• No results found

Lucas 2:1-7 Kerst (online dienst) Lezing: Jesaja 8:21-9:6

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lucas 2:1-7 Kerst (online dienst) Lezing: Jesaja 8:21-9:6"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lucas 2:1-7 – Kerst (online dienst)

 Lezing: Jesaja 8:21-9:6

21Moedeloos en hongerig zullen de mensen door het land zwerven. Ze zullen honger lijden en in hun woede de koning en hun God vervloeken. Ze kijken omhoog 22of staren naar de grond, maar overal heerst verstikkende duisternis; donker en somber is het, nacht overal. 23En wie daardoor omsloten wordt, zal niet ontkomen.

Zoals het land van Zebulon en Naftali in het verleden smadelijk bejegend is,

zo wordt weldra eer bewezen aan de kuststreek, het land aan de overkant van de Jordaan

en het domein van andere volken.

91Het volk dat in duisternis ronddoolt ziet een schitterend licht.

Zij die in het donker wonen

worden door een helder licht beschenen.

2U hebt het volk weer groot gemaakt, diepe vreugde gaf U het,

blijdschap als de vreugde bij de oogst, zij jubelen als bij het verdelen van de buit.

3Het juk dat op hen drukte,

de stok op hun schouder, de staf van de drijver, U hebt ze verbrijzeld, zoals Midjan destijds.

4Iedere laars die dreunend stampte

en elke mantel die doordrenkt is van bloed, ze worden verbrand,

ze vallen ten prooi aan het vuur.

5Een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven;

de heerschappij rust op zijn schouders.

Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman, Sterke God, Eeuwige vader, Vredevorst.

6Groot is de heerschappij en zonder einde de vrede voor de troon van David en voor zijn koninkrijk;

ze zijn gegrondvest op recht en gerechtigheid en staan vast voor altijd en eeuwig.

De HEER van de hemelse machten brengt dit in zijn vurige liefde tot stand.

 Tekst: Lucas 2:1-7

21In die tijd kondigde keizer Augustus een decreet af dat alle inwoners van het rijk zich moesten laten inschrijven. 2Deze eerste volkstelling vond plaats tijdens het bewind van Quirinius over

Syrië. 3Iedereen ging op weg om zich te laten inschrijven, ieder naar de plaats waar hij vandaan kwam. 4-5Ook Jozef ging op weg om zich te laten inschrijven. Samen met Maria, zijn aanstaande vrouw, die zwanger was, reisde hij van de stad Nazaret in Galilea naar Judea, naar de stad van David die Betlehem heet, aangezien hij van David afstamde. 6Terwijl ze daar waren, brak de dag van haar

(2)

bevalling aan, 7en ze bracht een zoon ter wereld, haar eerstgeborene. Ze wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het gastenverblijf.

Preek Kerstdienst Lieve mensen,

Camera

Zou er gedemonstreerd zijn? Zou er ME hebben klaargestaan? Om eventuele rellen meteen de kop in te drukken? Zouden er tegenstanders via sociale media ondermijnende berichten de wereld in geslingerd hebben?

Gemeente

Want wat keizer Augustus hier afkondigt is nogal wat. Een volkstelling. In heel zijn wereldrijk. We kunnen ons niet voorstellen wat voor impact dat gehad moet hebben. In de loop van de eeuwen waren hele volken gedeporteerd. En op andere plekken gedropt. Er vond vermenging van culturen plaats. Allerlei stammen en rassen leefden door elkaar. Door handel in de opeenvolgende

wereldrijken woonden mensen overal rondom de middellandse zee. En dat je dan naar de plaats moet gaan van je voorouders. Om je daar te laten registreren. De reis van Jozef en Maria was dan nog een peulenschil.

Camera

Lucas kiest nogal veel woorden voor de inleiding van de geboorte van Jezus. Omstandig legt hij de politieke situatie uit. Waarom doet hij dat? Het had ook zónder gekund. Maar het mooie is: hiermee zet hij de toon voor zijn evangelie. Hij wil laten zien dat er veel gaande is in de tijd van de geboorte.

