• No results found

De vrome kudde

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De vrome kudde"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tom Zwaenepoel, Het Heiligenboek. Levenswijsheid van honderd en enige heiligen, Lannoo, Tielt, 2008, 345 blz., 19,95 euro, ISBN 978 90 209 80417.

OMROEP

• 10 mei, 9 uur, Braambos via VRT één (herhaling omstreeks 23 uur via Can- vas). Na Close-up, nieuws over spiritualiteit en samenleving, de eerste aflevering van Ziel &

Zaligheid. In Oude en nieuwe tradities blijkt dat volksdevotie van alle tij- den is en zich aanpast aan nieuwe noden en situ- aties. Voor de duiding ter plekke (in Amsterdam bij de Stille Omgang, in Brus- sel tijdens de Taizé-ont- moeting, in drielanden- punt Vaals bij tatoeëerder Henk Schiffmacher en in het Nederlandse Schalk- haar bij de zegening van graven) zorgen specialis- ten volksdevotie Gerard Rooijakkers en Hans Gey- bels. Ter gelegenheid van 450 jaar Mechelen-Brussel laat Braambos vijf geën- gageerde christenen pra- ten over de geschiedenis van hun aartsbisdom: een restaurateur van oude kunstwerken, een oude professor geschiedenis, een Cardijnfan, een kardi- naal en iemand uit de vrouwenbeweging.

SCHOOL VANDAAG

Goeie dag, dit is het automatische antwoordapparaat van de school van uw kind. Met het oog op een betere dienstverlening en om u zo snel mogelijk met de verantwoordelijke persoon te kunnen ver- binden, gelieve uw keuze te maken uit het hierna volgende menu.

– Om te liegen over het motief van afwezigheid van uw kind, druk op 1.

– Om te verantwoorden waarom uw kind zijn huistaak niet maak- te, druk op 2.

– Om te klagen over onze werkmethode, druk op 3.

– Om het ontslag van een leerkracht te vragen, druk op 4.

– Om te vragen waarom u de brieven niet ontvangen hebt die in bijlage aan uw oproepingsbrief verzonden werden en die u, samen met de vorige rapporten van uw kind, werden toegezonden, druk op 5.

– Indien u van ons verwacht dat wij uw kind opvoeden, druk op 6.

– Om te vragen dat uw kind alweer van leerkracht zou verande- ren, druk op 7.

– Om te klagen over het schooltransport, druk op 8.

– Om te klagen over de schoolmaaltijden, druk op 9.

Maar indien u beseft dat we in de echte wereld leven waarin uw kind de verantwoordelijkheid moet leren dragen voor zijn daden, zijn school- en huiswerk, en dat het geenszins de schuld van de leerkracht is indien uw kind geen enkele inspanning levert, haak dan gewoon in, straf uw kind op de gepaste wijze en geniet van uw dag.

Ingezonden door Jan Umans

In onze Kerk mag best wat meer gelachen worden. Dat blijkt ook de uitdrukkelijke wens van heel wat lezers. Die probe- ren we in deze rubriek op hun wensen te bedienen. Weke- lijks één of meerdere mopjes, leuke anekdotes, bedenkin- gen, woordspelingen... Kent u er nog een leuke? KERK &

leven • Vrome Kudde, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen, fax 03/210.08.49, e-mail devromekudde@kerknet.be.

4 - OMSLAG

De vrome kudde

Zweedse kruiswoordpuzzel.

Méér van deze Zweedse puzzels vindt u in de volgende Vlaamse puzzeltijdschriften van ‘De Puzzelaar’ t.w. De Stad Stockholm en De Viking.

Bij uw dagbladhandelaar verkrijgbaar.

Uitgeverij Jacques Gilliéron bvba Antwerpen Telefoon (03)658.91.53 - 658.00.53

Oplossing van de puzzel van vorige week: MENIGEEN

1

huis- vertrek

wees gegroet

strijd- macht

binnen- kort uniek

kerk- gezang

zware storm voordat

strijd- perk toilet- artikel

draag- hemel bruin- geel

Griekse letter

warm- water- toestel

elasti- citeit onnet

papegaai speel-

kaart

landbouw- werktuig

fijne geur

achter- voegsel

wond- vocht rege-

rings- regle- ment

ik (Lat.)

plaats in Duitsland

ge- gevens grappen-

maker

Bijbelse vrouw groot- moeder

maalin- richting slang

6 8

3

7

4

5 2

T

IJDENS het angelus van 22 juli 2001 zei wijlen Joannes-Paulus II in zijn zomerresiden- tie Castel Gandolfo:

„Als de mens zich door Gods woord voedt, kan hij aan de dage- lijkse activiteiten licht en smaak verlenen.” Het geloof biedt een meerwaarde aan het alledaagse van ons leven. Dagen, weken, maanden verlopen niet volgens een monotoon ritueel van gewoonten en verplichtingen. Ze krijgen ‘licht en smaak’ door de steeds zichtbare en hoopvolle ster van het geloof. Met deze woorden vatte de Poolse paus ook de betekenis samen van een Bijbelse vrouw voor de ‘moder- ne’ mens van de eenentwintigste eeuw, de heilige Marta.

