• No results found

synchro2021.nl pagina 1 van 6

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "synchro2021.nl pagina 1 van 6"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Synchro 2021 – beoordelen droogtrainen

8 maart 2021

Algemeen

Jureren = Deskundig en objectief beoordelen met toepassen van de aangewezen criteria, zonder vooroordelen.

a. Beoordeel objectief en pas de criteria toe.

• Uitvoering, artistieke impressie.

• Elk panel onafhankelijk en panels beïnvloeden elkaar niet.

b. Beoordeel wat de deelnemer(s) voor je doet/doen.

• Ga niet uit van wat je verwacht te zien. Geen rekening houden met eerder behaalde resultaten.

c. Beoordeel de gehele uitvoering.

• Uitvoering is van begin tot eind en begint zodra het filmpje begint.

Eerste Panel – UITVOERING score – 50%

Overweeg:

UITVOERING – het niveau van perfectie in het uitvoeren van hoog gespecialiseerde vaardigheden. Uitvoering van alle bewegingen.

SYNCHRONISATIE – de precisie van de beweging in eenheid, de een met de ander, en de begeleidende muziek. Gelijktijdigheid van timing van de een met de ander en met de muziek.

Tweede Panel – ARTISTIEKE IMPRESSIE score – 50%

Overweeg:

CHOREOGRAFIE – de creatieve vaardigheden van het samenstellen van een uitvoering die artistieke en technische elementen combineert. Het ontwerp en het samenweven van diversiteit en creativiteit van alle bewegingen.

MUZIEK INTERPRETATIE – de stemming van de muziek uitdrukken, gebruik van de structuur van de muziek.

PRESENTATIE - de manier waarop de deelnemer(s) zich presenteert

(presenteren) aan de toeschouwers. De totale controle over de uitvoering.

(2)

Synchro 2021 – beoordelen droogtrainen

8 maart 2021

Panel 1 Uitvoering (execution)

1.1 UITVOERING

1.1.1 Het uitbeelden van (combinaties van) figuren, zwemslagen en overgangen

a. Goed uitgevoerd en accuraat:

• Zwemslagen goed uitgevoerd met duidelijke hoeken van handen en armen.

• Figuren accuraat uitgebeeld in lijnen en posities. Kijk naar het

uitbeelden van horizontale en verticale lijnen, hoeken en houdingen, compacte tuckposities, etc.

• Een gebrek aan scherpte en accuraatheid in duetten en ploegen moeten worden beschouwd als een fout in uitvoering en geen slechte timing.

b. Uitgestrektheid, volledige gestrektheid lichaam tijdens de actie:

• In het uitbeelden van de figuren moeten het lichaam zoveel mogelijk gestrekt zijn.

c. Efficiency:

• Maximale efficiency, met minimum inspanning.

d. Glad en schijnbaar moeiteloos:

• Gemak in bewegingen in alle posities, bewegingen en overgangen, van begin tot eind.

• Vloeiend.

e. Stabiel en controle:

• Geen vreemde en buitensporige bewegingen.

• Niet ongepland verplaatsen, geen verlies van controle of

uitgestrektheid gedurende een beweging. Tempo is consequent.

• Uitbeelden van het onderwater gaan is duidelijk uitgebeeld.

• Lichaam gestrekt en schijnbaar moeiteloze overgangen.

f. Kracht en energie:

• Uitbeelden van zwemslagen, kicks en stuwing moet sterk en krachtig zijn.

• Stabiliteit in uitbeelden van figuren en bewegingen.

• Gecontroleerd.

Het is toegestaan een ‘feet-up’ te doen om een beenfiguur uit te beelden.

Hiervoor worden bovenstaande beoordelingscriteria ook gehanteerd.

(3)

Synchro 2021 – beoordelen droogtrainen

8 maart 2021

1.1.2 Risico-elementen: acrobatische bewegingen (platforms, stapels, lifts, worpen)

a. Duidelijk bepaald:

• Moet duidelijk herkenbaar zijn wat wordt bedoeld.

b. Stabiliteit in bereiken en handhaving posities:

• Niemand mag “vallen”, geen verlies in balans of fouten in bereiken van een lift of worp.

