bereik is ook vrij groot, met +- 5000 volgers op Facebook en bijna 2000 volgers op Instagram. Het minpunt aan het Grand Theatre is dat hun volgers waarschijnlijk bestaan uit mensen die al theater ‘geeks’ zijn of in ieder geval iets met theater hebben.

Op deze manier bereik je maar een vrij kleine en specifieke doelgroep. Het Groninger Forum

daarentegen zou in dat opzicht beter werken. Het Forum heeft een veel bredere toegankelijkheid, dus niet alleen voor de echte cultuursnuivers maar ook voor het minder cultureel-betrokken publiek. Op de social media het van Forum (Instagram, Facebook) zie ik zo goed als geen promotie voor

Noorderzon. Wel stonden zij op afgelopen Noorderzon met een stentje, maar pas na afloop werd een bericht erover geplaatst. Dat kan beter!

Forum Groningen heeft ruim 23000 volgers op Facebook, en nog eens zo’n 8700 op Instagram. Op Twitter hebben ze zo’n 6600 volgers, maar goed, iedereen weet dat Twitter zijn beste tijd wel gehad heeft. Toch is Twitter wel een goede manier om vooral mensen van middelbare leeftijd te bereiken.

Hoe dan ook, het bereik van Forum Groningen is groot en bereikt mensen uit verschillende

leeftijdsklassen door hun veelzijdige faciliteiten: bioscoop, studieplekken, museum, of ‘gewoon een drankje doen’. Daarnaast worden ook nieuwsbrieven rondgestuurd naar de subscribers met updates over films, boeken, expo’s, storyworld en meer. In het Forum zijn ook enorm veel schermen van groot tot klein te vinden waarop promotiemateriaal wordt weergegeven. Het Forum zou dus zeker een goede optie zijn voor de promotie van Noorderzon; ze hebben net zoals Noorderzon een

uiteenlopende doelgroep van jong tot oud, en voor iedereen die zelfs maar een klein beetje interesse heeft in cultuur. En daar komt bij dat het bereik van het Forum heel groot is, door social media en door goed zichtbare promotiemogelijkheden in het Forum zelf. Op een goede zaterdag kunnen er bovendien wel 20000 bezoekers over de vloer komen. Naast dat het Forum Noorderzon zou kunnen promoten, zouden er misschien tijdens het festival zelfs films kunnen worden vertoond in het Forum als onderdeel van Noorderzon, of een dergelijke samenwerking.

Startopdracht 3 – stage 2020, Julia Kooger

(24)

Demografie van Groningen

Momenteel telt Groningen zo’n 231.299 inwoners, waarvan zo‘n 25% student is. (AlleCijfers 2020, Groningen 2020) Daarvan komt ongeveer 16% uit het buitenland, wat uitkomt op ongeveer 9677 internationale studenten. (Stadclickt 2019) Het is dan ook niet gek dat van de bijna 2000 nieuwe inwoners die Groningen vorig jaar ontving het overgrote deel uit het buitenland komt. Groningen is hiermee één van de tien sterkst groeiende gemeenten in Nederland, met inwoners van meer dan 120 nationaliteiten. (Nu.nl, Groningen.nl) Bovendien heeft Groningen een jong karakter gezien de

gemiddelde leeftijd op 36 ligt. Dit is in contrast met het merendeel van de rest van het land waar het gemiddelde op 42 ligt. (OOGtv.nl)

Wat is bijzonder aan Groningen? Wat is ons profiel en imago?

Gezien de jonge bevolking en het hoge percentage studenten wordt Groningen dikwijls op de kaart gezet als bloeiende studentenstad met non-stop nachtleven. Het uitgaansimago wordt alleen maar versterkt door de benoeming van het brede aanbod aan culturele evenementen zoals festivals.

(Groningen 2020) Daarnaast stond Groningen in 2019 in de top 3 van hoogste stijging in aantal festivals met een stijging van 29%. (EMcultuur 2020) Op deze manier trekt de stad dus vooral het jonge publiek aan. Verder noemt deze bron Groningen ook een stad met een no-nonsense karakter en een vooruitstrevend stadsbeleid. Stad Groningen lijkt haaks te staan op provincie Groningen; grote delen van de provincie zijn krimpgebieden en kampen daarnaast ook met de

aardbevingsproblematiek vanwege de gaswinning. (Rijksoverheid 2020) De Groningers die in deze gebieden wonen voelen zich dikwijls genegeerd door politici en de opbrengst van de gaskraan lijkt belangrijker te zijn dan de veiligheid van de inwoners. (RTVnoord 2020) Met stad Groningen als vooruitstrevend en groeiend is provincie Groningen krimpend en problematisch in de politiek.

