• No results found

Leo Fijen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Leo Fijen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

8 klapstoel

27 april 2011

kerk  & leven

– U bent een bezig man. Naast uw topfunctie  bij  de  omroep  en  het  schrijven,  presenteert  u  op zondagochtend het programma ‘Katholiek  Nederland  kerkt  in...’.  Onthaasten  lijkt  niet  aan u besteed. Toch pleit u in uw jongste boek, 

‘Tijd nemen’, voor rust en ruimte in het leven.

Inderdaad, het lijkt wat tegenstrijdig. Toch geloof ik dat we niet tot innerlijke rust ko- men als we daar de tijd niet voor nemen.

Het mooiste geschenk dat iemand kan krijgen, is de ruimte om bij zichzelf te ko- men, om te ontdekken waar hij kan vallen, opstaan en groeien. Dat vergt tijd en die is er vaak niet. Ook ik heb het moeilijk om de klok te bewaken. Mijn vele activiteiten ne- men dan een loopje met mij en ontnemen me de kans momenten van stilte daadwer- kelijk te beleven. Ik voel me daar hoege- naamd niet goed bij.

– Is kiezen voor tijd synoniem met ruimte ma- ken voor stilte?

Alles begint en eindigt bij stilte. Die is noodzakelijk om bij jezelf te komen en God in je hart te zoeken. Die belangrijke les heb ik geleerd toen ik voor de kloosterserie van ons tv-programma Kruispunt te gast was in Nederlandse en Vlaamse kloosters. Stilte is onlosmakelijk met het kloosterleven ver- bonden. Daarom keerde ik voor het schrij- ven van mijn boek naar sommige kloosters terug voor concrete adviezen over omgaan met tijd en stilte, over drukte en hoe daar- aan te ontsnappen.

– Wat leverde die zoektocht concreet op?

Sommige adviezen heb ik goed in mijn oren geknoopt. Zuster Hannah, de priorin van het benedictinessenklooster Onze- Lieve-Vrouw van Bethanië in Loppem, ver- telde me bijvoorbeeld dat ze vroeger veel in de natuur bezig was en aan hardlopen deed, maar dat ze daar, sinds ze priorin is, niet meer aan toekomt. Tegelijk heeft ze afgerekend met het ideaal altijd voor ie- dereen beschikbaar te zijn. Daartoe heeft ze grenzen gesteld en ‘bewaakt’ ze som- mige uren. Als ze geen stiltemomenten meer heeft, wordt ze ongeduldig en moe.

Daarom kiest ze ervoor nu en dan helemaal niets te doen. Tijd verliezen om tijd te win-

nen, noemt ze dat. „Als we vluchten in het doen, vervreemden we ons van onszelf”, zei ze. „Daarom is niets doen zo belang- rijk. We zijn niet wat we doen, onze diepste identiteit is ons zijn.”

– Dat  klinkt  mooi,  maar  wat  doe  je  er  in  het  dagelijkse leven mee?

Ik tracht zulke stiltemomenten te respec- teren. Zo neem ik woensdagnamiddag vrij en plaats ik geen afspraken op vrijdag.

Daarnaast geven bijzondere en onverwach- te momenten – als je ervoor openstaat – richting aan het leven.

Zo had een pastoraal werker me gevraagd op kerstdag voor te gaan in een woord- en gebedsdienst in het ziekenhuis. Ik was om- ringd door zieke mensen. Sommigen zaten in een rolstoel, anderen waren dement of hadden een lichamelijke beperking. Het maakte me sprakeloos. Al mijn functies en verantwoordelijkheden stelden op dat mo- ment niks voor. Om met die zieken in con- tact te treden, moest ik een heel ander taal- register hanteren. Geen grote woorden of grote gebaren. Ik kon ook niet wegvluch- ten in het ‘doen’. Het was een oefening in nederigheid en tegelijk een keerpunt.

Uitgerekend op het moment dat ik de gebrokenheid van het bestaan zo intens ervoer, besloot ik een oude droom waar te maken en een opleiding theologie aan te vatten. Ik sluit niet uit dat ik later een ker- kelijke zending in de pastoraal aanvaard.

We zien wel.

– Dat is pas radicaal tijd maken voor de ander. 

U kondigt hier uw ontslag toch niet aan?

