3 colade
Wereld Choco- lat
Internationale economie 4de jaar ASO
Arschoot Elien
D’hauwers Fien
Lootens Jolien Lerarenhandleiding
2 Beste leerkracht,
Heb je het soms ook moeilijk om de leerlingen hun aandacht bij de les te houden of wil je eens iets anders doen dan gewoon te staan doceren?
Dan is dit spel ideaal voor uw klas.
Wij, Fien, Jolien en Elien zijn drie laatstejaarsstudenten aan de lerarenopleiding, vonden dat het hoog tijd was om meer spelletjes te introduceren tijdens het lesgeven.
Omdat we heel vaak te horen krijgen dat heel wat leerkrachten daar weinig tijd voor hebben, werkten wij een spel uit.
In deze handleiding speciaal gemaakt voor leerkrachten, vindt u al de nodige informatie om het spel in uw klas te spelen.
Zo vindt u ook een uitgewerkte les.
Heeft u bij het spelen van het spel opmerkingen en/of suggesties dan horen wij dat graag van u via volgende manieren.
Contact Elien Arschoot
@ elien.arschoot@hotmail.com Fien D’hauwers
@ dhauwers.fien@gmail.com Jolien Lootens
@ jolien_lootens@hotmail.com
Na het spelen van “wereld choco-lat”, zin om nog andere economische spelen uit te testen? Bezoek dan zeker volgende website: economische-educatie.weebly.com. Hier staan al spelen verzameld.
Heel veel speelplezier
Studenten lerarenopleiding economie Arteveldehogeschool Gent Kattenberg Arschoot Elien
D’hauwers Fien Lootens Jolien
3
Inhoud
Doel van het spel ... 4
Wat? ... 4
Doelgroep ... 4
De leerinhoud – leerplan ... 4
Wanneer “wereld chocolade” gebruiken? ... 4
Duur ... 4
De benodigdheden ... 5
Aantal spelers ... 5
De uitleg van het spel ... 5
De uitleg van het instructieboekje voor de leerlingen ... 5
De voorbereiding ... 5
Wie mag beginnen? ... 6
Het veroveren ... 6
Soorten acties (zie overzicht p. 8) ... 6
Na de actie ... 7
Einde van het spel ... 7
Overzicht van de mogelijke acties ... 8
Extra informatie ... 9
Lesvoorbereiding ... 16
Bijlage 1 – werkblad ... 18
Bijlage 2 – werkblad (eventuele) oplossing ... 19
4
Doel van het spel
Wat?
Wereld choco-lat is een tactisch spel dat de leerlingen ervan bewust maakt dat
(internationale) handel niet zo maar willekeurig gebeurt. De leerlingen leren op een speelse manier de wereld te veroveren met een nieuw bedrijf.
Eerst spelen de leerlingen het spel maar daarna wordt er klassikaal verder in gegaan hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat.
Doelgroep
2de jaar – 2de graad ASO economie
De leerinhoud – leerplan
2de graad ASO economie
Thema 5: produceren van de wereldmarkt
- Wat zet ondernemingen tot internationale handel aan?
o De leerlingen kunnen formuleren welke motieven ondernemingen hebben om zich op de internationale markt te begeven.
- Waarom zetten ondernemingen vestigingen op in andere landen?
o De leerlingen kunnen motieven aangeven voor ondernemingen om zich in andere landen te vestigen. (VVKSO, 2006)
Wanneer “wereld chocolade” gebruiken?
Bij het begin van de lessenreeks internationale handel in het 4de jaar ASO.
Het spel kan perfect dienen als inleiding op het nieuwe hoofdstuk. De verschillende onderdelen uit het spel kunnen tijdens de lessen gebruikt worden.
Ideaal is om het spel te spelen als inleiding om de motieven van ondernemingen aan te halen.
Duur
+/- 15 minuten
5
De benodigdheden
- 1 spelbord
- 5 sets ( verschillende kleuren) van 12 fabriekskaarten - 5 sets (verschillende kleuren) van 3 hoofdzetelkaarten - 45 spelkaarten
- 48 muntkaarten
Aantal spelers
Per spelbord minimaal twee en maximaal vijf spelers.
Het aantal gebruikte spelborden hangt af van de grootte van de klas.
De uitleg van het spel
De uitleg van het instructieboekje voor de leerlingen
De voorbereiding
1. Leg het spelbord op tafel.
2. Schud de kaarten en leg de stapel naast het speelbord.
3. Trek daarna vijf kaarten en leg deze open boven het spelbord. De stapel kaarten zelf telt als zesde kaart en behoort bij het kader 0 munten.
4. Iedere leerling krijgt 12 fabriekskaarten en 3 hoofdzetelkaart in zelfde kleur.
5. Zet daarna 3 van je fabriekskaarten in het startgebied en 1 hoofdzetel in een gebied naar keuze.
6. Iedere speler krijgt volgens volgend verdeling een aantal munten.
Aantal spelers Aantal munten
5 8
4 9
3 11
2 14
7. De andere munten gaan als voorraad naast het spelbord.
6
Wie mag beginnen?