Mensen worden van hot naar her gestuurd. De machthebbers in Rome lijken de wereld te besturen.

In Israël heb je als privé persoon en ook als klein landje weinig tot geen invloed. Machteloos voelen ze zich.

Gemeente

In onze tijd maakt zich datzelfde gevoel van mensen meester. Er gebeurt de laatste tijd zoveel.

Maatregel volgt op maatregel. Veel mensen kunnen het niet meer volgen. Soms weigeren mensen zich er bij neer te leggen, maar over het algemeen is de maatschappij heel volgzaam. Toch vraag iedereen zich wel eens af: waar leidt dit toe? Stel dat regeringsleiders steeds meer macht krijgen.

Ook als in de plannen van het nieuwe kabinet bijvoorbeeld veel geld naar het klimaat of terugdringen van stikstof gaat. Terwijl tegelijk grote bedrijven ontzien worden en vliegvelden gewoon door mogen draaien. Soms bekruipt je de gedachte dat je machteloos staat tegen over het grote geld, de sterke lobby en mensen met macht.

Camera

En in al dat geweld van de Romeinse overheerser. De machtswellust van keizer Augustus. De verhevene. Geadopteerde zoon van Julius Caesar. Augustus, die zichzelf ‘zoon van god’ noemde.

Verlosser van de wereld. In al dat geweld van macht en onderdrukking, van maatregelen en

zelfverheffing. In al dat geweld gebeurt er iets héééél gewoons: een baby wordt geboren. In een klein dorpje op het Judese platteland. Normaal hooguit bijzonder voor de ouders en de rest van de familie.

Maar deze geboorte heeft impact voor de hele wereld.

(3)

Gemeente

Jesaja had het al voorspeld. Het gaat over de tijd van Jesaja zelf, de ballingschap. Het gaat over de tijd van Kerst. Maar het gaat niet minder over onze tijd. Moedeloos en hongerig zullen de mensen door het land zwerven. (…) Ze kijken omhoog of staren naar de grond, maar overal heerst verstikkende duisternis; donker en somber is het. Je ziet het om je heen. Wat heb je dan bemoediging nodig. En die gééft Jesaja ook. Want macht en onderdrukking, duisternis en somberheid, ze zullen verdwijnen.

Want … een kind is ons geboren. Dát is Gods antwoord op jouw omstandigheden, die zwaar op je kunnen drukken.

Camera

En zeker, dat is een klein beginnetje. Maar Jesaja ziet het grotere perspectief. En ook Maria, in haar lofzang: heersers stoot Hij van hun troon en wie gering is geeft Hij aanzien. Wie honger heeft overlaadt Hij met gaven, maar rijken stuurt Hij weg met lege handen. (1:52-53) Het is een

perspectiefverandering van jewelste. Een paradigmashift om ‘u’ tegen te zeggen. Ik hoorde van de week zelfs dat de lofzang van Maria soms door machthebbers verboden werd om te zingen in de kerk, omdat ze bang waren voor de boodschap die daaruit klinkt.

Gemeente

Maar het is dezelfde boodschap die Jesaja verkondigt en die Kerst zo waardevol maakt: een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op zijn schouders. Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman, Sterke God, Eeuwige vader, Vredevorst. Hij zal laten zien, dat dienend leiderschap en machteloze overmacht de toekomst hebben. Niet geweld of onderdrukking.

Niet het beschikken over je onderdanen als waren het pionnen op een schaakbord. Nee, dienstbaar, zacht, vol vrede en nabijheid. Een Heer die jou ziet en niet zomaar over je heen walst. Een koning die naast je komt staan in je sores. En je tranen droogt in je verdriet. Zijn koninkrijk gaat deze wereld veroveren. En de wereld wordt er echt veel mooier van.

Camera

En dát is waarom Lucas het kerstevangelie begint met Augustus en de volkstelling. Omdat hij die macht wil zetten tegenover die kleine gebeurtenis. En wil laten zien, dat dat kleine begin een impact heeft die machthebbers nooit kunnen bewerken. Dat vind ik het hoopvolle van Kerst in coronatijd.

