• No results found

De vrome kudde

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De vrome kudde"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

4 algemeen

OMSLAG

De vrome kudde

Glaasje op

Ingezonden door Jan Van den Broeck

Jef was op kroegentocht. Bewust van zijn toestand, laat hij een taxi bel- len. Die komt voorgereden en Jef stapt in.

– Voer je me eens naar huis, beste man.

De chauffeur blikt in zijn achteruitkijkspiegel en antwoordt:

– En waar is uw huis dan, mijnheer?

Waarop Jef:

– Tja... Schiet me niet meteen te binnen. Glaasje teveel, weet u wel...

In elk geval was het was iets met hout.

Oppert de chauffeur behulpzaam:

– Borgerhout, Loenhout, Minderhout, Meerhout, Hulshout...

Zegt Jef:

– Rij maar naar Turnhout.

Een uurtje later, wanneer de taxi Turnhout binnenrijdt, zegt Jef:

– Nu weet ik het weer! Boom...

In onze Kerk mag best wat meer gelachen worden. Dat blijkt ook de uitdrukkelijke wens van heel wat lezers. Die proberen we in deze rubriek op hun wensen te bedienen. Wekelijks één of meerdere mopjes, leuke anekdotes, bedenkingen, woordspelingen... Kent u er nog een leu- ke? kerk & leven • Vrome Kudde, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen, fax 03 210 08 49, e-mail devromekudde@kerknet.be.

Het heiligenboek

Petrus. De eerste paus

Tom Zwaenepoel Wanneer Jezus langs het meer van

Galilea loopt, ziet Hij Simon en zijn broer Andreas. Beide vissers volgen Hem. Simon, die van Jezus de naam Kefas (Petrus) krijgt, is getuige van de belangrijkste ogen- blikken van Jezus’ openbare leven:

de opwekking van de twaalfjarige dochter van Jaïrus, de verheerlij- king op de berg Tabor en het gebed in de olijfgaard Getsemane. Hij is actief in de eerste christelijke gemeenschap van Jeruzalem, ver- kondigt het evangelie bij de joden en geneest zieken.

Wanneer Petrus tijdens de vervol- ging van de christenen wordt vast- geketend, bevrijdt een engel hem.

Hij vlucht naar Antiochië, waar hij opnieuw wordt gearresteerd. Hij neemt met de apostelen, met Pau- lus van Tarsus en met zijn begelei- ders deel aan het concilie van Jeru- zalem. Hier wordt beslist dat de besnijdenis niet langer noodzake- lijk is om christen te worden. Met dit concilie eindigt in de Hande- lingen van de apostelen de ‘bio- grafie’ van Petrus. Volgens de ker- kelijke overlevering brengt hij zijn laatste levensjaren door in Rome, waar hij in 64 of 67 de mar- teldood sterft.

De eerste woorden van Jezus aan Petrus zijn: „Kom, volg Mij! Ik zal van jullie vissers van mensen maken” (Marcus 1, 17). Hiermee wordt Petrus’ toekomstige taak aangekondigd. Zonder geleerde vorming, maar van nature fris en vurig, gelooft Petrus in wie hem roept. Na een moedig en nobel ‘ja’

wordt hij een gehoorzame leer- ling. Zijn nieuwe naam, Kefas (Aramees) of Petrus (Latijn), maakt zijn opdracht duidelijk: hij is een ‘rots’, een man op wie ande- ren kunnen steunen.

Behalve christelijke deugden heeft Petrus ook menselijke zwak- tes. Hij is naïef, angstig en wankel- baar. Hij laat zich snel meeslepen om vervolgens de moed te verlie- zen, zoals op het Meer van Galilea, waar hij Jezus op het water tege- moetkomt, bang wordt voor de sterke wind en begint te zinken, waarop Jezus hem vastgrijpt.

Jezus vraagt hem: „Kleingelovige, waarom heb je getwijfeld?” (Mat- teüs 14, 31). Met zijn grote mond doet Petrus beloftes die hij niet kan houden, zoals tijdens het Laatste Avondmaal. Hij zal zijn Meester nooit in de steek laten, voelt zich niet waardig dat Hij zijn

voeten wast en wil zelfs zijn leven voor Hem geven. Tijdens Jezus’

arrestatie slaat Petrus impulsief het rechteroor van de slaaf van de hogepriester af. Maar korte tijd later wordt hij ontrouw. Petrus beweert tot driemaal toe dat hij

„die man” niet kent (Matteüs 26, 69-74). De aard van verloochening wordt scherper: de eerste keer ontkent hij „met klem”, de tweede keer ontkent en zweert hij, de der- de keer begint hij te vloeken en te bezweren. Nadat de haan gekraaid heeft, huilt hij bittere tranen.

Na menselijke twijfel, zwakte en verloocheningen krijgt Petrus zijn ‘eer’ terug en wordt hem de hele Kerk toevertrouwd. Deze opdracht heeft Jezus tijdens zijn verblijf in het gebied van Caesarea Filippi aangekondigd (Matteüs 16, 18-19). Hier wordt Petrus de rots genoemd, waarop Jezus zijn Kerk bouwt. Hij zal de „sleutels van het koninkrijk van de hemel”

bezitten en beslissen wie toegang tot het paradijs krijgt en wie niet.

