• No results found

Waarden op de weegschaal

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Waarden op de weegschaal"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

E T H I E K 8

K E R K + L E V E N - 1 0 O K T O B E R 2 0 0 7

Z

EVEN zelfdodingen per dag, dat is de trieste ba- lans voor ons land. We sco- ren daarmee gemiddeld vijftig procent hoger dan onze buurlanden. Alleen sommi- ge landen van het vroegere Oost- blok staan er nog slechter voor. In negentig procent van de gevallen ligt een psychische aandoening zoals depressie, schizofrenie of verslaving aan de basis van het doodsverlangen. Een niet te on- derschatten aantal van die zelfdo- dingen komt dan ook voor in onze zorginstellingen, zowel in gespe- cialiseerde klinieken als op de psychiatrische afdeling van gewo- ne ziekenhuizen. Hoe ga je daar als hulpverlener mee om? In hoe- verre mag je iemands vrijheid ontnemen om zelfdoding te voor- komen? En heeft een mens een onvoorwaardelijke plicht tot le- ven?

Gelijkaardig, maar veel minder voorkomend, is de problematiek van euthanasie bij psychiatrische patiënten. „Zelf zijn me slechts twee gevallen bekend van patiën- ten die in één van onze instellin- gen om euthanasie vroegen”, ver- telt Raf De Rycke, gedelegeerd be- stuurder van de instellingen van de broeders van Liefde, die samen zo’n 26 procent van de 15.500 psy- chiatrische bedden in België be- heren. „In beide gevallen gingen we na herhaald verzoek van de patiënt op zoek naar een andere instelling, waar iemand anders de zorgrelatie overnam en de eutha- nasievraag onderzocht om er dan eventueel op in te gaan.”

„We stelden vast dat ook die uit- eindelijk niet tot euthanasie is overgegaan. Eenmaal hun de- pressie onder controle gebracht, waren die mensen dan ook dank- baar. In plaats van te ijveren voor euthanasie en zelfbeschikkings- recht, zouden we dus beter wat meer nadenken over hoe zelfdo- ding en vragen om euthanasie voorkomen kunnen worden.”

Beschermen

De broeders van Liefde ontwik- kelden in deze een eigen visie. Die gaat uit van drie belangrijke waar- den. Allereerst is er de bescherm- waardigheid van het leven. „Deze waarde is fundamenteel en gaat voor op alle andere. Zorgverle- ners hebben de plicht het leven van cliënten te beschermen. Toch moeten we nuanceren. Vrijheids- beperkende maatregelen zijn niet te allen prijze geoorloofd. Per slot van rekening is zelfs in een iso- leercel zelfdoding niet helemaal uitgesloten.”

De tweede waarde is die van de autonomie van de cliënt. „Onze samenleving heeft de neiging die waarde te beklemtonen. Sommi- gen gaan zover te stellen dat men- sen recht hebben op zelfdoding. Ik zou die waarde veeleer relative- ren, mensen leven in verbonden- heid met anderen en hebben een verantwoordelijkheid jegens hen.

Bovendien veronderstelt autono- mie wilsbekwame personen. Een psychiatrische problematiek kan die wilsbekwaamheid verminde- ren. Maar niettemin blijft de vrij- heid om eigen keuzes te maken, erg belangrijk. Die vrijheid geeft ook zin aan het leven.”

„De zorgrelatie is dan de derde waarde”, gaat Raf De Rycke voort.

„Zorgverlener en cliënt streven naar een sterke samenwerkings- en vertrouwensrelatie. Voor som- migen is de zorgrelatie de enige echt doorleefde en ze speelt dan ook een zingevende rol in het le-

ven van een cliënt.” De lezer zal begrijpen dat deze drie waarden soms in een spanningsveld komen te staan, zodat hulpverleners moeten afwegen welke waarde in een bijzonder geval primeert en hoe ze alledrie het best kunnen worden geïntegreerd. Hoewel ze

duidelijk stellen dat de mens geen onvoorwaardelijke plicht tot le- ven heeft, blijven de broeders van Liefde de bescherming voorop stellen.

Hoe doe je dat? Een stappen- plan moet hierbij helpen. Aller- eerst zijn inleving en begrip nodig

om het taboe van zelfdoding be- spreekbaar te maken. Vanuit deze grondhouding van respect probe- ren zorgverleners signalen te her- kennen en het risico goed in te schatten. Een belangrijke hef- boom in de preventieve zorg is vervolgens de zorgrelatie. Niet al- leen in woorden, maar ook in da- den drukt de zorgverlener uit dat het leven van de cliënt voor hem waardevol is, zelfs al ervaart die laatste zelf alleen zinloosheid in het leven.

