• No results found

a. Bijlage Jaarverslag 2014

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "a. Bijlage Jaarverslag 2014"

Copied!
14
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Jaarverslag 2014

Cultuurplein Asten Someren Marktplaats Cultuureducatie voor Asten en Someren Postadres: Rick Beekstraat 27 6001 GG WEERT T. 0495 - 533954 M. 06 46115085

info@cultuurpleindas.nl www.cultuurpleindas.nl

Coördinator Ine van de Ven

Inhoudsopgave

1. Inleiding pagina 2

2. Werkgeverschap pagina 2

3. Algemene Doelstellingen pagina 3

4. Organisatie en Structuur pagina 3

5. Doelstellingen na 1 januari 2013 pagina 4

6. Het Cultuurloperbeleid pagina 5

7. Stand van Zaken Voorloperscholen 2014 pagina 7

(2)

8. Scholing vanuit Kunstbalie pagina 9

9. Activiteiten 2014 pagina 10

10. Financiën pagina 14

1. Inleiding.

Op 31 december 2012 eindigde de beleidsperiode 2008-2012. Cultuurplein DAS had die laatste twee jaar gefunctioneerd binnen het kader “plusmodel marktplaatsen” (Zie jaarverslag 2012). Op 1 januari 2013 startte de nieuwe beleidsperiode 2013-2016. Voor cultuureducatie betekende dit dat er een aantal belangrijke veranderingen plaatsvond. Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit van het ministerie van OCW, en daarmee de gelijknamige deelregeling van het Fonds voor

Cultuurparticipatie, werd van kracht. De deelregeling “Cultuureducatie met Kwaliteit” heeft als doel cultuureducatie te borgen door middel van een landelijk samenhangende aanpak. De regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie beoogt de kwaliteit, in het bijzonder van het leergebied

‘kunstzinnige oriëntatie’ in het primair onderwijs, te bevorderen. Het doel van de regeling is er voor te zorgen dat cultuureducatie van goede kwaliteit een vaste plaats krijgt binnen het onderwijs, waarbij scholen de samenwerking met de culturele instellingen intensiveren.

In Noord-Brabant dienen de marktplaatsen cultuureducatie van de vijf grote steden (de B5) op voordracht van hun gemeente ieder een eigen subsidieaanvraag in. De vijf steden werken daarbij intensief inhoudelijk met elkaar samen. Voor de rest van Noord-Brabant deed Kunstbalie de aanvraag op voordracht van de provincie. Het inhoudelijke vertrekpunt is De Cultuurloper, een instrument om de doelen van de regeling te realiseren. Achter de schermen werkt Kunstbalie nauw samen met Erfgoed Brabant en bovendien vindt afstemming met de subsidieaanvragen vanuit de B5 plaats.

2. Werkgeverschap.

Vanaf 1 januari 2013 zijn de gemeenten Asten en Someren doorgegaan met marktplaats.

Cultuurplein Asten Someren is de ( vernieuwde) naam van de marktplaats in het nieuwe concept van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit.

De coördinator was het hele jaar in 2014 in dienst van RICK (regionaal Instituut Cultuur en Kunst).

In 2014 heeft de coördinator van Cultuurplein Asten Someren zowel op kantoor bij Rick in Weert als vanuit huis gewerkt. Bij Rick verving Annemieke van Zwieten Sylvia van den Kroonenberg. De laatste was wegens ziekte dit jaar langdurig afwezig.

Stuurgroeplid en gemeentemedewerker Huub Hamacher heeft in 2014 gesprekken gevoerd met Marc Sijmkens en Sylvia van den Kroonenberg van Rick over de kosten van het werkgeverschap.

Hoofdthema daarbij was de hoge overheadkosten, die leiden tot beperkte financieringsmogelijkheden voor de activiteiten voor de scholen.

Resultaat was dat wij de toezegging kregen van extra ondersteuning door Sylvia bij het zoeken naar extra geld, bijvoorbeeld door het aanvragen van projectsubsidies. Bij afwezigheid van Sylvia kregen wij die ondersteuning van Marijke Blom van Quadrifolium, die in 2014 totaal 16 uur voor ons gewerkt heeft

(3)

3. Algemene doelstellingen van Cultuurplein Asten-Someren:

 Alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs in Asten en Someren op een structurele manier in contact brengen met cultuur d.m.v. het stimuleren van cultuurparticipatie van het onderwijs in samenwerking met lokale, regionale en landelijke aanbieders.

