AANPAK VOORTIJDIG
TAFELVERLATEN
1 INLEIDING
Bij QuickStep is het verplicht om de ronde van drie spellen uit te spelen. De enige
uitzondering is dat de dummy bij het laatste spel de tafel mag verlaten (maar ook dat liever niet). Helaas komt het toch regelmatig voor dat spelers de tafel voortijdig verlaten. Dit is niet altijd kwade wil. Soms is er een calamiteit, is er storing in de wifi verbinding of gebeurt er iets onverwachts thuis. Het kan iedereen een keer gebeuren dat een spel niet kan worden
afgemaakt.
Hoewel het lang niet altijd expres gebeurt, levert het voortijdig de tafel verlaten (weglopen) wel veel overlast op. Het is zelfs met voorsprong de grootste irritatiefactor onder
StepBridgers. Daarom pakken we weglopen aan, zonder dat dit teveel impact heeft als u niet expres wegloopt (bv. als u incidenteel een wifi-probleem heeft). Maar waarbij de gevolgen voor spelers die frequent een spel niet afmaken wel steeds meer voelbaar ziun.
Het voortijdig de tafel verlaten wordt op twee manieren aangepakt:
• Een speler die een spel niet afmaakt kan een korte periode niet meer spelen (time- out).
• We houden van iedereen de “voltooiscore” bij. We doen dit op basis van de laatste 500 spellen. Hoe vaker een spel niet wordt afgemaakt, hoe lager de score en hoe groter de gevolgen.
Een positieve voltooiscore is gunstig en betekent dat u normaal gesproken de QuickStep ronde gewoon uitspeelt. De maximale (meest gunstige) voltooiscore is +100. Als u onder de -100 uitkomt dan maakt u veel te vaak spellen niet af, en volgt een automatische schorsing.
Bij de aanpak van weglopers is er geen verschil tussen spelers die expres de tafel verlaten en spelers die door een slechte verbinding vaak een spel niet kunnen afmaken. Er zijn twee reden hiervoor. Ten eerste is de overlast van iemand met een slechte verbinding vrijwel net zo groot, en ten tweede kunnen we technisch nauwleijks het verschil zien tussen iemand die bewust de verbinding verbreekt en iemand bij wie dit per ongeluk gebeurt. Overigens is een
goed werkende verbinding de verantwoordelijkheid van de speler, zoals ook in onze voorwaarden staat.
Het kan ook voorkomen dat alle spelers aan een tafel besluiten dat het beter is om te stoppen. In zo een geval kunt u gebruik maken van de “Nieuw spel” functie. Bij de
desktopversie vindt u deze functie onder Beheer. Op de tablet-/webversie vindt u de functie onder de Menu-knop.
2 OVERZICHT
In het overzicht voortijdig tafelverlaten, vindt u de volgende kolommen:
1. Tijd
Het tijdstip dat u de tafel verliet voordat de ronde was geëindigd.
2. Moment
Het moment in het spel dat u de tafel verliet.
• s2br3 = spel 2 biedronde 3
• s4sl7 = spel 4 slag 7 3. Gespeeld
Het aantal gespeelde spellen sinds de vorige keer dat u de tafel voortijdig verliet. Hoe groter dit getal, hoe groter het aantal reekspunten.
4. Frequentie
Hoe vaak u een spel niet heeft afgemaakt binnen de laatste 500 spellen.
• 1/50 = Binnen de laatste 500 spellen heeft u bij 1 op de 50 spellen de tafel voortijdig verlaten.
5. Reeks
Het aantal reekspunten dat u heeft verdiend door spellen normaal uit te spelen.
6. Straf
Het aantal strafpunten dat u heeft verdiend door spellen niet uit te spelen.
7. Totaal
Uw puntentotaal.
8. Sanctie
3 BEREKENING
3.1 INLEIDING
In dit hoofdstuk behandelen we de manier waarop alle onderdelen van het voortijdig tafelverlaten berekend worden.
De manier waarop het systeem werkt wordt tussentijds geëvalueerd, en het kan zijn dat op basis daarvan parameters worden aangepast. Een aanpassing zal dan alleen gelden voor toekomstige gevallen. Aanpassingen worden uitsluitend gecommuniceerd in dit document.
3.2 VOLTOOISCORE
Uw voltooiscore is bepalend voor de mate waarin het niet afmaken van een spel u wordt aangerekend.
Hoe hoger uw voltooiscore, hoe beter. U begint met een score van 0 punten, en de
maximum score is 100 (dan doet u het heel goed). Als uw score onder de -100 komt, volgt een automatische sanctie, en wordt uw score weer op 0 gezet.
De berekening van de voltooiscore is als volgt:
actuele voltooiscore = vorige voltooiscore + reekspunten + strafpunten
Voorbeeld:
De volgorde is van meest recent naar minder recent. Op de onderste regel was de
voltooiscore -6. Daarna kwam daar +2 (reekspunten) en -4 (strafpunten) bij. Dus werd de nieuwe voltooiscore -8.
3.3 REEKSPUNTEN
Als u spellen speelt zonder voortijdig de tafel te verlaten, verdient u “reekspunten”. Het aantal reekspunten wordt groter naarmate u meer spellen achter elkaar afmaakt. Het maakt verder niet uit of u dit over meerdere sessies verdeelt (in theorie kan een reeks meerdere jaren beslaan).
Als u meer dan 60 spellen speelt zonder voortijdig de tafel te verlaten, ontvangt u 1 reekspunt voor elke 10 opvolgende spellen in de reeks.
In formulevorm:
reekspunten = min(0, (gespeeld – 60) / 10)
3.4 STRAFPUNTEN
Als u te vaak de tafel voortijdig verlaat, ontvangt u strafpunten. Bepalend is hierbij hoe frequent u binnen de laatste 500 spellen voortijdig de tafel heeft verlaten.
Vaker dan Strafpunten
25/500 = 1/20 30
20/500 = 1/25 24
15/500 = 1/33 16
8/500 = 1/63 10
6/500 = 1/84 4
Verlaat u minder vaak dan 1/84 keer de tafel voortijdig, dan ontvangt u geen strafpunten.
3.5 SANCTIES
Als u een totaalscore heeft van minder dan -100, dan volgt een automatische sanctie in de vorm van een schorsing van een aantal dagen. Ook wordt dan de totaalscore teruggezet naar nul (u begint dan weliswaar weer op nul, maar u zit nog wel in de verhoogde
strafpunten zone).
Het aantal dagen dat de schorsing wordt opgelegd, is hoger naarmate u eerdere schorsingen opgelegd hebt gekregen.
Hiervoor geldt:
• De minimale schorsingsperiode is 5 dagen. Dit is ook de startwaarde.
• Bij elke opvolgende schorsing wordt de schorsingsperiode verdubbeld, tot een maximum van 70 dagen (dus: 5, 10, 20, 40, 70).
• De schorsingsperiode neemt ook geleidelijk weer af als u reekspunten opbouwt. Voor elke 4 reekspunten die u opbouwt, gaat er 1 dag van de schorsingsperiode af.
• Omdat de schorsingsperiode ook kan afnemen, kan deze bv. ook als volgt verlopen:
5, 10, 8, 16, 32, 29, 26, 52.