• No results found

De vrome kudde

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De vrome kudde"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

T

OMAS, de apostel, is een eenvoudige, jonge visser. In het evangelie volgens Johannes treedt hij meermaals op als woordvoerder van de aposte- len, omdat hij hun vragen en gevoelens vertolkt. Beroemd wordt Tomas door zijn twijfel aan Jezus’ verrijzenis. Volgens de overlevering evangeliseert hij in Syrië en Perzië en dringt hij door tot westelijk India, waar hij omstreeks het jaar 72 de martel- dood sterft. Volgens de kerkva- der Johannes Chrysostomus zou Tomas de drie magiërs gedoopt en tot bisschop hebben benoemd.

Als Jezus naar Judea wil terug- keren, waar joden Hem hebben willen stenigen, zegt Tomas tot de apostelen: „Laten ook wij maar gaan, om met Hem te ster- ven” (Johannes 11, 16). Hij wil zijn Meester volgen en nabij zijn tot in de dood. De man met de passende naam ‘tweeling’

(Tomas, Didymus) wil één zijn met zijn beste vriend.

Met zijn vastberaden houding illustreert Tomas wat echte vriendschap en liefde inhouden.

De persoon van wie je het meest houdt, wil je voor altijd bij je hebben. Je bent bereid om zijn noodlot te delen. Trouwe vriend- schap of liefde kent geen gren- zen. Ze overwint de dood.

Na de aankondiging van zijn aanstaande dood zegt Jezus dat Hij „ergens naartoe gaat” (Johan- nes 13, 36) om voor de leerlingen een plaats klaar te maken, zodat zij ook daar bij Hem kunnen zijn.

Als Jezus hieraan toevoegt: „Jul- lie kennen de weg naar waar Ik heen ga” (Johannes 14, 4), komt Tomas tussenbeide: „Wij weten niet eens waar U naartoe gaat, Heer, hoe zouden we dan de weg daarheen kunnen weten?”

(Johannes 14, 5). Hij heeft de moed om toe te geven: „Ik begrijp je niet, help me te begrij- pen.”

Tomas zegt wat hij op dat ogenblik denkt, ook al beseft hij dat hij met deze opmerking onbe- grip, kritiek of spot bij zijn omstanders kan oogsten. Zijn vraag is voor Jezus de aanleiding om de beroemde evangeliewoor- den uit te spreken: „Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

Niemand kan bij de Vader komen dan door Mij” (Johannes 14, 6).

Tomas is er niet bij, wanneer de verrezen Jezus aan zijn apostelen verschijnt. Hij wil deze gebeurte- nis pas geloven, indien hij de ver- rijzenis ook ‘tastbaar’ kan con- troleren. Hij staat erop om zijn vinger in de wonden van de spij- kers en zijn hand in Jezus’ zij te leggen. Dit verlangen houdt in dat Jezus niet zozeer aan zijn gezicht, maar aan zijn wonden te herkennen is. Wat voor zijn iden- titeit doorslaggevend is, zijn de wondtekenen die getuigen van zijn onbegrensde liefde voor de mens.

Pas als Jezus opnieuw ver- schijnt en Tomas uitnodigt om zijn wonden aan te raken, gelooft Tomas het ongelooflijke en bekent hij: „Mijn Heer! Mijn God!” (Johannes 20, 28). Deze geloofsbelijdenis is de mooiste van het Nieuwe Testament. De

‘moraal’ van dit Bijbelverhaal vat Jezus samen in zijn laatste woorden tot Tomas: „Omdat je Me gezien hebt, geloof je. Geluk- kig zijn zij die niet zien en toch geloven” (Johannes 20, 29).

Voor de veeleisende Tomas volstaat het niet om Jezus te zien, hij moet ‘de werkelijkheid’ ook kunnen vastnemen. De ‘ongelo- vige Tomas’ staat voor de vra- gende, twijfelende, sceptische mens die niet ‘wil’ geloven zon- der feiten, bewijzen en zekerhe- den. Wat geen rationeel of weten- schappelijk bewijs heeft, wordt in vraag gesteld of afgewezen.

Zijn devies luidt als een mani- fest: geloof slechts wat je met je ogen ziet, volg je gezond men- senverstand!

Tomas brengt echter ook een boodschap van hoop. De onwe- tende mens kan de weg naar het geloof vinden, als hij zich losmaakt van twijfel, angst, onzekerheid. Iedereen kan zich vol vertrouwen met al zijn vra- gen en zorgen tot God wenden.

Uit de twijfelende apostel groeit een diepgelovige die ziet en belijdt. Hij blijft zo consequent dat hij zelfs het martelaarschap omwille van zijn overtuiging aanvaardt.

De bijbelcitaten zijn genomen uit de nieuwe bijbelvertaling.

Tom Zwaenepoel, Het Heiligenboek. Levenswijsheid van honderd en enige heiligen, Lannoo, Tielt, 2008, 345 blz., 19,95 euro, ISBN 978 90 209 80417.