Dat niet, maar ik wil niet worden geredu- ceerd tot mijn baan. En dus moet ik ruimte

laten voor het onverwachte, voor wat me vanuit mijn binnenste voortstuwt. Je moet in het leven anticiperen om later nieuwe keuzes te maken. Overigens leerde broe- der Manu, de abt van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren, me dat tijd altijd met de ander heeft te maken. „Er zijn duizend ex- cuses om te verklaren waarom je op een af- spraak te laat komt,” zei hij, „maar feitelijk komt het er telkens weer op neer dat je je- zelf belangrijker acht dan de ander. Op tijd komen is je ego opzijzetten en de ander ten volle respecteren.”

– Ook de Nederlandse Kerk heeft met schanda- len  van  seksueel  misbruik  af  te  rekenen.  Hoe  kijkt u daar als mediafiguur en gelovige tegen- aan?

De Kerk is mensenwerk en mensen maken fouten. Daarmee praat ik niets goed. De ge-

volgen voor de slachtoffers zijn vreselijk.

De geschiedenis leert evenwel dat de Kerk ook uit de moeilijkste perioden telkens weer herrijst. Nogmaals, al die negatieve berichten raken me. Toch ga ik ervan uit dat de Kerk uit dat misbruikverleden leert en in de toekomst anders met roeping en priesterschap omgaat. Ikzelf heb geen mo- ment aan mijn geloof getwijfeld, integen- deel, ik heb God meer dan ooit nodig. Tot slot moeten de media er zich voor hoeden uitsluitend scherp te stellen op wat fout loopt. Er gebeurt in de Kerk nog veel goeds en voor velen is het geloof nog altijd een vi- tale kracht.

Leo Fijen, Tijd nemen. Voor rust en ruimte in je leven, Ten Have/Lannoo, Kampen/Tielt, 2010, 175 blz., 14,95 euro, ISBN 978 90 599 5980 4.

Leo Fijen

Katholiek en mediafiguur

In Nederland is Leo Fijen bij het grote publiek vooral bekend als tv-presentator van diverse programma’s bij de rooms-katholieke omroep RKK. Ook voor televisiekijkend en gelovig Vlaanderen is hij beslist geen onbekende,

al komt hij minder prominent in beeld sinds hij gepromo- veerd is tot Hoofd RKK-zendtijd. Fijens gedreven inzet voor het geloof is er daardoor alvast niet op verminderd.

‘Alles begint  en eindigt 

bij stilte’

Bert Claerhout

Leo Fijen is 55. Hij studeerde geschiedenis en deed zijn eerste stappen in de journalistiek als sportverslaggever bij de Nieuwe Noord-Hollandse Courant. Vanaf 1985 kruisten Kerk en media zijn loopbaan. Fijen was onder meer adjunct-perschef van de Nederlandse bisschoppen- conferentie, redacteur-verslaggever en presentator bij de KRO. Tevens publiceerde hij het voorbije decennium jaarlijks een boek.

Leo Fijen: „Ik sluit niet uit dat ik later een kerkelijke zending in de pastoraal   aanvaard.” © KRO

„De geschiedenis leert

dat de Kerk ook uit de

moeilijkste perioden

telken s weer herrijst”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Toen, na een impasse die resulteerde in een bijna drie jaar durend interregnum, paus Gregorius X in 1271 werd verkozen, kreeg hij meteen de opdracht te bedenken hoe het proces van

- Groen (geurige bloemen/kruiden, kleurige bladeren,…) - Kinderen (bankje bij speelplaats of speeltuin,…) - Dieren (bankje bij hertenweide, veer van een duif,…) - Kunstwerken!.

Het is een boek dat uitnodigt om elke tijd – ongeacht de levensfase – te beschouwen als een geschenk en een kans om de tijd samen intenser en rijker te beleven.. Alle tijd van

“Ik vind het erg leuk, inspirerend en vooral zinvol om al die verschillende huisartsen te ontmoeten: huisartsen in opleiding, onderzoekers van de vak- groepen huisartsgeneeskunde

Datering van levende bomen gebeurt door met een holle boor, een soort gigantische appelboor, een monster te nemen vanaf de buitenkant van de boom tot aan de kern, waar de oudste

Er zijn echter andere factoren die veel bepalender zijn voor het al dan niet ontstaan van bestuurlijke drukte.. Wanneer je bestuurders hier zelf over spreekt, dan valt op dat

Het minimumpensioen voor deze personen (ook 1.145,8 euro als alleenstaande) wordt proportioneel berekend naar het aantal gewerkte of gelijkgestelde dagen. 2 We spreken

In de eerste plaats gaat dat om leerlingenvervoer – ik onderzoek of het mogelijk moet zijn voor scholen om hun bekostiging in te zetten voor het vervoeren van leerlingen van de