• No results found

HERDENKING 130 JAAR JAVAANS-SURINAAMSE GESCHIEDENIS.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "HERDENKING 130 JAAR JAVAANS-SURINAAMSE GESCHIEDENIS."

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

H E R D E N K I N G 1 3 0 J A A R J AVA A N S - S U R I N A A M S E G E S C H I E D E N I S .

Gamelanklanken op nieuwjaarsfeest 1898

Wanneer de gamelan exact zijn intrede deed in Suriname is niet bekend.

Wel mag gevoeglijk worden aangenomen dat het met één van de eerste sche- pen waarmee de Javaanse contractanten naar Suriname werden overgebracht, is meegenomen.

Wat ik wel heb kunnen vaststellen is, dat in 1898 al gamelaninstrumen- ten in Suriname aanwezig waren. Dit blijkt uit een bericht in de Surinaamsche Courant van 27 februari 1898, waaruit wordt afgeleid dat de Agent Generaal der Immigratie een set gamelaninstrumenten had. Deze instrumenten mochten de Javaanse contractarbeiders lenen voor een nieuwjaarsfeest. Het was een heel mooi feest waarvoor de Javanen in dit krantenbericht werden geprezen.

‘Op donderdag den 24sten februari werd op plantage Mariënburg door de Ja- vanen aldaar het nieuwjaarsfeest gevierd in tegenwoordigheid van genoodigden als de commissaris, de agenten van de N.H.M. (Nederlandse Handels Maat- schappij) en directeurs en blankofficiers der naburige plantages en hun gezin.

Om zich tot dit feest voor te bereiden hadden de Javanen sedert maandag verlof erlangd. Op het feestterrein werd een tent opgeslagen van 80 voet lengte, waar- in een tafel van dezelfde lengte en 4 voet breedte zich bevond voorzien van de lekkerste spijzen naar hun lands wijze bereid, dranken, vruchten, lekkernijen, in

’t kort, het was een prachtig maal waaraan 150 personen moesten deelnemen.

De plaats werd heel aardig geïllumineerd, eerebogen werden er opgericht, bloe- menkransen en bloemen geven het terrein een alleraangenaamst uiterlijk, terwijl het afgestoken vuurwerk zich onophoudelijk deed hooren.

Van een gamlang die zij van den Agent Generaal wisten terleen te krijgen, ont- lokten zij muziek terwijl hunne dans al de toeschouwers vermaakte. Men begaf zich aan tafel en bij het eind van den maaltijd werd ernstig en uit volle borst het

‘Wien Neerlandsch bloed’ gezongen door de Javanen.

Dit feest is uitstekend geslaagd en een ieder die dit heeft bijgewoond kan niet anders dan de wijze van feestvieren van de Javanen, die zo geheel verschillen- de is van de Koelies (Brits-Indische immigranten), mooi vinden. Vergelijkt men nu de feesten der Koelies, met die der Javanen, dan komt men tot de overtuiging dat de laatsten geheel verschillen in levenswijze, dat zij zeer gul zijn want dit

(2)

H E R D E N K I N G 1 3 0 J A A R J AVA A N S - S U R I N A A M S E G E S C H I E D E N I S .

feest heeft hun ongeveer f 400 gekost zonder eenige bijdrage van de plantage, terwijl voor het Tadjafeest der Koelies de plantages telkens moeten bijpassen’.

Dit is op z’n zachts gezegd een opmerkelijke vaststelling omdat de Javanen doorgaans worden beschreven als verkwistende lieden in vergelijking met de zuinige en spaarzame Brits-Indische immigranten. De prijzende woorden zijn wel te rijmen met de Nederlandse zuinigheid. Zolang het niet uit eigen zak hoeft te worden betaald, is het goed. Het geweldige feest was immers zelf betaald en kostte de Nederlandse planter en het koloniale bestuur niets.

Een bericht over dit feest verscheen ook in De Surinamer van 28 februari 1898. Extra informatie die wij daaruit ontlenen, is dat het feest drie dagen achter-

COMMEWIIJNE

Door de Javanen op Mariënburg werd in de afgeloopen week Nieuwjaar gevierd, waartoe vele Javanen van andere plantages waren uitgenoodigd.

Drie dagen achteréén werd dit feest ge- houden, terwijl door den heer Agent-gene- raal bereidwillig daarvoor „de Gamalang”

in leen werd afgestaan. De Gamnalang is een instrument bestaande uit verschillende trommels, koperen bekkens enz. waarop door te slaan muziek wordt gemaakt.

Donderdagavond 24 Febr. was het glans- punt der feesten. Reeds te voren was een feesttent gebouwd, waarin een tafel was aangericht mer 200 couverts, (door eene ooggetuige geteld) behoorlijk voorzien van koeken, bier, cognac en met vruchten- bouquetten gesierd. ‘

De opzichters en verder personeel zoowel van Mariënburg als van Zoelen namen ten 8 uur op uitnoodiging aan tafel plaats en werden onder het afsteken van vuurwerk w.o. prach- tige luchtpijlen, door tal van in zwarte jas ge- kleede Javanen bediend; alles in overeen- stemming met de eischen der beschaving.

Aan het hoofd der tafel die het prachtigst versierd was plaatste zich het opzichtersper- soneel en verder de hoofden der Javanen als mandoers enz.

