• No results found

Religie mag niet te snel van tafel worden geveegd

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Religie mag niet te snel van tafel worden geveegd"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

g NRC H A N D E L S B L A D

O P I N I E

ZATERDAG 5 JANUARI & ZONDAG 6 JANUARI 2002

OECUMENISCH HUMANISME: RECEPT OF FOPSPEEN

'Alleen oecumenisch

humanisme brengt licht',

betoogde Paul Cliteur op de

opiniepagina van 22

december. Rico Sneller

meent dat Cliteur misbruik

maakt van reeksen in het

oog vallende 'religieuze'

escalaties, met elf

september als dramatisch

dieptepunt. N.H.M. Roos

kent het begrip

oecumenisch humanisme

niet. Paul van Velthoven

gelooft niet in een seculiere

cultuur. En Henk Vroom

keert zich tegen een

beperking van de vrijheid

van godsdienst. Ook

ingezonden

brievenschrijvers plaatsen

kanttekeningen.

Religie mag niet snel van tafel worden geveegd

H

et was een quasi-kerst-boodschap, het artikel van Paul Cliteur. De westerse, mondialiserende cultuur moet volgens hem worden bepaald bij haar humanistische wortels. So-crates, Montaigne, Voltaire, Kant en Russell, en wellicht nog ande-ren, zouden een wereldbeschou-wing hebben uitgedragen die wer-kelijk humaan is, en die als ken-merk zou hebben dat deze geen ob-scuur beroep doet op mysterieuze openbaringen en dubieuze godde-lijke ingevingen, maar op de men-selijke rede. Aldus wakkert Cliteur het smeulend vuurtje aan van een millenniaoud debat over de voor-rang van rede boven geloof, ofte-wel van logos boven mythos.

Nu kent dit debat een hoog- en een laagconjunctuur, al naar ge-lang de maatschappelijke machts-verhoudingen. Deze

verhoudin-gen lijken de laatste decennia een gunstige wending te hebben geno-men voor de verdedigers van het gezonde verstand. Er hangt al maar zwaarder weer boven het hoofd van hen die obscurantistisch met heilige boeken zwaaien om daarop hun protest tegen geno-men ofte negeno-men politieke maatre-gelen te baseren.

Cliteur heeft de wind in de rug. Zijn boodschap klinkt aanvaard-baar voor weldenkende mensen. Zij die vanuit een religieuze positie iets zouden willen inbrengen, zien zich bij voorbaat al door Cliteurs betoog in een ridicuul hoekje positioneerd: het hoekje van de ge-doogden, wier mening eigenlijk in het geheel niet maatschappelijk re-levant geacht mag worden. Van overheidswege gedoogde 'gods-dienstige' andersdenkenden zien zich van meet af aan veroordeeld

tot maatschappelijk huisarrest, hun opvatting lijkt qualitate qua niet geschikt te zijn om al te hard-op te worden uitgesproken.

Cliteur maakt misbruik van reeksen in het oog vallende 'religi-euze' escalaties. Met als tragisch dieptepunt de gebeurtenissen te New York van 11 september. Zelfs Kierkegaard wordt erbij gehaald om te illustreren dat godsdienst een duister fenomeen is, dat in principe de mogelijkheid van een kwaadaardig goddelijk bevel aan gelovige enkelingen openlaat en dat daarom met de grootst moge-lijke maatschappemoge-lijke argwaan omgeven dient te worden.

Op het eerste gehoor klinken Cliteurs uitspraken maar al te ac-ceptabel: wie zou er niet beducht zijn voor plotseling de kop opste-kend religieus terrorisme onder ogenschijnlijk goedaardige gelovi

gen: joodse, islamitische, of chris-telijke? Maar in feite bezondigt Cliteur zich aan verdachtmaking van kwetsbare maatschappelijke groeperingen, die niets, maar dan ook helemaal niets uitstaande heb-ben met de wandaden van het door hem aan de kaak gestelde inhuma-ne snit. Cliteurs opmerkingen over het 'gedogen' van godsdienst ma-ken dan ook een laffe en misleiden-de indruk. Laf, omdat het uiterst gemakkelijk is om godsdienstige groeperingen vanuit een sterk staand modern, seculier en ge-ëmancipeerd bewustzijn te be-schuldigen. Misleidend, omdat het etiket 'godsdienstig5 zo

rek-baar is, dat het goede diensten be-wijst aan hen die het als alibi voor hun machtswellust of hun aan der-den opgedrongen privé-frustraties gebruiken.

