# Kunstencentrum de Stroming Oosterweg 179
Postbus 220 6600 AE Wijchen
T 024-6412819 F 024-642 48 62
KvK 10044322 BTW NL 813968574B01
Rabobank 135451027
info@destroming.nl www.destroming.nl
Behoort bij het besluit van de raad van į^-jfl-li
de griffier, kunstencentrum
INI 3.01668
datum
28 maart 2013 kenmerk HB20130328
Aan het college van B&W van de gemeente Beuningen
Postbus 14
6640 AA BEUNINGEN
GEMEENTE Bij- V INGEKOMEN
2 9 MRT wiü
onderwerp Reorganisatieplan telefoonnummer 024-6412819
contactpersoon Hans Barten-directeur
Geacht college,
Hierbij bied ik u de definitieve versie van het reorganisatieplan van Kunstencentrum de Stroming aan welke onlangs met de portefeuillehouders van iedere gemeente is besproken. Het beschrijft de mogelijkheid te komen tot een kleine flexibele en toekomst bestendige culturele organisatie voor (in beginsel) dríe gemeenten. Het bestuur heeft gemeend met dit plan een stevige basis gelegd te hebben voor een vernieuwde en innovatieve culturele infrastructuur binnen iedere gemeente.
Het bestuur vraagt u vriendelijk De Stroming vóór 1 mei 2013 te laten weten of u kunt participeren in dit plan onder de voorwaarden zoals in het plan beschreven. Uw formele reactie is belangrijk. Het bestuur van De Stroming is immers, ten gevolge van het feit dat twee van de vijf gemeenten hebben aangegeven per 1 januari 2014 uit te zullen treden, genoodzaakt direct na 1 mei 2013 een ontslagprocedure op te starten voor een groot deel van de medewerkers.
Uw instemming of afwijzing van bijgevoegd plan is bepalend voor de wijze waarop De Stroming gereorganiseerd dient te worden.
Ik zie uw tijdige reactie met veel belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Jamens-fifet bestuur van Kunstencentrum de Stroming,
HansBarten
directeur
Kunstencentrum de Stroming Oosterweg 179
Postbus 220 6600 AE Wijchen
T 024 - 641 28 19
F 024 - 642 48 62
KvK 10044322 BTW NL 813968574B01
Rabobank 135451027
info@destroming.nl
www.destroming.nl kunstencentrum
I N 1 3 . 0 1 6 6 8
lllll II III III II
datum
28 maart 2013 kenmerk HB20130328
Aan het college van B&W van de gemeente Beuningen
Postbus 14
6640 AA BEUNINGEN- „ .
GEMEENTE R'ř v . INGEKOMEN
onderwerp Reorganisatieplan telefoonnummer 024-6412819
2 9 MRT m
contactpersoon Hans Barten-directeur
Geacht college,
Hierbij bied ik u de definitieve versie van het reorganisatieplan van Kunstencentrum de Stroming aan welke onlangs met de portefeuillehouders van iedere gemeente is besproken. Het beschrijft de mogelijkheid te komen tot een kleine flexibele en toekomst bestendige culturele organisatie voor (in beginsel) drie gemeenten. Het bestuur heeft gemeend met dit plan een stevige basis gelegd te hebben voor een vernieuwde en innovatieve culturele infrastructuur binnen iedere gemeente.
Het bestuur vraagt u vriendelijk De Stroming vóór 1 mei 2013 te laten weten of u kunt participeren in dit plan onder de voorwaarden zoals in het plan beschreven. Uw formele reactie is belangrijk. Het bestuur van De Stroming is immers, ten gevolge van het feit dat twee van de vijf gemeenten hebben aangegeven per 1 januari 2014 uit te zullen treden, genoodzaakt direct na 1 mei 2013 een ontslagprocedure op te starten voor een groot deel van de medewerkers.
Uw instemming of afwijzing van bijgevoegd plan is bepalend voor de wijze waarop De Stroming gereorganiseerd dient te worden.