Ondanks dat de stad wordt beschreven als een bloeiende stad kampt ook zij met problemen zoals werkloosheid; in 2018 had Groningen voor het derde jaar op rij het hoogste

werkloosheidspercentage van Nederland. (OOGtv 2019) Toch is daar wel verbetering in, gezien het aantal werklozen in 2018 zeker 40% minder is dan in 2014. (Groningen.dataplatform 2018)

Desondanks behoudt de stad Groningen zijn bruisende en bloeiende karakter door de jonge generatie en de vele feesten en culturele evenementen. Dit staat ook in contrast met de stilte van het

platteland, wat ook wordt gezien als een bijzondere combinatie van provincie en stad Groningen.

(VisitGroningen 2020)

(25)

Groningen – toerisme en podiumkunsten

Volgens VisitGroningen stond Groningen in een toeristisch imago-onderzoek onder deelnemende steden op de 1e plek wat betreft theaters & schouwburgen, bioscopen & filmhuizen, kunstmusea &

galeries, totaal museumaanbod, poppodia en nachtclubs. Groningen stond echter op de 4e plek wat betreft culturele festivals & evenementen. (VisitGroningen 2018) In het aanbod van de

podiumkunsten in Groningen gaan de meeste bezoekers in 2018 naar muziekvoorstellingen, theatervoorstellingen en muziektheatervoorstellingen. Het aantal bezoekers dat in 2018 het meest steeg ten opzichte van 2017 was voor muziektheatervoorstellingen. (Opendata 2019)

Relevantie voor Noorderzon

We hebben gezien dat Groningen een jonge en vooruitstrevende stad is, maar dat die haaks staat op de provincie Groningen, waar we te maken hebben met problematiek zoals krimpgebieden en aardbevingen. In dit opzicht kan Noorderzon functioneren als niet alleen een positieve pol die

opweegt tegen de problematiek, maar ook als een platform om die problematiek te bespreken en een stem te geven. Dit kan dus betekenen dat Noorderzon lezingen zou kunnen houden over dit thema met ruimte voor discussie, of wellicht het thema kan integreren in bepaalde voorstellingen op een wellicht komische wijze om zo de zwaarmoedigheid van het thema af te zwakken.

Verder kan Noorderzon ook inspelen op het belang van het publiek door meer

muziektheatervoorstellingen te programmeren, aangezien het bezoekersaantal hiervoor aanzienlijk gestegen was in 2018.

Bibliografie

‘Aardbevingen in Groningen,’ RTVnoord. (2020): 8 pars. Online. Internet. 21 februari 2020.

Beschikbaar https://www.rtvnoord.nl/aardbevingen

‘Er gaat niets boven Groningen,’ VisitGroningen. (2020): 1 pars. Online. Internet. 21 februari 2020.

Beschikbaar https://www.visitgroningen.nl/nl

‘Festival overzicht 2019,’ EMcultuur. (2020): 13 pars. Online. Internet. 21 februari 2020. Beschikbaar https://www.em-cultuur.nl/festival-overzicht-2019/

(26)

‘Gemeente Groningen, uitkeringen,’ Groningen.dataplatform. (2018): 1 pars. Online. Internet. 21 februari 2020. Beschikbaar https://groningen.dataplatform.nl/#/data/dc24f71a-7b8d-4c64-8a8f- ce77fdef955d

‘Gemiddelde leeftijd in stad is 36,’ OOGtv. (2018): 1 pars. Online. Internet. 20 februari 2020.

Beschikbaar https://www.oogtv.nl/2018/10/gemiddelde-leeftijd-in-stad-is-36/

‘Groningen: studentenstad,’ Groningen. (2020): 1 pars. Online. Internet. 20 februari 2020.

Beschikbaar https://groningen.nl/studeren/ontdek-het-studentenleven/groningen-studentenstad

‘Héél véél informatie over Groningen (update 2020!),’ AlleCijfers. (2020): 29 pars. Online. Internet. 20 februari 2020. https://allecijfers.nl/gemeente/groningen/#inkomen

‘Het aantal studenten in Groningen,’ Stadclickt. (2019): 6 pars. Online. Internet. 20 februari 2020.

Beschikbaar https://stadclickt.nl/factcheck/aantal-studenten-groningen/

‘Krimpgebieden en anticipeergebieden,’ Rijksoverheid. (2020): 5 pars. Online. Internet. 20 februari 2020. Beschikbaar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bevolkingsdaling/krimpgebieden-en- anticipeergebieden

‘Over de stad,’ Groningen. (2020): 3 pars. Online. Internet. 20 februari 2020. Beschikbaar https://groningen.nl/ontdek-groningen/over-de-stad

‘Professionele podiumkunsten; capaciteit, voorstellingen, bezoekers, regio,’ Opendata. (2019): 1 pars.

Online. Internet. 25 februari 2020. Beschikbaar

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/70077ned/table?ts=1582215480408

‘Stad Groningen heeft opnieuw hoogste percentage werklozen,’ OOGtv. (2019): 1 pars. Online.

Internet. 21 februari 2020. Beschikbaar https://www.oogtv.nl/2019/02/stad-groningen-heeft- opnieuw-hoogste-percentage-werklozen/

‘Stad Groningen verwelkomde vorig jaar bijna tweeduizend nieuwe inwoners,’ NU. (2020): 2 pars.