Het belang van cultuurparticipatie door leerlingen:

o Cultuuruitingen leren begrijpen en waarderen

o Daarmee samenhangend de wereld om hen heen beter leren begrijpen

o Verbeelding, creativiteit en zelfvertrouwen ontwikkelen en daarmee eigen talenten en eigen identiteit ontdekken

o Leerlingen worden door cultuur gestimuleerd om zichzelf te uiten

o Cultuur bevordert alle overige leerprocessen en stimuleert het autonome denken

 Koppeling van vraag (scholen) en aanbod (lokale, regionale en landelijke aanbieders), en dit beter op elkaar afstemmen. De vraag van de scholen is daarbij het uitgangspunt.

 Cultuurplein AS is een ontmoetingsplek tussen scholen en cultuuraanbieders, met als doel een netwerk tussen beide groepen te laten ontstaan en de kwaliteit van het gebodene te verbeteren.

Cultuureducatie is daarbij uit te splitsen in de volgende disciplines:

Kunsteducatie Erfgoededucatie

* Literatuur * Archief

* Dans * Archeologie

* Drama/Theater * Musea

* Beeldende vorming * Monumenten

* Muziek * Landschap

* Media-educatie * Immateriële cultuur

4. Organisatie en structuur

Cultuurplein Asten-Someren is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Brabant, Prodas, Platoo, het Varendonck-College en twee DAS gemeenten, Asten en Someren.

Voortgang Cultuurplein AS vanaf 2013 en verder: zowel in de gemeente Asten als in de gemeente Someren is de aanvraag continuering Cultuurplein DAS gehonoreerd. In 2012 hebben zowel het Varendonck-College als de beide schoolbesturen van de basisscholen ingestemd met de voortzetting van Cultuurplein , onder de naam Cultuurplein Asten -Someren. Partijen hebben zich daarmee gecommitteerd aan een financiële bijdrage tot eind december 2016.

Dit alles onder de regeling Cultuureducatie met kwaliteit.

Het coördinatorschap bedraagt 0,4 fte (2 dagen per week).

In 2013 is besloten, dat de stuurgroep voortaan enkel bestaat uit vertegenwoordigers vanuit het onderwijs, onder leiding van een onafhankelijke voorzitter, om zodoende de betrokkenheid van het onderwijs meer gestalte te geven in de stuurgroep. Vertegenwoordigers van culturele instellingen hebben geen plaats meer in de stuurgroep, dit om belangenverstrengeling te voorkomen. De brief van de gemeente Someren waarin dit werd aangekondigd is afgelopen jaar door alle partijen ontvangen.

(4)

Wethouder Guido Schoolmeesters heeft bij aanvang van de stuurgroepvergadering van 26 februari 2013 de oude stuurgroep opgeheven.

De coördinator en stuurgroep, met vertegenwoordigers uit het onderwijs, geven richting aan het proces.

De stuurgroep bestond in beginsel in 2014 uit de volgende leden:

 Jan van de Rijdt (voorzitter)

 Huub Hamacher ( gemeente Someren)

 Hans van Helvert (Prodas)

 Raymond van Wetten (Platoo)

 Laika Cortenbach (Platoo)

 Brigit Verkuyten (Varendonck-College Asten)

 Ton van der Weerden (Varendonck-College Someren)

De vertegenwoordigers van de Deken van Houtschool zijn na stopzetten van het Voorloperschooltraject ook uit de stuurgroep getreden.

De stuurgroep heeft iedere twee a drie maanden een vergadering. Daarnaast bestaat er een regelmatig overleg tussen de coördinator en voorzitter van de stuurgroep. Er is ook regelmatig overleg met de gemeente Someren (Huub Hamacher) en met Ad van Drunen van Kunstbalie, Bram Relouw van Kunstbalie en Marlon van Casteren (Kunstbalie afdeling VO).

5. Doelstellingen na 1 januari 2013

Hoewel Cultuurplein Asten-Someren nog steeds staat voor de oude doelstellingen, en in die zin nog een echte marktplaatsfunctie heeft (zie jaarverslagen 2009 tot en met 2013) is de marktplaats er nu in de eerste plaats voor de begeleiding van een vijftal Voorloperscholen. De doelstellingen zijn gerelateerd aan die van de Cultuurloper.

Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit van het ministerie van OCW, en daarmee de

gelijknamige deelregeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie, werd van kracht. De deelregeling

“Cultuureducatie met Kwaliteit” heeft als doel cultuureducatie te borgen door middel van een landelijk samenhangende aanpak. De regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie beoogt de kwaliteit, in het bijzonder van het leergebied ‘kunstzinnige oriëntatie’ in het primair onderwijs, te bevorderen. Het doel van de regeling is er voor te zorgen dat cultuureducatie van goede kwaliteit een vaste plaats krijgt binnen het onderwijs, waarbij scholen de samenwerking met de culturele instellingen intensiveren.

