• No results found

Bert Claerhout

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bert Claerhout"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L

7

K E R K + L E V E N - 1 1 M A A R T 2 0 0 9

BER T CLAERHOUT

K

Een rusteloze ziel is Bert Claerhout, dat geeft hij zelf grif toe. Zijn religieuze ‘ik’ vocht jarenlang tegen zijn wereldse ‘ik’, tot hij bij de trappisten in Marokko een nieuw evenwicht vond. De oud-hoofdredacteur van Tertio werkt nu voor Braambostelevisie en uitgeverij Licap. „Van één ding ben ik alvast genezen, mijn overdreven perfectionisme. Een mens moet kunnen vallen en opstaan. Enkel blijven liggen is zonde.”

L i e v e Wo u t e r s

‘Een mens moet kunnen vallen en opstaan’

OOR wie Bert Claerhout niet beter kende, kwam zijn af- scheid van het christelijk week- blad Tertio ge- heel onverwachts. In zijn laatste editoriaal schreef hij dat hij niet meer wilde leven op het ritme van de ‘dagjesjournalistiek’, steeds weer opgejaagd door de waan van de dag. Na studies sociologie in Leuven begonnen als sportjourna- list bij De Standaard, was Claer- hout er opgeklommen tot verant- woordelijke voor cultuur en we- tenschap, de rubriek waarin ook religie was ondergebracht.

Dat Kerk en geloof in de krant steeds minder aandacht kregen, verontwaardigde hem. Samen met enkele geestesgenoten stampte hij een gewaagd project uit de grond: een nieuw christelijk weekblad voor de hooggeschool- de meerwaardezoeker. Na goed zeven jaar liet hij opnieuw alles achter om toe te geven aan een verlangen dat al lang in hem leef- de en dat steeds luider om vervul- ling riep. Hij wilde niet enkel schrijven over het geloof, maar het van binnen uit beleven.

– Waarom precies naar een trap- pistenklooster in de Marokkaanse woestijn?

Daarvoor moeten we terug naar het jaar 1996. De trappisten woon- den toen nog in het klooster van Onze-Lieve-Vrouw van de Atlas in het Algerijnse Tibhirine. In volle burgeroorlog werden zeven mon- niken door islamisten ontvoerd en vermoord. Die dramatische ge- beurtenissen raakten me diep.

Enkele maanden later reisde ik naar het Marokkaanse Fès om een reportage te maken met de twee overlevende monniken. Het verhaal van Tibhirine bleek een relaas van liefde voor de mede- mens over de dood heen. Het liet me niet meer los.

In 2006 ging ik terug voor een ar- tikel over de gemeenschap tien jaar na de feiten. Intussen was die naar een klooster in Midelt ge- trokken, een stadje op 1.500 meter hoogte, aan de rand van het een- zame Atlasgebergte. Mijn besluit stond vast: ik zou zo snel mogelijk terugkeren, maar dan voor lan- ger, om met hen samen te leven

midden in die islamitische cul- tuur. Ik wilde al zo lang voor me- zelf de tijd even stilzetten. Het mo- ment was gekomen.

– Vond u er wat u zocht?

Mijn verwachtingen waren hoog gespannen en ze werden duizendvoudig ingelost. Het leven daar was als een oase voor mij. Ik kon me echt helemaal onderdom- pelen in het religieuze leven. Ein- delijk had ik het gevoel dat mijn denken, doen en voelen op één lijn kwamen te liggen.

Het leven van de trappisten in Midelt verschilt wel wat van dat van andere trappistenkloosters.

Ze kiezen ervoor om tussen de moslims te leven en vinden het dan ook belangrijk dat de mensen

uit de buurt hen kennen. Daarom komen ze meer buiten dan je van trappisten zou verwachten. En ze zijn goed geïntegreerd.

Maar verder volgen ze net als andere trappisten getrouw het ge- tijdengebed, onderhouden de lec- tio divina (het aandachtig en in- dringend lezen van Gods Woord, n.d.r.) en doen ze klusjes. Elke nacht stond ik om halfvier op voor het gebed. Verder deed ik vaak de boodschappen voor het klooster.

Zo had ik wel wat contact met de mensen op de markt. Na twee we- ken kende zowat iedereen me. Al gauw werd ik uitgenodigd op de koffie of thee. Ik maakte ook enke- le begrafenissen en een besnijde- nisfeest mee. Geregeld kwam het geloof ter sprake. Geen hoogdra-

vende theologische gesprekken, hoor. De mensen daar zijn een- voudige Berbers.

– Wat is er zo bijzonder aan een kloosterleven midden in een isla- mitische cultuur?

Christian de Chergé, de vroege- re prior en één van de slachtoffers van de terreuraanslag in

1996, schreef ooit: „Ver- mits wij ervan overtuigd zijn dat de mens op deze wereld niet meer is dan een vreemdeling en wij, monniken, verkondigen met Hem solidair te zijn, zijn wij als trappisten in de Maghreb helemaal op onze plaats. We kun- nen hier niet anders dan ons nederig gedragen en de levensomstandig- heden van onze buren delen. Nee, onze mos- limbroeders zijn geen hinderpaal voor onze roeping. Ze helpen ons juist onze roeping au- thentieker te beleven.”