De pandemie gaat het niet winnen. Maatregelen gaan niet eeuwig duren. En angst voor de leiders van de wereld is ongegrond. Want de impact van het Kerstkind is groter. Groot is de heerschappij en zonder einde de vrede (…), gegrondvest op recht en gerechtigheid en staan vast voor altijd en eeuwig.

Dat is de hoopvolle boodschap van Kerst.

Amen

(4)

Lucas 2:22-39 - Oudjaar

Bijzonderheid: niet rechtstreeks uitgezonden, maar na de Kerstdienst opgenomen Op te nemen elementen zijn rood gemaakt!!!

Doordeweekse vlog

Op het balkon bij Carola en Christiaan – welke kant kies je om op te kijken? En waar focus je je dan op? Dat maakt niet per se uit voor je uitzicht, maar wel voor je inzicht.

OudejaarsDienst

 YouTube – Countdown voor première

 Welkom en aansteken kaars en gebed – Rian

NLB gezang 248 – De dag door uwe gunst ontvangen

1 De dag, door uwe gunst ontvangen, is weer voorbij, de nacht genaakt;

en dankbaar klinken onze zangen tot U, die 't licht en 't duister maakt.

2 Die dan, als onze beden zwijgen, als hier het daglicht onderduikt,

weer nieuwe zangen op doet stijgen, ginds waar de nieuwe dag ontluikt.

3 Zodat de dank, U toegezonden, op aard nooit onderbroken wordt,

maar steeds opnieuw door mensenmonden gezongen en gesproken wordt.

4 Voorwaar, de aarde zal getuigen van U, die thans en eeuwig zijt,

tot al uw schepselen zich buigen voor uwe liefd' en majesteit.

 Lezing: Lucas 2:22-32 – Marinda

22Toen de tijd van hun onreinheid volgens de wet van Mozes ten einde was, brachten ze Hem naar Jeruzalem om Hem aan de Heer aan te bieden, 23zoals is voorgeschreven in de wet van de Heer: ‘Elke eerstgeboren zoon moet aan de Heer worden toegewijd.’ 24Ook wilden ze het offer brengen dat de wet van de Heer voorschrijft: een koppel tortelduiven of twee jonge gewone duiven.

25Er woonde toen in Jeruzalem een zekere Simeon. Hij was een rechtvaardig en vroom man, die uitzag naar de tijd dat God Israël vertroosting zou schenken, en de heilige Geest rustte op hem. 26Het was hem door de heilige Geest geopenbaard dat hij niet zou sterven voordat hij de messias van de Heer zou hebben gezien. 27Gedreven door de Geest kwam hij naar de tempel, en toen Jezus’ ouders hun kind daar binnenbrachten om met Hem te doen wat volgens de wet gebruikelijk is, 28nam hij het in zijn armen en loofde hij God met de woorden:

29‘Nu laat U, Heer, uw dienaar in vrede heengaan, zoals U hebt beloofd.

(5)

30Want met eigen ogen heb ik de redding gezien

31die U bewerkt hebt ten overstaan van alle volken:

32een licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen en dat tot eer strekt van Israël, uw volk.’

Nearer, my God, to Thee – opname WaterWorks

 Meditatie

De dag zal komen – opname SoulMade

 Geloofsbelijdenis – Wim

o Nieuwe Catechismus vraag en antwoord 83: hoe maakt de Geest je gelukkig?

Gezongen gebed: Hear my prayer, oh Lord – Opname Waterworks en Flying Hearts

 Overdenkpunt: hoe zit het met jouw geduld, jouw hoop en jouw verlangen?

 Zegen

NLB 263 – Wees Gij mijn toevlucht (opgenomen na de kerstdienst)

Wees gij mijn toevlucht de komende nacht, de morgen die ik ondanks alles verwacht.

Hoe kan ik gaan slapen als gij er niet zijt, die mij van het donker en wanhoop bevrijdt.