Marta is de zus van Lazarus en Maria van Betanië. Van hen staat in de Bijbel geschreven dat Jezus ze liefhad (Johannes 11, 5). Mar- ta ontvangt Jezus gastvrij, wan- neer Hij haar en Maria opzoekt.

Ze bedient Jezus ook wanneer Hij door een onbekende vrouw wordt gezalfd en neemt het ini-

tiatief om Hem na de dood van haar broer om hulp te vragen.

Volgens een middeleeuwse over- levering wordt Marta met haar broer, zus en andere aanhangers van Jezus op een schip zonder zeil en stuur gezet. Ze komt terecht in de Provence, nabij Marseille, waar ze het evangelie verkondigt.

Marta is het oerbeeld van de actieve, hulpvaardige vrouw. Als typische rechtschapen huisvrouw blijft ze thuis, bereidt ze de maal- tijden, zorgt ze voor anderen en is ze bezorgd. Zo ontfermt ze zich over Jezus, die zich even wil terugtrekken van de mensenmas- sa en de stad Jeruzalem. Hij heeft honger en dorst, is moe van de reis en wil wat uitrusten.

Terwijl Marta helemaal in beslag genomen wordt door de zorg voor haar gast, gaat haar zus aan zijn voeten zitten en luistert ze naar zijn woorden. Marta vraagt Jezus of Hij het ermee eens is dat Maria haar al het werk in haar eentje laat doen. Ze zou haar toch moeten helpen. Jezus

antwoordt: „Marta, Marta, je bent zo bezorgd en je maakt je veel te druk. Er is maar één ding noodzakelijk. Maria heeft het beste deel gekozen, en dat zal haar niet worden ontnomen”

(Lucas 10, 41-42).

Liefdevol, maar zonder om- haal van woorden, wijst Jezus op het belang van het spirituele leven. Hij maakt Marta duidelijk dat het belangrijker is zich druk te maken over ‘hemelse’ dingen, dan over ‘aardse’ aangelegenhe- den. Nu Hij onder hen is – overi- gens een zeldzaamheid – is het goed om naar Hem te luisteren, want zijn woorden zijn ‘het leven’. Het andere kan wachten.

In de wereld zijn er veel Mar- ta’s die zich ontfermen over het

‘alledaagse’ en veel Maria’s die bidden en mediteren. Overal vin- den we activisten en stille per- soonlijkheden, mensen die de wereld willen veranderen en mensen die in hun omgeving heel eenvoudig gelukkig willen zijn.

Beide groepen vullen elkaar aan.

Beide zussen hebben elkaar

nodig: Maria is op Marta aange- wezen, want dankzij haar wordt zij geprezen.

Later blijkt dat Marta wel dege- lijk over het ‘hemelse’ nadenkt.

Wanneer haar broer ernstig ziek is en zal sterven, verlaat ze haar huis om Jezus tegemoet te gaan.

Die ontmoeting is een van de meest diepgelovige getuigenis- sen, de ontmoeting tussen Jezus en iemand van wie Hij houdt.

Marta zegt tot Jezus: „Ja Heer, ik geloof dat U de Messias bent, de Zoon van God, die naar de wereld zou komen” (Johannes 11, 27). Haar leven kijkt uiterlijk naar de wereld, innerlijk naar de hemel. Maar ze blijft met beide voeten op de grond. Als Jezus vraagt het graf van Lazarus te openen, heeft ze opnieuw een ogenblik van twijfel. „Maar Heer, de stank! Hij ligt er al vier dagen!” Waarop Jezus tegen haar zegt: „Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien, als je gelooft?” (Johannes 11, 39-40).

Na die woorden komt Lazarus tevoorschijn.

1 2 3 4 5 6 7 8

Marta, de rechtschapen huisvrouw

TOM ZWAENEPOEL

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Misschien ben ik naïef in deze wereld van ieder voor zich, maar ik kan het gewoon niet laten.. Mezelf en U, mijn God, kan ik niet

Na de aankondiging van zijn aanstaande dood zegt Jezus dat Hij „ergens naartoe gaat” (Johan- nes 13, 36) om voor de leerlingen een plaats klaar te maken, zodat zij ook daar bij

Vergeving kunnen ontvangen heeft alles te maken met een geloof in de liefde van de ander.. Niet voor niets wordt gezegd dat vergeving de liefde op haar

Niet hun spectaculaire handelin- gen, maar hun spontane keuze voor het leven, hun bescheiden- heid, gulheid en gastvrijheid lei- den tot heiligheid.. Lodewijk en Maria illustreren

Voor hem betekent bidden luisteren naar God, in zijn nabijheid ver- toeven, om zich uiteindelijk te laten veranderen. Een wezenlijke beweegreden voor het ascetische leven bestaat in

In zijn zogeheten ‘zevende preek’ is Basilius buitengewoon kritisch tegenover de rijken: „Jul- lie zeggen dat jullie niet kunnen geven. Jullie zeggen aan wie iets vraagt, dat

Maar door een bescheiden handeling uit liefde krijgt ze in haar hart zijn ware gezicht te zien. Cajetanus leert de boodschap van Veronica: God zien we tijdens

Zijn passie voor alles wat te maken heeft met de natuur hangt samen met zijn kindertijd. Al vroeg observeert hij de omge- ving van zijn stadje, dat van de