• No results found

Gewoon bijzonder. Het vertoog over migranten en vluchtelingen in de GGZ

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Gewoon bijzonder. Het vertoog over migranten en vluchtelingen in de GGZ"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Journal of Social Intervention: Theory and Practice – 2010 – Volume 19, Issue 4 119 Docent Academie voor Verpleegkunde en

lid kenniskring OGGZ, Hanzehogeschool, Groningen.

Dit proefschrift is een pleidooi om niet alleen vanuit de cultuur naar de praktijk van hulpverlening en zorg te kijken maar juist vanuit vele verschillende invalshoeken. Het boek maakt zichtbaar dat migranten en vluchtelingen gemakkelijk in een uitzonderingspositie worden geplaatst wanneer er alleen vanuit het concept cultuur gekeken wordt. Er wordt dan iets aan mensen toegeschreven op grond van een eigenschap, niet op grond van hun handelen.

Hiermee doe je mensen tekort.

K o r t e s a m e n vat t i n g

In dit proefschrift wordt ingegaan op de vraag (pag. 11): “wat is het vertoog over migranten

en vluchtelingen van hulpverleners in de GGZ en hoe is dat vertoog sinds 1972 veranderd?”

Dit materiaal is geordend door middel van een indeling in vier periodes gebaseerd op specifieke momenten, zoals de grote toename van asielzoekers vanaf 1993. Het betreft de periodes:

1972–1983, 1983–1993, 1993–2002 en 2002–

2009. In deze periodes wordt gekeken naar:

– het overheidsbeleid en maatschappelijk klimaat inzake immigratie en integratie en naar het beleid op het gebied van gezondheid. In het overheidsbeleid spelen algemene politieke verhoudingen, eco- nomische conjunctuur en het maatschap- pelijke klimaat ten aanzien van immigratie een belangrijke rol;

– het zorgsysteem waarbij de geschiedenis van de GGZ geschetst wordt.

Algemene ontwikkelingen in de GGZ Journal of Social Intervention: Theory and Practice –

2010 – Volume 19, Issue 4, pp. 119–122 URN:NBN:NL:UI:10-1-101236 ISSN: 1876-8830

URL: http://www.journalsi.org

Publisher: Igitur, Utrecht Publishing & Archiving Services in cooperation with Utrecht University of Applied Sciences, Faculty of Society and Law Copyright: this work has been published under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License

Sander Kramer. Gewoon bijzonder. Het vertoog over migranten en vluchtelingen in de GGZ. Proefschrift Universiteit Tilburg, 2009, 313 p.

1

B o o k S

L o ï S d e V r I e S

(2)

120 Journal of Social Intervention: Theory and Practice – 2010 – Volume 19, Issue 4 BookS

geven een beeld van toegenomen ambu- lante zorg, meer aandacht voor psychoso- ciale verklaringen voor psychopathologie en een toenemend gebruik van geestelijke gezondheidszorg;

– het zorggebruik: hoe ziet het zorggebruik eruit, zowel van de algemene bevolking als van migranten en vluchtelingen en hoe reageert het systeem op migranten en migratiebeleid?;

– hoe de verschillende doelgroepen gecon- strueerd worden;

– de ontwikkeling van theoretische modellen over hulpverlening aan migranten en aan vluchtelingen;

– de therapeutische praktijken; inzicht in de hulpverleningscontacten.

In het laatste hoofdstuk “Wrijven en scharnieren” beschrijft de promovendus een aantal fricties, die ontstaan doordat verschillende opvattingen over hoe je kunt aansluiten bij de migranten of vluchtelingen haaks staan op het te voeren beleid ten aanzien van integratie in het algemeen of binnen een instelling.

De hoofdstukken worden gelardeerd met praktijkervaringen die de schrijver opdeed als maatschappelijk werker in de hulpverlening aan migranten.

Het eerste doel van het boek is inzicht geven in de praktijk van de hulpverlening en zorg aan migranten en vluchtelingen. De auteur probeert vanuit vele invalshoeken een zo volledig mogelijk beeld te schetsen.