• Veiligheid staat voorop bij het uitbeelden van deze elementen.

Bij het (veilig) gebruik van ‘hulpmiddelen’ zoals bijvoorbeeld van een trampoline om een stunt uit te voeren worden bovenstaande beoordelingscriteria ook

gehanteerd.

1.1.3 Uitvoering van de totale uitvoering

De score weerspiegelt de gehele uitvoering. Van begin tot eind. Laat je niet

beïnvloeden door een grote fout op het eind. Ook wat daarvoor gebeurt telt mee!

Let goed op details, wanneer er meerdere deelnemers in beeld zijn. Zijn de handen exact gelijk? Worden draaien en spins op dezelfde manier uitgebeeld.

Let daarnaast extra goed op de stand van de schouders, de kin en de neus.

Dezelfde kant op in dezelfde hoek.

1.2 SYNCHRONISATIE

Precisie van bewegingen in harmonie, een met de ander en ook met de begeleidende muziek.

Voor een soliste geldt alleen synchronisatie met de begeleidende muziek. Dit is 10% van het cijfer. Bij duetten en ploegen stijgt dit naar 50%.

1.2.1 Eén met de ander

• Perfecte synchronisatie van begin tot eind.

• Lichaamshouding, bewegingen en overgangen gelijk.

1.2.2 Met de begeleidende muziek

• Soort synchronisatie: ritme, melodie, accenten of highlights. Special effects in muziek (spins, rockets, boosts,).

• Tempo en tempowisselingen.

(4)

Synchro 2021 – beoordelen droogtrainen

8 maart 2021

Panel 2: ARTISTIEKE IMPRESSIE

2.1 CHOREOGRAFIE

2.1.1 Variatie – diversiteit

De deelnemers moeten met veel variatie in lichaamshoudingen, figuren,

zwemslagen, armbewegingen gebruiken om hun bedrevenheid in het uitbeelden van de uitvoering te tonen. De deelnemer moet deze variatie aanpassen aan wendingen in de muziek, waarbij, als de muziek dat aangeeft, best wel eens een keer een herhaling mag voorkomen.

• Variatie in zwemslagen.

• Variatie in (combinatie) figuren.

• Variatie in snelheid, richting en niveau.

• Variatie in moeilijkheid.

• Wanneer het droogtrainen met het duet of de ploeg fysiek samen

plaatsvindt (dit geldt dus NIET voor de senioren): variatie in patronen en patroonswisselingen.

2.1.2 Creativiteit

De ontwerper verstaat de kunst om iets bijzonders te creëren, iets geheel nieuws in een patroon, figuur, platform, etc. Of juist alle onderdelen een apart tintje te geven, waarvan u als beoordelaar zegt dat was heel ‘origineel’.

Verplaatsing tijdens het droogtrainen is toegestaan, maar niet noodzakelijk. De

‘badverdeling’ wordt NIET meegenomen in de beoordeling, of zo rekening te houden met de diverse omstandigheden.

a. Uniek:

• Ongewoon, innovatief, buitengewoon, surprise of onverwachte acties.

b. Hoogtepunten en memorabele momenten:

• Memorabele momenten in acties, snelle combinatiewisselingen, figuren, zwemslagen, cadansacties, split-rockets, thrusts, spins, etc.

c. Gebruik van ‘hulpmiddelen’:

• Bijvoorbeeld het (veilig) gebruik maken van een trampoline om een stunt uit te voeren.

• Of een ‘feet-up’ om een beenfiguur uit te beelden.

d. Variatie in manieren van uitvoeren:

• Wanneer een beenfiguur wordt uitgevoerd in verticale houding met het hoofd naar beneden, in kaarspositie, dan nemen we dit mee als

pluspunt in de creativiteit.

• Wanneer én opvallende én creatieve manieren bedacht zijn om een uitvoering duidelijk en mooi weer te geven, waarderen we dit als

(5)

Synchro 2021 – beoordelen droogtrainen

8 maart 2021

creativiteit. Bijvoorbeeld een figuur met een caleidoscopisch effect, van bovenaf gefilmd.

