• No results found

De eenvoudige Evangeliewaarheid brengen Matt Costello, https://www.feasite.org/simple_gospel_truth

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De eenvoudige Evangeliewaarheid brengen Matt Costello, https://www.feasite.org/simple_gospel_truth"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

De eenvoudige Evangeliewaarheid brengen

Matt Costello, https://www.feasite.org/simple_gospel_truth, 10-10-2012

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.

We leven in een wereld die gekenmerkt wordt door complexiteit. Existentiële en esoterische inter- pretaties van het leven wemelen niet enkel, maar ze worden omarmd als “waar licht”, waar je moet naar grijpen om ware vrede en verlichting te vinden. De apostel Paulus maakte duidelijk in 1 Korin- thiërs 1:17 dat het evangelie dat hij verkondigde, alhoewel grondig in diepte en implicatie, eenvou- dig was om te onderwijzen en te begrijpen:

“Want Christus heeft mij … gezonden … om het Evangelie te verkondigen, niet met wijsheid1 van woorden, opdat het kruis van Christus zijn inhoud niet verliest” (1 Korinthiërs 1:17).

In het volgende hoofdstuk voegde hij daaraan toe:

“En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijs- heid, maar in het betonen van geest en kracht, opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God” (1 Korinthiërs 2:4-5).

Het is droevig dat velen Gods waarheid veranderd hebben in iets dat veel complexer is dan het ei- genlijk is. Ja, het evangelie is theologisch diep en de vertakkingen ervan groot, maar het is niet moeilijk te begrijpen, en evenmin moeten wij het moeilijk maken. Beschouw de volgende woorden die geschreven werden door wijlen dr. A. T. Pierson, aan het begin van de 20ste eeuw, want ze klin- ken waar voor ons vandaag:

“De prediking die gebrek heeft aan eenvoud maakt het kruis krachteloos, door het te verheffen bo- ven het niveau van de gewone man. Wanneer het Evangelie bekleed is met onheilige retoriek, wordt de aandacht afgeleid van Christus naar de spreker. Zulke predikers, zoals de farizeeën, ‘hebben hun loon al’ (Mattheüs 6:2). Zij roepen een koude, intellectuele instemming tevoorschijn, wekken een esthetische genoegdoening op, ontsteken een sentimentele gloed, misschien zelfs een enthousiaste bezieling en drift, maar zij falen erin het hart te doorpriemen met het zwaard van de Geest, en dat is het Woord van God. Dat zwaard is levend en krachtig, niet wanneer het gedragen wordt in de sche- de van geleerde cultuur, en niet wanneer ermee gezwaaid wordt in de lucht om de schittering te to- nen waarmee geleerdheid zich omgeeft, maar wel wanneer het uit haar schede getrokken en recht in de toehoorder zijn hart wordt gestoken. Een Schotse prediker heeft eens gezegd dat het altijd iets van Gods Woord is dat de zondaar treft, en dat ’s mensen woorden enkel de veren van Gods pijl zijn, die deze ‘dragen’ tot recht in het doel”.

In een tijd dat velen complexiteit verheerlijken en onzekerheid omarmen, moeten we ervoor oppas- sen dat het kruis van Christus “zijn inhoud niet verliest” door ons gebruik van menselijke “wijsheid van woorden”1 (1 Korinthiërs 1:17). Hoe kunnen we dan effectief de waarheid verkondigen in een- voud?

Ten eerste: we moeten krachtig verklaren dat waarheid2 bestaat en dat ze gekend kan worden.