In dat beeld zijn een reeks pogingen te herkennen om cultuurverschillen te begrijpen, aanpassingen te treffen waar nodig en migranten en vluchtelingen een gelijke mate van toegang tot zorg van een gelijkwaardige kwaliteit te bieden.

Het tweede, meer praktijkgericht doel is de bevordering van deskundigheid.

De bevordering van deskundigheid is noodzakelijk, omdat we: “vaak zien dat allerlei theoretische modellen over hulpverlening aan migranten en vluchtelingen door elkaar heen lopen en soms ook niet zorgvuldig gebruikt worden. Misverstanden, stereotype beelden, onnodige obstakels en onbekendheid met de werkelijke achtergronden vertragen de ontwikkeling van gelijkwaardige toegang tot en kwaliteit van zorg. De hulpverleners, die werken met migranten en vluchtelingen in de GGZ, zijn daartoe niet specifiek opgeleid” (p. 9).

D e b o o D s c h a p

In de eerste vijf hoofdstukken wordt vanuit vele invalshoeken een zo volledig mogelijk beeld geschetst van de praktijk van de hulpverlening. Het is een zodanig omvangrijk feitenrelaas dat door de bomen het bos niet meer te zien valt. Hiermee schiet deze beschrijving zijn doel voorbij. Wat moeten we hiermee? Voor wie is dit inzicht bedoeld?

De tweede doelstelling belooft veel. Maar

als de lezer verwacht met dit boek in de

hand “cultureel competent” te worden, dan

(3)

Journal of Social Intervention: Theory and Practice – 2010 – Volume 19, Issue 4 121 LoïS de VrIeS komt hij/zij bedrogen uit. Wel wordt in de

bijlage een beschrijving gegeven van culturele competenties in de GGZ, maar het vertalen naar trainingsprogramma’s of onderwijs als volgende stap op weg naar culturele competentie wordt in dit boek niet gezet. De schrijver betoogt zelf in het laatste hoofdstuk dat het trainen van culturele competentie heel lastig is. Hij schrijft hierover (pagina 220):

“kennis over migratie en andere culturen, verschillende verklaringen voor gezondheid en ziekte leiden niet automatisch tot een open houding ten aanzien van diversiteit”.

Even verderop noemt hij de naïviteit waarmee nog steeds verondersteld wordt dat culturele sensitiviteit een gemakkelijk aan te leren houding is. Maar het blijft bij deze constatering. Het was interessanter geweest, gezien de doelstelling van de auteur, stappen te zetten richting het aanleren van een cultureel sensitieve houding.

Ook Tjin A Djie en Zwaan (2008) en Deardorff (2006) betogen dat culturele sensitiviteit moeilijk overdraagbaar is.

Volgens Tjin A Djie en Zwaan is “cultureel sensitief zijn” niet een methode die je kunt onderbrengen in een aantal onderwijsmodules. Culturele competenties van mensen zijn niet te trainen door culturele kennis aan te bieden of een soort blauwdruk voor elk probleem te geven.

De vraag “hoe leer je cultureel competent te worden?” blijft dus belangrijk. Volgens Baart en Grypdonck (2008) is het heel goed mogelijk om met de presentiebenadering

cultureel sensitief te worden. Een benadering met dimensies die eveneens van belang zijn in de omgang met vluchtelingen en migranten. Echter het leren van presentie is een ingewikkelde materie omdat presentie niet zomaar een model is. De nadruk bij presentie ligt op de aandachtige, respectvolle en open manier om de ander tegemoet te treden zonder een vooringenomen beeld (Baart, 2007).

Er is inmiddels wel enig materiaal beschikbaar ten aanzien van deskundigheidsbevordering op het gebied van “intercultureel competent functioneren”, maar methodische

toepassingsvragen komen vaak niet aan de orde. Daarom is nu vooral behoefte aan een vertaling naar de praktijk. Goede aanknopingspunten om culturele sensitiviteit over te dragen bieden Tjin A Djie en Zwaan.