In 2014 heeft deze visie centraal gestaan; in algemene termen:

1) Ontwikkeling, verdieping en vernieuwing van het curriculum 2) Bevorderen van vakinhoudelijke deskundigheid

3) Versterking van de relatie tussen de scholen en de culturele omgeving 4) Bevorderen van de culturele ontwikkeling van de leerlingen.

Voor meer informatie: www.decultuurloper.nl

(5)

Vanuit Kunstbalie krijgen de intermediairs van de marktplaatsen ondersteuning van coaches van Kunstbalie (in ons geval Bram Relouw en Marlon van Casteren) bij het bewandelen van het Cultuurloper traject met de daartoe uitgekozen scholen (Voorloperscholen).

Met De Cultuurloper worden scholen geholpen om vanuit hun eigen visie een passend en vooral samenhangend activiteitenprogramma in te richten met “doorlopende” leerlijnen.

Met de Cultuurloper worden werkvormen ontwikkeld om een leerling te kunnen volgen in zijn/haar ontwikkeling op dit gebied.

6. het Cultuurloperbeleid.

Rijk, provincies, gemeenten en schoolbesturen committeren zich samen officieel aan goed cultuuronderwijs voor alle kinderen. De minister en staatssecretaris van OCW, de PO-Raad,

wethouders en gedeputeerden voor cultuur én onderwijs ondertekenden daartoe op 16 december 2013 het Bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs. In het bestuurlijk kader maakten de

ondertekenaars concrete afspraken over cultuuronderwijs, voor de komende tien jaar.

Uit het bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs

1 Onder cultuuronderwijs wordt al het formele funderend onderwijs over en aan de hand van kunst en erfgoed verstaan. Het betreft in het primair onderwijs in ieder geval het leergebied Kunstzinnige oriëntatie. In het voortgezet onderwijs betreft het in ieder geval het leergebied Kunst en Cultuur in de onderbouw, het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming en de kunstvakken in de bovenbouw van vmbo, havo en vwo.

2 De rolverdeling tussen de drie overheidslagen is vastgelegd in het Algemeen kader interbestuurlijke verhoudingen cultuur 2013-2016 van 21 mei 2012.

Het cultuuronderwijs is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolbesturen en hun scholen, culturele instellingen en overheden

2. Landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen hebben grote invloed op elkaar. Dat maakt het belangrijk om vanuit een gedeeld kader te werken.

Ambitie

Goed cultuuronderwijs vergt een lange adem en commitment van alle betrokken actoren. We willen daarom met dit bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs onze inspanningen voor een langere periode vastleggen, zowel financieel als inhoudelijk. We bouwen daarbij voort op het programma

Cultuureducatie met kwaliteit, dat in 2012 van start ging. Dit programma is erop gericht om de kwaliteit van het cultuuronderwijs in het primair onderwijs te benoemen, in beeld te brengen en zeker te stellen. We voorzien het programma van een “stip op de horizon” (goed cultuuronderwijs voor iedereen) en expliciteren de gedeelde verantwoordelijkheid van onderwijs en cultuur hiervoor.

Het bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs vormt de paraplu waaronder schoolbesturen en hun scholen, culturele instellingen en gemeenten lokale overeenkomsten Cultuur en Onderwijs kunnen sluiten, te beginnen in het primair onderwijs. Bij deze lokale overeenkomsten kunnen ook het kunstvakonderwijs en de pabo’s worden betrokken.

In aanvulling hierop willen we ook ten aanzien van het voortgezet onderwijs stabiele

randvoorwaarden voor goed cultuuronderwijs realiseren, zowel wat betreft de opdracht aan het onderwijs als de ondersteuning hierbij.

(6)

Wij spreken de intentie uit dat we het belang dat wij hechten aan goed cultuuronderwijs tot uiting laten komen in een duurzame inhoudelijke en financiële inzet. Daarbij staat de gedeelde

verantwoordelijkheid centraal.

OCW, de PO-Raad en de gemeenten en provincies die dit bestuurlijk kader ondertekenen zullen, ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid, bevorderen dat zo veel mogelijk lokale overeenkomsten Cultuur en Onderwijs worden gesloten tussen schoolbesturen en hun scholen, culturele instellingen en gemeenten. Concreet betekent dit dat:

gemeenten die dit bestuurlijk kader ondertekenen in de lokale overeenkomsten Cultuur en Onderwijs duurzame en concrete afspraken opnemen over tijd, ruimte en middelen en dat deze afspraken, waar mogelijk, zullen aansluiten bij de Lokale Educatieve Agenda (LEA);

De huidige regeling loopt tot eind december 2016

De Culturele competenties waarmee gewerkt wordt in de Cultuurloper : Reflecterend vermogen

De leerling kan terugkijken op eigen ervaringen, deze interpreteren en er betekenis aan geven.