Ten slotte zal Petrus ook kunnen binden en ontbinden, vastleggen of verbieden wat voor het leven van de kerk noodzakelijk is.

Op de avond voor Jezus’ kruisi- ging krijgt Petrus een bijzondere taak in de kring van de apostelen:

„Als jij eenmaal tot inkeer bent gekomen, moet jij je broeders sterken” (Lucas 22, 32). Na het paasgebeuren vraagt Jezus hem Gods schapen in zijn naam te hoe- den, zijn verantwoordelijkheid voor de kudde te dragen. Als de verrezen Heer voor de derde keer aan zijn leerlingen verschijnt, hoort Petrus dat hij als herder van zijn kudde moet optreden. Na Jezus’ dood, verrijzenis en hemel- vaart treedt Petrus zelfzeker op als hoofd van zijn leerlingen en leider van de jonge Kerk. Tot op vandaag heeft hij het stuurwiel van de Kerk niet verlaten. Hij zet zijn ambt voort door de paus.

Tom Zwaenepoel, Het Heiligenboek.

Levenswijsheid van honderd en enige heiligen, Lannoo, Tielt, 2008, 345 blz., 19,95 euro, ISBN 978 90 209 8041 7.

Omroep

27 september, 9 uur, Braambos via VRT één (herhaling omstreeks 23 uur via Canvas). Eerste aflevering van een nieuwe serie Sterke Verhalen waarin de boeken Samuël en het eerste boek Koningen centraal staan, vandaag Een koning gevraagd.

Het volk Israël wil niet onder- doen. „Geef ons een koning, net als andere volkeren”, is zijn wens.

Maar kieslijsten opstellen, zich kandidaat stellen –niets daarvan in de Bijbel.Welke criteria worden dan wel gehanteerd bij het zoeken naar een koning? En aan welk pro- fiel moet een leider volgens de Bij- bel beantwoorden? Bijbeldeskun- dige Geert Dedecker reikt leessleutels aan. In Media en geloof praat Bert Claerhout naar aanlei- ding van Mediazondag in de stu- dio met journalisten uit de geschreven en de audiovisuele pers over de ontwikkelingen in de media en over de kansen en uitda- gingen die daaruit voortvloeien voor de kerk.

Zweedse kruiswoordpuzzel.

Méér van deze Zweedse puzzels vindt u in de volgende Vlaamse puzzeltijdschriften van ‘De Puzzelaar’ t.w. De Stad Stockholm en De Viking.

Bij uw dagbladhandelaar verkrijgbaar.

Uitgeverij Jacques Gilliéron bvba Antwerpen Telefoon (03)658.91.53 - 658.00.53

Oplossing van de puzzel van vorige week: KLASLOKAAL

1

verbaasd plek

veem- bewijs

Europese taal

afvaar- diging proef- bandje

uiteinde v.e. spier

dieren- geluid voor- zetsel

ooit lengte-

maat

voor- zetsel uitgevers-

term

oefentijd slot

stuk chocola sterren- beeld

ooster- lengte voor- voegsel

oxidatie inge- wijde

de mensen

denk- beeld tijd

(Eng.) slede

opening

bijwoord

op een andere wijze vaartuig soortelijk

gewicht loop- vogel

droog Heilige

6

4

3

8 2

7 9

5

1 2 3 4 5 6 7 8 9

23 SEPTEMBER 2009

kerk & leven

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Terwijl de zorg van de ene vooral uitgaat naar eigen welbevinden, heeft de ander han- den en voeten en hart te kort om er te zijn voor zijn naaste.. Op zich is dat gek, want we zijn

Misschien ben ik naïef in deze wereld van ieder voor zich, maar ik kan het gewoon niet laten.. Mezelf en U, mijn God, kan ik niet

Na de aankondiging van zijn aanstaande dood zegt Jezus dat Hij „ergens naartoe gaat” (Johan- nes 13, 36) om voor de leerlingen een plaats klaar te maken, zodat zij ook daar bij

Vergeving kunnen ontvangen heeft alles te maken met een geloof in de liefde van de ander.. Niet voor niets wordt gezegd dat vergeving de liefde op haar

Niet hun spectaculaire handelin- gen, maar hun spontane keuze voor het leven, hun bescheiden- heid, gulheid en gastvrijheid lei- den tot heiligheid.. Lodewijk en Maria illustreren

Voor hem betekent bidden luisteren naar God, in zijn nabijheid ver- toeven, om zich uiteindelijk te laten veranderen. Een wezenlijke beweegreden voor het ascetische leven bestaat in

In zijn zogeheten ‘zevende preek’ is Basilius buitengewoon kritisch tegenover de rijken: „Jul- lie zeggen dat jullie niet kunnen geven. Jullie zeggen aan wie iets vraagt, dat

Maar door een bescheiden handeling uit liefde krijgt ze in haar hart zijn ware gezicht te zien. Cajetanus leert de boodschap van Veronica: God zien we tijdens