Kortom: kijk naar bewegingen die kenmerkend/opvallend zijn en beoordeel dat positief!

2.2 Muziek Interpretatie

De keuze van de muziek is geheel vrij en mag geen invloed hebben op de wijze van beoordelen.

Een beoordelaar met een uitgesproken hekel van een bepaald soort muziek, mag dit nooit in de beoordeling laten blijken.

Sommige deelnemers gebruiken het op de achtergrond blijvend ritme, sommigen de melodie en sommige de muzikale accenten.

Ofschoon een beoordelaar een van deze aspecten persoonlijk kan prefereren, zijn allen acceptabel.

De deelnemers dienen wel het karakter van de muziek om te zetten in hun bewegingen.

2.2.1 Interpretatie van karakter, stemming, gevoel

a. Karakter, kwaliteit – symfonisch orkest of enkel instrument, popmuziek of militaire kapel, kamerkwartet of rockband. Kloppen de bewegingen bij de muziek?

b. Stemming, betekenis – wat is de betekenis van de muziek: sterk, romantisch, vrolijk, lief, verdrietig?

c. Gevoel, ijver en passie – overweeg de emotionele impact en hoe wordt dit geïnterpreteerd? Overbrengen van de emotie.

2.2.2 Gebruik van de dynamiek in de muziek

a. Tempowisselingen.

b. Krachtig of juist zacht? Sterk, boos of juist vloeiend, lief, zachte acties?

c. Accenten en highlights gebruiken. Memorabele momenten.

2.3 Manier van presenteren

De manier de deelnemer(s) zich presenteren aan het publiek.

De deelnemers moeten zelfverzekerd overkomen en volkomen meester zijn over de te presenteren uitvoering. Aandacht opeisend van het begin tot het eind.

De uitvoering wordt al droogtrainend weergegeven, waarbij het niet nodig is de uitvoering dusdanig aan te passen zodat deze volledig met het gezicht op de camera gericht is. Dit wordt NIET meegenomen in de beoordeling.

a. Volledigheid van de uitvoering:

• Gebruik van het hele lichaam, lichaamstaal.

(6)

Synchro 2021 – beoordelen droogtrainen

8 maart 2021

• Gebruik van verschillende stemmingen.

b. Aura van totale aandacht, vertrouwen, overtuigende presentatie:

• Moeiteloos.

• Charisma en communiceren met publiek ‘door de camera heen’, gezichtsexpressie, oprecht, vakmanschap.

Uitvoering is zichtbaar fris en spontaan, leuk om naar te kijken.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Er werd aangetoond dat de Argusvlin- der in het warmere microklimaat van de Kempen meer zou moeten investeren in een derde generatie, terwijl in de koe- lere Polders nakomelingen

www.inbo.be Monitoring van het Linkerscheldeoevergebied in uitvoering van de resolutie van het Vlaams Parlement van 20 februari 2002: resultaten van het zevende jaar.. 41 De

● Trek een loodrechte lijn opzij vanuit het gemarkeerde punt voor het gewicht tot net voorbij de lijn vanuit de leeftijd of lengte.. Deze lijn kan met liniaal en potlood

[r]

Echter, bij gebruik van deze methode kan niet worden afgeweken van NL lijn dat er geen algemene voorkeur is voor delegatie of uitvoering (bv. schrapping van een bijlage om delegatie

Het zo actueel mogelijk houden van deze regeling is ook in het belang van het milieu, te weten het milieu met het oog waarop de Activiteitenregeling is gemaakt. De meeste

Speciale aandacht willen we hier vragen voor de behandeling van het wetsvoorstel implementatie Audio visuele Mediadiensten richtlijn (AVMSD). Wij verwachten de Nota naar

werd aangegeven dat deze kosten zijn bedoeld om de investeringen als gevolg van de overgang naar een nieuwe inzamelaar te dekken en in de technische sessie over afval werd