Ik zie uw tijdige reactie met veel belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke qroeten,
Namens-lièt bestuur van Kunstencentrum de Stroming,
HansBarten
dírecteur
CULTUURiaai^
Reorganisatieplan Stichting Kunstencentrum
De Stroming
Colofon
Cultuurbouw B V S Ires HR A d v i e s Deurneseweg 7 5766 PH Griendtsveen mobiel 06 14 55 01 07 of 06 11 73 21 69
e-mail loekgž.cu ltuurbouw.nl of ireshradvies@gmail.com
auteur Loek Sijbers S Ires Manuel datum 7 maart 2013
v e r s i e 12
© 2 0 1 3 Cultuurbouw bvà Ires HR Advies
ínhoud
1 Inleiding
2 Doel  noodzaak van de reorganisatie 3 Achtergrond
4 B e s t a a n d e situatie
Uit het Beleidsplan 2011-2015 Personeel
Huidig organogram Deelnemers Financiën
4.2 Ontwikkelingen S markt Politiek draagvlak Cultuureducatie Cultuurknooppunt Nieuwe markt Verenigingen
5 De culturele infrastructuur G E O R G A N I S E E R D O N D E R W I J S INDIVIDUEEL Nieuwe situatie
6 Nieuwe organisatiestructuur 6.1 Organogram nieuwe structuur
6.2 Wat gaat de nieuwe organisatie d o e n ? K E N N I S M A K E N
LEREN D O E N
6.3 F u n c t i e s primair p r o c e s 6.4 O n d e r s t e u n e n d e functies
7 P e r s o n e l e gevolgen op hoofdlijnen 7.1 Functie-matrix
7.2 Werkgelegenheid 8 J u r i d i s c h e a s p e c t e n 8.1 C A O ' s
8.2 M e d e z e g g e n s c h a p
8.3 Wet melding collectief ontslag (WMCO) 8.4 S o c i a a l plan
9 Financiële gevolgen
9.1 F i n a n c i e e l S c e n a r i o Doorstart 10 Planning
Bijlage 1, functiebeschrijvingen Directeur D
C o n s u l e n t Controller
Administratief medewerker A
1 Inleiding
Stichting Kunstencentrum De Stroming ontvangt subsidies van de gemeenten Wijchen, Groesbeek, Beuningen, West Maas en Waal en Heumen. Alle gemeenten hebben besloten een subsidiekorting door te voeren. Enkele van hen overwegen mogelijk volledig uit te treden en de relatie te beëindigen.
Dat is voor directie en bestuur van de stichting in 2012 aanleiding een zorgvuldige analyse te maken van de ontstane situatie en op basis daarvan een voornemen tot reorganisatie te ontwikkelen. Dit reorganisatieplan beschrijft welke mogelijkheden een reorganisatie geeft tot verbetering van de ondernemingsresultaten en een aanpassing van de organisatie aan de vraag vanuit de markt.
Het plan beschrijft een advies voor de nieuwe organisatieopzet en de toekomstige manier van werken van een geheel vernieuwd Kunstencentrum De Stroming. Het plan beoogt draagvlak te verwerven bij de betrokken gemeenten en een doorstart van de aangepaste organisatie mogelijk te maken. Voor besluitvorming wordt het reorganisatieplan voorgelegd aan het management en het bestuur van de organisatie. Bij voldoende gemeentelijk draagvlak, na advies van medewerkers en een positief besluit van het bestuur, kan tot verdere uitvoering worden overgegaan.
Het plan voor de nieuwe organisatie k w a m tot stand op basis van een serie gesprekken met (een vertegenwoordiging van) het bestuur, het voltallig managementteam, gemeentebestuurders, schoolbestuurders en medewerkers van het cultuurknooppunt en vergelijkende studies van soortgelijke instellingen.
2 Doel c* noodzaak van de reorganisatie
Het doel van de reorganisatie is te komen tot een kleine en flexibele organisatie die adequaat kan inspelen op vragen vanuit de culturele markt en daar een passend aanbod op ontwikkelt.
Die markt wordt gevormd door gemeenten, onderwijsinstellingen, kinderopvang en
buitenschoolswerkende organisaties, amateurkunsten-verenigingen, erfgoedinstellingen, zelfstandig werkende kunstenaars/docenten en individuele burgers.
De reorganisatie moet leiden tot een nieuwe ondernemende organisatie die in staat is haar inkomsten - behalve uit de gemeentelijke subsidies die haar een solide basis verschaffen - voor een belangrijk deel uit betaalde activiteiten te genereren.
De reorganisatie is noodzakelijk vanuit financieel perspectief en vanuit de veranderende vraag van de
markt.