W r i j v e n e n s c h a r n i e r e n

Waar de eerste vijf hoofdstukken door de vele invalshoeken en vele feiten erg langdradig zijn, is het zesde en laatste hoofdstuk over “wrijven” en “scharnieren”

boeiender. Het is de auteur gelukt om

allerlei feiten en opvattingen aan elkaar te

koppelen en te smeden tot een leesbare en

interessante beschrijving van de conflicten

en tegenstrijdigheden in de verschillende

opvattingen. Het meest kenmerkende

voorbeeld van een “wrijfpunt” vond ik dat we

in Nederland immigranten en vluchtelingen

een onwelkom gevoel geven door zoveel

(4)

122 Journal of Social Intervention: Theory and Practice – 2010 – Volume 19, Issue 4 BookS

mogelijk onze grenzen dicht te houden. Mocht het ze onverhoopt toch lukken om binnen te komen dan moeten ze zich wel heel snel en volledig aanpassen. Het moeten ontkennen van de eigen identiteit zal bij velen een groot intern conflict opleveren.

Kramer houdt in verschillende hoofdstukken een warm pleidooi voor een andere manier van omgang met vluchtelingen en migranten.

In het laatste hoofdstuk (p. 216) zegt hij:

“scharnieren naar meer creativiteit vraagt om niet langer in hokjes te denken over mensen”

en “het is de kunst om niet langer stereotiep te denken”. Inderdaad, de benadering van vluchtelingen en migranten dient niet anders te zijn als de benadering van alle cliënten of ze nu uit Oost-Groningen of uit Birma komen;

respectvol, aandachtig en open, zonder etiketten of vooropgezette ideeën.

Opvallend zijn de praktijkverhalen. De manier waarop de auteur zijn eigen ervaringen beschrijft verdient bewondering. Heel open en eerlijk is hij over de worsteling die ook hij heeft gehad in de omgang met mensen uit diverse culturen.

t o t s l o t

De vele feiten maken het boek minder interessant en vrij ingewikkeld. Slechts de

eigen ervaringen van de schrijver blijven je bij.

Wat mist in het proefschrift is de vertaling naar de praktijk om culturele sensitiviteit over te dragen. Dit maakt het hanteren in de praktijk van deze stof een moeizame onderneming.

n o t e n

1 Ten tijde van het schrijven van deze bespreking was van dit proefschrift een handelseditie onder dezelfde titel in voorbereiding bij Mikado, kenniscentrum interculturele zorg.

l i t e r at u u r

Baart, A. (2007). Theorie van de presentie.

Den Haag: Boom Juridische uitgevers.

Baart, A., & Grypdonck, M. (2008).

Verpleegkunde en presentie. Utrecht:

Uitgeverij Lemma.

Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization.

Journal of studies in international education, 10(3), 241–266.

Tjin A Djie, K., & Zwaan, I. (2008).

Beschermjassen, transculturele hulp aan

families. Assen: Koninklijke Van Gorcum.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Je kan niet verwachten dat jongeren bijvoorbeeld lezen dat er geen dwang bestaat in de islam en dat ieder zijn religie heeft, maar tegelijkertijd lezen dat de profeet zou

Hieronder worden enkele casussen beschreven die ik heb gebruikt om na te gaan of de leerkrachten zich in de onderstaande situaties kunnen plaatsen en hoe ze moeten

Waardegedreven zorg biedt nieuwe wegen, zo belooft de benadering meer aandacht voor uitkomsten, in het bijzonder voor die uitkomsten die voor de patiënt belangrijk zijn, en meer

Wanneer moeder informeert naar haar zoon en haar zorgen uitspreekt over zijn vieze kamer geven de hulpverleners dat ze begrip hebben voor haar zorgen maar dat ze haar helaas niet

De kennis over andere factoren rondom sturing in de jeugdhulp kan toenemen, maar als aan deze fundamentelere vragen geen aandacht wordt gegeven dan is het risico groot dat

Bestaande zorgaanbieders zonder toelating die bij ingang van de Wtza vergunningsplichting worden, krijgen een overgangstermijn van 2 jaar om de toelating aan te vragen. Zij

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Volgens het recent gepubliceerde (2015) Homiletisch Directorium van de Congregatie voor de Eredienst is het van cruciaal belang dat in de homilie – de verkondiging in