OMROEP

• 26 februari, 22.45 uur, HUMAN via Nederland 2.

Holland Doc met De Vreemdelingenrechter, uitzonderlijke kijk achter de schermen van de afdeling vreemdelingen- zaken van de rechtbank van Amsterdam. Drie rechters worden van dichtbij gevolgd in de rechtszaal en daarbui- ten. Zij delen hun gedachten, persoonlijke ervaringen en dilem- ma’s. Wat betekent het om te beslissen over het lot van vreemdelingen?

Hoe is het om deel uit te maken van een systeem waarin achter duizenden dossiers eenzelfde aan- tal mensen schuilgaan?

Liggen rechters wel eens wakker van die verant- woordelijkheid? Als eer- ste lukte het regisseur Misja Pekel om in een Nederlandse rechtbank drie rechters te volgen.

De Vreemdelingenrech- ter geeft daardoor een bijzonder inzicht in een gesloten wereld waarin dagelijks wordt beslist over de verdere levens- loop van mensen.

JEUGDVRIENDEN

Twee studiemakkers op het college, bittere rivalen, kiezen ieder hun weg in het leven. De ene wordt priester, de andere soldaat. Een kwarteeuw later brengt het lot beiden weer samen in het station van Lokeren.

Ze herkennen elkaar meteen, maar laten niets blijken. De priester, intussen bisschop geworden, stapt op de man in uniform toe en vraagt enigszins vanuit de hoogte:

– Mijnheer de perronwachter, zou u me kunnen vertellen op welk spoor de intercity naar Brussel vertrekt?

Waarop de militair, generaal intussen, gevat:

– Wel mevrouw, dat leest u best af van het grote computerscherm in de hal. Al zou ik u aanraden in uw toestand geen al te verre rei- zen te maken.

Ingezonden door Eugeen Verhavert

In onze Kerk mag best wat meer gelachen worden. Dat blijkt ook de uitdrukkelijke wens van heel wat lezers. Die proberen we in deze rubriek op hun wensen te bedienen.

Wekelijks één of meerdere mopjes, leuke anekdotes, bedenkingen, woordspelingen... Kent u er nog een leuke?

Kerk+Leven • Vrome Kudde, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen, fax 03/210.08.49, e-mail devromekudde@

kerknet.be.

4 - OMSLAG

De vrome kudde

Zweedse kruiswoordpuzzel.

Méér van deze Zweedse puzzels vindt u in de volgende Vlaamse puzzeltijdschriften van ‘De Puzzelaar’ t.w. De Stad Stockholm en De Viking.

Bij uw dagbladhandelaar verkrijgbaar.

Uitgeverij Jacques Gilliéron bvba Antwerpen Telefoon (03)658.91.53 - 658.00.53

Oplossing van de puzzel van vorige week: OLIEBORING

10

spijker herrie

zware storm

Europees land afzon- dering

pers- bureau tangens

delfstof

zand- heuvel bijprijs

tasto solo eenbul-

tige kameel

kaas- soort brandverf

strijd- perk

fijne geur toilet- artikel

domina keihard schot

doel- matig afgescheur-

de lap

afgemat

voeg- woord Euro-

peaan

frank zang-

noot

soort antilope langspeel-

plaat

zang- noot deksel

met dank grond-

soort

2

7 1

8

6

3

4 5

9

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

De apostel Tomas, de twijfelaar

TOM ZWAENEPOEL

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Terwijl de zorg van de ene vooral uitgaat naar eigen welbevinden, heeft de ander han- den en voeten en hart te kort om er te zijn voor zijn naaste.. Op zich is dat gek, want we zijn

Misschien ben ik naïef in deze wereld van ieder voor zich, maar ik kan het gewoon niet laten.. Mezelf en U, mijn God, kan ik niet

Vergeving kunnen ontvangen heeft alles te maken met een geloof in de liefde van de ander.. Niet voor niets wordt gezegd dat vergeving de liefde op haar

Niet hun spectaculaire handelin- gen, maar hun spontane keuze voor het leven, hun bescheiden- heid, gulheid en gastvrijheid lei- den tot heiligheid.. Lodewijk en Maria illustreren

Voor hem betekent bidden luisteren naar God, in zijn nabijheid ver- toeven, om zich uiteindelijk te laten veranderen. Een wezenlijke beweegreden voor het ascetische leven bestaat in

In zijn zogeheten ‘zevende preek’ is Basilius buitengewoon kritisch tegenover de rijken: „Jul- lie zeggen dat jullie niet kunnen geven. Jullie zeggen aan wie iets vraagt, dat

Maar door een bescheiden handeling uit liefde krijgt ze in haar hart zijn ware gezicht te zien. Cajetanus leert de boodschap van Veronica: God zien we tijdens

Terwijl Marta helemaal in beslag genomen wordt door de zorg voor haar gast, gaat haar zus aan zijn voeten zitten en luistert ze naar zijn woorden. Marta vraagt Jezus of Hij het