• No results found

Grafisch onderzoek van functies met TI (83/84)(+) 1. De functie invoeren

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Grafisch onderzoek van functies met TI (83/84)(+) 1. De functie invoeren"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Grafisch onderzoek van functies met TI (83/84)(+)

1. De functie invoeren

Om de functie in te voeren druk je op de toets o waarna het ‘Plot’-menu verschijnt. Voer hierna de functie in.

2. Het gewenste venster kiezen

Om het venster in te voeren druk je op de knop p en dan verschijnt het ‘WINDOW’-menu.

Xmin = Hier vul je de kleinste x-coördinaat in.

Xmax = Hier vul je de grootste x-coördinaat in.

Xscl = Hier vul je de ijk op de x-as in.

Ymin = Hier vul je de kleinste y-coördinaat in.

Ymax = Hier vul je de grootste y-coördinaat in.

Yscl = Hier vul je de ijk op de y-as in.

Xres = Dit laat je op 1 staan (resolutie).

3. Belangrijke punten van functies (en grafieken) benaderend berekenen

Dit gebeurt met behulp van het menu calculate, op te roepen door yr of dus / in te toetsen.

Dit menu heeft verscheidene opties:

1:value Berekent een functiewaarde (y) voor een opgegeven x-waarde.

2:zero Zoekt een snijpunt met de x-as van een functie.

3:minimum Berekent een minimum van een functie.

4:maximum Berekent een maximum van een functie.

5:intersect Zoekt een snijpunt van twee functies.

6:dy/dx Berekent een numerieke afgeleide van een functie.

7:ʃ f(x)dx Berekent een numerieke integraal van een functie.

Het berekenen van nulpunten (2) en extrema (3,4) verloopt volledig analoog, en wel als volgt:

 Kies in het menu calculate welk soort punt u wilt berekenen en druk op Í.

 Links onderaan uw scherm verschijnt ‘Left bound?’. Gebruik de toetsen | en ~ om u links van het gezochte punt te plaatsen en druk op Í.

 Links onderaan uw scherm verschijnt ‘Right bound?’. Gebruik de toetsen | en ~ om u rechts van het gezochte punt te plaatsen en druk op Í.

 Links onderaan uw scherm verschijnt ‘Guess’. Gebruik de toetsen | en ~ om u zo dicht mogelijk bij het gezochte punt te plaatsen (alleszins tussen de twee grenzen) en druk op Í.

 De oplossing verschijnt dan op uw scherm (zowel de x-waarde als de y-waarde).

(2)

4. Snijpunten berekenen van twee grafieken

Om de snijpunten van twee grafieken te vinden moet je natuurlijk eerst de twee functies invoeren.

Dan kan je de volgende stappen volgen:

 Open het menu calculate.

 Kies optie 5:intersect en druk op Í.

 Links onderaan op uw scherm verschijnt ‘First curve?’ Kies met de toetsen } en † de eerste grafiek en druk op Í.

 Links onderaan op uw scherm verschijnt ‘Second curve?’ Kies met de toetsen } en † de tweede grafiek en druk op Í.

 Links onderaan uw scherm verschijnt ‘Guess’. Gebruik de toetsen | en ~ om u zo dicht mogelijk bij het gezochte snijpunt te plaatsen en druk op Í.

 De oplossing verschijnt dan op uw scherm (zowel de x-waarde als de y-waarde).

5. Numeriek de afgeleide berekenen van een functie in een punt

(leerstof einde 5des)

Om de afgeleide van een functie te berekenen in een punt (met andere woorden de richtingscoëfficiënt van de raaklijk in dat punt) moet uiteraard eerst de functie ingevoerd worden. Dan kan je de volgende stappen volgen:

 Open het menu calculate.

 Kies optie 6:dy/dx en druk op Í.

 Gebruik de toetsen | en ~ om het punt te zoeken (of toets de x-waarde in) waar u de afgeleide wilt berekenen en druk op Í.

 De afgeleide verschijnt dan onderaan uw scherm.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor complexe functies is dit een heel ander verhaal, want h kan van rechts of links op de re¨ele as naar 0 lopen, maar ook van boven of beneden op de imaginaire as of langs

[r]

Stel dat je in het voorbeeld uit de vorige vraag niet wil weten wat de gemiddelde helling is, maar eerder geïnteresseerd bent in hoe groot de ogenblikkelijke helling

Van twee van deze stukken kan je de lengte makkelijk berekenen, namelijk van P Q en RS... Je moet dit dus met de

De doos is een balk, dus de inhoud van de doos is gelijk aan lengte·breedte·hoogte.. Aangezien de bodem vierkant is,

Ik kies hier voor eerst de haakjes wegwerken, maar als je het dus anders hebt gedaan is het niet fout.. Dit doe ik voor het gemak met de

De boer heeft 2 kilometer hek, en wil de oppervlakte van zijn afgezette stukken land maximaliseren..

Voor volledige uitwerkingen verwijs ik je door naar het filmpje dat op de site staat.. Zorg dat je eigen uitwerkingen