Wees gij mijn wijsheid, de rust in mijn hart, bevrijding van wat mij ontstelt en verwart, de hoop die mij grond geeft als alles verdwijnt, het duister me aangrijpt, de zon niet meer schijnt.

Gij zelf moet meegaan, uw lichtend gelaat, een gids die mij voorgaat en nimmer verlaat.

De dag loopt ten einde, de nacht is nabij, Wees gij nu mijn toekomst, het duister voorbij.

Meditatie Lieve mensen,

Camera

Een bijzonder jaar komt ten einde vanavond. Corona zal de jaaroverzichten, maar ook de gevoelens van heel wat mensen beheersen. We hadden toch gehoopt dat dat anders zou zijn na vorig jaar.

Maar helaas, de pandemie en de maatregelen zijn nog steeds voorpaginanieuws. Om over de gevolgen in de komende jaren maar niet te spreken.

Gemeente

Je kunt dus uiterst somber het oude jaar afsluiten en het nieuwe beginnen. Ik geef toe: daar is best wel reden toe. Als ik omkijk: dan zie ik dat een groot deel van de wereld te arm is voor vaccins, dan zie ik mensen lijden, dan zie ik grote beperkingen voor heel de wereldbevolking, dan zie ik vergroting van de kloof tussen arm en rijk. Als ik vooruit kijk: uitgestelde operaties en psychische problemen doemen op aan de horizon. Voor sommigen zal dat te laat komen. En de problemen rondom het

(6)

klimaat zijn misschien nog wel erger dan de pandemie. Wat voor gevolgen heeft dit voor volgende generaties?

Camera

Toch wil ik niet somberen. Omdat ook 2022 een jaar van onze Heer zal zijn. Waarin Hij boven alle macht verheven troont. Daarom wil ik graag leren van Simeon. Hoe hij terugkijkt en vooruitkijkt. Daar trek ik mij aan op.

Gemeente

Want het is een sombere tijd waarin Simeon leeft. De Romeinen zijn de baas. En als Simeon even om zich heen kijkt, dan ziet hij de burcht Antonia boven de tempel uit torenen. Altijd staat de godsdienst in de schaduw van de machthebbers. Geen vrijheid, geen ruimte, geen perspectief.

Camera

Geen perspectief? Nou, daar denkt Simeon heel anders over! Hij gelóóft dat er wel veel te

verwachten is. Hij heeft zich heel zijn leven gericht op wat God beloofd heeft. Hij zag uit naar de tijd dat God Israël vertroosting zou schenken, zo staat er. Ik vind dat prachtig. En daar moet hij lang op wachten. Zijn hele leven al. Maar ook eigenlijk al vele eeuwen!! Want sinds de ballingschap, meer dan zes eeuwen geleden. Sinds die ballingschap is het eigenlijk nooit meer goed geweest. In Israël zitten ze al veel langer in een soort van lockdown. En toch heeft Simeon de moed niet verloren. Ik zie twee belangrijke factoren.

Gemeente

Allereerst heel veel geduld. Het effect van Gods beloften zie je niet altijd meteen. Dat zouden we wel willen. Ik zou heel graag willen dat er instant verhoring is van mijn gebeden. Dat God direct ingrijpt in lijden. Maar het werkt vaak anders. Waarom weet ik niet. Maar Simeon vertrouwt God wel. Hij is op hoge leeftijd gekomen en heeft heel zijn leven standvastig, rechtvaardig en vroom geleefd.