De leerling:

R1 verwoordt eigen ervaringen en gevoelens in relatie tot de context.

R2 bedenkt persoonlijke leervragen.

R3 geeft aan wat hij anders en beter kan doen in relatie tot zijn leervragen.

R4 vergelijkt eigen ideeën en werk met die van een ander.

R5 benoemt wat ideeën of werk van anderen (kunst of erfgoed) voor hem betekenen.

R6 stelt zich open voor en vraagt anderen naar feedback en tips en gebruikt deze.

R7 kan verwoorden wat de waarde van kunst en erfgoed voor hem is Onderzoekend vermogen

De leerling kan vanuit een vraag zichzelf en zijn omgeving leren kennen De leerling:

O1 gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.

O2 experimenteert met verschillende materialen, technieken en begrippen.

O3 verkent emoties, ervaringen en ideeën van zichzelf en de ander.

O4 stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.

O5 verzamelt, selecteert en maakt kritisch gebruik van verschillende bronnen.

O6 gaat door met onderzoeken tot zijn doel bereikt is.

O7 werkt de vraag planmatig uit.

O8 kan vraag en plan bijstellen op basis van (onverwachte) uitkomsten.

Creërend vermogen

De leerling kan op eigen wijze vormgeven aan zijn ervaring, waarneming, verbeelding en kennis.

De leerling:

C1 kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten C2 past bewust technieken, vaardigheden en materialen toe binnen eigen werk.

C3 kan opgedane kennis toepassen.

C4 bedenkt en maakt ontwerpen of concepten.

(7)

C5 bedenkt en realiseert alternatieve oplossingen.

C6 geeft op eigen wijze vorm aan ervaringen, emoties en ideeën.

Deelnemende Voorloper- en Volgscholen nemen de volgende stappen in het kader van de cultuurloper:

- Intakegesprek: Vragenlijst ter informatie van intermediair en coach

- Assessment: aan de hand van 22 vragen plot een school zich in een kwadrant dat het cultuuronderwijs op school typeert: is het een school die verbreedt, verdiept, thematisch of vakgericht werkt, een Ontdekkerschool, Onderzoekerschool, Veroveraar of Uitvinderschool.

- Het ambitiegesprek: Achterhalen welke ambities de school heeft op het gebied van

cultuureducatie: Welke ervaringen, kansen, kennis, vaardigheden krijgen de leerlingen mee?

Achterhalen wat nu al goed gaat, wat zijn de aanknopingspunten om verder te bouwen? Een top drie van concrete kansen benoemen: waar gaan we aan werken? Er ligt iets op tafel als startpunt voor het gesprek met het team.

- Teamvergadering: belangrijke uitkomsten van het ambitiegesprek worden gedeeld en er worden twee concrete activiteiten benoemd en aangepakt om te beginnen, één voor het team en één voor de leerlingen.

- De school vertaalt de ambities naar het Plan van aanpak, dit bestaat uit een meerjarenvisie en een implementatieplan

- Meerjarenvisie tool – hulpmiddel om de ambities van de school te vertalen naar het activiteitenprogramma. Met behulp van deze online tool stelt de school een set

gedragsindicatoren samen die de vertaling zijn van haar ambities. Dit heet de meerjarenvisie.

Het geeft een totaaloverzicht van waaraan zij met de leerlingen in grote lijn gaan werken met cultuureducatie.

Met welke activiteiten (disciplines, leerlijn, methodes etc) de scholen daar invulling aan geven komt tot uiting in het activiteitenprogramma

- Tenslotte geeft de website een grafische analyse.

- Start CmK 2016.

De scholen in ons werkgebied hebben in 2014 de eerste stappen tot en met het invullen van de meerjarenvisie gedaan.

7. Stand van zaken Voorloperscholen 2014

De huidige Voorloperscholen in het werkgebied zijn:

OBS de Ranonkel (Someren) SBO de Brigantijn (Someren) OBS het Toverkruid (Asten) VO Varendonck-College Someren VO Varendonck-College Asten

In 2014 is de Mariaschool in Someren Volgerschool geworden.

De verwachting is dat er in 2015 één Volgschool in Asten van Prodas bijkomt en één Volgschool in Asten van Platoo , daarnaast heeft de St Jozef school in Someren Heide interesse getoond om Volgschool te worden.