Dat zegt het helemaal.

De islam is bovendien

een ware uitdaging voor deze tijd.

Gaandeweg ontdekte ik dat we in onze gezamenlijke zoektocht naar God elkaars gelijken zijn.

– Wat leerde u in Midelt?

Het belang van het gebed. Niet alleen voor de monniken, maar ook voor de omgeving verloopt het leven op het ritme van de da- gelijkse gebeden. Hoe vaak wens- ten moslims me op straat geen

‘goed gebed’ toe. Sommigen vroe- gen me te bidden voor een ziek fa- milielid, of voor vrede. Ze hebben een heel ander godsbeeld dan wij, veel afstandelijker. God is hoog boven de mens verheven. Dat Hij zijn Zoon naar de wereld stuurde en liet sterven, is voor hen onbe- grijpelijk. Toch is het geloof ook bij hen heel sterk verinnerlijkt. Ze le- ven echt vanuit de bron van hun geloof.

Dat bracht me tot het besef dat wij in het Westen de kracht van spiritualiteit vergeten zijn. Als mensen uit balans zijn, zoeken ze het in de pillen en therapieën.

Maar uitgerekend het geloof kan houvast bieden en helpen om je leven richting te geven en te sturen.

Het viel me daar ook op hoe makkelijk je afstand kunt nemen van alles wat je hier opgedrongen wordt en waar je zo aan gehecht lijkt. Ik zal niet zeggen dat we hon- ger leden in Midelt, maar we leef- den toch uiterst sober. In de winter was het er behoorlijk koud, zo hoog in de bergen zonder verwar- ming. En in de zomer werd je geplaagd door de insecten en de hitte.

– Kunt u terug aarden in het hectische leven?

De eerste maanden werd ik verslonden door heimwee. Daarna trok ik voor een half jaar naar Zuid-Frankrijk, waar ik aan een roman werkte die ik hoop af te krijgen begin volgend jaar. Nu ben ik definitief terug.

Ik werk deeltijds voor B r a a m b o s t e l e v i s i e , deeltijds voor uitgeverij Licap. Daar ben ik ver- antwoordelijk voor de redactionele projecten en tijdschriften.

Voor Licap zit ik in de Guimardstraat in het bruisende Brussel, voor Braambos in de idyl- lische abdij van Vlierbeek. Twee uitersten, een metafoor bijna voor mijn persoonlijkheid. Ik ben een rusteloze ziel en dat zal ik wellicht altijd blijven. Maar ik heb toch een zeker evenwicht gevonden, een nieuwe zekerheid die ik niet meer prijs geef. God legde het verlan- gen in mij om met de trappisten in Marokko mee te leven. Hij heeft me daar gedragen en gelukkig ge- maakt. Dan zal Hij me in de toe- komst ook wel de weg wijzen. Een mens heeft twee benen gekregen:

één om in deze tijd te staan met je verantwoordelijkheid en je talen- ten, één in de eeuwigheid dat je af- stand doet nemen van carrière- zucht en plat opportunisme.

Ivo Dujardin, De droom van Tibhirine.

Monniken en moslims, de erfenis van de zeven vermoorde trappisten, Lannoo, Tielt, 2009, 280 blz., 14,95 euro,

ISBN 978 90 209 8266 4. Het boek verschijnt op 1 april. In het laatste hoofdstuk getuigt Bert Claerhout over zijn band met de trappistengemeenschap in Midelt.

‘De moord op de zeven trappisten raakte me diep.’ © Herman Ricour

Eindelijk had ik

het gevoel dat mijn denken, doen en voelen op één lijn kwamen te liggen

V

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Advocaat Mohammed Enait te Rotterdam stelt dat zijn geloof hem belet op te staan voor rechters, omdat de islam voorschrijft dat alle mensen gelijk zijn.. De Rotterdamse rechtbank

De percelen die in aanmerking komen voor de ontwikkeling van waardevol grasland liggen hoofdzakelijk in de Gaverbeekdepressie (kaart 3) ten oosten, westen en

In de commissie Ruimte van 7 december is gevraagd of er een extra ontsluiting kan komen voor verkeer vanuit het plan Fruithof naar de van Heemstraweg.. Dit om het verkeer op

De actuele planning van de werkzaamheden vindt u op www.hovasz.nl. Op de impressies staan

Dit gesprek is bovendien dé gelegenheid voor uw AXA Bankagent om u helder en volledig te informeren over zijn rol en het wettelijke kader waarbinnen hij opereert, met name de

Klagen of v eroor- delen heeft geen plaats in zijn lev visie.. In de journalistiek nam hij

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Er wordt geprobeerd om antwoord te krijgen op de vraag wat het energieverbuik is van de verschillende bedrijfsonderdelen, hoe hier op bespaard kan worden, welke andere