Camera

In deze tijd zouden we wel wat meer geduld kunnen gebruiken. Geduld met de ander. Maar ook met God. Bid om geduld. Het is een vrucht van de Geest. En dat wordt door Lucas ook geconcludeerd over Simeon: en de heilige Geest rustte op hem. Hij is een man die vol is van de Geest. Jezus zegt later, als het gaat over volhardend bidden – dan gaat het over aardse vaders, die je geen stenen ipv brood zullen geven enzo – als het gaat over volhardend bidden, dan zegt Jezus: ‘Als jullie dus, slecht als jullie zijn, je kinderen al goede gaven kunnen schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie Hem daarom vragen!’ (Lucas 11:13)

Gemeente

Je richten op de beloften van God geeft dus dat je geduldig wordt. Je vertrouwt je Heer. Ook als je er nog niets van ziet, zoals Simeon heel lang meegemaakt heeft. En dat doet hij, en dat is het tweede dat opvalt, vol hoop en verlangen. Geduld maakt hem niet lijdzaam, maar biddend en actief. Hij is veel met God aan het stoeien in gebed, zo stel ik mij voor. Want het kan toch niet zo zijn dat dit het is. Dat we leven onder de donkere bezetting van de vijand. Dat verdeeldheid en angst regeren. Dat verwijdering en eenzaamheid ons leven donker kleuren. Het kan toch niet zo zijn, dat dit onze toekomst is!?

Camera

(7)

Nee, heeft God gezegd: ik zal je laten zien wie de toekomst zal openen. Door de Geest krijgt Simeon te weten dat hij de Messias zal zien. En nu is het zover. Hoop en verlangen zijn overgegaan in aanschouwen. Hij houdt Jezus vast en begint te zingen!

Gemeente

Hij kijkt vooruit en weet, dat het nu goed is. Als God zijn beloften begint te vervullen, dan mag je zeker zijn dat hij het ook zal voltooien. Nu Simeon Jezus vasthoudt, nu kan hij in vrede sterven.

Omdat hij nu zeker weet dat het goed komt.

Camera

En het komt niet alleen goed voor zijn eigen volk. Nee, hij mag verder kijken. Dit kind zal en licht zijn, dat Gods bedoelingen volledig zal vervullen. Israël was bedoeld als licht op een berg. Het volk van God is bestemd om voor iedereen te stralen. Zodat het evangelie de hele wereld verandert. In dit kind gaat het gebeuren. Wereldwijde redding. Heil voor alle volken. God belooft heelheid. Dat doet hij al eeuwen. In Jezus gaat hij dat waarmaken.

Gemeente

En dat geldt ook voor vandaag. Je kunt somber worden als je terugkijkt. En gedeprimeerd het nieuwe jaar tegemoet gaan. Simeon leert je om je vast te houden aan de beloften van God: ik maak alle dingen heel. Ik maak alle dingen nieuw. Ik hoop en bid dat de Heer je zegent met geduld. Met zijn Geest. En dat je vol hoop en verlangen het nieuwe jaar ingaat. In het licht van God. Gezegend door hem. Dit gaat voorbij. Deze maatregelen, deze pandemie, zelfs de klimaatproblemen. Jij mag leven in het licht van Jezus. Ook in 2022.

Amen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zodat we samen beter kunnen opkomen voor het welzijn van alle mensen met autisme.. Doet

Het gebed waarin Jezus Christus ons – dienaren van de Heer – oproept om op iedere plaats, op ieder moment, onder alle omstandigheden….. God

De doelstelling van deze brochure is niet het geven van een blauwdruk hoe aan de rol van vertrouwen, in relatie tot regels en controle, binnen de bedrijfsvoering en verantwoording

16-2-2018 Dodelijk poeder gaat in verkoop, zegt Laatste Wil | Apeldoorn | destentor.nl..

De vraag wordt op die manier teruggekaatst, maar dan wel op een zachte en begripvolle manier, met ‘ik bied je mijn verontschuldiging aan’.. Meteen volgt er na het redengevend

Hij zegt: ‘Proberen jullie te begrijpen wat Ik bedoel met: ‘Nog een korte tijd en dan zien jullie Me niet meer, maar daarna zien jullie Me weer terug?’ Het bete- kent dat

Blijf deze straat een eindje volgen en neem de eerste straat rechts, aan huisnummer 33, waar een bord met pijl naar "Bovenhoek 35 to 51" jou de weg wijst.. Dit is een

Maar toch denken heel veel mensen dat ze niet goed zijn in taal.. Vrezen ze fouten te maken, durven niet vrijuit