• No results found

Presentatie Luc Opdebeeck

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Presentatie Luc Opdebeeck"

Copied!
10
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Luc Opdebeeck – Oprichter werkplaats Formaat

Theaterpedagooog & stadsmaker

(2)

▪ 22 jaar ervaring met het toepassen van

participatieve vormen van toegepast theater

▪ Verschillende groepen die zich vaak in de marge bevinden (Jongeren, volwassenen, senioren, verstandelijk beperkten, mensen met een psychische uitdaging,

ongedocumenteerden, nieuwkomers, bewoners van achterstandswijken,….)

▪ Rotterdam (Delfshaven, Crooswijk, Feijenoord, Schiebroek,…)

▪ Onze basisgereedschappen zijn afkomstig uit

het Brazilië van de zestig en zeventiger jaren.

(3)

PAOLO FREIRE

Kritische pedagogiek

In zijn werk, Pedagogy of the Oppressed, Paulo Friere

bestudeerd hij de hegonomie in leerprocessen. Freire noemt de traditionele leermethoden in de pedagogie de “banking

model” omdat het de leerling ziet als een leeg vat wat gevult moet worden met kennis, zoals we een spaarvarken vullen met geld.

Hij pleit echter voor een kritische pedagogiek die de leerling behandelt als mede-kennismaker. In zijn beproeving om de ruimte te democratiseren, friere zegt dat:

‘Vrijheid verkregen wordt door strijd, niet door gift. Het moet constant en op verantwoorde wijze worden nagestreefd. Vrijheid zal het resultaat zijn van praktijkgericht handelen '

(4)

AUGUSTO BOAL

▪ In het begin van de jaren zestig kwam een nieuw militair regime aan de macht dat Boal’s zijn onconventionele

theatermethodieken veroordeelde en hem als een bedreiging zag.

▪ Boal werd ontvoerd in 1971,

gearresteerd, gemarteld en vervolgens naar ballingschap verwezen in

Argentinië voor vijf jaar.

▪ Tijdens zijn ballingschap ontwikkelde Boal het Theater van de Onderdrukten verder. Het maakt het publiek een actief deel van de theaterhandeling en laat hen hun zorgen uiten, meningen geven en veranderingen in het spel (het sociale probleem) voorstellen.

(5)

THEATRE OF THE OPPRESSED

▪ Een set pedagogische theatrale

technieken die ons in staat stellen om aan sociale verandering te werken

▪ Om machtsrelaties te veranderen

▪ En om de toeschouwer om te toveren

in DOESCHOUWER, om een activist

voor sociale verandering te worden

(6)

Laat een maatschappelijk probleem zien vanuit het standpunt van de deelnemers. (Buurtbewoners)

De uitkomsten van de workshops worden verwerkt in een forumtheatervoorstelling . Tijdens het interactieve gedeelte vervangen mensen uit het publiek de

protagonist en spelen zij hun alternatieve ideeën en strategieën op het podium uit.

Stelt ons in staat om het probleem collectief te bekijken, te analyseren, en alternatieven aan te dragen voor verandering.

Verbind

Het zorgt voor veerkrachtige wijken.

Het politiseert

Is een taal die IEDEREEN spreekt

(7)

In het legislatieve gedeelte volgt een debat en worden voorstellen in stemming gebracht. Naargelang de behoefte van het proces worden er externe

deskundigen (juristen, maatschappelijke organisaties, politici) gevraagd om het proces te ondersteunen en informatie en toelichting te geven op de voorstellen tijdens het debat.

In een later stadium worden van aanvaarde voorstellen teksten gemaakt. Dit kunnen amendementen, moties, voorstellen voor nieuwe regelgeving, manifesten zijn.

De uitkomsten van de voorstelling zijn omgezet in voorstellen tot veranderingen in de wijk

(wijkprogrammering) en of stedelijk beleid.

Betrokken jongeren zijn rolmodellen voor andere jongeren in de wijk. Zij kunnen ook weer als aanjager fungeren voor projecten die voortkomen uit de ideeën van jongeren voor verbetering van de wijk.

(8)

Postcode 3034, werd in 2016 bestempeld als de armste wijk van Nederland door het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Op de sociale index is de slechtste score te zien van alle wijken van Rotterdam

Werk, inkomen, opleiding, beheersing Nederlandse taal en gezondheid

Opleidingsniveau is onder het Rotterdams gemiddelde en er is een hoger percentage voortijdig schoolverlaters

De motie “Oud Crooswijk” werd aangenomen en de

gemeenteraad reserveerde miljoenen om samen met bewoners in de geest van enkele succesvolle co-creatietrajecten elders in de stad een nieuwe impuls te geven aan lokale participatie.

Formaat sinds 2016 werkzaam met een vrouwengroep,

mannengroep en een gemengde jongerengroep. Deelnemers hebben vooral een Marokkaanse culturele achtergrond.

(9)

RESULTATEN IN CROOSWIJK

Recent onderzoek (nog niet gepubliceerd) van Stijn Sieckelinck (polarisatie deskundige) van de UvA laat zien:

Project Crooswijk organiseert zich echt bottom-up, dat maakt het anders, en maakt dat mensen betrokken blijven;

Ontmoeting vindt plaats tussen Crooswijkers die elkaar niet altijd vanzelfsprekend ontmoeten;

Meer begrip voor elkaar (ook bv tussen oud en jong);

Meer inzicht in eigen ontwikkeling en of ontwikkelingen in de wijk;

Theater en spel brengt bewoners letterlijk in beweging en draagt daarmee bij aan een veerkrachtiger politiek bewustzijn;

Jongerengroep nu zelf actief met forumtheater op de het Melanchton college en in de wijk.

(10)

▪ www.lucopdebeeck.nl

▪ www.formaat.org

▪ ‘Een scene schoppen, handleiding voor Participatief drama’ van Luc Opdebeeck en Karen Bevers

▪ ‘De mens in de hoofdrol’ van Ronald Matthijssen en Luc Opdebeeck

▪ ‘Reradicaliseren’ van Stijn Sieckelinck

▪ ‘Games for Actors and non Actors’ van Augusto Boal

▪ ‘Pedagogy of the Oppressed’ van Paolo Freire

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Deze trend wordt alleen onderbroken bij de uitstroom van het jaar 2014: van de startbaners die in 2014 uit het project traden zijn er procentueel gezien meer aan het werk dan zij

De startbanenprojecten trachten het vormingsbudget zo goed mogelijk te besteden door een kwaliteitsvol vormingsaanbod samen te stellen ter professionalisering van de startbaners en

De overschotten in dit budget werden in het jaar- verslag van 2008 nog als een knelpunt beschouwd, maar in 2009 werd er meer uitgegeven voor zowel de collectieve

Kortom, de kans van personen, die werkloos worden, om terug te verdwijnen uit de werkloos- heid is duidelijk groter dan de kans van personen, die verdwenen zijn uit de

Veel jongeren copen niet goed met de problemen in hun vriendschap.. ▪ Mogelijk komt dit door de hevige emoties die erdoor

“Van tijd tot tijd een beetje ongelukkig zijn, houdt het grote ongeluk weg.”. (Dirk De

Veelkleurige parochie van Kuregem betekent veel voor wijk en bewoners. Metrostation Clemencau, het hart

Broeder Leo Vandeneede van de oblaten van Maria is diep onder de indruk van de ellende die hij zag tijdens zijn bezoek aan de hoofdstad Port-au-Prince..