• No results found

Een Chinese Camarasaurus? Door Phil Robinson, https://creation.com/chinese-camarasaurus

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Een Chinese Camarasaurus? Door Phil Robinson, https://creation.com/chinese-camarasaurus"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Een Chinese Camarasaurus?

Door Phil Robinson, https://creation.com/chinese-camarasaurus, oktober 2019

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.

Een laat Oostelijk Zhou (3de eeuw voor Christus) wijnvat opgegraven in 1975, afkomstig uit een graf in Sanmenxia, de provincie Henan, China.

Uitvergrote versie: https://dl0.creation.com/articles/p137/c13773/Dino-wine-vessel-orange.webp

Evolutionisten zeggen snel dat “alles wat we weten over dinosauriërs is te leren uit de studie van fossielen”.[1] Waarom? Omdat ze geloven dat mensen en dinosaurussen nooit naast elkaar hebben bestaan. Dinosaurussen zouden 66 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven en alleen hun overblijfse- len hebben achtergelaten - en mensen zouden pas tientallen miljoenen jaren later op het toneel zijn verschenen. Er zijn echter door mensen gemaakte voorstellingen van dinosauriërs - tekeningen, houtsnijwerk, beeldjes en dergelijke - bekend van elk continent behalve Antarctica. [Zie links ach- teraan].

Een Sauropoda?

Een laat Oostelijk Zhou (3de eeuw voor Christus) wijnvat, opgegra- ven in 1975, afkomstig uit een graf in Sanmenxia, de provincie He- nan, China (foto bovenaan),[2] toont dit prachtig. Gegoten in brons, met veel van zijn gouden inlegwerk nog steeds bewaard, het ver- bluffende kunstenaarschap is duidelijk. Er zijn duidelijk vier dino- sauriërs op te zien, één aan elke kant van het wijnvat, gemakkelijk herkenbaar als Sauropoda-dinosaurussen. Vanwege de bijzonder afgeronde kop aan het einde van de lange dunne nek die over de rand tuurt, kan het heel goed een Camarasaurus zijn. De dikke ge-

spierde benen komen uit het lichaam en de staart steekt uit, hangt in de lucht en raakt de zijkanten van het vat niet.

Plaatje rechts: afgietsel van de ronde schedel van een Camarasaurus.

Een verborgen agenda?

Het wijnvat werd gefotografeerd en heeft een rondreis gemaakt in Amerika, samen met een aantal andere Chinese archeologische geëxposeerde stukken in 1980-81.[3] Het is momenteel te zien in het Henan Provincial Museum, China. Interessant is dat in het vroegste Chinese boek over het wijnvat

(2)

2

die dieren worden beschreven als “in de vorm van een draak”.[4] “Draak” was natuurlijk het woord dat werd gebruikt om een reeks dinosaurusachtige dieren te beschrijven voordat het modernere woord “dinosaurus” werd bedacht door Sir Richard Owen in 1841. Maar in het boek, geschreven voor de Amerikaanse rondreis vier jaar later, worden ze beschreven als “lange hals katachtigen”.

Het moet voor elke waarnemer duidelijk zijn welke woorden de dieren, waarnaar ze kijken, nauw- keuriger beschrijven.

Nauwkeurige afbeeldingen

Andere bronzen voorwerpen die op dezelfde Amerikaanse rondreis te zien waren, vertoonden heel duidelijke afbeeldingen van andere dieren zoals een olifant, stier, luipaard, neushoorn, ram, tijger en vogels - allemaal in hun juiste verhoudingen. De nauwkeurige details die in zulke duidelijke voor- stellingen worden afgebeeld, laten zien dat ze zeker zijn gemaakt door iemand die zich goed bewust was van hoe deze dieren eruitzagen. Evenzo moet de persoon die verantwoordelijk is voor het wijn- vat op de hoogte zijn geweest van hoe een Sauropoda-dinosaurus eruit zag om hem zo goed te kun- nen gieten.

Hoewel afbeeldingen van dinosauriërs door mensen in de eeuwen na de zondvloed varieerden, is dit een bijzonder duidelijk voorbeeld - met de mogelijke uitzondering van de strak opgerolde staart, die misschien een artistiek hulpmiddel was om ruimte te besparen. (Men denkt dat Sauropoda-staarten horizontaal zijn uitgestrekt).

Klopt met de Bijbelse geschiedenis

Deze Chinese Camarasaurus draagt bij aan de steeds groter wordende rijkdom aan substantieel be- wijs dat mensen tot voor kort leefden met en afgebeeld met een verscheidenheid aan dinosauriërs.

Dit past perfect in de bijbelse geschiedenis waarin zowel mensen als dinosauriërs werden gemaakt op dag zes van de scheppingsweek.

Referenties en noten

1. Charig, A., A new look at the dinosaurs, British Museum, London, p. 25, 1983.

2. A Selection of Ancient Chinese Bronzes, Wenwu Press, Peking, 1976.

3. Fong, Wen, (Ed.) The Great Bronze Age of China, Metropolitan Museum of Art, p. 285, 1980.

4. Ref. 2, p. 19.

Zie verder:

o De mens leefde samen met dinosaurussen: http://www.verhoevenmarc.be/schepping.htm#draken o Plaatjes mens en dinosaurussen leefden samen: http://www.verhoevenmarc.be/mensendino.htm

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm Rubriek “Schepping vs. Evolutie”: http://www.verhoevenmarc.be/schepping.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De spelers houden de houtjes als eetstokjes vast en proberen de verschillende luciferhoutjes die over de tafel verspreid zijn op te rapen en terug in het luciferdoosje

Het Chinese equiva- lent van de Elementen van Euclides is het ano- nieme Boek der negen hoofdstukken over de wiskunst dat honderd jaar voor Christus zijn uiteindelijke vorm vond en

noodzaakt werd tot een oorlogspolitiek haar toevlucht te nemen". Terreur in eigen land, oorlogsdreiging t~genover andere landen, dat zijn qe kentekenen van

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/4428.

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/4428..

(The Received Wénzǐ that is, because after the major revision the Ancient Wénzǐ existed only in a closed Former Hàn tomb, unavailable to readers until its disentombment in

The Ancient Wénzǐ may not be an “authentic pre-Qín text” by a disciple of Lǎozǐ, but it offers valuable insights into the intellectual history of the early Former Hàn

Het is goed om in de inleidingen te zien dat er aandacht is voor de belangrijke doelgroepen, zeker ook de mensen, jong én oud(!) die niet of minder goed voor zichzelf op kunnen