• No results found

teksten van haar hand. Ze overleed in 2011 in Aracaju, Brazilië waar ze toen als vrijwilliger actief was.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "teksten van haar hand. Ze overleed in 2011 in Aracaju, Brazilië waar ze toen als vrijwilliger actief was."

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Worstelen met God

‘Ik worstel met God zoals ik worstel met onkruid.’

Dat schreef Marie-Claire Ongenaert, moeder van twee kinderen en medewerkster van Broederlijk delen. Grasduinend in tijdschriften en notities vond ik haar doodsbrief terug en teksten van haar hand. Ze overleed in 2011 in Aracaju, Brazilië waar ze toen als vrijwilliger actief was.

Dat gelovigen zeggen dat ze worstelen met God, is niet ongewoon. Je leest het in heiligenlevens, je hoort het uit de mond van religieuzen, van diepgelovigen, ook paus Franciscus getuigde over de twijfels waarmee hij vocht, zelfs als paus. In het Oud Testament wordt de worsteling zelfs fysiek voorgesteld in het gevecht van Jacob met de engel.

Maar God vergelijken met onkruid is, op z’n zachts gezegd, ongewoon.

Geen sterfelijk wezen heeft ooit God gezien. Maar het heeft niemand ervan weerhouden Hem te schilderen, Hem te bezingen in cantaten en liederen, over Hem te schrijven in de meest verheven poëzie, Hem te vergelijken met de zon en het licht, Hem koning te noemen, de Allerhoogste, de unieke Schepper van hemel en aarde.

Maar onkruid? De lastpost die je in je tuin liefst snel en grondig uitroeit?

Marie-Claire Ongenaert werkte graag en veel in de tuin. Op een dag toen ze zich overstelpt voelde door beelden uit haar dagelijks realiteit, schreef ze:

‘Soms wil ik de wereld weg. Maar met mijn ogen dicht en mijn oren toe, hoor ik nog de kreten, het zingen, zie ik de mensen, voel ik me aangesproken.

Als onkruid duikt het telkens weer op in mijn binnenste.

Gelijkt God misschien op wat mensen onkruid noemen?

Ik denk dat God woekert in mij, zoals het onkruid in mijn tuin.

Nu eens als klaprozen, madeliefjes of vergeet-mij-nietjes, Dan weer als bramen of brandnetels.

Ik worstel met God, zoals ik worstel met onkruid.

En telkens wint God. Hij duikt op in de onmogelijkste hoeken en zet mij weer in beweging. Het is sterker dan mijzelf.’

Onkruid heeft een slechte reputatie bij al wie tuiniert of een veld bewerkt. Terwijl het toch om planten en bloemen gaat die zoals alle levende wezens hun plekje onder de zon verdienen.

Klaprozen, madeliefjes en vergeet-mij-nietjes lopen minder gevaar om zwaar bestreden te worden dan bramen en brandnetels. Want die verweren zich als duivels. Een vergeten takje, een verborgen wortel… en daar schieten ze weer op. Alleen met giftig spul krijg je ze dood. Maar daarover heeft de schrijfster het niet. Zij vecht niet met chemische wapens, wél met haar hark en handen, zelfs ‘in de meest onmogelijke hoeken’ waar onkruid het weligst tiert. En waar ze dus God in ontwaart.

Niemand heeft God gezien. Maar soms worden je sterke, troostende beelden aangereikt, die zijn onzichtbaarheid draaglijker maken.

T.S.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Katholiek Onderwijs Vlaanderen - eerste adventsweek 2021 Al te vaak is goed wonen een gunst en geen

Blijf deze straat een eindje volgen en neem de eerste straat rechts, aan huisnummer 33, waar een bord met pijl naar "Bovenhoek 35 to 51" jou de weg wijst.. Dit is een

De percentages laten zien dat het aantal jongeren in jeugdzorg uit een- en tweeoudergezinnen elkaar niet heel veel ontlopen: 42% van de groei van het aantal personen in de

Wat zou er gebeurd zijn als de gebroeders Wright (zie “100 Jaar vliegtuigen - maar deze waren niet de eerste vliegende machines!”) 4 postmodernisten zouden geweest zijn.. Zouden

1.2 De gemeente en de Raad voor de Kinderbescherming spreken af dat de afspraken in dit samenwerkingsprotocol (voor zover van toepassing) ongewijzigd overgenomen worden in

In afwijking van het vijfde lid kan de kinderrechter, ten aanzien van een jeugdige die onder toezicht is gesteld of ten aanzien van wie […] een ondertoezichtstelling wordt

Wanneer we Jezus volgen, kunnen we er niet naast kijken: hij heeft volop aandacht voor de mensen aan de rand.. We kennen de verschillende genezingsverhalen en de wijze waarop hij

eigen kring, mensen die succes kennen of de aandacht naar zich toezuigen, … Voor anderen ligt het veel moeilijker: mensen die anders zijn, die ons blijken nodig te