Zin geven

„Soms is zelfdoding een aspect van het ziektebeeld van een pa- tiënt, maar in andere gevallen zit het dieper en is het een uiting van een existentiële crisis, waarbij cliënten zich afvragen waarom ze eigenlijk leven. Daarom moeten we werken aan zinbeleving”, al- dus Raf De Rycke. „Dat doen we heel uitdrukkelijk in onze pal- liatieve zorg. We gaan op zoek naar perspectieven van hoop en menselijke verbondenheid. Zin- beleving leidt vanzelf ook tot le- vensbeschouwelijke vragen. Die willen wij niet uit de weg gaan. Die extra dimensie van een ethisch denkkader kan een enorme hulp zijn.”

Wat te doen wanneer patiënten en personeelsleden niet- of an- ders-gelovig zijn? Is de uitgespro- ken christelijke visie van de broe- ders van Liefde wel vol te houden in de dagelijkse praktijk? „We wil- len onze gelovige visie niet op- dringen, maar zijn er wel van overtuigd dat in een open dialoog de patiënten vaak zelf met die vraag komen en willen daar dan ook op ingaan. Met respect voor andere filosofische en levensbe- schouwelijke overtuigingen.”

„Ons personeel is net als het cliënteel heel verscheiden en nog nooit weigerden we mensen van- wege hun overtuiging. Toch is de christelijke identiteit van onze in- stellingen nog sterk. Vroeger, toen de congregatie bij wijze van spre- ken samenviel met de organisatie, was die vanzelfsprekend. Van- daag wordt er veel over uitgewis- seld. Die dialoog verdiept en ver- breedt onze visie. Je kunt niet aan zorgverlening doen zonder uit te gaan van bepaalde waarden, christelijk of humaan. Onze waar- den hebben een bron en die willen we niet vergeten.”

Maar valt zelfdoding uiteinde- lijk echt te vermijden? Het is toch wel onthutsend om vast te stellen dat de ultieme daad zo vaak blijft voorkomen, ook terwijl patiënten in behandeling zijn (gemiddeld zestien procent van alle overlij- dens in de psychiatrie is te wijten aan zelfdoding). „Mensen wach- ten nog te lang om hulp te zoe- ken”, zo luidt een deel van de ver- klaring. Bovendien wordt niet al- tijd goed omgegaan met het toe- dienen van psychofarmaca. „Toch slagen we er wel degelijk in bij heel wat mensen de ziekte te sta- biliseren of te genezen. Tegen- woordig is de psychiatrie ook steeds meer gericht op het leven buiten de instelling. We werken niet meer louter residentieel, maar helpen patiënten ook terug een plaats te zoeken in de samen- leving.”

Spreken over zingeving en levensbeschouwing is op zijn plaats in psychiatrische instellingen. © Reporters

Broeders van Liefde willen zelfdoding en euthanasie in psychiatrie voorkomen

In instellingen van de broeders van Liefde geldt als richtlijn dat er geen euthanasie wordt uitgevoerd. Blijft een patiënt erom vragen, dan wordt die begeleid naar een andere instelling en zorgverlener. De richtlijn kadert in een brede visie op preventie van zelfdoding en euthanasie. De twee zijn immers niet los te koppelen en het eerste komt veel vaker voor dan het tweede. Drie waarden staan in die visie voorop: de beschermwaardigheid van het leven, de autonomie van de patiënt en de zorgrelatie.

L i e v e Wo u t e r s

Waarden op

de weegschaal

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Daar zijn ze zelfs niet gewonnen voor de mogelijkheid van euthanasie voor mensen die zwaar lijden en niet lang meer te leven hebben.. ‘Niet zo vreemd’, zegt

Hierbij refereert hij denigrerend naar een tekst die ook door Pater Daniel geciteerd wordt (“Syrië bloedt, maar blijft overeind als een fier volk… Het Westen en zijn bondge-

RTL7 besteedt in het programma Ondernemend Nederland kort aandacht aan de retailvisie van de Leidse regio.. Kijk daarom op zondag 22 januari om 10 uur

Dit interdisciplinaire onderzoek buigt zich over de complexe dynamiek tussen het Nederlandse democratisch burgerschapsideaal en het burgerschapsonderwijs in Nederland aan de

Ook richt het zich niet op kennisoverdracht, maar enkel op het leren van de vaardigheden die nodig zijn voor burgerschap, omdat de complexiteit van het burgerschapsonderwijs

1) Wanneer zorgverleners die de taal van de patiënt spreken of professionele tolken ter plaatse niet beschikbaar zijn, VMI de toegang tot professionele tolken verhoogt

Antwoord 3: De huidige doorgang heeft de functie van bevoorrading voor de supermarkt en de functie van een voetgangers doorsteek van Emmastraat naar Dorpsstraat?. Deze huidige

Sociaal Werk Nederland wil weten of sociale technologie voor het sociale werk van toegevoegde waarde is, of kan zijn, en doet onderzoek naar de (h)erkenning en