3 Achtergrond
Dit reorganisatieplan moet worden geplaatst tegen de achtergrond:
dat de 5 gemeenten waarin het Kunstencentrum De Stroming opereert gedurende het kalenderjaar 2012 besloten hebben o m hun subsidiebijdragen te verlagen (bezuinigingen) of de relatie te beëindigen. In totaal gaat het - in een worst-case scenario - o m een bezuiniging die kan leiden tot opheffing van Kunstencentrum De Stroming;
dat het onvermijdelijk is dat het Kunstencentrum De Stroming haar organisatie moet aanpassen aan een veranderende markt en moet bezuinigen als gevolg van subsidieverlagingen door g e m e e n t e n ;
dat de aanpassingen tot gevolg hebben dat er functies gaan verdwijnen en nieuwe functies gaan ontstaan;
dat deze aanpassingen het gevolg zijn van veranderingen en eisen van maatschappelijke, bedrijfseconomische en bedrijfsorganisatorische aard;
dat er in het seizoen 2013 - 2014 ca. 11 fte minder behoefte is aan inzet van docenten op activiteiten ten gevolge van de afgenomen of beëindigde vraag van gemeenten;
dat er in het seizoen 2013 - 2014 een besparing gerealiseerd moet worden op de loonkosten;
dat het uitgangspunt van het Kunstencentrum De Stroming is dat aan alle betrokkenen bemiddeling naar werk wordt geboden middels herplaatsing (intern) op een nieuwe I passende functie of bevordering van de externe mobiliteit;
dat de directie van het Kunstencentrum De Stroming in elke individuele toepassing gaat handelen vanuit principes van openheid, zorgvuldigheid en wederzijds respect. Er moet steeds ruimte blijven om op een goede manier oplossingen te vinden voor alle betrokken partijen. Regels en structuren blijven hulpmiddelen en geen doel op zich;
dat bestuur en directie verantwoordelijk is voor het gehele traject tot en met het m o m e n t van herplaatsing in een nieuwe ì passende functie binnen de vernieuwde organisatie en s a m e n met de w e r k n e m e r initiatieven onderneemt om het traject in gang te zetten en te h o u d e n ;
dat op deze wijze mede inhoud wordt gegeven aan een goede begeleiding van de betrokkenen o m daarmee de nadelige gevolgen van de reorganisatie zoveel mogelijk te beperken;
dat van de werknemer, betrokken bij de organisatiewijziging, veranderingsbereidheid verwacht wordt met betrekking tot de uit te oefenen functie en de plaats waar de w e r k z a a m h e d e n in het a l g e m e e n w o r d e n verricht.
6 / 2 8
4 Bestaande situatie
Uit het Beleidsplan 2011-2015
Kunstencentrum De Stroming wil kwalitatief en inspirerend muziek-, beeldend-, muziektheater en dansonderwijs bieden, zowel onder als na schooltijd en in de vrije tijd van kinderen en volwassenen.
Op deze manier wil zij een culturele en educatieve bijdrage leveren aan jong en oud. Dit draagt bij aan de leefbaarheid van de woonkernen en een dynamisch cultureel klimaat waarbij samenwerking met partners, die in educatieve zin een bijdrage leveren, wordt opgezocht.
P e r s o n e e l
Het personeel van Kunstencentrum De Stroming bestaat in 2013 uit 20 mannen en 22 vrouwen. Het team kent een hoog percentage parttimers. Het fulltime equivalent (FTE) is 17,22 fte.
Daarnaast zijn nog enkele uitzendkrachten en ZZP'ers actief. Elke gemeente, behalve de gemeente Wijchen, kent een lokale coördinator met als primus inter pares een hoofdcoördinator.
Het bedrijfsbureau bestaat uit een hoofd bedrijfsbureau, twee parttime administratief medewerksters en twee parttime huishoudelijke medewerksters.
De directie bestaat uit een fulltime algemeen directeur; samen met het hoofd bedrijfsbureau en de hoofd coördinator vormen zij het managementteam.
Huidig organogram
I
r. i
J
Deelnemers
Het instituut is anno 2013 een school met ongeveer 1.380 deelnemers in doorlopende cursussen. In het kader van het project 'Muziek in de Klas' op 2 basisscholen in Wijchen worden 20 groepen en in totaal 450 leerlingen in regelmaat bereikt. Het leerlingenbestand bestaat uit deelnemers aan
voorbereidend muziekonderwijs, dans, drama, instrumentaal en vocaal onderwijs, beeldend v o r m e n , workshops en kortlopende cursussen. De Stroming bereikt een groot aantal leerlingen via
basisschoolconcerten voor de groepen 3 t/m 6 van alle basisscholen in de deelnemende g e m e e n t e n . De Stroming is actief in projecten zoals Muziek in de Klas (MIK voor 450 leerlingen), Buurtklinkers (540 leerlingen), Project Flamenco (950 leerlingen), Proeftuin Amateurkunst Groesbeek (250
leerlingen), Cultuurpact I Pingo Podia, Cultuurpunt Beuningen. Samen goed voor een bereik van ruim 4.000 actieve leerlingen.