Stand van zaken Voorloper en Volgerscholen 2014:

SBO de Brigantijn:

(8)

Ambities: Onderzoekende houding, kinderen ontdekken eigen voorkeuren en talenten en ontwikkelen een Open Blik

De bijpassende indicatoren zijn:R1, 2 en 4. C1, O1,2,3,4 en 8

Zij willen deze doelen realiseren en zich daarbij toespitsen op de discipline drama. Omdat de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen op de Brigantijn het belangrijkste uitgangspunt is, werd de discipline drama het meeste gemist. Drama biedt handvatten. Het team wil hierin zelf vaardiger worden. In eerste instantie zijn er door Noor Huijsmans een aantal workshops drama aan het team gegeven met een les in de klassen in coschap. Dit wordt verder uitgebouwd naar een serie dramalessen in alle klassen met een afsluitende voorstelling. Hans en Willemien hebben de meerjarenvisie ingevuld en het plan van aanpakgesprek gehad.

http://youtu.be/EUXnkcuxbfk ( zie filmpje workshops drama in co-schap) OBS het Toverkruid:

Ambitie: Creërend Vermogen stimuleren, onderzoekend vermogen stimuleren, reflecterend vermogen aanleren. Vakspecifieke kennis en vaardigheden ontwikkelen, reflecteren over de vraag wie ben ik en waar kom ik vandaan

De bijpassende indicatoren zijn: R1 en R2, C 2 en C 6, O 1, 2 en 3.

Binnen de domeinen en mix kiezen van lokaal/nationaal cultuuraanbod.

Opbouw lessen passend bij leeftijd keuze in cultuurdingen.

Alle vakken geïntegreerd aanbieden.

De kinderen een uitdagende plek bieden: het andere klaslokaal ook regelmatig uit de comfortzone.

Kinderen ontwikkelen zich zover ze kunnen/willen OBS de Ranonkel:

Ambities: Dat kinderen weten waar ze gelukkig van worden.

Wie ben ik en waar kom ik vandaan, eigen voorkeuren en talenten ontdekken.

Kinderen ervaren wat ze graag doen en nemen vandaaruit initiatieven.

Kinderen hebben een open blik, durven zich te uiten.

Kinderen ervaren wat ze goed kunnen, zijn Creatief in denken en doen.

Kinderen doen vakspecifieke kennis en vaardigheden op.

De bijpassende indicatoren zijn R1, 2 en 6, C4 en C6, O1, 3 en4.

OBS de Ranonkel heeft in 2014 het traject met Tineke Prins uitgewerkt, dat wil zeggen dramalessen voor het team rondom pedagogisch handelen.

In de laatste fase van 2014 heeft Iccer Kim samen met Laika onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de muziekleerlijn. Igor Roncken is gevraagd voor advies voor een bijeenkomst van het

projectteam. Dit om de digitale leerlijn muziek via het programma CmK te ontwikkelen.

Als activiteiten zijn ingevuld: Schoolbreed thema muziek en onderdeel muziek vanuit thematisch werken vanuit de kerndoelen.

BS Deken van Hout:

De Deken van Houtschool heeft in 2014 na een moeilijke start door het onverwachte ontslag van de directeur die mee in dit traject gestapt was, alsnog besloten om niet verder te gaan. Voor de twee

(9)

Iccers die de verantwoording voor het traject op zich namen werkte het onvoldoende, onder andere door te weinig back up vanuit het team. Ook konden zij geen adequate beslissingen nemen als het ging om financiële zaken.

BS Maria Someren: Volgerschool

Ambitiegesprek gevoerd met de twee ICCers en de directrice. Er is gekozen voor toespitsing op de muziekleerlijn. Igor Roncken is gevraagd om de digitale methode “Meesters in muziek” in alle klassen toe te lichten door middel van een voorbeeldles in alle klassen. De hele school gaat nu met de methode werken.

Varendonck-College: het Varendonck-College in Someren (VMBO) en Asten (HAVO, VWO) is in eerste instantie gestart met een gezamenlijk traject. Bij de eerste ambitiegesprekken werd ook stilgestaan bij de rol van de docent en is de conclusie getrokken dat deze rol ontzettend belangrijk is en dat die een enthousiasmerend en inspirerend dient te zijn.

Er wordt veel waarde gehecht aan het opbouwen van zelfvertrouwen en aan het zelfbewustzijn van de leerlingen. Ook vernieuwing en het aansluiten op de leefwereld van de leerling zijn speerpunten.

Leerlingen zouden van elkaar kunnen leren en kunst kan uit zichzelf ook een enorme bron van inspiratie en kennis zijn.

Samengevat zijn de ambities van het Varendonck-College werken aan:

Inspirerende ervaringen, interpersoonlijke ambities, praktische vaardigheden, ontwikkelen zelfbeeld, kaders bieden vanuit de missie en docentcompetenties.

Digitaal portfolio.

Hoewel in de kunstwereld een papieren portfolio ook heel sprekend is, willen ze de kans nemen om een digitaal portfolio te introduceren in de school.