- De leerlingen bieden om startspeler te worden.
- Iedere leerling neemt in het geheim een aantal munten in een gesloten vuist.
o Het minimum bod is 1 munt.
- Alle leerlingen tonen tegelijk hun bod.
- De leerling met het hoogste bod betaalt dit aan de voorraad.
- De andere leerlingen houden hun geld.
- Bij een gelijke stand wint de jongste leerling de veiling.
Het veroveren
- Er wordt met wijzerzin mee gespeeld.
- De startspeler kiest een kaart uit de rij boven het spelbord.
- Afhankelijk van de positie in de rij moet hij daar 0,1,2 of 3 munten voor betalen.
o Voor de kaarten van de stapel betaal je geen munten, maar je neemt wel een risico aangezien je de kaarten niet kan zien.
- Iedere kaart toont een grondstof en een actie.
- De speler voert de actie op de kaart direct uit.
Soorten acties
(zie overzicht p. 8) Zet nieuwe fabrieken in de wereld.
o Het aantal fabrieken op de kaart geeft aan hoeveel fabrieken de leerlingen mag neerzetten.
o Er mogen enkel fabrieken in het startgebied geplaatst worden OF in een gebied met een eigen hoofdzetel.
o Tijdens deze stap mogen fabriek in verschillende gebieden geplaatst worden volgens de regel hierboven.
Verplaatsen van fabrieken over land.
o Het aantal fabrieken op de kaart geeft aan hoeveel verplaatsingen de speler mag doen.
o Het verzetten van een fabriek naar een aangrenzend gebied geldt als één verplaatsing.
Verplaatsen van fabriek over land en/of over zee.
o Deze actie is gelijk aan de voorgaande maar de leerling mag nu ook fabrieken over stippellijnen tussen twee gebieden verplaatsen.
Bouwen van een hoofdzetel.
o De leerlingen zet een hoofdzetel op een gebied naar keuze waar hij ten minste als één fabriek heeft.
o Een gebied mag een onbeperkt aantal hoofdzetels bevatten.
Vernietig een fabriek
o De leerling mag een fabriek van locatie naar keuze in de wereld verwijderen.
o De fabriek wordt terug gegeven aan de eigenaar.
En/of acties
o Toont een kaart twee acties met een “/” ertussen.
Dan voert de leerling één van de twee acties uit.
o Toont een kaart twee acties met een “+” ertussen
Dan voert de leerling beide acties in een volgorde naar keuze uit.
7
Na de actie
- Na het afhandelen van de actie, schuift de leerling de rij kaarten boven het spelbord naar rechts. De stapelkaarten blijft liggen.
- Zo komt er een plaats vrij.
- Op de vrijgekomen ruimte wordt een nieuwe kaart gelegd.
- De volgende speler is aan de beurt.
Einde van het spel
- Het spel is afgelopen als alle leerlingen een bepaald aantal kaarten bezit Aantal spelers Aantal kaarten
2 14
3 12
4 10
- Nu worden de overwinningschocoladerepen geteld o Chocoladereep voor gebieden
Een leerling krijgt één overwinningsreep voor elk gebied dat hij domineert.
Een gebied wordt gedomineerd als de leerling meer fabrieken heeft dan elke andere leerling apart.
Extra: een hoofdzetel telt als twee fabrieken.
Als er twee of meer leerlingen de meeste fabrieken heeft, domineert niemand.
o Chocoladereep voor continenten
Een leerling krijgt één overwinningsreep voor elk continent dat hij domineert.
Een continent wordt gedomineerd als hij meer gebieden domineert dan iedere andere leerling apart.
Als er twee of meer leerlingen de meeste gebieden in een continent domineert, domineert niemand.
o Chocoladereep voor goederen
Een leerling krijgt overwinningsrepen voor sets met goederen van een soort.
In het midden van elke kaart kan hij aflezen hoeveel kaarten van het betreffende product hij nodig heeft om het aangegeven aantal overwinningsrepen te ontvangen.
De leerling met de meeste overwinningschocoladerepen wint het spel.
- Bij een gelijke stand wint van hen de speler met de meeste munten in voorraad.
o Is dit dan nog gelijk, dan wint van hen de leerling met de meeste fabrieken op het spelbord.
Brengt dit nog geen beslissing, dan wint van hen de speler die de meeste gebieden domineert.
8
Overzicht van de mogelijke acties
Soorten acties Voorbeeld
Bouwen van nieuwe fabriek in de wereld.
Verplaatsen van fabriek(en) over land.
Verplaatsen van fabriek(en) over land en/of zee.
Bouwen van hoofdzetel.
Vernietigen van een fabriek.
En / of acties.
9
Extra informatie
Wereld Choco-lat is een veroveringsspel dat gebaseerd is op het reeds bestaande spel “Eight minutes empire”. Dit spel werd gemaakt door 999-games.