Financiën
De organisatie kende in 2012 (nog niet goedgekeurde jaarrekening) een omzet van bijna ë 1,57 miljoen waarvan ca. ë 0,54 miljoen wordt verdiend uit eigen inkomsten en ca. C 1,03 miljoen aan subsidies wordt ontvangen.
Subsidiërende gemeenten waren in 2012 Wijchen, Beuningen, Heumen, West Maas en W a a l , Groesbeek. Daarvan hebben eind november 2012 de gemeenten West Maas en W a a l en Heumen aangegeven tot beëindiging van de subsidierelatie te willen komen. De gemeente Cuijk zou mogelijk een nieuwe partner kunnen worden.
4.2 Ontwikkelingen ã markt
De huidige Stroming functioneert in een snel veranderende omgeving. Wat zijn de belangrijkste invloeden daarbij?
Politiek draagvlak
Het politiek draagvlak voor de subsidiëring van cultuur neemt af. Met name het politiek draagvlak voor het subsidiëren van individueel muziekonderwijs neemt sterk af. Er is immers een groeiende private markt ontstaan in het individueel muziekonderwijs. Met name in populaire instrumenten. Dat is een markt waarin docenten zonder subsidies een inkomen verdienen door het geven van individueel muziekonderwijs.
De samenleving is gegroeid naar een omgeving waarin ieder volwassen individu zelf verantwoordelijk wordt gehouden - en dus moet betalen - voor zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Uit die opvatting komt voort dat steeds minder politiek draagvlak is ontstaan voor de idee dat - volwassenen - subsidie moeten ontvangen voor hun (kunstzinnige- en culturele) ontwikkeling.
Cultuureducatie
Er is een groeiend draagvlak voor de opvatting dat kinderen en jonge mensen in staat gesteld moeten worden om op jonge leeftijd ervaring op te doen in - en deel te nemen aan - cultuur.
8 / 2 8
Op basis van de socialisatietheorie (jong geleerd is oud gedaan) hebben Rijk, provincies en gemeenten de laatste tien jaar veel en extra geïnvesteerd in (onderwijs-gebonden) cultuureducatie.
Basisscholen zijn wettelijk verplicht op basis van de Kerndoelen het vak Cultuureducatie in hun curriculum op te nemen. Maar voor de basisschool leerkrachten is de culturele markt alles behalve inzichtelijk. Er is een groeiende behoefte aan een makelaar en een verbindende partij die vraag en aanbod op een inzichtelijke wijze bij elkaar brengt.
Cultuurknooppunt
Daarnaast is er behoefte aan - en plaats voor - een partij die het cultuuraanbod geschikt maakt, aanpast of van didactisch materiaal voorziet zodanig dat het cultuuraanbod wordt omgezet in geschikt lesmateriaal dat past bij de vraag van het onderwijs. Er is - vanuit het onderwijs - een groeiende behoefte aan maatwerk. Het cultuurknooppunt dat actief is voor het primair onderwijs in met name Wijchen en Beuningen wil vanaf 2014 een vaste verankering krijgen in de culturele infrastructuur.
Nieuwe markt
De groeiende markt van zelfstandig werkende docenten is een markt van veelal solistisch werkende individuen. Met name in het ensemble werk bestaat behoefte aan een initiërende en verbindende partij die mensen bijeen kan brengen in ensemblevorming, bijzondere projecten en initiatieven.
Verenigingen
De amateurkunstensector heeft (nog altijd) een sterke behoefte aan scholing, kadervorming en bestuurlijke ondersteuning. Ook tijdige verjonging van het ledenbestand en duurzame binding zijn thema's waarin amateurkunstenverenigingen behoefte hebben aan professionele ondersteuning. Het zijn onderwerpen waarvoor geen commerciële partijen bestaan die deze ondersteuning kunnen bieden.
5 De culturele infrastructuur
Bestuur en directie van De Stroming zijn er van overtuigd dat de reorganisatie van het
Kunstencentrum naar een klein en flexibel regionaal Huis voor Cultuureducatie in de meest brede zin van het woord, niet alleen heel goed mogelijk is, maar ook wenselijk en zelfs noodzakelijk is o m een rijk en levend cultureel leven in de betreffende gemeenten ook in de toekomst te behouden. Dat cultureel leven draagt in hoge mate bij aan een sterk sociaal verband.