Leerlingen zouden hiermee hun werk vanaf de brugklas kunnen bewaren en in de bovenbouw ook nog terug kunnen kijken naar wat ze eerder al gemaakt hebben.

Vaak zien ze het nut van het bewaren van hun werk pas in de bovenbouw, en is er helaas niets bewaard gebleven vanuit eerdere jaren. De invoering van het digitaal portfolio wil in eerste instantie niet zo vlotten, vooral door tijdgebrek. Vanuit Cmk is hiervoor scholing gegeven door Floris Leurink.

In een latere fase wordt alsnog besloten om het traject te splitsen. Het VMBO in Someren heeft een andere nadruk dan HAVO/VWO.

Het Varendonck-College heeft de Kunstbende prijs gekregen . Met dat geld wordt een film gemaakt door Marc Houben en Henri Stommels getiteld “the making of Movement.”

Ine heeft een activiteitenlijst voor het VO gemaakt, er verschijnt een nieuwe in maart 2015 en één in juli 2015.

8. Scholing vanuit Kunstbalie:

8-4-2014: Intermediairbijeenkomst culturele competenties en erfgoededucatie.

5-6-2014: Intermediairbijeenkomst Kunstbalie over scholingstrajecten voor CmK scholen.

23-9-2014: Bijeenkomst met gemeenten en lokale intermediairs 15-10-2014: Werkconferentie over het kunstmenu.

28-11-2014: Bijeenkomst intermediairs bij Kunstbalie

Vervolg Cursus Partners in cultuureducatie, begonnen in 2013

(10)

Doel van De Cultuur Loper is onder andere om scholen en culturele aanbieders uit het zogenaamde tweede domein op zo’n manier met elkaar in gesprek te brengen dat zij samen gaan werken om cultuureducatie met kwaliteit voor kinderen vorm te geven.

Het ontwikkelen van een gezamenlijke ‘taal’ is daarvoor belangrijk. De cursus Partners in Cultuur is er op gericht om een belangrijke bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van zo’n gemeenschappelijke taal voor onderwijs en lokale cultuuraanbieders. In de gemeenten Asten en Someren werd een cursus gestart voor lokale cultuuraanbieders.

Deelnemers:

1. Mieke Naus beeldend kunstenaar te Lierop

2. Jessie Burgmans conservator Museum Klok en Peel Asten 3. Irma Acket vrijwilliger Museum Klok en Peel

4. Christa Alaert beeldend kunstenaar te Asten 5. Theo van Dam beeldend kunstenaar te Asten

6. Elfri van der Weerden beeldend kunstenaar te Someren 7. Silvia Driessen kindertheater Mi-Miek Asten

8. Lizette kindertheater MI-Miek Asten 9. Franka van Deursen Glasatelier Someren 10. Annemie Hoefnagels rondleider VVV Asten 11. Peter Slegers ontwerper Someren

12. Louis van den Bosch heemkundekring De Vonder/clown Someren 13. Frans van de Pas verteltheater IJsselstein

14. Leon van de Moosdijk muziekvereniging Someren 15. Rob van der Veeke regisseur Asten

16. Adrie Kersten cultuurhistoricus Asten

9. Activiteiten 2014

NSO 2014: bezoek van 2 scholen in Asten en 2 scholen in Someren aan De Hoof in Someren op 3 en 6 februari 2014 , waar de studenten van het Nederlands Studenten Orkest hun jaarlijkse repetitieperiode hebben die vooraf gaat aan hun jaarlijkse tournee In 2014 heeft het Nederlands Studenten Orkest haar 62ste tournee. Geleid door dirigent Jurjen Hempel speelt het orkest een spectaculair programma! Het orkest speelt dit jaar de Tiende Symfonie van Dimitri Sjostakovitsj, de Sea Pictures van Edward Elgar en een opdrachtcompositie van Matthias Kadar.

Als voorbereiding op het bezoek ontvingen de scholen een interactief digitaal lespakket over wat een symfonieorkest is en doet. Dit kan in de klas gebruikt worden. Waarbij ook alvast het klappen

geoefend werd, waarmee de klas op de repetitie meedeed met het orkest.

(11)

Theater -dans route 2014 Someren.

Samenwerking van de lokale dansscholen (dansschool Hellendoorn en dansschool van Bentlage), twee lokale toneelverenigingen namelijk de ”Speledonckers” en “Crescendo” en de marktplaats cultuureducatie Cultuurplein Asten-Someren; zij organiseerden samen voor alle kinderen van de groepen 7/8 van alle basisscholen in Someren workshops dans en toneel in één tijdsbestek van 4 weken op diverse locaties. (In totaal ging het om ruim 480 leerlingen), en twee groepen speciale inwoners van Someren, namelijk senioren en mensen met een beperking (cliënten van ORO).