Na afloop der tatel werd het Nederlandsche volkslied plechtig gezongen, dat door alie Javanen staande werd aangehoord en door een gedeelte hunner medegezongen.

Uit ‘De Surinamer’, 28 februari 1898

(3)

H E R D E N K I N G 1 3 0 J A A R J AVA A N S - S U R I N A A M S E G E S C H I E D E N I S .

een werd gehouden en dat er ook bier en cognac werd geschonken. De gamelan werd gespeeld en de hooggeplaatste personen werden bediend door ‘tal van in zwarte jas gekleede Javanen, alles in overeenstemming met de eischen der be- schaving’. Het lied dat gezongen werd, is het Nederlands volkslied dat door ‘alle Javanen staande werd aangehoord en door een gedeelte hunner meegezongen’.

Dat de gamelan wellicht zelfs al veel eerder in Suriname was, blijkt uit de publi- catie ‘De kleeding der Surinaamsche bevolkingsgroepen in verband met aard en gewoonten’ geschreven door Th. B. van Lelyveld, waarin hij een foto plaatst vanJavanen met gamelan in het immigranten depot..

Deze zelfde foto van Lelyveld is te vinden in de fotocollectie van het Rijksmuseum.

In de beschrijving staat, dat de foto is genomen in de periode 1895-1898.

Zouden deze gamelaninstrumenten die Lelyveld gezien had in het depot dezelf- de zijn als de instrumenten van de Agent Generaal? Of waren er al eerder game- laninstrumenten meegenomen naar Suriname?

In ieder geval is duidelijk dat de Javaanse contractarbeiders van Mariënburg niet vrij konden beschikken over de gamelaninstrumenten om op het nieuwjaarsfeest muziek te maken. Zij moesten de gamelan lenen.

Uit publicatie Th. B. van Lelyveld

(4)

H E R D E N K I N G 1 3 0 J A A R J AVA A N S - S U R I N A A M S E G E S C H I E D E N I S .

Dit veranderde in 1903 toen de Nederlandse Handels Maatschappij voor de con- tractarbeiders van Mariënburg een gamelan importeerde (Hoefte, 1990: 21). Het is hoogst aannemelijk dat dit de aanzet heeft gegeven tot de ontwikkeling van de gamelan in Suriname en daarmee het ontstaan van de Surinaamse variant van de Javaanse gamelan.

Deze vondst uit Delpher is niet onbelangrijk voor het Netwerk Surinaams- Javaanse Gamelan en voor STICHJI, in het licht van onze pogingen om de Surinaams-Javaanse gamelan in Nederland te preserveren.

Wij hebben het voornemen om samen aan het behoud te werken en daarbij gebruik te maken van de ondersteuning van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland en de voorzieningen die in Nederland aanwezig zijn voor behoud van immaterieel erfgoed.

Collectie Rijksmuseum NG-2016-50-23, Javaansche immigranten met muziekinstrumenten 1900-1910.

Fotograaf anoniem.

(5)

H E R D E N K I N G 1 3 0 J A A R J AVA A N S - S U R I N A A M S E G E S C H I E D E N I S .

Bronnen:

1. Nieuwe Surinaamsche Courant, 27 februari 1898 2. De Surinamer, 28 februari 1898

3. Hoefte, Rosemarijn (1990), De betovering verbroken; De migratie van Javanen naar Suriname en het Rapport-Van Vleuten (1909).

Leiden: Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde /Dordrecht:

Foris Publications, Caribbean Series 12.

4. Lelyveld, van Th. B. (1919), De kleeding der Surinaamsche bevolkings groepen in verband met aard en gewoonten.

Overdruk uit de West-Indische Gids, jaargang 1919.

Hariëtte Mingoen, 15 augustus 2020

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De op het eer- ste gezicht wat ongewone momenten waarop het Wien Neêrlands bloed en Wilhelmus klonken, moeten echter niet los worden gezien van de meer voor de hand

4 † Uit het antwoord moet blijken dat Vosmaer zich in deze tekening aansluit bij de kritiek op de ’Batig Slot’-politiek / de winsten op het Cultuurstelsel die naar Nederland

Om eenzaamheid onder mantelzorgers beter te herkennen, is het van belang om je bewust te zijn van de verschil- lende sociale relaties die mantelzorgers hebben en de sociale

Het kabinet stelde de Kamer voor de keuze: tijd of geld.. De VVD hecht aan een verantwoorde en

Het zal ons dus van vele spreekwoorden niet gelukken ze terug te vinden in een zeer ouden vorm, en toch kan die voor de juiste verklaring noodig zijn. Immers doordat een

voortkwamen, moest de algemeene taal een sterk Frankisch karakter dragen, echter niet geheel zonder Friesche en enkele Saksische bestanddeelen; en zelfs moest de taal, afgezien van

Ik 973 [974] noemse eene dobbele i, ende geene enkele zieraed i, ende die niets meer [975] en sonde doen als eene gemeyne i: want so mostese by de enkele i in het [976] a b c

Bij talrijke Europese gelegenheden klinkt de muziek „Ode aan de Vreugde“ uit het vierde deel van de negende Symfonie van Beethoven. Het Europese volkslied staat symbool voor het