Online. Internet. 20 februari 2020. Beschikbaar https://www.nu.nl/groningen/6021357/stad- groningen-verwelkomde-vorig-jaar-bijna-tweeduizend-nieuwe-inwoners.html

‘Toerisme & Groningen,’ VisitGroningen. (2018): 9 pars. Online. PDF. 25 februari 2020.

(27)

Opdracht 4a – Hulp bij werving festivalcrew, bij marketing

1. Buurthuizen

Buurtcentrum/-huis Adres Openingstijden

Buurtcentrum Sonde 2000

Eikenlaan 288-1, 9724 EW Ma t/m vr: 09:00-17:00

Buurtcentrum Poortershoes

Oosterweg 13, 9724 CA Ma t/m do: 8:30-22:30 Vr: 8:30-17:00

Wijkcentrum De Berk Berkenlaan 238, 9741 JV Ma t/m do: 9:00-17:00 Vr: 9:00-12:00

Buurtcentrum TuinPad Bessemoerstraat 4, 9741 AJ Ma: 9:00-17:00 & 19:00- 22:00

Di: 9:00-17:00 Wo: 9:00-16:30 Do: 9:00-17:00 Vr: 9:00-16:30 Za 9:00-13:00 Zondags gesloten Travertijn Travertijnstraat 6, 9743 SZ Zo t/m do: 9:00-22:30

Vr & za: 9:00-00:00 Stichting Buurtcentra in

Beijum (Heerdenhoes)

Melsemaheerd 2, 9736 EN Ma t/m vr: 9:00-17:00

De Semmelstee Semmelweisstraat 182, 9728 NN

Ma t/m vr: 9:00-23:00

Wijkcentrum Trefpunt Beijumerweg 17, 9737 AB Ma: 14:00-23:00 Di: 14:00-17:30 Wo: 9:00-17:30 Do: 9:00-21:30 Vr: 10:30-23:00

(28)

Za: 10:00-16:30 Zo: 20:00-24:00 Buurtcentrum Oranjewijk Prinsesseweg 44-1, 9717 BK Ma t/m do: 9:00-16:00 Stichting Floreshuis Floresplein 19, 9715 HH Ma t/m vr: 9:00-18:00 (?) Buurt- en

Speeltuinvereniging

“Selwerd”

Elzenlaan 72, 9741 NG Niet beschikbaar

Buurtcentrum Stadspark Lorentzstraat 11, 9727 HW Ma t/m vr: 08:00-16:00

De Wende Goudlaan 555, 9743 CP Ma: 10:00-17:00

Di t/m do: 9:00-17:00 Vr: 9:00-15:00

Multifunctioneel Centum De Wijert / Helpman

P.C. Hooftlaan 1a, 9721 JM Ma t/m vr: 9:00-23:00 Weekend op afspraak Multifunctional Center de

Stroming

Merwedestraat 54, 9725 KE Ma t/m vr: 9:00-17:00

Wijkcentrum “Het Dok” Kajuit 4, 9733 CA Ma t/m vr: 9:00-21:00 Wijkwerken Oosterpark Paradijsvogelstraat 11-f, 9713

BV

Ma, wo & vr: 9:00-14:00

(29)

2. Huisarts- & tandartspraktijken

Praktijk Adres Openingstijden

Tandartspraktijk Hartje Groningen

Oude Boteringestraat 30 Ma t/m do: 8:15-17:00 Vr: 8:15-12:00

Tandartspraktijk Hortusbuurt Noorderkerkstraat 5 Ma t/m do: 8:30-17:00 Vr: 8:30-15:00

Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde

Antonius Deusinglaan 1 Ma t/m vr: 8:00-17:00

Studentist Groningen Visserstraat 34 Ma t/m vr: 9:00-17:00 11-48 Dental Wellness Akerkhof 38 Ma: 10:30-19:00

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Laat ons horen, zien en voelen waaraan mensen nood hebben. Vooral in

Hij heeft de woestijn opgezocht en haar stilte beluisterd met zijn hart. Toen wist hij wie

Hij heeft de woestijn opgezocht en haar stilte beluisterd met zijn hart. Toen wist hij wie

Het gebruik van sociale media in de fase van de uitvoering en de beëindiging van de arbeidsrelatie. Controle door de werkgever op het gebruik

De Graaf, boomverzorger in de eigen bomenploeg van de gemeente Dronten, heeft twaalf exempla- ren van de Dendro Tree Wear aangeschaft voor boombescherming tijdens gemeentelijke

Voor sommige instrumenten zijn voldoende alternatieven – zo hoeft een beperkt aantal mondelinge vragen in de meeste gevallen niet te betekenen dat raadsleden niet aan hun

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Als men kijkt naar de waardes per thema, waar de respondenten het meest hebben aangegeven het desbetreffende belangrijk te vinden, kan men eveneens bij enige waardes observeren dat