Deze workshops , begeleid door docenten en professionals resulteerden in twee grote dans/toneel presentaties, één voor alle kinderen en één voor ouders en andere participanten. Dit alles werd tot één geheel gemaakt door een professionele regisseur. Overkoepelend thema: Wie ben ik en hoe sta ik in het leven.

Het doel van dit project was om kinderen, speciale doelgroepen en culturele

instellingen/verenigingen met elkaar te laten samenwerken op het gebied van dans en toneel; en daarbij kinderen, ouders en vrijwilligers te enthousiasmeren om samen te werken in het neerzetten van een voorstelling. Dit onder leiding van lokale theater en dans experts en vakleerkrachten en onder supervisie van een overkoepelende professionele regisseur die één geheel maakt van de verschillende onderdelen en overzicht houdt over het totaal. De verenigingen gaven op die manier meer bekendheid aan wat zij doen en deelnemers participeerden en konden zodoende ontdekken of theater en dans hun interesse heeft. Kwalitatieve culturele activiteiten zijn niet voor iedereen

bereikbaar, maar dat zou zo wel moeten zijn. De verenigingen hebben veel ervaring die ze op deze manier konden delen. Senioren, cliënten van ORO en kinderen van de basisscholen kwamen op een andere manier met elkaar in contact en er vonden over en weer kruisbestuivingen plaats.

Deelnemende scholen waren:

BS het Rendal, BS de Diamant, SBO de Brigantijn, Mariaschool, BS Leerrijk, BS Deken van Hout, BS de Vonder, OBS de Horizon, BS ST. Pieter Ommel

Dit project werd uitgevoerd buiten onze normale subsidie. Er werd extra subsidie voor aangevraagd en verstrekt door onder andere:

Prins Bernhard Cultuurfonds, Het Coöperatiefonds Rabobank Zuid, en de gemeente Someren. De coördinator heeft geïnvesteerd in uren begeleiding en verbinden van de scholen en de culturele partijen.

Zowel in Asten en Someren hebben de scholen gebruik gemaakt van het kunstmenu.

(12)

Het kunstmenu van 2013-2014 staat beschreven in het jaarverslag van 2013.

KUNSTMENU SCHOLEN SOMEREN/LIEROP, SEIZOEN 2014-2015

Groep 1 en 2: Foto en Film DOORDRAAIEN: is een roulerend animatiefilmproject waarin animatiefilms in de klas tot leven komen. Centraal staan vijf originele korte animatiefilms

Er worden interactieve decorstukken gebruikt die de kinderen zelf naar eigen inzicht kunnen inzetten. Het zijn films waarin niet gesproken wordt, ze zijn op internationale festivals meermalen bekroond. De focus ligt op het verhaal en de manier waarop de films gemaakt zijn.

Groep 3 en 4: Theater: Meneer Hoedjes vangt een vis. Een voorstelling met poppen en objecten naar het gelijknamige boek van Koos Meinderts. Gebaseerd op het sprookje van de gebroeders Grimm, “van de visser en zijn vrouw”. Onder druk van mevrouw Hoedjes wenst meneer Hoedjes meer en meer en meer. Een voorstelling over liefde en hebzucht en de stem van je hart volgen.

Groep 5 en 6: Dans: Alice door De Stilte. Dansvoorstelling in de Ruchte. De bizarre tocht van Alice dor het fantasierijke landschap van haar eigen droomwereld.

Groep 5 en 6, 7 en 8: “Onbewoonbaar” door Demiak. Beeldende kunst. Dit project draait om drie kunstwerken en een schetsboek. Kinderen ontdekken op welke manier hedendaagse kunstenaars gebruik maken van een veelheid aan materialen en technieken.

Groep 7 en 8: Moustachio door Wie Walvis.

Een muziekvoorstelling met sfeervolle muziek, over de liefde tussen Teun en Tinie die dringend een oppepper nodig Heeft.

KUNSTMENU SCHOLEN ASTEN, SEIZOEN 2014-2015

Groep 1 en 2: Beeldend Vliesvleugels en Kriebelpoten door Anna van Bohemen

Hierin staan insecten centraal. Een roulerende tentoonstelling voor in de klas. Met lessuggesties op DVD. Er zijn luisterboeken en een prentenboek ter voorbereiding.

Groep 3 en 4: Beeldend Titi door Titi Zaadnoordijk

Een tentoonstelling met 4 kleurrijke linosnedes met daarop bijna levensgrote personages.

Er zijn vier kijk-, luister- en doelessen aan gekoppeld.

(13)

Groepen 5 en 6: Beeldend. “Krabbels” door diverse kunstenaars.