16
Lesvoorbereiding
LESONDERWERP: Inleiding internationale handel
LEERPLANDOEL(EN)
Thema 5: produceren van de wereldmarkt
- Wat zet ondernemingen tot internationale handel aan?
o De leerlingen kunnen formuleren welke motieven ondernemingen hebben om zich op de internationale markt te begeven.
VAKGEBONDEN EINDTERMEN EN ONTWIKKELINGSDOELEN (indien geen leerplan voorhanden)
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN (enkel voor het secundair onderwijs)
Verplicht: VOET uit leren leren:
Sociorelationele ontwikkeling
- kunnen een relatie opbouwen, onderhouden en beëindigen;
Indien van toepassing: VOET ICT (enkel voor de eerste graad), VOET TTV (enkel voor de tweede en derde graad ASO), VOET uit de stam, VOET uit context(en):
Leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier
LEERGEBIEDOVERSCHRIJDENDE THEMA’S (enkel voor het basisonderwijs:ICT, leren leren, sociale vaardigheden)
17
LESDOELEN LEERINHOUD WERKVORMEN/MEDIA, LEERMIDDELEN/ORGANISATIE TIJD
Lesbegin
De leerlingen kunnen de wereld veroveren door tactisch na te denken.
De leerlingen kunnen de link leggen met de werkelijk verovering van de wereld.
Instap/herhaling Bijlage
- Werkblaadje (bijlage 1)
- Oplossing werkblaadje (bijlage 2)
Instap/herhaling
De leerkracht overloopt de instructies via de PowerPoint.
De leerkracht verdeelt de klas in groepjes van maximaal vijf leerlingen.
De leerkracht deelt het spelmateriaal uit.
De leerlingen krijgen een kwartier de tijd om het spel te spelen.
De leerkracht kan het spel zelf vroegtijdig stop zetten.
Na het spelen van het spel wordt het werkblaadje uitgedeeld.
De leerlingen vullen het werkblaadje per groep in.
Tip: de leerlingen doen dit best in potlood.
Na het invullen van het werkblad ruimen de leerlingen het spel op en zetten de banken terug op hun plaats.
De leerkracht overloopt de oplossing van het werkblad klassikaal en bouwt de les hier verder aan op.
Na het overlopen van het werkblaadje kan de leerkracht polsen of de leerlingen nog altijd dezelfde strategie zouden kiezen om de wereld te veroveren in functie van Choco-lat.
Het spel kan gebruikt worden om linken te leggen.
20’
18
Bijlage 1 – werkblad
Opgave
Onderstaande kaart geeft de ideale verdeling weer van de fabrieken voor Côte d’or.
Vul in waarom een fabriek zich daar bevindt.
Tip: schrijf klein of gebruik de achterkant van dit blad.
19
Bijlage 2 – werkblad (eventuele) oplossing
Opgave
Onderstaande kaart geeft de ideale verdeling weer van de fabrieken voor Côte d’or.
Vul in waarom een fabriek zich daar bevindt.
Tip: schrijf klein of gebruik de achterkant van dit blad.
Hoofdzetel
Chocolade is een typisch Belgisch product. Wij hebben er veel kennis over. Alle beslissingen worden hier genomen.
Fabriek
De werkkrachten in Azië zijn goedkoop wat de prijs kan drukken.
Fabriek
Cacao is een belangrijk product bij het maken van chocolade.
Cacao vind je terug aan de cacaoplant die groeit in Zuid- Amerika
Hoofdzetel
Ook Amerikanen zijn verzot op chocolade. Wat zorgt voor een grote afzetmarkt.
20
Bibliografie
Afbeelding: bedrijf . (sd). Opgehaald van Simpleicon: http://simpleicon.com/factory.html Afbeelding: cacaoboon . (sd). Opgehaald van Informatie over cacao : http://www.droste-
verzamelaar.nl/informatie%20over%20cacao.html
Afbeelding: cacaoboter . (sd). Opgehaald van Wordpress blog SAPAS:
https://sapas020.wordpress.com/tag/rauwe-cacaoboter/
Afbeelding: chocolade . (sd). Opgehaald van Gayworld : http://www.gayworld.be/tag/cote-dor/
Afbeelding: munten . (sd). Opgehaald van Publicdomainvectors :
http://publicdomainvectors.org/nl/vrije-vectoren/Vector-afbeelding-van-munt-met-duim- omhoog/4123.html
Afbeelding: schip . (sd). Opgehaald van Simonsships : http://simonsships.com/ships/cisne.php?lan=nl Afbeelding: zee. (sd). Opgehaald van Peterbruns :
http://peterbruns.unblog.fr/author/peterbruns/page/6/
VVKSO. (2006, september). leerplan economie 2de graad aso. Opgeroepen op december 2, 2015, van vvkso: http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/Economie-2006-050.pdf