Waarheid bestaat in de geestelijke en morele domeinen precies zoals ze bestaat in het fysische do- mein. Jezus Christus is “de Waarheid” (Johannes 14:6). Gods Woord is Waarheid. Het Evangelie is waarheid. En waarheid wordt gecommuniceerd door taal. Een auteur verklaarde eens: “Taal is Gods

1 SV Kanttekening 36: “niet met wijsheid -- In de navolgende woorden ontdekt de apostel den oorsprong, waaruit deze verdeeldheden onder de Corinthiërs waren gesproten, namelijk daaruit, dat enige leraars de oprechtheid in de eenvou- digheid des Evangelies van Christus zochten op te pronken met menselijke welsprekendheid en te vermengen met men- selijke wijsheid of wijsbegeerte, waardoor de oren van sommige toehoorders kittelig werden, en andere oprechte leraars verachtten, of voorbijgingen; welk doen de apostel met zijn voorbeeld en andere redenen wederlegt”.

2 Lees “Waarheid of Relativisme”: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/waarheid-2.pdf, en “Wat is Waarheid?”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/watiswaarheid.pdf.

(2)

2

vehikel om waarheid mee te delen”. God gebruikt Zijn Woord, de Bijbel, om te verklaren dat een relatie met Hem er komt door alleen geloof in de persoon en het werk van Jezus Christus. Dit is de simpele, heldere waarheid -- dat wij allen zondaars zijn die een Redder nodig hebben, en redding aangeboden wordt door Jezus Christus alleen.

Ten tweede: we moeten de kracht van Gods Woord benadrukken wanneer we de waarheid commu- niceren aan anderen. Als levend boek is het accurater dan zelfs ooggetuigengetuigenis of persoon- lijke ervaring (2 Petrus 1:19). Het Woord kent ons beter dan wij onszelf kennen (Hebreeën 4:12- 13). 1 Thessalonicenzen 2:13 onthult het startpunt voor waarheid: de mens moet Gods Woord ont- vangen zoals het werkelijk is: “niet als een mensenwoord, maar (zoals het werkelijk is) als Gods Woord”.

Ten derde: we moeten het evangelie, en andere christelijke termen, duidelijk definiëren. Velen in onze postmoderne, postchristelijke cultuur hebben geen kennis van het Christendom of van de christelijke woordenschat. We moeten duidelijk zijn over wat redding is en wat ze niet is. Laat ons ervan verzekerd zijn, zoals Paulus, om helder Gods waarheid te communiceren in deze verloren wereld.

Lees over Evangelisatie: http://www.verhoevenmarc.be/evangelisatie.htm

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Christus gaat opmerken om u te hulp te komen. Ga dan vervolgens zo spoedig mogelijk tot Hem, Die u alleen kan helpen en sta niet langer stil bij uw zonden. Ga daarom tot de troon der

Het sluit ook in, dat Christus zelf uit de doden is opgestaan, en de sleutelen van de hel en de dood heeft meegenomen, waardoor Hij over de hel en de dood heeft

IN LEVEN PREDIKANT BIJ DE NEDERLANDSCH-GEREFORMEERDE GEMEENTE TE ELBERFELD.. JEZUS DOOR MARIA GEZALFD. HET LAATSTE AVONDMAAL. Leerrede over Matthéüs 26:14 vv. DE GEVANGENNEMING

De Heere heeft daarom gewaarschuwd tegen een buitensporige zorg voor dit onzekere leven, en er op aangedrongen de dag des doods niet verre te stellen, maar

Ze missen die andere geest (Num. 14:24), die hun voorhoofd zou pantseren met het vaste voornemen om tegen alle moeilijkheden te strijden. Zij beminnen het goud, maar

men houdt zich met niemand op die tot de deur van hun hart nadert, die naar een andere stem dan die van de helse tiran luistert. Velen stellen de vraag, maar wachten

V EEL heeft Jezus niet meer gesproken de laatste da- gen van zijn leven.. Bij Herodes het hoogstnodi- ge, bij Kajafas een paar woorden, bij zijn geseling geen woord en tijdens

Zo is onze oude “boom”, de oude natuur, wel gestorven door het geloof, maar als er nog oude vruchten in ons leven te zien zijn, rekenen we onszelf dood voor de zonde.. De oude boom