Tekenkunst van vier kunstenaars die nooit zijn gestopt met tekenen. Ze ontwikkelden daarom alle vier een verschillende stijl en handschrift.

Groep 7 en 8 : Beeldend: Demiak “onbewoonbaar” (zie boven)

Gebruik Romeinse leskist op de scholen.

In 2014 werd door de volgende scholen gebruik gemaakt van de Romeinse leskist:

SBO de Brigantijn

 BS Leerrijk

De Romeinse Leskist is als service naar de scholen aangeschaft. De kist was in onze regio niet te leen.

Gezien het groot aantal scholen in Deurne, Asten en Someren was het daarom wenselijk toch in deze behoefte te voorzien.

In iedere geschiedenismethode wordt het thema ‘De Romeinen in Nederland’ behandeld. Maar waarom het geschiedenisboek openslaan als de leerlingen échte Romeinse voorwerpen in handen kunnen krijgen? Voorwerpen die in Brabant in de Romeinse tijd werden gebruikt?

De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de voorwerpen uit de leskist. Aan de hand van de voorwerpen en de daarbij behorende werkbladen leren zij over de verschillende aspecten van het leven in de Romeinse tijd, waaronder: het schrift, geld, kleding, infrastructuur, het badhuis, huizenbouw, religie, sport en spel en het leger.

Scholen die niet uit Someren of Asten komen moeten voortaan een eigen bijdrage van € 25,- betalen voor het gebruik van de kist.

workshops door Rick op de basisscholen in Someren

Er was een bedrag beschikbaar van in totaal € 1.250,- Dit bedrag is conform de afspraken geheel besteed aan activiteiten voor de Somerense basisscholen. Op OBS De Ranonkel werden daarnaast workshops Drama voor het team gegeven door Tineke Prins, docent drama van Rick met als thema pedagogisch handelen.

In samenwerking met enkele docenten is het project

"de Buurman van" gestart, een multimediaproject waarbij kinderen op een natuurlijke manier in contact komen met de eigen omgeving en zelf ook de nodige eigen inbreng hebben. Dit werd in de loop van 2014 verder uitgebouwd.

(14)

10. Financiën 2014

begroot werkelijk baten

kunstbalie S € 9.061,47 € 9.061,68 kunstbalie A € 8.000,23 € 8.000,43

asten € 6.000,00 € 6.000,00

someren € 6.000,00 € 6.000,00

pr/pl Som € 2.613,00 € 1.834,50 1223 prodas

€ 403,50 269 platOO 1492 leerlingen

pr/pl Asten 2341 € 1.792,50 1195 prodas

€ 442,50 295 platOO 1490

begroting € 1.250,00 voor basisscholen Someren

VDC 2038 € 3.138,00 € 3.057,00 1102 Asten

936 Someren 2038

€ 37.153,70 € 37.842,11 lasten

35250 -35250

€ 2.592,11

213,35 restant 2013 € 2.805,46

-1250 voor baisscholen Someren € 1.555,46

rekeningen 2014

rick (budget Someren) marktplaats

budget 1250 1555,46

rekeningen -500 Igor Ronckers -300 vergoeding voorzitter

-750 Igor Ronckers -235 website

0 -240 abb meth muziek Mariaschool

-240 abb meth muziek Mariaschool 540,46 restant

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Let op: vraagt u subsidie aan voor meerdere activiteiten, dan moet u voor elke activiteit een nieuw formulier invullen.?.

 Bibliotheken, centra voor kunst en cultuur, muziekscholen en musea zijn de actiefste partners in het culturele netwerk rond brede scholen...  Hoewel de culturele instellingen

In het kader van kansengelijkheid zullen alle nog niet bereikte scholen actief benaderd worden. Van meet af aan wordt aan de orde gesteld dat visievorming onlosmakelijk is

Waar de eerste periode Cultuureducatie met Kwaliteit zich vooral kenmerkte door de zoektocht naar samenwerking tussen onderwijs en culturele omgeving en de ontwikkeling

De focus is dat het complete aanbod goed wordt ontsloten voor alle inwoners en organisaties (zoals scholen), zodat zij een keuze kunnen maken waar zij welk aanbod willen

wettelijke voornemen om CKV2,3 tot een verplicht profielvak te maken is nooit doorgezet. Het bleef steeds mogelijk om in het zogeheten overgangsprofiel ook een kunstvak oude stijl

In de loop van 2021 vind je dus steeds meer informatie over waar we ons met het CmK III programma op richten, hoe jij mee kunt doen aan CmK III en dus voor je leerlingen je kunst-

Wij willen vanuit de driehoek School – Lokale Partner – Cultuurproducent binnen CmK3 werken voor alle type scholen, waarbij de intensiteit (de trap) in KI3T per school