De Stroming ziet drie gebieden waarin een grondig vernieuwde culturele organisatie een belangrijke en maatschappelijk zeer relevante rol kan spelen. Die drie werkgebieden zijn:
G E O R G A N I S E E R D
In Nederland zijn er 7,3 miljoen mensen van zes jaar en ouder die wel eens aan amateurkunst doen. Ruim 54"Zo daarvan besteed meer dan 50 minuten per week aan hun kunstvorm. Ze doen dat individueel (bijvoorbeeld via een Kunstencentrum) of in georganiseerd- of verenigingsverband. Iedere gemeente kent talloze verenigingen en ensembles zoals harmonieën, fanfares, koren, toneelverenigingen, dansverenigingen, foto-filmclubs,
schilderclubs, literatuurgroepen en leesclubjes maar ook heemkunde- en cultuur historische verenigingen die actief zijn in de erfgoed sector. Zo beschouwd is de aanname
gerechtvaardigd dat 54
07o van de bevolking van de aangesloten gemeenten actief is in één of
andere vorm van actieve cultuurbeoefening. W a n n e e r w e uitgaan van de ca. 119.000
inwoners in het huidig werkgebied van De Stroming, zijn dat ruim 64.000 inwoners.
O N D E R W I J S
Een tweede belangrijke groep wordt gevormd door de bijna 11.000 kinderen (cijfer 2012) in het basisonderwijs in het werkgebied van De Stroming die cultuuronderwijs genieten in het kader van het wettelijk verplicht curriculum. Een groot voordeel van onderwijs gebonden cultuureducatie wordt gevormd door het feit dat het onderwijs goed georganiseerd is, waardoor een groot bereik en een grote doelmatigheid mogelijk wordt gemaakt.
I N D I V I D U E E L
De derde belangrijke speler in dat geheel wordt gevormd door de individuele kunstbeoefenaar jong of oud die via een Kunstencentrum geschoold wordt en deelneemt aan concerten of
exposities. Omdat een snel groeiend deel van die taak wordt overgenomen door een
groeiende markt van individuele en particuliere initiatieven dient ieder Kunstencentrum zich te bezinnen op haar positie. De commerciële partijen beperken zich hoofdzakelijk tot muziek en dans en tot de populaire dansvormen en instrumenten waarvoor voldoende betalende markt bestaat. Het gevolg daarvan is een verschraling van het aanbod. Ook ensemblevorming blijft in een versnipperde commerciële markt nagenoeg uit.
Bestuur en directie van Kunstencentrum De Stroming zijn er van overtuigd dat ook in 2013 en de jaren daarop volgend, behoefte bestaat aan een organisatie die deze drie markten met elkaar kan blijven verbinden.
Een verbindende en initiatiefrijke partij die:
Cultuuronderwijs kan organiseren voor scholen en individuen;
Kan bemiddelen tussen vraag en aanbod en partijen bijeen kan brengen;
Antwoord kan geven op de vraag naar scholing en kadervorming in de amateurkunsten;
Nieuwe ontwikkelingen kan aanjagen;
Nieuwe projecten kan entameren en (mede) mogelijk maken;
Zelfstandig werkende kustenaars/docenten kan verbinden;
Individuele burgers de weg kan wijzen in het regionale culturele landschap.
De grondige reorganisatie van het Kunstencentrum De Stroming is tevens het moment o m een krachtige verbinding te maken met de lokale cultuureducatie coördinatiepunten in met name Wijchen en Beuningen. Deze zijn nog jong, soms kwetsbaar, soms afhankelijk van één of enkele mensen (in deeltijd); terwijl ze zich inzetten voor duizenden kinderen per gemeente.
Door het samenvoegen van de huidige coördinatiepunten voor school gebonden cultuureducatie en het vernieuwde Kunstencentrum kunnen met minder publieke middelen (subsidies) de opgebouwde kennis, kunde en netwerken behouden blijven.
Daarmee wordt - enerzijds - het Kunstencentrum getransformeerd tot een eigentijdse en
toekomstbestendige culturele organisatie en - anderzijds - het coördinatiepunt voor school gebonden cultuureducatie duurzaam versterkt.
1 0 / 2 8
Grafisch kan de nieuwe situatie als volgt worden weergegeven:
Nieuwe situatie
ř í ï ' t j