Cliteur beroept zich op een

'oe-cumenisch humanisme', op 'uni-versele waarden' en op de Verkla-ring van de rechten van de mens. Prachtig. Wie zou daar wat op te-gen kunnen hebben? Probleem is alleen dat dit oecumenisch huma-nisme zo weinig draagvlak bezit. Het draagvlak dat binnen handbe-reik ligt, is dat van verdragenslui-tende en protocollenopstellende intellectuelen. De teksten zijn mooi en hoogdravend, de onder-linge vriendschap is intellectualis-tisch, maar de samenlevingen waaruit ze voortkomen gaan kapot aan vereenzaming, verkilling en onverschilligheid onder de grotere massa's. Waarden van menselijk-heid en rationaliteit zijn van het lergrootste belang, ze moeten al-leen worden toegepast door enke-lingen in concrete situaties. Alge-mene humanitaire waarden zijn zo vrijblijvend. Mensen moeten zich

er ook persoonlijk door aangespro-ken voelen. Zolang dat niet het ge-val is, blijven ze volstrekt effect-loos. Op dit punt kunnen de gods-diensten die ons land verrijken, veel betekenen, en betekenen ze ook daadwerkelijk veel, ook al ge-beurt het merendeels in het ver-borgene.

Ondertussen blijft het probleem van religieus fanatisme, uitmon-dend in afschuwelijke zelfmoord-acties, op tafel liggen. Dit pro-bleem hangt hiermee samen, dat mensen zich hun God, Gods wil, voorstellen als een absoluut Goed, dat buiten deze aardse werkelijk-heid ligt. Een absoluut Goed is ab-soluut nastrevenswaardig, en dient al mijn handelingen te oriën-teren. Desnoods als het leidt tot ex-tremistische wandaden ten aan-zien van andere mensen, die door mij dan als middel worden

ge-bruikt om het hoogste Goed te be-reiken. Als ik mij beroep op God zelf, die dit van mij zou vragen, wie zou mij er dan van kunnen weer-houden? Inquisitie, gedwongen bekeringen, imperialisme, kruis-tochten, godsdienstoorlogen: evenzovele voorbeelden van een verondersteld absoluut goddelijk doel, dat alle middelen zou heili-gen.

Cliteurs vrees voor ongecontro-leerde radicaliteit moet telkens ge-toetst worden aan de feiten. Han-del wij zen die - onder het mom van religie - mensen verminken die-nen inderdaad te worden uitge-bannen. Maar daarmee is het ver-haal over de religie nog niet uit. Onder het kaf gaat koren schuil: het koren van individuele verant-woordelijkheid, niet-onverschil-ligheid jegens de ander en concrete medemenselijkheid. Wie dit slechts wil gedogen, weet niet waarover hij het heeft.

Dr. Rico Sneller doceert filosofie en

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor het verzenden van een ontslagbrief aan de opvol- gende behandelaar of andere medebehandelaar is in de regel niet de voorafgaande toestemming van de patiënt

De platformen die onder de vergunningplicht komen te vallen, zijn, zoals ver- meld, de platformen die diensten aanbieden voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire

Of wat betekent deze allegorie als de rede toch niet de menner blijkt te zijn die we altijd hebben verondersteld te zijn, als de rede van zijn voetstuk tuimelt.. Het zou een

Deze reglementen zijn belangrijk voor de jeugdverenigingen die jaarlijks beroep doen op het stadsbestuur voor subsidies, maar ook bijvoorbeeld in kader van de

Without knowledge of the natural laws which have to serve as the basis of legislation and rules of beha- viour, there is no evidential understanding of the just and the unjust,

Stel dat je uitgeknipt veelvlak uit 1 stuk bestaat, dan heeft precies de helft van de zijden op de rand een lipje nodig?. 2a Hoeveel lipjes heb je nodig als je veelvak een

Omdat religieuze geletterdheid voor iedereen is, zouden we verder graag zien dat onderwijs over religie en levensbeschouwing niet alleen in het bijzonder onderwijs, maar ook

For merger and acquisition deals in the United Kingdom post-crisis, the merger wave started in 2014 has a positive effect on the abnormal return experienced by the acquiring firm’s